חמש שנים אחרי פרסום הדוח העולמי לפיו מהירות הנסיעה המסחרית בגוש-דן עומדת על 16 קמ"ש, נחשפים נתונים חדשים המצביעים על ירידתה ב-5 קמ"ש, בין היתר בשל עבודות הרכבת הקלה.
"התשתית התל אביבית מפגרת במתן מענה סביר, במקומות בהם אנחנו מפעילים את הקווים המרכזיים שלנו - מהירות הנסיעה הממוצעת שלנו עומדת על 11 קמ"ש. אם לא יהיה שינוי, בקרוב יהיה יותר מהר ללכת ברגל". כך מגלה אופיר קרני, מנכ"ל נהור cfo חברת-הבת של
חברת דן. הוא דיבר (יום ד', 16.12.15) בוועידת התחבורה, תשתיות ונדל"ן של TheMarker ומ.פירון ושות' ברמת גן.
קרני הסביר מדוע נדרשת החמרה באכיפת נתיבי התחבורה הציבורית: "צריך לזכור שבניגוד לתחבורה המסילתית, התחבורה הציבורית בתל אביב מושתת על התמודדות עם התנועה הכללית ונעדרת את זכויות הדרך הנדרשות לתחבורה ציבורית איכותי וזמינה".
מנכ"ל
משרד התחבורה,
עוזי יצחקי, מזהיר את הנהגים שיסעו בתל אביב כי "בחודש הקרוב יוצבו מצלמות אלקטרוניות בנתיבי התחבורה הציבורית בתל אביב וברמת גן, הרשויות המקומיות קיבלו סמכות לאכוף את זה. זאת לצד 3,500 דוחות שניתנו בחודש האחרון". יצחקי הודה כי "התחבורה הציבורית הוזנחה במשך שנים רבות, אבל בשנים הבאות נראה שינוי".
בהתייחסו למיזם הרכבת הקלה, אמר יצחקי: "מזל שהלאמנו את פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן. אף זכיין פרטי לא היה מתמודד עם חמישה ראשי רשויות עירוניות שונות. אם לא יהיו מערכות להסעת המונים לא יוכלו לבצע פרויקטים של תשתיות ונדל"ן במדינה. מי שמתנגד לרכבת הקלה מסתכל בראייה צרה ולא רצינית".
מנכ"ל רכבת ישראל: חברות בינ"ל באות לחנך אותנו
צחי גולן, מנהל חטיבת התחבורה בסימנס ישראל, התייחס אף הוא למכרז הרכבת הקלה וחשף כי "לא ניגשנו למכרז הרכבת הקלה כי השיקול שנתנו למחיר הוא 80-70 אחוזים. המחיר הנמוך עולה ביוקר כי מקבלים מוצר באיכות נמוכה. לא ניגשנו למכרז בגלל שהתנאים לא מאפשרים לחברות גדולות כמונו להשתתף במכרז. במקומות אחרים יש יותר משקל גם לפרמטרים אחרים - מקצועיים יותר. אבל סך הכל ישראל נתפשת כמדינה אירופית עם סטנדרטים גבוהים".
מנכ"ל
רכבת ישראל, בעז צפריר, השיב לדבריו של גולן ואמר: "חברות בינלאומיות באות לעיתים לחנך את השוק בישראל ואנו אומרים להן, אנו יודעים שלישראל יש בעיות תדמית בעולם, ברור לנו שבאירופה יש תרבות רכבות מפותחת יותר, אבל עם כל הכבוד: אל תכתיבו לנו את השיטה המסחרית, את השיטה הניהולית ולא את הדמוקרטיה. אמר צפריר ונתן דוגמה להתנהלות זו: "דרשו מאיתנו כי במקרה של מחלוקות נקיים את הבוררות באירופה ולא בארץ - לכך לא נסכים. יש אצלנו מבצע צבאי בממוצע כל שנתיים וזה לא נחשב 'ככוח עליון'. אז אנו נלמד מה שצריך ללמוד מאירופה, אבל תשאירו לנו את ניהול המכרזים".
עם סיום המושב, נשא דברים מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און והתחייב שבעוד פחות משש שנים, נוכל כבר לנסוע ברכבת הקלה.