אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית עדיין נמוך בהרבה מן המצופה. בשנת 2011 הצהיר שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הוא עומד על 21% וב
משרד התחבורה ציפו להגדילו עד תחילת 2016 לכדי 30%. המצב היום רחוק בהרבה מהיעד הגרנדיוזי. יושב-ראש
הרשות הארצית לתחבורה הציבורית,
מאיר חן, לא אוהב לדבר על כך. הוא מעדיף לדבר על העלייה החשובה במספר הנסיעות לנוסע ("בשנת הרפורמה הראשונה נמכרו 15 מיליון מינויים לתחבורה הציבורית. חל גידול מרשים במספר ה
אוטובוסים, ובשנים האחרונות יצקנו את התשתית לשינוי התודעה. את 2016 סיימנו על עלייה של 6.7% במספר נסיעות נוסע. בחודשיים הראשונים של 2017 נוכחנו באותה מגמת גידול שהגיע ל-8%. ב-2016 נעשו 730 מיליון נסיעות באוטובוסים וברכבת 60 מיליון").
אולם חן אינו חושף את הכישלון של משרד התחבורה בהעברת הציבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. הוא נזהר מלהציב יעדים קצרי טווח, ומרחיק 20 שנה קדימה, לתקופה בה מי שמכהן היום כבר לא יהיה בתפקיד.
"זה עדיין לא הגידול לו ציפינו במספר הנוסעים", הודה חן לראשונה במסגרת כינוס ים-המלח לתחבורה ציבורית שנערך בסוף-השבוע (23-22.3.17) מטעם פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. על-פי הנתון שמציג חן, עלה מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית בשש השנים האחרונות ב-2% בלבד.
משרד התחבורה לא עמד כאמור ביעדים שהציב לעצמו להעלות את אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית. נתונים מתוך הסקר החברתי לשנת 2015 שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלים כי רק כחמישית מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה (19%) נוסעים באוטובוס בכל יום או כמעט בכל יום, 14% נוספים נוסעים פעם-פעמיים בשבוע, 17% - פעמיים בחודש או פחות ו-6% נוסעים בתדירות לא קבועה.
יעל דורי מארגון אדם, טבע ודין: "ניידות לכולם היא הבסיס לקיימות עירונית. בשנות השבעים היה אחוז משתמשי התחבורה הציבורית 76% והיום הוא 23%. סדר העדיפות צריך להיות כזה שבראש יהיו הולכי הרגל, אחריהם נוסעי התחבורה הציבורית, אחריהם נוסעי האופניים ובסוף נוסעי הרכב הפרטי".
מנהל הרשות מאיר חן דווקא אופטימי ומתחייב כי "תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי". בנאומיו בכינוס הדגיש שוב ושוב את דרישתו מן המפעילים שרמת השירות לנוסע תהיה גבוה: "ענף התחבורה הציבורית חי, נושם ובועט. הוא לא גוסס או מדמם, ורחוק מלהיות כזה. הוא דינמי. בעתיד נשקול את גודל ומשך המכרזים ובאיזה תצורות הם יהיו. גם נושא התשתיות ייפתר, זה לוקח זמן. המדינה צריכה להסתכל בראייה רוחבית ולתת למפעיל להפעיל, ופחות להתעסק במלחמות עם ראשי רשויות. דרושה לכך ראייה מערכתית בה יהיו שותפים מינהל הדיור, האוצר, הרשויות וגורמים נוספים".
מאיר חן: אנחנו מסתכלים קדימה ופחות אחורה ורואים כבר את השינוי. 2016 הייתה שנת מפנה, ובשני הקרובות עד 2019 תהיה פריצה בתחום התחבורה הציבורית. אין נדע שיש שינוי? כשהציבור ירגיש את זה נראה שהביקוש גדֵל.