|
הלך ברגל וקיבל "אחזקת רכב" [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
יאיר גרינשלג, שעבד בארקיע מאוגוסט 1983 ועד לספטמבר אשתקד, טוען (4.1.15), כי החברה פיצלה חד-צדדית את שכרו באופן פיקטיבי על-מנת להימנע מתשלום זכויותיו.
לדבריו, עם קבלת תפקידו כמנהל שכר ב-1986 קיבל הטבה פיקטיבית בעיקרה בדמות "אחזקת רכב" בהיקף 650 ק"מ לחודש ששולמו בסכום קבוע של 345 שקל, למרות שלא היה לו רכב, הוא התגורר במרחק של עשר דקות הליכה משדה דב והגיע לעבודה ברגל. השכר ממנו בוצעו הפרשות לפנסיה היה 620 שקל לחודש, הוא אומר.
עוד טוען התובע, כי מספטמבר 1990 הוא קיבל בנוסף ל-650 הק"מ הללו (בתעריף של 0.95 שקל לק"מ) עוד 500 ק"מ בתעריף נמוך יותר של 0.64 שקל לקילומטר, ובסך הכול 1,150 ק"מ בגובה 938 שקל לחודש. לדבריו, נאמר לו, כי בשל מסגרות תקציב ארגוניות וועד עובדים אימתני וקשוח, אין ברירה לארקיע אלא להעלות את שכרו באופן פיקטיבי שכזה, אחרת הוועד יתנגד וייקבע תקדים ביחס לשכרם של עובדים בכירים אחרים.
לטענת התובע, גם כאשר עבר בספטמבר 1995 להתגורר בנתהניה, מרחק של 23 ק"מ ממקום עבודתו בשדה דב, הרוב המכריע של שכרו שולם פיקטיבית כ"הוצאות רכב" וכך נפגעו אנושות זכויותיו הפנסיוניות. בעבור תקופה זו קיבל התובע גמול "אחזקת רכב" של 2,100 ק"מ בסכום קבוע של 3,447 שקל לחודש.
בתביעה, שהוגשה לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד עמית גורביץ, נאמר כי מינואר 1995 - כאשר הועבר לחוזה אישי בניגוד לעצונו - עלתה תוספת "אחזקת הרכב" ל-2,250 ק"מ ולסכום חודשי קבוע של 4,837 שקל. לדברי התובע, עד סוף עבודתו בארקיע הוא קיבל מדי חודש עוד 8,178 שקל בנוסף לשכר המבוטחה של 13,527 שקל, כולל "אחזקת טלפון" פיקטיבית שהוסברה אף היא בצורה להימנע מעימות עם ועד העובדים.
התובע מבקש לחייב את ארקיע לפצות אותו ב-1.2 מיליון שקל בשל הפגיעה בזכויות הפנסיה שלו ובקרנות ההשתלמות, כפועל יוצא מפיצול שכרו לרכיבים פיקטיביים, ובנוסף לפסוק לו פיצויים עונשיים, וזאת בשל החשיבות הציבורית בהרתעת מעסיקים הפועלים בצורה דומה. טרם הוגש כתב הגנה.