ועדת שרים פנים ושירותים, בראשות שר הפנים,
גדעון סער, אישרה את תת"ל 18. זוהי תוכנית לבניית מערכת חשמול לאורך 420 ק"מ של מסילות ברזל קיימות או מאושרות, במטרה לאפשר ל
רכבת ישראל להפעיל את המערך הרכבתי הארצי בהינע חשמלי, כתחליף להנעת קטרים בדיזל.
יתרונות ההנעה בחשמול כפי שהוצגו לוועדה הם: קיצור במשך זמן הנסיעה, התייעלות המערכת וחיסכון בעלויות תפעול, אפשרות הקמת קווים חדשים באזורים בעלי טופוגרפיה הררית (דוגמת הקו המהיר לירושלים), שיפור תנאי ההמתנה בתחנות בזכות הקטנת מפגעי רעש הנגרמים בתהליך ההאטה וההאצה וצמצום פליטות מזהמי אוויר ומטרדי ריח.
על-מנת לאפשר את המעבר מקרונות מונעי דיזל להנעה חשמלית, מייעדת התוכנית שטחים לתחנות השנאה רכבתיות וקובעת הנחיות מפורטות עבור הקמת מערכות נוספות.
הות"ל הכריזה על פרויקט חשמול הרכבת כפרויקט בעל חשיבות לאומית, לאחר ש
משרד התחבורה וחברת רכבת ישראל גיבשו תוכנית אב ארצית לחשמול מערך הרכבות בישראל.
תוכנית חשמול הרכבת כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכות שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת מהקריות לכרמיאל, המוקמים בימים אלה.
מערך הרכבות הבינעירוניות של רכבת ישראל מונע כיום באמצעות דיזל, בעוד שברוב מדינות העולם הרכבות הבינעירוניות מונעות יל ידי חשמל. בכוונת משרד התחבורה ורכבת ישראל להעביר את כל המערכות הרכבתיות להפעלה באמצעות קווי מתח גבוה, דבר הדורש החלפה הדרגתית של הציוד המיושן ושדרוג מערך הרכבות.
עלות פרויקט חשמול הרכבת נאמדת ביותר מ-12 מיליארד שקלים (כולל רכש והסבת קטרים וקרונות). הוא צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הפרויקט צפוי לשנות את פני התחבורה בישראל ולסייע לצמצם פערים חברתיים וכלכליים, באמצעות הגדלת היכולות של רכבת ישראל, להסיע יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גבוהה יותר. לדבריו, הגברת התדירות תאפשר גם להרחיב את מגוון אפשרויות התעסוקה והמגורים של תושבי הפריפריה.
להסבת מערך הרכבות לחשמל יתרונות רבים נוספים כגון: ציוד אמין יותר מאשר רכבות הפועלות על דיזל, מרווח גדול בין טיפולי תחזוקה, אמינות ציוד גבוהה, חיסכון של 20% לפחות בעלויות אנרגיה (בייחוד דלקים), חסכון של 30% בעלויות אחזקה של ציוד נייד, הגדלת מהירות הרכבות ל-160 עד 220 קמ"ש, לעומת 140 עד 160 קמ"ש בציוד דיזל ואפשרות הקמת קווים חדשים, באזורים בעלי טופוגרפיה הררית.
רכבת ישראל פרסמה לפני מספר חודשים מכרז בינלאומי לרכישת 78-62 קטרים חשמליים חדשים, בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד שקלים. הקטרים החדשים יוצרו על-פי התקנים האירופיים.