|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הצופן העזתי

אירן, המעוניינת לראות בחזית עזה אש קבועה, העבירה את תמיכתה מחמאס לארגונים המערערים על ההגמוניה של חמאס ברצועה. בימים אלו כשהעולם מרוכז בטבח האזרחים שבסוריה, ומתחילים להישמע קולות בדבר התערבות צבאית, אירן מעודדת את הארגונים הסרים למשמעתה ללבות את האש בעזה. חיסול קייסי היה התירוץ
17/03/2012  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
גראד באשדוד. החיסול היה התירוץ להבערת הזירה העזתית [צילום: פלאש 90]

החמאס לא התערב
נחישותו של צה"ל, הצלחתו לחסל חוליות של יורי טילים, ההצלחה המבצעית הגדולה של "כיפת ברזל" והעובדה שלא נפגעו אזרחים רבים, סייעה לחמאס להישאר בצד מבלי להתערב בלחימה, ולהרגיע, עד הפעם הבאה, את הארגונים. אלה מלקקים את פצעיהם, מסיקים מסקנות מבצעיות, מקללים את חמאס וממתינים להזדמנות הבאה לערער על שלטון המדינה

שבוע של טילים אמור היה לשנות את כיוון ההתעניינות במזרח התיכון מחומס לעזה, מסוריה לישראל, מאסד לנתניהו. זו הייתה תוכניתם של אירן ועושי דבריה הלא רבים ברצועת עזה. אבל זה לא צלח, וכרגיל, הסיבה היא הסוציולוגיה המזרח תיכונית.

לא ניתן להגזים בהדגשת מעמדו הדומיננטי של המרכיב השבטי בתרבות המזרח התיכון, והתפקיד החשוב שיש למסגרות ההתייחסות המסורתיות - אתניות, שבטיות, דתיות ועדתיות - בחיי הפרט והקבוצה. כמו-כן גם יש להמעיט מערכן ומהשפעתן של אידיאולוגיות זרות שיובאו מאירופה, מקומוניזם ועד דמוקרטיה, מנציונליזם ועד ליברליזם, שנכשלו כולן בעיצוב התרבות של המרחב הציבורי המזרח תיכוני. הדיקטטורה היא ביטוייו המעשי של כישלון כל האידיאולוגיות הללו.

בשטח נותר האדם עם משפחתו - המשפחה המורחבת, החמולה והשבט - בלבד. כמו בימים עברו, זהו הגורם היחיד המתפקד, המסוגל להעניק לפרט הגדרה עצמית, תחושת שייכות, פרנסה, הגנה וביטחון.

אחת מאבני היסוד של תרבות השבט היא העוינות השוררת בינה ובין המדינה המודרנית, זו שנכפתה על השבט על-ידי הקולוניאליזם הזר וגרורותיו המקומיות. מאז שנוסדה, מנסה המדינה לכפות על הפרט ועל השבט את עצמה, סמליה, ערכיה, חוקיה ומנהיגותה, ולנטוע אותם בלבבות תושביה במקום נאמנותם לשבט, לסמליו, לערכיו, למנהיגותו ולחוקיו. אומנם בחברות ערביות שעברו התפרקות והפכו לאינדיבידואליסטיות יותר, כמו מצרים ותוניסיה, המדינה אכן מצליחה לתפוס את מקום הנאמנות לשבט. אך במרבית מדינות ערב האחרות, המדינה נאלצת לוותר על חלק מריבונותה ולקבל את קיומו של השבט על חשבונה. כדי לא להתעמת עם השבט, המדינה מגיעה עמו להבנות ולפשרות, ומנסה להרגיע אותו.

הג'יהאד האיסלאמי: חמאס - "משמר הגבול הישראלי"

גם ברצועת עזה, שהיא חלק מהעולם הערבי, תרבות השבט שלה חיה ובועטת. מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני 2007, הוא הופך מכנופיה ג'יהאדיסטית לארגון שלטוני שיש לו מדינה, ממשלה, מועצה מייעצת, מערכת משפט, משטרה, צבא וגופי כלכלה. כך הפך חמאס למדינה ערבית סטנדרטית, המנסה להשליט את האג'נדה שלה על השבטים והחמולות המתגוררות ברצועה. מדינת חמאס בנויה על האינטרס של הקבוצה המנהיגה אותה, ולכן היא נמצאת בעימות מתמיד עם השבטים והחמולות וחייבת להגיע איתם להסדרים.

התנועות הקטנות - הג'יהאד האיסלאמי, ועדות ההתנגדות העממית, חטיבות המנצח צלאח א-דין, צבא האומה, צבא האיסלאם ועוד - מתפקדות כמו שבט המאתגר את השלטון של המדינה הנמצא בידי חמאס. הן עושות לחמאס היום את מה שחמאס עשה לאש"ף לפני 20 שנה, כאשר אש"ף היה השלטון. השחיתות שפשתה בקרב האחראים בחמאס מגבירים את קולות הארגונים הקטנים נגדו.

את הארגונים הללו מעודדת העובדה שחמאס הִישעה את הג'יהאד נגד ישראל, והוא מנסה להגיע עמה לרגיעה. חמאס לא הפך לתנועה ציונית, לא שינה את אמנתו ולא את יעדו היחיד: חיסול ישראל וסיום כיבושן של יפו ועכו, ולא רק של חברון ושכם. אלא שבשלב ההיסטורי הנוכחי היא הישעתה את המאבק נגד ישראל, על-מנת להקים מדינה שבבוא היום תהיה הבסיס למלחמה להשמדת ישראל. הארגונים הקטנים אינם מקבלים השעיה זו של הג'יהאד ומכנים את חמאס בשמות גנאי כמו "משמר הגבול הישראלי", ו"צבא דרום לבנון".

מעשית, חמאס מסוגל לחסל את הארגונים הללו, כפי שהתמודד באוגוסט 2008 עם "צבא האיסלאם" של חמולת דוע'מוש, וכפי שחיסל בדם קר באוגוסט 2009 את "אמירות ירושלים האיסלאמית" של שייח' עבד אללטיף מוסא, את נשיו וילדיו ו-24 מנאמניו במסגד "אבן תימיה" ברפיח. כיום, ב-2012, חמאס נמנע מלהשליט את עצמו על הארגונים בכוח הנשק, כדי לא להפוך ל"משמר הגבול הישראלי", ומעדיף להגיע איתם להבנות, להתפשר עמם ולהרגיעם.

לעומת זאת אירן, המעוניינת לראות בחזית עזה אש קבועה, העבירה את תמיכתה מחמאס לארגונים המערערים על ההגמוניה של חמאס ברצועה. בימים אלו ממש, כשהעולם מרוכז בטבח האזרחים המתרחש בחומס שבסוריה, ומתחילים להישמע קולות בדבר התערבות צבאית, אירן מעודדת את הארגונים הסרים למשמעתה ללבות את האש בעזה. חיסול קייסי, מפקד "ועדות ההתנגדות העממית", היה התירוץ להבערת הזירה העזתית.

נחישותו של צה"ל, הצלחתו לחסל חוליות של יורי טילים, ההצלחה המבצעית הגדולה של "כיפת ברזל" והעובדה שלא נפגעו אזרחים רבים, סייעה לחמאס להישאר בצד מבלי להתערב בלחימה, ולהרגיע, עד הפעם הבאה, את הארגונים. אלה מלקקים את פצעיהם, מסיקים מסקנות מבצעיות, מקללים את חמאס וממתינים להזדמנות הבאה לערער על שלטון המדינה, כמו כל שבט מזרח תיכוני רגיל. מדינת חמאס תצטרך למצוא את דרכה בין פטיש ההאשמה שהפכה למשת"פית של ישראל, ובין סדן רצונה לבנות מדינה ערבית סטנדרטית, עם חיים סבירים לבני עזה וחיי מותרות לאחראים המושחתים של חמאס.

אַל לישראל להתערב במבנה החברה העזתית ולהנדס מחדש את מפת השבטים והאינטרסים שבה. מדינת חמאס - על כל הבעייתיות הטרוריסטית והג'יהאדיסטית שבה - משרתת את האינטרס הישראלי, שכן היא מפרקת את החלום הפלשתיני לרסיסים. היא גם מוכיחה לישראלים השקועים בחלום השלום, כי מה שקורה בעזה עלול להתרחש שוב, ובצורה נרחבת ומסוכנת יותר, ביהודה ושומרון, אם ישראל תעביר את השטח לשליטת התרבות המזרח תיכונית. רבות מערי המרכז מצויות בטווח הירי של הפצמ"רים, הקסאמים והטילים מגבעות יו"ש, ולכן על ישראל למצוא פתרון שישחרר אותנו ממרבית האוכלוסיה הערבית ביו"ש, אבל ישאיר אותנו במרחב הכפרי.

תוכנית שמונה המדינות המבוססות על שבטי הערים הערביות ביו"ש היא הפתרון היחיד הנשען על הסוציולוגיה המזרח תיכונית, ויעניק לישראל ביטחון. אומנם לא ביטחון מוחלט, כי כזה אינו בנמצא במזרח התיכון, אך ביטחון יחסי, שיש לתחזקו מדי פעם.
במזרח התיכון, שלום הוא נחלת השבט הבלתי מנוצח בלבד. רק אותו עוזבים השבטים האחרים במנוחה.

* המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  17/03/2012   |   עודכן:  17/03/2012
ד"ר מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצופן העזתי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
17/03/12 14:11
2
ישראל ל
18/03/12 01:47
3
פועה
18/03/12 08:41
 
אין שום דמיון
18/05/12 13:07
4
ד"ר ג. בן עמי
18/03/12 10:15
5
פלא יועץ
18/03/12 14:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד "סבב" אלים בין ישראל לבין עזה מגיע לסיומו. בעזה סופרים 25 מתים עד כה, ובישראל סופרים את מספר הטילים שמערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט. שני הצדדים, ישראל והג'יהאד האסלמי, הגיעו למסקנה שה"סבב" מוצה, והם מבקשים מהשופט המצרי המיומן להוריד אותם מהעץ. שני הצדדים חשים סיפוק רב. הג'יהאד מארגן עצרת ניצחון בחוצות עזה, כשמנהיגה היושב בדמשק מופיע על מסך ענק ומבטיח לענות לכל תוקפנות ישראלית. אכן, הג'יהאד הוכיח לאירנים שכספם מושקע היטב, והטילים אינם מעלים חלודה מתחת לאדמה, אלא מופנים למקום הנכון.
17/03/2012  |  יעקב בן אפרת  |   מאמרים
אין ספק - עם ישראל הוא עם שמוכן לסבול הרבה ולא להגיב. והפעם - להיבט הצרכני שבתוכנית הריאליטי המצויה בכותרות בימים אלו. המעשה שהיה כך היה. לפני כחודשיים וחצי, ביום גשום של ראשית חודש ינואר, באה אלי במרוצה אשתי היקרה ואמרה לי באופן שלא ניתן לסירוב: "יש להזמין מיידית את ערוץ 20!". גייסתי קצת אומץ ולב ושאלתי בתמימות: "למה". כנראה שהשאלה לא הייתה במקומה שכן קיבלתי מענה בצורה של מצגת מובנית המבהירה הבהר היטב כי חשוב לראות מה קורה בבית האח הגדול במהלך כל היום אחרת, נהיה מופתעים כאשר נראה מה קורה בתקצירים המוצגים לאחר עריכה בערוץ 2 בימי ראשון ושלישי.
17/03/2012  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
כאשר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה באה להחליט החלטה האם לאשר מבנה בלתי חוקי או לדחות את הבקשה לאישורו ובכך להכשיר את הדרך להריסתו, היא עלולה להתחשב במצב העובדתי של עצם הבנייה ללא היתר ובניגוד לדין, ובהשלכות של ההימנעות מלאשר את מה שכבר עומד על תילו.
17/03/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מערכת כיפת ברזל היא מערכת מופלאה, פסגת הטכנולוגיה הישראלית, קוצרת הישגים ושבחים מוצדקים. פיתוח בזמני שיא, שילוב יכולות אלקטרוניקה, מכאניקה, מחשוב ועוד. 90% של יירוט טילים שהיו מכוונים אל אוכלוסיה אזרחית שהיו גורמים בסבירות גבוהה פגיעה בנפש. אולם, באופן פרדוקסלי, ככל שהמערכת משיגה תוצאות טובות יותר, נדמה לקברניטים ולגנרלים שאפשר "למשוך" עוד יום, לחסל עוד כמה מחבלים ולהשיג עוד יעד, שכן עוד לא נגרם לנו נזק משמעותי ואין אבדות בנפש.
17/03/2012  |  תומר ישראלי  |   מאמרים
איסמעיל הנייה שב לא מזמן ממסעו המתוקשר לטהרן, שם קיבלו אותו ראשי המשטר בכבוד מלכים, בחיבוקים ובנשיקת. זאת בשעה קשה ומרה לאירן, לא רק מפאת קשייה הכלכליים המתגברים והחרמות העולמיים המוטלים עליה על שאינה זונחת את תוכניות הגרעין שלה, אלא גם מפני איומיה התכופים של ישראל בדבר נחישותה להגיב בתקיפה משלה, בשל הצלחותיו מרקיעות השחקים של נתניהו בוושינגטון, ובשל הסכנה המיידית לקריסתו של משטר העריץ מדמשק, שהוא משענה העיקרי בחתירתה למעמד בעולם הערבי.
16/03/2012  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
מגילויי הגלות  /  מנשה שאול
האביב שהכזיב   /  צבי גבאי
האפרטהייד האמיתי של המזרח התיכון   /  אפרים קארש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il