|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

האביב הסוני?

הזעזועים האחרונים במדינות ערב מעוררים מחדש את השדים הרדומים שבין השיעה לסונה. הרוב הסוני מקבל עידוד מהיחלשות משטר אסד, ותובע לעצמו את הבכורה. סקירת מצב, מסעודיה ועד לבנון
04/09/2012  |   אסף גבור   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
נער לבנוני נושא מזרנים בטריפולי. הקונפליקט בין הזרמים באיסלאם הוא הרבה מעבר לעימות מקומי, הוא כלל-איזורי [צילום: AP]

פילוג בין הזרמים
בסקר ראשון מסוגו שנערך על-ידי המכון האמריקני למחקרים אסטרטגיים PEW השיבו 53 אחוזים מהמוסלמים הסונים במצרים כי מבחינתם "השיעים הם כלל לא מוסלמים". המחקר כלל ראיונות אישיים עם 38 אלף מוסלמים ביותר מ-80 שפות, והוא חושף היטב את הפילוג בין הזרמים השונים

בסרטונים שמופצים באתר 'יוטיוב' ובאתרים של ארגוני הג'יהאד הגלובלי אפשר לראות את כוחות הלוחמים הסונים של אל-קאעידה ברבות ממדינות ערב, נוסעים בג'יפים מסוג טויוטה שמקלעים מוצבים בירכתיהם - "הגמל החדש" שהפך לסימן ההיכר שלהם - ומטילים את חיתתם על הסביבה. בסרטונים קשים יותר לצפייה אפשר לראות את האכזריות של אותם לוחמים, שחוטפים שיעים, מענים אותם ואף כורתים איברים למען יראו וייראו.

במשך שנים ארוכות השעו שתי הזרועות של האיסלאם, השיעה והסונה, את הסכסוך הפנימי העמוק ביניהן למען המטרה המשותפת - מלחמה באויב הישראלי. מדינות כמו אירן, עירק, סוריה, טורקיה, מצרים ולוב, שידעו מלחמות פנימיות עקובות מדם, הסכימו להניח בצד את ההבדלים המהותיים ואת משקעי העבר ולשתף פעולה במסגרת המלחמה בישות הציונית.

בשנים האחרונות, בשל נפילת המשטרים בעולם הערבי וההתפתחויות בסוריה, עולה מחדש אל פני השטח מלחמת השיעה נגד הסונה, ומבהירה היטב שצביעת מדינות האיסלאם בצבע אחד היא טעות חמורה.

המלחמה בין שני הזרמים החלה בעצם כמלחמה על ירושת הנביא מוחמד. הסונים קיבלו את החבורה שסבבה את הנביא ("א-סחאבה") כממשיכי דרכו, ואימצו את החדית', דבריהם של בני אותה חבורה, כחלק בלתי נפרד מדתם. השיעים לעומתם טוענים שעוד בחייו מינה מוחמד את בן דודו וחתנו עלי ליורשו בצו האל, ולכן כל מי שאינו צאצא של משפחתו של עלי הוא לא יותר מאשר כופר שמפר את ציווי הנביא מוחמד. האירוע המכונן במלחמת הסונים והשיעים היה קרב כרבלא, שבו נהרג בנו של עלי. הוא שפער את התהום בין שני הזרמים. עד היום הקרב מצוין ב'יום כרבלא', שבו השיעים מקיזים את דמם כאות לנכונות הקרבתם למען האיסלאם השיעי.

1.6 מיליארד מוסלמים יש בעולם, ורק עשרה אחוזים מהם הם שיעים. למרות השיעור הנמוך, עדיין ישנם מקומות שבהם השיעים הם השולטים. כמובן, אירן היא מוקד הכוח המשמעותי והגדול של השיעים. לבנון היא המוקד השני, שעליו מופקד ארגון חיזבאללה, ועירק היא המוקד השלישי החשוב. גם בבחריין קיים שלטון שיעי, אף שרוב האוכלוסיה הוא סוני.

כאמור, לאחרונה אפשר להבחין בהתגברות המתחים הפנים-איסלאמיים. בסקר ראשון מסוגו שנערך בידי המכון האמריקני למחקרים אסטרטגיים PEW השיבו 53 אחוזים מהמוסלמים הסונים במצרים כי מבחינתם "השיעים הם כלל לא מוסלמים". המחקר כלל ראיונות אישיים עם 38 אלף מוסלמים ביותר מ-80 שפות, והוא חושף היטב את הפילוג בין הזרמים השונים.

ברוב המדינות שנסקרו, לפחות 40 אחוזים מהסונים לא מקבלים את השיעים כאחים לדת המוסלמית. רבים יותר חושבים שהמקומות הקדושים לאיסלאם השיעי והאמונות של השיעים אינם קשורים לאיסלאם, ומסמלים כפירה.

עבדאללה את עבדאללה

"אירן היא המוקד השיעי המרכזי, והיא שמתַחזקת את הריכוזים השיעיים האחרים", קובע המזרחן ד"ר מתי שטיינברג. "כל עוד היא שואפת להשיג שליטה אזורית, המתיחות בינה ובין המדינות שבהן היא תומכת ליתר המדינות האחרות תמשיך להתקיים.

"למרבה האבסורד, כאשר האמריקנים הפילו את משטרו הסוני של סדאם חוסיין הם נתנו את הכוח לשיעים בעירק, ויצרו את הרצף שאירן כל כך ביקשה להשיג. הסתלקותו של סדאם והתחזקותם של השיעים גרמו לסונים לחפש חלופה לגורם שהגן על זכויותיהם, ומי שנכנס לוואקום הזה הם ארגוני הג'יהאד הגלובלי, ובראשם אל-קאעידה. המטרה הסופית של אנשי אל-קאעידה היא לכונן מדינה רדיקלית איסלאמית בעירק כקרש קפיצה לירדן, ולאחר מכן לפלשתין".

המלחמה בסוריה והתערערות משטרו של בשאר אל-אסד, יד ימינה של אירן השיעית, מזמינות את לוחמי אל-קאעידה למה שהם רואים כמלחמת מצווה להשתלטות הסונה על סוריה המתפרקת. הלוחמים זורמים לזירות הלחימה בצבאו של אסד מדרום טורקיה. בעלי האכסניות וחדרי האירוח באזור מתלוננים לאחרונה כי את מקומם של התיירים תפסו לוחמים שהגיעו מאפגניסטן, מפקיסטן ומתימן.

ד"ר שטיינברג מוסיף לגורמים הסוניים שבוחשים בנעשה בסוריה גם את תנועת 'האחים המוסלמים' המקומית. "'האחים' הם הגוף הפוליטי המרכזי שמאורגן בסוריה, כמו במצרים. התנועה ידעה ימים קשים של פגיעה בבכירים ושל דיכוי בידי בשאר אל-אסד ואביו, וכעת היא מרימה ראש יותר ויותר, ומרגישה שהגיע זמן הסונה".

המצב במדינה שמדרום לסוריה, ירדן, מושפע גם הוא מהשינויים האזוריים. תנועת 'האחים המוסלמים' בירדן מהווה לשון מאזניים, והמלך עבדאללה קשוב היטב לקולותיה. "בירדן אין אומנם בעיה של שיעה–סונה, מכיוון שאין שיעים בירדן", מפרט שטיינברג, "אך 'האחים המוסלמים' שם פעילים מאוד. יש להם גוף פוליטי שנקרא 'מפלגת העבודה', 'חִזְבּ אל-עמל', שנלחם עכשיו במלך הירדני".

התפתחות חדשה יחסית היא מעורבות של ערב הסעודית בירדן, בעקבות המתרחש בסוריה. "אנחנו רואים הרבה כלים צבאיים סעודיים שנמצאים בירדן, וגם סיוע צבאי והומניטרי שעובר לכיוון סוריה דרך מעבר הגבול", מספר רוסאן, תושב ירדן, ל'מקור ראשון'. במובן מסוים, נראה שהמלך הירדני עבדאללה מצא פתרון לתסיסה בעולם הערבי שאיימה גם על ראשו. הברית שכרת עם ערב הסעודית דוחה את הקץ ומבטיחה לשלטונו עוד כמה שנים של שקט. "ירדן היא מדינה ענייה, ובמצב הכלכלי הנוכחי מצבה רק מידרדר", אומר שטיינברג. "האזורים הפוריים שבה הם קטנים מאוד, והמשטר שם מצוי בחרדה תמידית. הפגנות 'האחים המוסלמים' נגד המלך הביאו אותו למסקנה שהוא חייב לגייס לצדו בת ברית. בתקופה האחרונה ירדן נעשית יותר ויותר תלויה בערב הסעודית, ולשתי המדינות יש אינטרס בכך. ערב הסעודית צריכה את ירדן כדי שתשמש חיץ ורצועת ביטחון בינה לבין המתרחש בסוריה, והמלך עבדאללה צריך יציבות שלטונית, כסף וסיוע".

בערב הסעודית עצמה ישנם עימותים תכופים בין הממלכה הסונית לבין המיעוט השיעי. הפזורה השיעית היא קטנה בכמות, אך היא שוכנת במזרח המדינה, במקום אסטרטגי שבו נמצאות עתודות הנפט, ולכן הממלכה פועלת מולה ביד קשה. באחד העיתונים פורסמה לאחרונה קריקטורה שבה נראה המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז מחזיק משפך ומשקה את פרחי השיעה ברעל. הכיתוב הנלווה מבהיר: "פה לא יהיה אביב עמים ערבי".

לא מפחדים מנסראללה

ממשיך להתראיין
השייח' אחמד אל-אסיר אביוס, איש דת סוני, היה השייח' הראשון שתקף את חסן נסראללה ואף לא נרתע מלאיים על חייו של מנהיג חיזבאללה בעקבות מאסרו של איש דת סוני. רבים חשבו שימיו של המטיף הסוני ספורים, אבל הוא ממשיך להתראיין ולחתור למטרתו - להביא לסופה של עליונות חיזבאללה בלבנון

בלבנון, עדת הרוב השיעית מיוצגת על-ידי ארגון חיזבאללה. במקביל להיחלשות מעמדו של הנשיא אסד, המשענת הלוגיסטית של חיזבאללה, גם מעמדו של ארגון הטרור השיעי ששולט בלבנון הולך ומידרדר. המהומות שהתרחשו בחודש שעבר בטריפולי בין סונים לשיעים הן תמונה שהולכת והופכת לשגרה חדשה.

אחרי שנים שבהן ארגון חיזבאללה והמזכ"ל חסן נסראללה היו הקול הכמעט יחיד שנשמע במדינת הארזים, אימאמים סונים מעִזים לפתוח את הפה, ומציפים את השאלה שעליה שילם רפיק אל-חרירי בחייו - מדוע לא לפרוק את הארגון מנשקו?

השייח' אחמד אל-אסיר אביוס, איש דת סוני, היה השייח' הראשון שתקף את חסן נסראללה ואף לא נרתע מלאיים על חייו של מנהיג חיזבאללה בעקבות מאסרו של איש דת סוני. רבים חשבו שימיו של המטיף הסוני ספורים, אבל הוא ממשיך להתראיין ולחתור למטרתו - להביא לסופה של עליונות חיזבאללה בלבנון. בנוסף לראיונות התקשורתיים, השייח' ומאמיניו חסמו את כביש הגישה הראשי לצידון כמפגן מחאה. "עלינו לסיים את שלטון חיזבאללה", אומר השייח' בן ה-44 שמשמש אימאם במסגד קטן סמוך לצידון.

אביוס מבקש לחדש את המחאה הלבנונית שפרצה ב-14 במארס 2005, מחאה שהובילה לעליית שלטונו של סעד אל-חרירי ולסילוקם של הסורים מהמדינה. לשיטתו, הזמן כשר להפגנות ענק שיקראו לפרוק את חיזבאללה מנשקו.

"הלבנונים כבר לא מקבלים את הטענה של חסן נסראללה שרק ארגון חיזבאללה חזק יכול להגן על המדינה", סבור שטיינברג. התחזקות העימות השיעי–סוני בלבנון מקבלת אישור גם במחקר של PEW שהוזכר לעיל. 95 אחוזים מהלבנונים טענו שהקונפליקט בין הזרמים באיסלאם הוא הרבה מעבר לעימות מקומי לבנוני, והוא למעשה כלל-אזורי.

חמאס פוזל למצרים

ביקורו של נשיא מצרים מוחמד מורסי בכינוס המדינות הבלתי מזדהות בטהרן עורר כצפוי מחאה בישראל ובחלק ממדינות המערב. מנגד, הקהילה השיעית במצרים בירכה על ההחלטה ההיסטורית. זהו ביקורו הראשון של נשיא מצרי באירן מאז שנת 1973. "הביקור יחדש את קשרי המדינות לראשונה מזה 30 שנה", מיהר לקבוע מוחמד א-דריני, מנהיג הקהילה השיעית המצרית. בהמשך דבריו הוא לא החמיץ את ההזדמנות להפנות את החִצים אל "האויב האמיתי": "ההחלטה של מורסי להשתתף בכינוס המדינות הבלתי מזדהות היא סימן לחידוש תפקידה של מצרים בהתנגדות נגד האויב האמיתי של הערבים כולם, הישות הציונית. זוהי חזרה של קהיר הגדולה, ששיתפה פעולה עם מדינות ערב האחרות במלחמה נגד הציונים, ויש לברך על כך". בכיר השיעים במצרים טען שהמהלך מתוכנן ומתואם בין המדינות: "קהיר וטהרן קיבלו החלטה אסטרטגית לפעול יחד כדי להוות משקל נגד לשלטון הציוני והאמריקני באזור".

אל מול ההתלהבות השיעית, שטיינברג מבקש להבהיר כי אין בפגישה המתוכננת כדי לבשר על כריתת ברית מצרית–אירנית: "יש פער עצום בין האחים המוסלמים הסונים לבין אירן השיעית. ביקורו של נשיא מצרים מוחמד מורסי בטהרן נעשה במסגרת פסגת המדינות הבלתי מזדהות, ואין פה שום יחסי קרבה בין המדינות. המשוואה פשוטה: כל עוד אירן חותרת לדומיננטיות במרחב הערבי, ישרור מתח בינה לבין מצרים".

בהעדר יכולת השפעה של ממש בסוריה ובלבנון, האירנים משתדלים להשלים פערים בהשפעה על התנועות הפלשתיניות. בחודש שעבר צוין בטהרן יום אל-קודס. המנהיג העליון עלי חמינאי נשא נאום מיוחד לרגל היום, ובו התייחס לחשיבות הסוגיה הפלשתינית.

האירנים מנסים להציג את עצמם כמגִנים העיקריים של הפלשתינים מפני "האיום הישראלי", אבל בתקופה האחרונה, בין היתר בגלל העובדה שאסד טובח גם במחנות הפליטים הפלשתינים בסוריה, הורעו היחסים בין אירן לפלשתינים, ובמיוחד בין אירן לחמאס, שקיבל מטהרן כספים רבים במהלך השנים האחרונות.

חמאס פינה את משרדיו בדמשק, והוא הולך ומתקרב לכיוון מצרים הנתונה לשליטת האחים המוסלמים, ארגון-האם שלו. נכון לעכשיו, המשענת האירנית הוחלפה במשענת המצרית של האחים המוסלמים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  04/09/2012
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האביב הסוני?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גולדבלט משה
6/09/12 05:30
 
דודי ד
22/09/12 12:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צביקה ברנשטיין, לשעבר מנהל מחלקת שוק ההון ומחלקת אופציות לעובדים במס הכנסה וכיום מנכ"ל חברת הנאמנות מבית ההשקעות מיטב מצהיר: ניהול נאמנויות לתוכניות תגמול עובדים באמצעות ניירות ערך צריך להתבצע על-ידי חברות ייעודיות המתמחות בתחום זה ולא כעיסוק צדדי של משרדי עורכי דין/רואי חשבון קטנים
04/09/2012  |  חובב לויטס  |   כתבות
משרד הבריאות פרסם הנחיות חדשות הקשורות במתן ברזל לתינוקות. לפי הנחיות אלה, יש לתת לכל התינוקות תוסף ברזל באופן קבוע, מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה וחצי (במקום עד גיל שנה).
04/09/2012  |  ד"ר דורון כרמי  |   כתבות
לשירלי בר אמוץ התוודעתי לפני כעשור, כשהציגה בתערוכת פרסי "ארטיק" לאמנויות. תחרות בה נחשפים הטובים והמעולים שבכוחות הצעירים בקרב הסצנה האמנותית שלנו, שנגמלו היישר מבית ספרם. אלה – מפתיעים תמיד בכוח יצירתם ובדימיון שאין לו גבול. שירלי, אז, בתערוכה בגלריה האוניברסיטאית בת"א, הציגה יצירות עשויות משילובי מתכת, שעליהם צילומים ומיגוון רחב של אפשרויות שגולמו בכל יצירה שלה.
04/09/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ראש השנה בפתח ואיתו סעודת החג. הדלעת נחשבת לפרי בהגדרה המקראית, אך בישראל אנו משתמשים בה בעיקר כירק וכתוספת למאכלים. הדלעת מוזכרת בתלמוד כסימן אכילה של המינים ("קרא") בסעודת ראש השנה יחד עם שעועית, כרישה, סלק ותמר (רוביא, כרתי, סלקא ותמרי).
04/09/2012  |  כרמית ספרא  |   כתבות
"הנוער של היום" מבלה שעות רבות מול מסך המחשב במשחקים, בפייסבוק, בגלישה וגם בהכנת שיעורים. השימוש במחשב הוא כורח המציאות, יש בו תועלת רבה להתפתחות יכולות קוגניטיביות רבות והשתלבות בעולם המודרני. אולם, ישיבה ממושכת מול המחשב, אכן יכולה לגרום נזקים לראייה.
04/09/2012  |  אפרת שגיא-שפי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
חמינאי: הציונים - זאבים צמאי דם  /  איציק וולף
מורסי: נחדש את תוכנית הגרעין לצרכי שלום  /  איציק וולף
מצרים מסיגה את כוחותיה מסיני  /  עידן יוסף
למה כל-כך חשוב להם לכבוש את העולם?  /  יוסף מישל דוד
השד והבקבוק  /  מרדכי קידר
עם כיפות ועם כאפיות   /  מרדכי קידר, איסטנבול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il