|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ועידת המשפט - המופע המביך של מני מזוז

עו"ד מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה (לשעבר), בהופעה מביכה, מעוררת מחלוקת ומושכת כותרות בפתיחת וועידת המשפט הראשונה של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והמרכז. הפרקליטים של אולמרט, עו"ד נבות תל-צור ועו"ד נווית נגב שהשתתפו בפנל, מחו ועזבו את האולם, בדרישה להפסיק לדון בתיקו של אולמרט, ימים ספורים לפני מתן גזר הדין
31/08/2012  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
מני מזוז. מפר כללי אתיקה סדרתי [צילום: איתמר לוין]

"לראות, לשמוע, להרגיש ובכלל לחיות, גם כשיש לאדם כל היתרונות, כגון: בריאות, יופי ועושר, אבל אין לו צדק ומידות טובות אחרות, הרי זה האסון הגדול ביותר". (אפלטון)

"הצדק הוא – להשיב לכל אדם – כגמולו". (אפלטון)

וועידת המשפט הראשונה של לשכת עו"ד מחוז ת"א והמרכז, נפתחה אמש בת"א בקול תרועה משפטית רמה ומיד זכתה לכותרות ענק בתקשורת, עם הופעתו המרגיזה והמביכה של אביר שלטון החוק והצדק – עו"ד מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר.

נושא פאנל הוועידה היה במקור, "הספק הסביר" במשפט. אבל מני מזוז פתח את הרצאתו, בביקורת קשה על בית המשפט המחוזי, שזיכה את אהוד אולמרט, מהעבירות העיקריות בפרשת מעטפות הכסף של טלנסקי וראשונטורס.

על-פי דברי מזוז, בית המשפט זיכה את אולמרט, אך לא ניקה אותו, כלומר: זכאי אבל מלוכלך. בשלב זה התקוממו פרקליטי אולמרט ובצדק, ביקשו להפסיק הדיון ומשלא נענו, עזבו בהפגנתיות את האולם.

יאמר מיד – המופע של מזוז, היה חריג, מקומם ולא במקום, הן מבחינה אתית משפטית, והן מבחינה עניינית שהרי בעוד מספר ימים עומד להיגזר דינו של אולמרט, בסעיף שבו הורשע, הפרת אמונים, שבמקרה הנדון: אינה רק תקלה פרוצדורלית אלא רצף סטיות מהנורמות שבהתקבצן יחד יוצרות עבירה פלילית, על-פי האמור בהכרעת הדין.

מאחר שמזוז היה בתקופה הרלוונטית לכתב האישום ולהחלטה להעמידו לדין, ראש התביעה הכללית, נתן אישור להגשת כתב האישום נגד אולמרט, ויתירה מכך, נתן את הסכמתו לעדתו המוקדמת של העד טלנסקי, דבר שהביא להדחת ראש ממשלה מכהן, הוא אינו יכול להרשות לעצמו, עוד בטרם הסתיים ההליך המשפטי הראשוני, לתקוף את בית המשפט והחלטתו, מעל דוכן הוועידה ללוע התקשורת והכותרות, כאשר גורל גזר הדין תלוי ועומד ודבריו עלולים להשפיע.

מני מזוז – הוא מפר כללי אתיקה סדרתי ופוגע קשות בעיקרון "הסוב-יודיצה", כפי שעשה זאת גם בתיק של הנשיא לשעבר קצב.

להזכיר לציבור, כי מני מזוז כיועץ משפטי לממשלה, הצהיר בראיון לתקשורת, עוד בטרם הוגש כתב אישום נגד קצב, כי הוא עבריין מין סדרתי. הצהרה – חריגה, יוצאת דופן ולא במקומה. המעשה החריג והקיצוני הזה, זכר לביקורת מקיר לקיר, אבל הדבר לא הרתיע אותו. יתירה מכך - זה לא מנע ממנו, כעבור פחות משנה, לעשות תפנית של 180% ולהציע לקצב "הסדר טיעון" חלומי, שבו לא היה זכר לאונס ולמעשי מין סדרתיים.

הנשיא קצב ברוב סכלותו, טיפשותו, גאוותו ואולי תאוות הכספים שלו, דחה ההצעה שהסתיימה מבחינתו במאסר ממושך ובהשפלה אישית, בניגוד להצעתם ועמדתם של פרקליטיו. עו"ד נבות תל-צור ועו"ד נווית נגב, עשו את המעשה הנכון בשלב הנכון ובעיתוי הנכון כשעזבו בהפגנתיות את פנל הוועידה ובכך הביעו את עמדתם בצורה ברורה ונחושה.

מבלי לתכנן מראש פיצוץ הפנל, הוא הוא שהכניס רוח חיים בוועידה ונתן צבע להתכנסות המשפטית המעניינת שבא נדונו, גם סוגיות נוספות מעניינות שנבלעו בכותרות של הפגנת פרקליטי אולמרט ומופע מני מזוז.

לסיכום,

ניתן לומר, שיש הבדל בין ביקורת ציבורית, תוך המהלך ובסוף המשפט, לבין ביקורת משפטית. מותר ואף ראוי שגורמים משפטיים, הן בפרקליטות והן מחוצה לה, יעבירו ביקורת על פסקי דין של בתי משפט. אך זה חייב להיעשות, בתום השלב המשפטי ולא במהלכו ואם מי שאחראי על הגשת כתב אישום, רוצה להביע דעתו, ראוי שיעשה זאת במסגרת הנכונה ובעיתוי המתאים.

התבטאות אומללה של בית המשפט המחוזי, שדן את אולמרט, שהועלתה גם ע"י נציג ynet בפנל, כאשר שאל את מזוז, איך מביאים עד מדינה מרכזי כמו טלנסקי לעדות מוקדמת שמדיחה ראש ממשלה, כשבית המשפט קובע לגביו שהוא "עד הזוי – מבולבל ולא מדויק".

במקביל לכך אותו בית משפט שמתייחס לטלנסקי כהזוי, מאמץ בין 70-80% מעדותו לקביעותיו העובדתיות נגד אולמרט ומעשיו, לרבות קבלת מעטפות עם כסף. כלומר: גם בית משפט יכול לזכות בכותרת של "התבטאות אומללה", שסותרת את ממצאיה בגוף ההחלטה.

יו"ר הפנל עו"ד אפשטיין, הודיע מעל דוכן הוועידה כי אכן סוכם עם פרקליטי אולמרט ומני מזוז, שלא ידונו לגוף ההחלטה של בית המשפט ולא ינתחו את הזיכוי וההרשעה ומשהופרה ההסכמה, הפיצוץ היה בלתי נמנע.

לפני הפיצוץ דנו בסוגיה מעניינת וסוערת לא פחות עם פנל נרחב של משפטנים וחברי כנסת ביניהם יו"ר הקואליציה ח"כ אלקין, ח"כ אחמד טיבי, ח"כ עמיר פרץ, פרופ' פרידמן ואחרים, בנושא של האם ניתן לעקוף את בג"ץ.

במאמרי באתר זה, "ניתן לעקוף את בג"ץ, אסור לעקוף את הכנסת", הבעתי את דעתי בבירור, שהריבון לטוב ולרע, בעיני המתבונן והמבקר – היא הכנסת. החלוקה הקלאסית של הפרדת הרשויות לפי תורת מדעי המדינה, מתבססת על הפרדה בין הרשות המחוקקת, השופטת והמבצעת.

היחסים בין הרשויות והתיאום ביניהם, מבוססים על תורת "האיזונים והבקרה" ששומרים ומאזנים אחד את השני. הרשות המובילה והדומיננטית היא הרשות המחוקקת, הכנסת כאשר בית המשפט מאזן ומבקר ושומר שהכנסת, לא תחרוג מהנורמות המקובלות, לא תדכא ותמשול במיעוט, אך מצד שני, חייבת בכבודה של הכנסת, במיקומה בראש הפירמידה ובכניעתה לחוקי המדינה, שחוקקו, במידה והם עומדים בעקרונות היסוד של מדינה דמוקרטית.

לסיכום הוועידה: זה היה מחזה מרהיב ומרענן, דיונים מעניינים ופוריים, וחבל שאת הכותרות משכו האירועים הפחות משפטיים, אך היותר דרמטיים תקשורתית.

הערה:

ראה לנושאים אלה מאמרי באתר זה:
  • "מותר לעקוף את בג"ץ, אסור לעקוף את הכנסת".
  • זכאי – עם עננה כבדה.

הערות והרהורים בענייני דיומא, לאור וועידת המשפט:

  • חשוב להבחין ולהפריד בין הרשעה משפטית וביקורת משפטית לבין ביקורת ציבורית.

  • הרשעה משפטית – פירושה בתחום הפלילי: אשם או זכאי.

  • זכאי – מחמת הספק, הוא יצור כלאיים, שאומר, אומנם יצאת זכאי, כי התביעה לא הצליחה להוכיח משפטית את אשמתך, אבל אצלנו נשאר ספק אם אכן אתה זכאי.

  • יש פרקליטים רבים שטוענים כי במשפט פלילי, יכול להיות רק מצב של זכאי או אשם. יצור כלאיים, עם ספקות או בלי ספקות לא יכול להתקיים ויש להתנער ממנו.

  • ביקורת ציבורית או הרשעה בתקשורת, לעומת זאת, אינה כפופה לכללי הראיות וניתן לבקר התנהגות חשודים, נאשמים, זכאים, בשל התנהגותם והתנהלותם הציבורית, לאור העובדות שהוכחו, גם אם זוכו בבית משפט – דוגמת אהוד אולמרט.

  • השופטת הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, בראיון לעיתון "הפרקליטים" של וועד מחוז ת"א, הצהירה, כי לדעתה יש להגביל בצורה ראויה מידתית ומאוזנת את הסיקור המשפטי, תוך מהלך המשפט, ולחזק את עיקרון "הסוב-יודיצה", שנשחק עד דק. לדוגמה הביאה את הסיקור של משפט השר חיים רמון, בנושא הנשיקה.

  • לכך אני יכול להוסיף את משפט הנשיא קצב, את המשפט של מאבטח הרמטכ"ל (גבי אשכנזי), את חקירתו של בנימין נתניהו בזמנו, בפרשת המתנות ואישי ציבור ופוליטיקאים נוספים.

תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  31/08/2012
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועידת המשפט - המופע המביך של מני מזוז
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
31/08/12 12:17
2
משפטן
31/08/12 12:27
 
יוסי מ
31/08/12 13:40
 
אהוד פרלסמן
1/09/12 09:27
 
יוסי מ
1/09/12 11:52
 
אהוד פרלסמן
1/09/12 13:46
 
יוסי מ
1/09/12 14:34
 
עוד עו"ד
2/09/12 11:26
 
יוסי מ
3/09/12 22:24
3
פחטר פחחחחחח.....
31/08/12 15:41
4
נגד מזוז
31/08/12 17:50
 
עו"ד מני מיזמוז
3/09/12 21:30
5
שמעון אמסלם
31/08/12 22:01
6
מיכאל10
1/09/12 08:46
7
הומר סימפסון
2/09/12 10:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרקו-טרוריזם הפך לנשק יעיל ביותר בידי משטרי טרור הרואים בארה"ב את המכשול הגבוה ביותר בדרך להגשמת מאווייהם. הם פועלים להפצת הנרקו-טרוריזם בארה"ב, לכרסום המוסר והביטחון העצמי של תושבי ארה"ב ואמונם ביכולת ממשלתם להילחם בנרקו-טרוריזם. הם רואים בנרקו-טרוריזם מקור הכנסה למימון מערכת הטרור הגלובלית נגד הדמוקרטיות המערביות ונגד משטרים יריבים בעולם השלישי.
31/08/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
היום בבוקר, (יום ו' 30.8.12) פתחתי את עיתון "אלאהראם", ה-עיתון של מצרים ותומך קטן מאוד של תנועת האחים המוסלמים, (אמליץ לכל הקוראות והקוראים לעיין מעת לעת באמצעי התקשורת הערבית, חלקם מתורגם לאנגלית ולצרפתית, הנותנים זווית אחרת על המתרחש באזור, נכונה או לא, אך אין מנוס מלהכירה. לרוב העיתונים אתרי אינטרנט נגישים ואיכותיים) והידיעה הפותחת, אף לפני הכינוס הגדול של המדינות ה"בלתי מזדהות" באירן (עוד אחזור לכך בהמשך המאמר) פורסמה הידיעה על תוצאות מסעו של מורסי בסין. ככלל, מוסר "אלאהראם", נחתמו הסכמים כלכליים בין שתי המדינות בשווי כולל של חמישה מיליארד ושמונה מאות מיליון דולר, בסקטורים של טקסטיל, מוצרים פטרו-כימיים, אנרגיה מתחדשת, תרופות, מכוניות והתפלת מים. בנוסף, סוכם על שיתוף פעולה עתידי במגוון תחומים, עת אישר אוסאמה צאלח, שר ההשקעות המצרי, כי סין תשתתף בפרויקטים גדולים במצרים, דוגמת בניית עיר חדשה ושלושה נמלי-ים. גם נושא השגת גרעין לצורך שלום הוזכר במהלך הביקור על-ידי מורסי. מעניין, זה מה שכולם אומרים. מישהו אמר אי-פעם כי הוא רוצה גרעין למטרת מלחמה?
31/08/2012  |  אסף רגב  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "כי תצא" כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר בתורה, 74 מצוות (27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה). אחת מהן היא מצוות השבת אבידה. לטענתנו, עצם עובדת היותה "מצווה כפולה" דהיינו: פעם אחת מופיעה היא כמצוות עשה (חיוב השבת אבידת ישראל) ופעם נוספת מופיעה היא כמצוות לא תעשה (איסור העלמת עין מאבידת ישראל), שנאמר: "לא תראה את שור אחיך...והתעלמת מהם!. השב תשיבם לאחיך...וכן תעשה לכל אבידת אחיך...לא תוכל להתעלם" (דברים כ"ב, א'- ג'). כמו-כן, מעצם העובדה שתורתנו הקדושה כופלת את השורש ש.ו.ב. בביטוי "השב תשיבם", הרי ישנה כאן הוכחה בעליל לחשיבותה האדירה של "מצווה חברתית" הלזו.
31/08/2012  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
אני עוצר אתכם, רגע לפני שאתם מתחילים להפליג על גבי גלי הנוסטלגיה, ולספר לי שאין כמו החינוך של פעם. אני יודע את זה ואני מסכים אתכם. גם אני חושב, שבתי הספר של פעם, עסקו יותר בחינוך והכשרה של התלמידים לחיים של עבודה ואחריות, והיום הם יותר משמשים כמפעל לציונים. ולא שאני מאשים אותם, כולנו נמדדים בסטטיסטיקה: בבתי הספר, במוקדי השירות, במשטרה , בכל אתר ואתר. אבל בתי הספר של פעם, עם כל הגעגועים אליהם, גם מזכירים לי תופעות יותר בעייתיות.
31/08/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
"כִּי יִקָּרֵא קֵן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶך, בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ, אֶפְרוֹחִים אוֹ בֵּיצִים וְהָאֵם רוֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרוֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים - לֹא תִּקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים..." (דברים כ"ב 6).
31/08/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il