|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גל"צניק ישן-חדש

החלטת שר הביטחון למנות את ירון דקל למפקד גלי-צה"ל מוכיחה שגם משקשוקת הפיטורים והמועמדים של אהוד ברק יכולים לצאת מינויים ראויים. גם היכרותו העמוקה של דקל עם הזירה הפוליטית תועיל לתחנה
07/02/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
ירון דקל. הגיע לגלי צה''ל לפני כמעט 30 שנה [צילום: פלאש 90]

להמשיך לשגשג
לא החינוך הגל"צי ואף לא הנזיפה של ארנס מיתנו במשהו את סקרנותו של דקל, גם לא את נכונותו להציג שאלות נוקבות. כעיתונאי כבר הוכיח את עצמו. עכשיו משימתו היא להבטיח שהתחנה הצבאית המאוזרחת בתכניה, על אופיה המיוחד והפתוח, תמשיך לשגשג.

ירון דקל מצטט מפעם לפעם בפרשנויותיו את מטבע הלשון "זאת לא ממשלה - זו שקשוקה", שטבע השר לשעבר אהרן אוזן בשלהי ממשלת בגין האחרונה. דקל יושב קרוב למחבת השקשוקה כבר כמה עשורים. הוא מיטיב להאזין לרחשי המטבח, לזהות את הפלפל של מערכות הבחירות, להסניף את ניחוח הדילים המתבשלים בחדרים האחוריים, לאבחן את ריחה החרוך של קואליציה המתקרבת לסוף דרכה. המאזינים מעריכים את מקצועיותו, הגינותו וידענותו. גם הפוליטיקאים. לפעמים, לפני צעד מכריע, הם פונים אליו לקבל פרשנות בארבע עיניים.

דקל הוא איש מקצוע עם קבלות, בכך אין ספק. החלטתו של שר הביטחון למנותו למפקד גלי-צה"ל היא הוכחה לכך שגם משקשוקת הפיטורים והמועמדים של אהוד ברק יכולים לצאת מינוים ראויים. אבל היכרותו העמוקה של דקל עם הזירה הפוליטית לא תזיק, לא למפקד החדש ולא לתחנה.

להפך: כמו קודמיו בפיקוד על התחנה, יהיה עליו להקדיש חלק לא מבוטל מזמנו ליחצנות ולשתדלנות בממשלה ובכנסת. כל ארגון ציבורי זקוק לגיבוי ותמיכה, אבל תחנת השידור הצבאית נדרשת לכך שבעתיים. לצד הטענות העקרוניות בדבר צדקת קיומה של תחנת שידור צבאית במדינה דמוקרטית, עליה להתמודד עם אוזנם הרגישה של אישי ציבור לכל מלה שנאמרת עליהם, או שלא נאמרת, בכלי תקשורת מרכזי, וגם עם הלחצים התקציביים.

הכסף יעסיק את דקל מהרגע הראשון בתפקידו החדש. המצוקה במערכת הביטחון כבר מורגשת בתחנה: שידורי גלי-צה"ל וגלגלצ באינטרנט הופסקו בראשית החודש, בשל עיכוב התשלומים של משרד הביטחון לחברה האחראית על השידורים ברשת. הפסקת השידורים הללו היא פגיעה בנקודה רגישה: חשיבותו של האינטרנט כערוץ להעברת תכניה של התחנה רק הולכת וגוברת, והיא עוד תגדל בעתיד הקרוב. ב-2012 אי-אפשר לחשוב על שום ארגון תקשורתי - עיתון, תחנת טלוויזיה או רדיו - שאינו מגיע לציבור גם באמצעות הטלפון הסלולרי, הטאבלט או המחשב, והכל נעשה באמצעות הרשת.

מדרישות התפקיד - יצירתיות מתמדת

הטיפול בבעיות התקציב של גלי-צה"ל מחייב מגע עם דרגים שונים בצה"ל, במשרד הביטחון, בממשלה ובכנסת, וגם יצירתיות מתמדת. כך היה מאז שגל"צ פילסה לה דרך משולי הסקאלה של הרדיו למרכזה. בראשית שנות ה-70 הצליח המפקד דאז יצחק לבני לשבות בקסמה של התחנה את יושב-ראש ועדת הכספים של הכנסת דאז, ח"כ ישראל קרגמן. התוצאה הייתה הקצבה מיוחדת, מחוץ לתקציב הביטחון, לשיפור מערך המשדרים של התחנה ושיפוץ הבניין הרעוע ביפו.

שני עשורים אחר-כך הבין מפקד אחר, אפרים לפיד, כי הקיצוצים בתקציב הביטחון מסכנים את קיומה של התחנה, ויצא לחפש מקורות מימון נוספים. כך נכנסו הפרסומות לגל"צ בדלת האחורית. ההכנסות מתשדירי שירות וחסויות מכסות כיום יותר משליש מתקציבה של התחנה. יורשו של לפיד, משה שלונסקי, הצליח להשיג מקור מימון משמעותי לשידורי גלגלצ שהחלו בתקופת כהונתו: הפעם הכספים הגיעו מהמינהל לבטיחות בדרכים.

במקביל נדרש כל מפקד לבחון בערנות את מפת התקשורת המשתנה ללא הרף, כדי להבטיח שהתחנה לא רק תתקיים, אלא תשמור על מעמדה כאחד מגופי התקשורת המרכזיים בישראל. בעשורים האחרונים הצליחה גל"צ בכל פעם להמציא את עצמה מחדש, גם כאשר בעיתונים כבר הספידו אותה בתיאורים קודרים על הכשרונות המקצועיים שעזבו ועל רוח הקרב שנחלשה. מבחינה זו מביא עימו דקל לגלי-צה"ל לא רק מיקום אישי טוב במרחב הציבורי בישראל, אלא גם ניסיון רב ברדיו ובטלוויזיה. יהיה עליו להטות אוזן לצוות המקצועי של התחנה כדי לשאוב רעיונות על הדרכים שבהן תוכל גלי-צה"ל להמשיך את תהליך ההתחדשות.

המפקד הראשון של גלי-צה"ל שהחל בה את שירותו

דקל, בן 47, מכיר את היתרון העצום שיש לגלי-צה"ל כארגון המשלב אנשי מקצוע ותיקים עם תגבורת שנתית קבועה של חיילים צעירים, נלהבים, יצירתיים. הוא עצמו היה חלק מהתמהיל הזה כשעשה במסדרונות התחנה ובאולפניה את עשר השנים הראשונות, המעצבות, בקריירה המקצועית שלו. שם החל כחייל טרי וצמח להיות כתב ופרשן פוליטי מהשורה הראשונה.

עכשיו יהיה למפקד הראשון של גלי-צה"ל שהחל בה את שירותו: כל אלה שקדמו לו, אנשי צבא ואזרחים, מהמפקד הראשון צבי ברוש ועד יצחק טוניק, שפוטר בצעד חפוז על-ידי אהוד ברק לפני חודשים אחדים, צמחו במוסדות אחרים. היכרותו עם התחנה והרקורד המקצועי שלו הם יתרונות חשובים. חסרונו היחיד הוא העדר ניסיון ניהולי: ככתב, כפרשן וכמגיש היה תמיד סולן. עכשיו יעמדו תחת פיקודו מאות אנשים. על-פי נתוני 2006 היו בתחנה כ-300 חיילים ואזרחים, ועוד כמספר הזה אנשי מילואים.

דקל הגיע לראשונה לגלי-צה"ל לפני כמעט 30 שנה, אחרי שנחשף לתקשורת עוד בילדותו: אביו יאיר היה עורך במעריב שנים רבות. הבניין ברחוב יהודה-הימית לא השתנה בהרבה מאז נכנס לשם לראשונה ב-1983, אבל העולם אחר לחלוטין. אז היו רק שתי תחנות רדיו באוויר, ערוץ טלוויזיה אחד, ועל האינטרנט עוד לא חלמו. ב-30 השנה שחלפו מאז השתנה העולם. הוא מודע לכך שהאתגר שיעמוד בפניו עכשיו מורכב שבעתיים.

כבר בראשית דרכו למד מקרוב על המתח שבין צבא לתקשורת. באחד המפגשים הראשונים שלו עם צמרת המדינה חטף על הראש, לעיני עיתונאים, משר הביטחון משה ארנס. זה היה בפברואר 1984, כשראש הממשלה יצחק שמיר יצא לביקור באירופה בעיצומן של תקריות אש קשות בדרום לבנון. דקל נשלח לשם במקום הכתב המדיני עוז פרנקל, שהיה טרוד במשימה אחרת, ושאל את שמיר, בשידור חי ממסיבת עיתונאים בנתב"ג: אדוני ראש הממשלה, האם זה הזמן הראוי לצאת לחו"ל?

שמיר השיב לשאלה, אבל כשתם האירוע זימן אליו השר ארנס, שאף הוא היה בנמל התעופה, את הכתב הצעיר ונזף בו: "איזו שאלה זו? איזה מין דיבור זה?". גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי בן-אהרן לא הסתיר את כעסו לשמע השאלה. דקל היה נבוך לרגע, אבל הנזיפה לא פגעה בקריירה שלו, וגם לא בנכונתו להציג שאלות לממלאי תפקידים.

הוא שירת בגל"צ שלוש שנים בסדיר, בין היתר ככתב לענייני פלילים ומשפט, ועוד שלוש בקבע. פשט מדים כרס"ר, אבל נשאר לעוד ארבע שנים כאזרח עובד צה"ל. במרבית הזמן היה הכתב הבלתי נלאה של גל"צ לענייני מפלגות. האירוע הדרמטי ביותר בתקופת עבודתו זו התרחש במרץ 1990, בימי "התרגיל המסריח". שמעון פרס תיכנן אז להפיל את ממשלת האחדות ליכוד-עבודה שבראשה עמד שמיר. ביום שבו התפרקה ממשלת האחדות ליוו גלי-צה"ל את האירועים בשידורים חיים משמונה בבוקר עד עשר בלילה, בהנחיית רפי רשף. דקל היה הכוכב המרכזי בשידורים.

"לא היה אירוע, לא הייתה התבטאות, היבט או גיהוק שלא הובאו אל המאזינים כמעט בזמן אמת", שיחזר אחר-כך דקל. הקשרים הטובים שטווה עם פוליטיקאים מכל המפלגות הניבו פירות באותו יום דרמטי ובימים הבאים, שבהם הקדיחו החרדים את התבשיל שביקש פרס לרקוח ומנעו ממנו להקים ממשלה חלופית, שעימה ביקש לקדם את תהליך השלום.

ככתב פוליטי בולט גויס ב-1993 לצוות הכתבים הראשון של חברת החדשות של ערוץ 2, שזה עתה הוקמה. הוא שידר כשנתיים ואז שב לרשות השידור, ככתב ופרשן לענייני מפלגות. ב-2002 יצא לחמש שנים בוושינגטון, כשליח רשות השידור. ב-2008 הוענק לו פרס סוקולוב לעיתונות משודרת על הצטיינותו בדיווחים מארצות-הברית. ועדת הפרס ציינה את "כתבות העומק שהכין על יהודי אמריקה מזוויות שונות, על נבכי הפוליטיקה בארצות-הברית והשפעתה על יחסי ארצות-הברית וישראל", וקבעה גם כי כתבותיו בתחום הפוליטי-מדיני "מתאפיינות בעומק ובעבודה עיתונאית אמינה, מקצועית ובלתי מתפשרת". עם שובו ארצה קיבל לידיו את התוכנית "הכל דיבורים", שהביאה, לצד תוכניתה של קרן נויבך "סדר יום", מאזינים רבים לקול-ישראל בשעות לפני הצהריים.

הבוקר (ב'), בתום כ-16 שנות עבודה ברשות השידור, נפרד דקל באולפן שלוש בקריה בתל אביב ממאזיני קול-ישראל. המסר שביקש להעביר היה חד-משמעי וברור. "אחרי שנים בתחנה הצבאית, בקול-ישראל, בערוץ הראשון וגם בחדשות ערוץ 2, ברור לי שעיתונות חופשית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה, ובלעדיה אי-אפשר. יש רבים והולכים שלא מבינים זאת, וחבל. עלינו לעמוד בפרץ ולשדר. לא לחשוש לשאול את השאלות הקשות, לא לפחוד מאימתם של בעלי האינטרס (...) בלבה של העיתונות החופשית עומד השידור הציבורי שמשוחרר מכבלי הרייטינג - רדיו וטלוויזיה - קול-ישראל והערוץ הראשון. חשוב שהשידור הציבורי יהיה חזק ונטול פניות".

יש חוקרי תקשורת הרואים בעיה בכך שהתחנה הבאה של דקל, "בית-הספר הלאומי לתקשורת", כהגדרתו של פרופ' דן כספי, היא גוף צבאי, המחדיר בתלמידיו רגישות לאילוצי הממסד הצבאי ולנורמות של משמעת. במאמר שפורסם בספר "גלי-צה"ל מדברים מהשטח", כתב כספי כי התחנה אומנם מתנהלת באקלים ליברלי ופתוח, אך "בוגרי גל"צ הפנימו את עקרונותיה של עיתונות מונחית וכבולה באילוצי הממסד".

במקרה של דקל אין סימנים לכך. לא החינוך הגל"צי ואף לא הנזיפה של ארנס מיתנו במשהו את סקרנותו, גם לא את נכונותו להציג שאלות נוקבות. כעיתונאי כבר הוכיח את עצמו. עכשיו משימתו היא להבטיח שהתחנה הצבאית המאוזרחת בתכניה, על אופיה המיוחד והפתוח, תמשיך לשגשג.

רשימות קשורות:

- לכל אחד יש סדר יום
- ... ואם אתה סתם ציניקן
- קריז!
- עיתונאים חושפים מקורות
- פורנוגרפיה, עניין של גיאוגרפיה?

תאריך:  07/02/2012   |   עודכן:  07/02/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גל"צניק ישן-חדש
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
7/02/12 12:40
2
אהוד פרלסמן
7/02/12 15:54
 
ע_הראל
8/02/12 15:16
 
אנה מירושלים
9/02/12 07:46
3
מומו
7/02/12 16:05
 
שושושושו
7/02/12 19:09
4
ג'ורג' החמישי
7/02/12 16:06
5
yoni207
7/02/12 17:52
6
שמאל קיצוני מאוס
7/02/12 19:36
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית. לפני שמישהו מכם מעז להרים גבה ולנסות לתייג את ח"כ עינת וילף למאבקים בנושא מעמד האישה או בנושאי חינוך, אז מוטב לו שיעצור. הגברת הייתה בעברה מנהלת קרן הון סיכון בחברת כור ויועצת אסטרטגית בחברת מקינזי העולמית ומבינה דבר או שניים בהתנהלות שוק ההון בישראל.
07/02/2012  |  חובב לויטס  |   כתבות
השופט: דוד רוזן, בית המשפט המחוזי בתל אביב
06/02/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
השבוע יוצא הכוכב נפטון סופית ממזל דלי ועובר למזל דגים שם יימצא עד לשנת 2025. (כן , כן למשך 13 השנים הקרובות). מקומו הטבעי של נפטון הוא במזל דגים, כך שבשנים הקרובות תהייה נטייה גדולה מאוד להתחבר אל כל נושאי הרוחניות למיניהם.
06/02/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
באולם הקטנטן של בית צבי, שאיה בן אשר עיצבה להפליא כדירת המשפחה של תום (שמתפקדת בדיוק כמו בהפקות קודמות על בימות גדולות) - אם המשפחה, אמנדה (דנה מאירוביץ, שמשחקה הכנה והמרגש מצליח לאזן את הדחיה מהנודניקיות של האם, ואף יוצר אמפטיה כלפיה), מייצרת לחץ בלתי נסבל על בתה ובנה. הבת, לורה, נערה יפה, עדינה ושברירית, סובלת מצליעה ובשל כך גם מרגשי נחיתות וביישנות איומים. רגשות אלה כולאים אותה בבית, ומונעים ממנה כל סיכוי להכיר מישהו ולהינשא. את כל עולמה היא מרכזת בטיפול ושמירה על אוסף החיות המיניאטוריות שלה מזכוכית. נעמה חזון - כאילו נולדה לתפקיד זה. כל סגולותיה נחשפות בו, והיא מרגשת ומצליחה לגעת בלב כל.
06/02/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המחזמר קאטס מאת המלחין אנדרו ללויד וובר נחשב לאחד ממחזות הזמר הידועים בעולם והוא עלה ב-1981 על בימות הווסט אנד בלונדון ואחר כך בברודווי במשך שנים ארוכות והיה לאחד המיוזיקלס המועלים ביותר ברצף בהיסטוריה של הז'אנר הזה. המחזמר קטף את כל הפרסים האפשריים בקטגוריה הזו והופק בכל העולם ואפילו בישראל על-ידי תיאטרון הספרייה ובית צבי והיה שם מופע ססגוני, מהוקצע ומשובח ביותר.
06/02/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
ההימורים של שלדון   /  רפי מן
סקרנות והתמדה   /  אורן פרסיקו
שביזות יום א'   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il