|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ישראל - כביש בלי שוליים

בואו נודה: תשתיות זה לא הצד החזק שלנו זוהי מורשת הגלות, שבה לא על היהודים היה לדאוג לדרכים ולמסילות ברזל אלא רק להשתמש בהן
25/03/2012  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
עדיף ברגל [צילום: פלאש 90]

כשנשאל עם סיום תפקידו מי שהיה מפקד "יוניפיל", איך הוא רואה את ישראל, השיב כי בנסיעותיו התכופות ממפקדתו בראש הנקרה לחיפה עבר בכל פעם 41 רמזורים ובכולם עמד באור אדום.

גשמי הברכה הרוו את אדמתנו הטובה ועכשיו אנו מיטלטלים במכוניותינו לעבודה ולקניות על גבי מכסי הביוב שחשפו והגביהו טיפות המים הברוכות, לאחר ששטפו את שכבת האספלט העליונה מן הכבישים. אם אנו נאלצים לנסוע בקביעות בכבישים בין-עירוניים, עלינו לבחור באחת משתי רעות: לנוע באיטיות במסלול ימני אחרי משאיות עמוסות עומס יתר ואיטיות להחריד ולפקוח עין שלא ניתקל במישהו שחונה או תקוע בשוליים הצרים של הכביש, או לנוע במסלול השמאלי, המהיר יותר, כשמשאיות ריקות או אוטובוסים נהוגים בידי חאפערים מופקרים מתקרבות אלינו מאחור וכמעט נוגעות בנו כדי לסלק אותנו ימינה. אפילו בכביש 6, האמור להיות טוב ובעל שוליים שקטים, אתה נוסע לאורך קטעים ארוכים שאין בהם שוליים כלל, עד שנושמים לרווחה כשרואים את השלט המנחם: "שול". גם כביש 6, כמו כבישים רבים אחרים, משנה כל העת את מספר הנתיבים שלו משניים לשלושה ושוב לשניים, מה שגורם לזרם המכוניות להתנהג כמו זרם מים שמעבירים אותו בצינור שעוביו משתנה בקטעים שונים.

מצב זה אינו ייחודי לתחום התחבורה בלבד, אלא הוא משקף קו אופי לאומי: חוסר יכולת של חשיבה על תשתיות. זוהי מורשת הגלות, שבה לא על היהודים היה לדאוג לדרכים ולמסילות ברזל אלא רק להשתמש בהם. לעם ישראל היו תמיד רופאים, אנשי רוח, הוגים, תיאולוגים, סופרים, משוררים, משפטנים, עיתונאים, פסיכולוגים, פיזיקאים (בעיקר בתחום הפיזיקה התיאורטית), וזהו המצב גם כיום. מי שקורא כל ספר מעודכן על חקר היקום ועל אסטרופיזיקה, מתרשם מריבוי השמות היהודיים הנושאים דברים באותם כינוסים בינלאומיים הנערכים בפרינסטון או במצפי הכוכבים הגדולים ושבהם דנים בנושאים כמו האם היקום מתפשט, מתכווץ או נשאר כמות שהוא והאם יש להשאיר את הקבוע הקוסמולוגי של איינשטיין בתוך המשוואות המתאימות או להוציאו מהן. בדברים כאלה אנו חזקים. אבל בסלילת כביש טוב עם צינור ביוב איתן מתחתיו או איזו מסילת ברזל שרכבת יכולה לעבור בה בלי להעיף בדרכה לאוויר כמה מכוניות - אנו חלשים מאוד. יש להודות על האמת: בשביל זה אנו זקוקים לגויים. ובאמת כששואלים את הגויים על התנועה בישראל הם פורצים בצחוק. כשנשאל עם סיום תפקידו מי שהיה מפקד "יוניפיל", איך הוא רואה את ישראל, השיב כי בנסיעותיו התכופות ממפקדתו בראש הנקרה לחיפה עבר בכל פעם 41 רמזורים ובכולם עמד באור אדום.

מונח לפנַי לוח של משחק מתקופת המנדט: "ריכוז" (או "מונופול" בפי רבים). לא ניתן להתעלם ממרכזיותה של הרכבת בארץ ישראל, כשמסתכלים על לוח זה שבאחת מפינותיו עומדים המשחקים ונותנים לרכבת לעבור. גם באיורים שבתוך המסגרת שעליה מזיזים המשחקים את ה"חיילים" שלהם, בולט ציור של קטר הדוהר על פני נוף ארץ ישראלי, דקלים, ישובים, שומר על סוס ושדות. בתקופת המנדט אפשר היה לנסוע ברכבת לעמק יזרעאל, לעפולה, לבית שאן וגם לביירות, לדמשק ולאלכסנדריה של מצרים. כיום בקושי אפשר לנסוע בה לירושלים, וגם אותם קווים שקיימים באזור המרכז סובלים כל העת מתקלות טכניות, עיצומים ושביתות.

בסין, יפן ואירופה נעות כיום רכבות המציבות תחרות של ממש למטוסים, ואנשים מעדיפים לעלות בהן ולנסוע ממרכז עיר למרכז עיר בלי להתייגע בנמלי תעופה ולעבור בדיקות ביטחוניות מתישות. מדוע שלא נניח ל"שר האנרגיה והמים" שלנו, ל"שר התחבורה", ל"שר לביטחון פנים" (המרכאות מסמלות את העובדה שאין להם סמכויות בתחום התקציב) ולשאר העסקנים להקדיש את כל זמנם, ולא רק את רובו כפי שהם עושים עכשיו, להתבטאויות פוליטיות ומפלגתיות, ובמקומם להזמין אלינו את שר התחבורה לשעבר של סין, או של צרפת, לתת לו משימה מוגדרת של הקמת רכבת בישראל, להעמיד לרשותו מראש תקציב מוגדר ולתת לו סמכויות לבצע את המשימה מתחילתה ועד סופה כשבידו תהיה עליונות משפטית ומנהלית עודפת על פני כל רשויות המדינה בתחום שעליו הוא מופקד. ללא פעולה דרסטית מסוג זה, נוכל להמשיך עוד ימים רבים לקנא בקזבלנקה, שבה נסלל קו חדש של רכבת קלה חדש באורך 16 ק"מ תוך שנה והוא פועל ביעילות, לעומת ירושלים שסללה קו רכבת קלה קצר יותר במשך שמונה, ויש אומרים שתיים-עשרה שנה, ועליו מזדחלת לה הרכבת כמי השילוח ההולכים לאט.






לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  25/03/2012   |   עודכן:  25/03/2012
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל - כביש בלי שוליים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
hrnhvu
26/03/12 05:36
2
עזרא מועלם
8/04/12 16:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת לשנה מפרסמים אמצעי התקשורת את טבלת השכר של הבכירים במשק. הם עושים זאת בעקבות הדוחות הכספיים שכל החברות הציבוריות מחויבות לפרסם עד סוף חודש מארס. הדוחות של העונה הזו עם דוחות לרבעון הראשון של 2012 וסיכום שנת 2011. בתוך הדוחות האלו יש סעיפים, חבויים בד"כ המלמדים על עלויות השכר של חמשת בעלי התפקידים הבכירים בחברה. זוהי העונה שבה שוב מדברים רבות על הפערים העצומים שיש בחברות אלו, בין בעל השכר הגבוה ביותר לבין בעל השכר הנמוך ביותר.
25/03/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
הצביעות הבינלאומית, שאותה מובילים חוגי השמאל הנאור בעולם מצד אחד וסתם אנטישמים נאלחים מצד שני, שברה בימים אלה אפילו את השיאים של עצמה:
25/03/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
פרולוג: פרוצה זה מקצוע; זונה זה אופי.
24/03/2012  |  פרד כהן-קידר  |   מאמרים

23/03/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
סיפור ההגדה, שהוא הנכס היקר בטקס ליל הסדר, פונה אלינו בבקשה, שנזין את הזיכרון ההיסטורי שלנו בכמיהה לחברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי. לכן את סדר פסח אנחנו פותחים בהצהרה חברתית, הנאמרת בלשון המדוברת בפי העם - השפה הארמית - כדי שההצהרה ומשמעותה החשובה יובנו לכל אדם .
23/03/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
איסלאם - פלא התבל השמיני?  /  אחמד אלבגדאדי
הג'יהאד היהודי  /  יובל ברנדשטטר
הצופן העזתי  /  ד"ר מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il