|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

לשקול פיקוח על מחיר הגז הטבעי <br>

קובע: הממשלה לא גיבשה מדיניות כוללת לתחום הגז הטבעי ולא השכילה למנוע את המונופול של נובל אנרג'י ותשובה קורא להתנות את אישור מתווה הגז באמצעים שתוכל המדינה לנקוט אם החברות לא יעמדו בהתחייבויותיהן
20/07/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
שפירא. כך נוצר המונופול [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת]

ההמלצות העיקריות
1. ראוי שמשרד האנרגיה יפעל כדי להשלים את האסדרה במשק הגז הטבעי כך שיובטח משק מתקדם, שקוף ויציב.

2. על משרד האנרגיה להמשיך ולפעול גם לפיתוח של שדות קטנים ובינוניים, להפקת גז מהם ולחיבורם למערכת ההולכה.

3. על משרד האנרגיה להכין תוכנית פעולה ובה פירוט הפעולות הנדרשות בטרם יאפשר מתן רשיונות לחיפושים חדשים בים. ראוי שתיעשה בדיקה מקיפה הנוגעת למבנה הבעלויות וההחזקה של הרשיונות הקיימים ולאופן הענקת רשיונות בעתיד, כדי שלא ייווצר שוב מונופול.

4. על משרד האנרגיה לרכז את גיבושה של מדיניות לאומית כוללת למשק הגז הטבעי שתבטא את החזון ארוך הטווח של המדינה, ולהביאה לאישור הממשלה. על-פי המדיניות יותווה מערך סדור של החלטות ופעולות, של משרד האנרגיה ושל יתר זרועות הממשלה הפועלות במשק זה.

5.קודם אישורו של מתווה הגז, על הממשלה לקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה על יישומו ועל השגת יעדיו, ולהדגיש, כי אם חברות הגז לא יעמדו בהתחייבויותיהן - אזי הממשלה תוכל לשוב ולבחון את הנושא בהתאם לסמכותה.

6. על הממשלה לוודא כי כל עוד קיים מונופול באספקת הגז הטבעי, מחיר הגז יהיה תחרותי. לשם כך עליה לבחון את הצורך בשימוש במגוון האמצעים העומדים לרשותה, ובראשם פיקוח על המחירים. במסגרת זו עליה לאזן בין הצורך לפתח את משק הגז לבין השפעת מחירי הגז על עלות ייצור החשמל ויוקר המחיה.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, ממליץ (יום ב', 20.7.15) להכניס את מחירי הגז הטבעי לפיקוח, כל עוד אספקתו היא מונופול של נובל אנרג'י וקבוצת יצחק תשובה. זוהי ההמלצה העיקרית בדוח המיוחד שפרסם שפירא על הטיפול הממשלתי במשק הגז הטבעי.

המסקנה העיקרית בדוח היא, שלמרות חשיבות הנושא וריבוי המאסדרים (רגולטורים) המטפלים בו - ממשלות ישראל לא השכילו בעשור האחרון לגבש מדיניות אחידה ומסודרת, שתתן מענה לכל הסוגיות הכרוכות בתחום. כך נוצרו חיכוכים בין המאסדרים לבין עצמם ובינם לבין מחפשי הגז. "כל אלה גרמו לעיכובים בפיתוח משק הגז, ואף עלולים למנוע מהמדינה לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון במשאב זה", מזהיר שפירא.

לדברי שפירא, "כאשר עוסקים גורמי הממשל במשאב הטבע הגדול ביותר והיקר ביותר שנתגלה מאז קום המדינה, עליהם לפעול בחרדת קודש, ולבחון באורח מעמיק הן את ההשפעות קצרות הטווח ובוודאי את ההשפעות ארוכות הטווח של החלטותיהם ומעשיהם, וזאת בהליך קבלת החלטות סדור, המבוסס על עבודת מטה מקצועית, ובשקיפות ציבורית מירבית".

שפירא קובע: "התנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת, ומסיבות שונות - שלחלקן תרמה התנהלות הממשלה - נוצר מונופול בתחום זה. הממצאים מצביעים על העדר מדיניות ממשלתית כוללת ושלמה, חוסר עשייה אפקטיבית, פעולה בקצב אטי ואסדרה חלקית, עד כדי ריק אסדרתי בתחומים רבים.

שפירא אומר: "על הממשלה ליצור מנגנון קבוע ומתמשך של תיאום ותכלול, בעל אחריות וסמכות, שיביא את כל המשרדים והמאסדרים לפעולה מתואמת ומשותפת. בנושא כה חשוב על הממשלה להתנהל כתזמורת הרמונית עם מנצח בראשה".

שפירא מציין שני כשלים עיקריים שהביאו ליצירת המונופול של נובל ותשובה. האחד: לא הושלמה קביעתה של מדיניות לפיתוח שדות גז קטנים ובינוניים, שיכולים לתרום לתחרות בענף. הנשי: לא גובשה דרך פעולה למשיכת מפעילים בעלי ניסיון מקצועי מוכח ומשמעותי בתחום גילוי גז טבעי, ואף שניתנו 46 רשיונות חיפוש לשותפויות הכוללות מפעילים אחדים, רק נובל הצליחה לגלות גז טבעי; הדבר מעלה ספק בדבר יכולתם של שאר המפעילים להביא לגילוי גז טבעי. כך נוצרה תלות יתר בהפקת גז משדה אחד, המוזרם בצינור אחד בעל קיבולת מוגבלת, והמשק נותר ללא גיבוי ויתרות באספקת גז טבעי.

שפירא מותח ביקורת גם על הדרך בה גובש מתווה הגז בעבודה בין-משרדית מתחילת השנה. עבודה זו לא הוסדרה באופן רשמי, לא הוגדרו מעמדה, סמכויותיה, מטרותיה, תפקיד השותפים לה, מסגרת אחריותם, לוחות הזמנים לפעילותם, אבני דרך והנושאים שבהם יטפלו. "עבודה בלתי פורמלית העוסקת בנושא בעל השפעות כה ניכרות על כלכלת המדינה ועל רווחת תושביה לעתיד לבוא, עלולה לפגוע ביכולתם של השותפים לה לקבל החלטות מחייבות ולהוציאן מהכוח אל הפועל. היה ראוי אפוא שהעבודה הבין-משרדית תוסדר באופן רשמי ומלא, ותתועד במלואה ובאופן מקיף", הוא אומר.

שפירא סבור, כי לפני אישור המתווה, "על הממשלה לקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים ויעילים על יישומו ועל השגת יעדיו, ולהדגיש כי אם לשיטתה, לא יעמדו חברות הגז בהתחייבויותיהן, אזי הממשלה תוכל לשוב ולבחון את הנושא בהתאם לסמכותה ולנקוט צעדים ככל שיידרשו; זאת על-אף 'פסקת היציבות' הכלולה במתווה, שבה המדינה מצהירה על כוונתה להימנע במשך עשר שנים מביצוע שינויים מהותיים באסדרות שנקבעו".

שפירא מדגיש: "היזמים הפרטיים שקיבלו את רשיונות החיפוש מהמדינה ראויים להערכה על הצלחתם בקידוחים ועל ההישג שהביאו למדינה בגילוי מצבורי הגז האדירים. אין חלילה לראות בהם 'אויבים', והם חלק בלתי נפרד וחשוב ממשק הגז ופיתוחו העתידי. החובה להבטיח משק גז טבעי מאוזן מוטלת על הגופים המאסדרים ברשות המבצעת.

"לנגד עיני הממשלה על זרועותיה צריכות לעמוד המטרות העיקריות האלה: יצירת ביטחון אנרגטי למדינה, יצירת תנאי תחרות, שמירה על האינטרסים של ציבור הצרכנים, הגנה על הסביבה היבשתית והימית, המשך פיתוח השדות שבהם התגלה גז ועידוד קידוחים באזורים נוספים כדי למצות את הפוטנציאל של משאב טבע זה לטובת המשק והחברה בישראל".

שפירא מסכם: "הגז הטבעי הוא אוצר טבע יקר ערך שנפל בחלקנו, ועל רשויות השלטון לפעול בשׂום שכל על-מנת שמדינת ישראל תוכל לממש באופן מיטבי את כל ההזדמנויות אשר נקרות לפתחה. בטוחני כי כל הגורמים הרלוונטיים בעלי הידע והמומחיות ברשות המבצעת ימצאו את 'דרך המלך' שתגשים בצורה המיטבית את האינטרס הציבורי".

פיתוח משק הגז הטבעי / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על הגז הטבעי: חוסר התיאום בין המאסדרים, מדיניות חלקית של משרד האנרגיה, העדר טיפול בסוגיות מרכזיות, המלצה להכניס את המחירים לפיקוח כל עוד הענף מצוי במונופול

תאריך:  20/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
איתמר לוין
+גלאון: מתברר שהתנהלות נתניהו קוברת את הגז
17:47 20/07/15  |  עופר וולפסון
ח"כ זהבה גלאון בתגובה לדוח המבקר בנושא הגז הטבעי: "נתניהו מציג את עצמו בחודשים האחרונים כלוחם בבירוקרטיה ומצדיק את ההתנהלות הבהולה וההיסטרית שלו בנושא הגז בכך ש'חייבים להוציא את הגז מהאדמה'. אבל דו"ח המבקר מצביע על התנהלות איטית, פיקוח לקוי וסחבת חושף את האמת".
+עמותת צלול: רשלנות הממשלה עלולה להפוך הברכה לקללה
17:46 20/07/15  |  עופר וולפסון
עמותת צלול בתגובה לדו״ח המבקר: "מוכיח כי קידוחי הגז והנפט בים התיכון מתנהלים באופן לא אחראי, המגביר את ההסתברות להתרחשות תקלה או דליפה קשה - שתמיט אסון על הכלכלה הישראלית".
+הבלגן ברגולציית הגז פוגע במשק כולו
16:41 20/07/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ לפתור במסגרת העבודה על מתווה הגז את כל הסוגיות הדורשות טיפול, ובהן הפיקוח על המחירים, הייצוא, מבנה הבעלות והרשיונות, המיסוי והאיחסון
(שפירא. אין מדיניות כוללת [צילום: פלאש 90])
+כך נקלעה המדינה לחולשה מול הזכיינים
16:40 20/07/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדיניות הממשלתית החלקית הביאה לגיבוש מתווה הגז תחת אילוצים ובעמדת חולשה מול בעלי השדות  ▪  שטרי החזקה שניתנו לבעלי השדות אינם שומרים בצורה המיטבית על האינטרס הציבורי
(נושאים מהותיים לא הוסדרו [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשקול פיקוח על מחיר הגז הטבעי
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבץ חלובה
20/07/15 18:44
2
יעקב יעקב
20/07/15 19:54
3
מעניין מי היה השר
20/07/15 20:18
4
שגילה גז ראשון?
20/07/15 20:34
5
האדיש
20/07/15 21:28
6
מייק
21/07/15 04:05
7
א.כ
21/07/15 07:00
8
פרטית
21/07/15 07:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
במבצע צוק איתן נעשה ניסיון לפגוע באסדות הגז המצויות בלב ים מול חופי ישראל. כך מגלה (יום ד', 15.7.15) מפקד חיל הים לשעבר, אלוף (מיל.) אלי מרום ("צ'ייני"), המשמש כיום כיו"ר רשות שדות התעופה. הוא דיבר ביום עיון של מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
15/07/2015  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
ישראל נמצאת כיום במצב חרום אנרגטי חמור ביותר, דבר הדורש טיפול חרום של הממשלה בנושא. כך אומר (יום ד', 15.7.15) שר האנרגיה לשעבר, עוזי לנדאו, ביום עיון של מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים בנושא הגז בישראל.
15/07/2015  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
לפני מספר ימים מדיון על מתווה הגז בוועדת הכלכלה של הכנסת, עלתה תמונה עגומה ולפיה מעמדה של ישראל בכל הקשור לעידוד השקעות הון, צולל מטה בשל התנהלות המדינה והכנסת בנושא. אי-עמידה של המדינה בהסכמים, כללים שהיא קבעה ושינויים רגולטוריים, גרמו לכך שישראל מצויה בתחתית הרשימה, לצד מדינות כגון פפואה אתיופיה וגיניאה. אמור לי מיהם חבריך ואומר לך מי אתה...
15/07/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בגלובוס מ-23.6.15 התוודה יושב-ראש וועדת הכספים, משה גפני חבר כנסת מטעם מפלגת "יהדות התורה", שיש לו שני אדמו"רים נוספים. אדמו"ר אחד בנושא איכות הסביבה והוא קומוניסט בשם דב חנין. בנושא הגז האדמו"ר הנוסף או ליתר דיוק האדמו"רית העונה לשם שלי יחימוביץ'.
13/07/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
34 עובדי אבטחה באסדות הפקת הגז של חברת נובל אנרג'י טוענים (8.7.15), כי הם מועסקים בתנאי עבדות ושוהים על האסדות עד שבועיים ברציפות. טענותיהם מופנות כלפי חברת צוות 3, שהיא המעסיקה אותם.
10/07/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
משרד האנרגיה שוקל חשיפת בעלי משק הגז  /  עופר וולפסון
עתירה נגד מכרז אבטחת מתקן גז ימי  /  יצחק דנון
כבל: "סיכמתי עם דרעי להוביל מתווה גז חדש"  /  עופר וולפסון
ברוני המחבלים  /  אסתר שניאורסון גרי
מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים  /  עודד ערן
וזאת הברכה  /  עזרא יכין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il