|   15:07:40
  יוחאי עופר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
ממסקנות ועדת שמגר: נדרש ניתוק מוחלט בין משפחת החטוף לבין מקבלי ההחלטות. שחרור שליט אשתקד [צילום: אריאל חרמוני]

מתחילים לחטוף על זה

שנה לעסקת שליט, והאזהרות בדבר גל טרור וחטיפות נראות כהפחדות סרק. אבל מתחת לפני השטח קורים דברים. תאי הטרור ביו"ש מתרבים, צה"ל בהיסטריית טרמפים, וחמאס נהנה מפופולריות. ומה עם מסקנות ועדת שמגר השמות קץ לאינפלציית עסקות השבויים? האבק במשרד הביטחון מודה לכם על ההתעניינות בשלומו
29/09/2012  |   יוחאי עופר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מעודדים טרור
מפקד חטיבת הבקעה היוצא, אלוף-משנה נוחי מנדל, חשף עם סיום תפקידו שגם מעזה ומחו"ל מצליחים משוחררי עסקת שליט לעודד טרור באזור יהודה ושומרון. עוד סיפר כי "חלק מהמשוחררים שגורשו לעזה הזרימו לכאן כסף, והניעו מהלך של שיקום תשתית חמאס"

בימים אלה אמורה להתקבל הכרעה בעניינו של איימן שראונה, פעיל חמאס מאזור חברון, ממשוחררי עסקת שליט, שעצור זה תשעה חודשים לאחר שנחשד כי שב לעסוק בפעילות טרור. הוא ריצה לפני שחרורו עשר מתוך 38 שנות מאסר שנגזרו עליו מלכתחילה, ועתה הוא צפוי לשוב ולרצות את היתר. שראונה אינו היחיד ממשוחררי העסקה שחזרו לשטח ושבו במהירות לפעילות. צו שנחתם בידי אלוף פיקוד המרכז הורה להשיב אל מאחורי סורג ובריח כל אחד מהם שרק יחל לקדם פעילות צבאית נגד ישראל. ואכן, כמה מחבלים כבר נעצרו בשנית.

ביהודה ובשומרון קיבל הטרור זריקת עידוד משמעותית עם שחרור מאות המחבלים. מפקד חטיבת הבקעה היוצא, אלוף-משנה נוחי מנדל, חשף עם סיום תפקידו לפני כחודש שגם מעזה ומחו"ל מצליחים משוחררי עסקת שליט לעודד טרור באזור יהודה ושומרון. הוא ציין בייחוד את מרחב טובאס שבמזרח השומרון, שלדבריו הושפע מאוד מהעסקה. עוד סיפר כי "חלק מהמשוחררים שגורשו לעזה הזרימו לכאן כסף, והניעו מהלך של שיקום תשתית חמאס". בפיקוד המרכז מצביעים על מגמה של הרמת ראש בקרב ארגוני הטרור, גם אם המחבלים המשוחררים פועלים פחות בחזית ויותר מאחורי הקלעים.

שנה חלפה מאז שב גלעד שליט לביתו, אחרי חמש שנים וחצי בשבי ארגון הטרור חמאס. ביום החמישי של חול המועד סוכות תשע"ב חצה שליט את גדר מעבר הגבול כרם-שלום, שסמוך אליו נחטף - הפעם לכיוון ישראל. באותו בוקר הוצאו מבתי הכלא 1,027 מחבלים שהשתתפו בביצוע פיגועים שבהם נהרגו ישראלים רבים. חלקם הועברו ליהודה ולשומרון, חלקם לרצועת עזה, ואחרים הוגלו למדינות שונות.

שליט עצמו ביקש שקט תקשורתי, ובמידת מה הוא אף זוכה לו. הוא כותב-שותף של טור בענייני כדורסל בידיעות אחרונות, עובר לעתים טיפולים רפואיים, ובקרוב יתחיל ללמוד באוניברסיטה. אך שלא כשליט עצמו, עסקת שליט וחטיפת שליט עוד מעסיקות את מערכת הביטחון. החטיפה, חוסר ההצלחה לשחרר, המשא-ומתן הממושך, המחיר, ההתמודדות עם המחיר - כל אלה עוד מרחפים באוויר.

ניסיונות החטיפה התרבו

ההצלחה שהשיג חמאס בחטיפת שליט ובמחיר שאילץ את ישראל לשלם פתחה לאנשיו וליתר ארגוני הטרור את התיאבון. בשני הצדדים מבינים מה תהיה משמעותו של מקרה נוסף של חטיפה לצורכי שחרור אסירים פלשתינים. בפיקוד הצפון סיפרו זמן קצר לאחר שחרור שליט על חמישה אירועים שבהם דיווחו חיילים על ניסיונות חטיפה מתחנות הסעה. גם באגף המבצעים מעידים שמאז עסקת שליט נרשמת התגברות בניסיונות חטיפת אזרחים וחיילים. בחודשים האחרונים עצרו השב"כ וצה"ל כמה חוליות שמוכנותן לחטיפת חיילים או אזרחים הייתה גבוהה. על-פי ההערכות פועלות בשטח חוליות נוספות.

צה"ל השיק קמפיין נרחב נגד נסיעה בטרמפים. בפיקוד המרכז אף חולקו למתיישבים ולחיילים 'פק"לי חטיפה' – הסברים כתובים על איום החטיפה, כולל הוראות התגוננות והנחיות פעולה למקרה של ניסיון חטיפה. "פיגוע מחטף הוא איום ממשי ואותנטי, וישנן כוונות ברורות", אמר בראיון לאתר צה"ל קצין אג"ם של אוגדת יהודה ושומרון, סגן-אלוף עמית ימין. המשטרה הצבאית תגברה את האכיפה של איסור הנסיעה בטרמפים והגבירה את הענישה נגד חיילים שנתפסו עושים זאת.

לאחר אירוע החטיפה הוקמה ועדה בראשות האלוף במיל. גיורא איילנד והיא בחנה ממצאים שעלו מהשטח ומצאה ליקויים רבים בפעילות הכוחות. התנהלות צה"ל לאורך גדר הגבול עם רצועת עזה שונתה לגמרי, והיא נעשית בצוותים. בהיבט ההגנתי, עד סוף השנה הבאה תותקן על גבול הרצועה מערכת 'מספר חזק', בפיתוח החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה, והיא אמורה לספק מידע והתרעות חמות בעת ניסיון לחפור מנהרות תת-קרקעיות. ניסוי כבר בוצע בחודשים האחרונים.

באגף המבצעים הוקם צוות מיוחד להפקת לקחים לאירועי חטיפה, בראשות אלוף נועם תיבון ואלוף-משנה ארז וינר. בין היתר תוחקר שליט עצמו, והפרטים שמסר על שביו השפיעו על המסקנות. בין היתר שונו מרכיביהן של סדרות השבי, שבהן מתרגלים לוחמי יחידות מובחרות נפילה בשבי. בשנה האחרונה נערכו כמה תרגילי חטיפה בהפתעה, כדי לבחון את מוכנות הכוחות מרגע מסירת ההודעה על חטיפת החייל עד לאיתורו.

ברק לומד
ברק. לומד כבר הרבה זמן [צילום: פלאש 90]

ניתוק מוחלט מהמשפחה
בדוח הסופי, שמרביתו חסוי, קבעו שלושת חברי הוועדה שלא נכון יהיה לשלם בעבור חייל אחד בשחרור של מאות מחבלים, אלא רק בעשרות; שתמורת חלל לא יינתן ולו אסיר אחד חי. עוד כתבו בעיקר המסקנות שהותרו לפרסום שנדרש ניתוק מוחלט בין משפחת החטוף לבין מקבלי ההחלטות

ביולי 2008 הוקמה בהוראת שר הביטחון ועדה לקביעת עקרונות לניהול משא-ומתן לפדיון שבויים, בראשות השופט בדימוס מאיר שמגר. תפקיד הוועדה היה להציב קווים ברורים ומנחים לדרג המדיני למקרה עתידי אם חלילה יבוא. לצד השופט שמגר ישבו בוועדה האלוף במיל. עמוס ירון ופרופ' אסא כשר. המסקנות הוגשו בינואר האחרון.

"לא עסקנו רק בשאלה איך להביא משא-ומתן לידי סיומו", אמר אז השופט שמגר, "אלא גם בשאלה אם לקיים משא-ומתן, מהם הגבולות המותרים ומיהם הגורמים המחליטים. באזור שאנחנו חיים בו, מדינה חפצת חיים לא תוכל לפעול בצורה יעילה ולהבטיח בטווח הארוך את האינטרסים החיוניים שלה ואת האינטרסים הכוללים של כלל אזרחיה אם לא נשנה את הכללים, את המציאות או את התוצאות כפי שהיו בעסקות ההחלפה ב-25 שנים האחרונות".

שנה וחצי לפני הגשת הדוח הסופי הוגשו מסקנות ביניים, אך עוד בהקמת הוועדה נקבע שעד לשחרור שליט לא יוגשו המסקנות ולא יפורסמו. "חשבנו כבר אז שלא נכון להסדיר את הנושא ושיהיה קשה לבצע את שינוי הכללים כאשר החייל נמצא בחזקת חמאס ואנחנו בעיצומו של דיון בגורלו", אמר שר הביטחון ברק עם הגשת המסקנות. עתה, אמר, הגיע הזמן "לעצור את המדרון החלקלק שאנחנו מוצאים בו את עצמנו מעסקת ג'יבריל הראשונה, דרך השנייה וכלה בעסקת טננבוים ובהחזרתו של גלעד".

בדוח הסופי, שמרביתו חסוי, קבעו שלושת חברי הוועדה שלא נכון יהיה לשלם בעבור חייל אחד בשחרור של מאות מחבלים, אלא רק בעשרות; ושתמורת חלל לא יינתן ולו אסיר אחד חי. עוד כתבו בעיקר המסקנות שהותרו לפרסום שנדרש ניתוק מוחלט בין משפחת החטוף לבין מקבלי ההחלטות, ושראוי להפסיק להפקיד את נושא המשא-ומתן בידי שליחים מיוחדים, אלא להותירו בידי שר הביטחון. "יש כמובן גם דרג נוסף שהוא הממשלה והעומד בראשה, שצריכים להחליט בשלבים השונים של משא-ומתן על מה מוסכם", אמרו חברי הוועדה.

שר הביטחון מסר בהודעה לתקשורת שילמד את הדוח. ברק היה אמור להיפגש ולדון במסקנות עם ראש הממשלה ולהחליט אם לעגן אותן בחוק או בתקנות, אך עד היום לא נראה שמחוץ למשרד הביטחון יש טיפול כלשהו בדוח. אחד המעורבים בעבודת הוועדה אומר: "לא שונה דבר, וזו שאלה טובה מה קרה מאז הוגש לשר הביטחון דוח הביניים שעסק בתהליכי קבלת ההחלטות, ומאז הוגש הדוח הסופי העוסק בעקרונות. כל הדוח חסוי בפני הציבור, כך שאי-אפשר לדעת איזו התקדמות הייתה אם בכלל". ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מדובר בסוגייה רגישה ביותר, והדיונים בה טרם הסתיימו".

להגיב מיד ובלי פרופורציה
אבידר. טעינו בדרך ניהול המו"מ

אלי אבידר, לשעבר יועצו של ראש הממשלה אריאל שרון וראש נציגות ישראל בקטאר, עומד היום בראש 'הפורום למזרח תיכון חכם'. "משא-ומתן מוצלח היה צריך לעקר את רצון ארגוני הטרור לבצע חטיפות כאלו בעתיד", הוא אומר, "וזה לא קרה הפעם. לא טעינו בעצם השחרור, אלא בדרך שבה נוהל המשא-ומתן. ישראל הפסידה נקודות רבות ביכולת ההרתעה שלה כלפי ארגוני הטרור. המוטיבציה לחטוף חיילים גבוהה כתמיד. אימצנו אל לבנו מאמרים שנכתבו בעולם הערבי ושיבחו את מחויבותה של ממשלת ישראל לאזרחיה, אבל זו דעתם של בודדים בלבד שם. בעיני הרוב, מדינה שמשחררת יותר מאלף עצירים תמורת חטוף אחד שלה היא מדינה חלשה.

"המתסכל הוא שאף שזיהינו את נקודת החולשה של היריב שלנו, האסירים הביטחוניים שבידינו, סירבנו למקד בה את ההתקפות שלנו. מדינת ישראל נוהגת בגדולי המרצחים כבאורחי כבוד במלון חמישה כוכבים. אין מדינה בעולם שמעניקה אוטונומיה ותנאים כאלה לאסיריה, ודאי שלא לאסירים ביטחוניים. החוק הבינלאומי כאן עומד לצדנו, ולא עשינו עם זה כלום. זיהינו את נקודת החולשה של היריב, ואפשרנו לו להמשיך להילחם בנו בנקודה החלשה שלנו".

האלוף במיל. אייל בן-ראובן, שהיה סגן מפקד פיקוד הצפון בזמן חטיפת אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל, חושב שפרשיות החטיפה האחרונות רק גרמו לאויב להבין כמה גדול הפוטנציאל בחטיפת חיילים. "אני חושב שדרך התגובה בצמוד לאירוע כזה צריכה להיות הפעלת כוח מידית וחסרת פרופורציה. שהצד השני יבין שחטיפה איננה כלי במשחק הזה. לכן, בעיניי מלחמת לבנון השנייה הייתה תגובה מוצדקת בנסיבות של חטיפת החיילים. למדנו את זה בדרך הקשה. צריך לתת את המכה לפני שנכנסים לבור הלחצים שנקרא משא-ומתן, כשהמשפחה יושבת על הצוואר והחברה הישראלית מתגייסת בדאגה לחטופים. מבחינה מסוימת זה נאמר לשבחה, אבל זה מקשה מאוד".

לדברי אלי אבידר, משא-ומתן עם גורמים ערביים אינו קרב אבוד מראש, אם יודעים איך לגשת אליו. "ככל שאנחנו להוטים יותר להגיע להסכם, ככל שאנחנו מוכנים לדחוק את הקווים האדומים שלנו ולהתפשר כדי להביא הסכם, הצד השני מקשיח עמדות ונסוג מהבנות קודמות שהסכים להן".

באיזו מידה חיזקה העסקה את חמאס?

"חמאס התחזק מאוד והוא נתפש כיום כגורם היחידי בעם הפלשתיני שמסוגל לגרום לישראל להיכנע. המשא-ומתן עם ישראל בנושא החטופים נחשב הישג עצום של חמאס והוא קיבל על כך רק ברכות. הרי לא מדובר כאן בשיחות שלום אלא בהסכם ניצחון של שחרור שבויים".

במבט לאחור, מה היינו צריכים לעשות?

"היינו חייבים ללחוץ להם על הנקודות הכואבות מהרגע הראשון ולגרום לכך שתקום צעקה מתוך בתי הכלא שמגדפת את חמאס על המעשה. הרעת התנאים, בליווי צמוד של הסברה בערבית לצד הפלשתיני, הייתה מביאה לתוצאה מצוינת ולעסקה הרבה יותר צנועה שהייתה הופכת את כל החטיפה הזאת ללא כדאית. גלעד שליט לא היה צריך להיות בשבי כל כך הרבה זמן. זה היה מיותר וזה גם כישלון משמעותי. המשא-ומתן היה שגוי. דוד מידן ניהל אותו בצורה מקצועית ובהתאמה מלאה לרוח הדברים במזרח התיכון – אבל הוא נכנס לתמונה מאוחר מדי, והתוצאה היא קשה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/09/2012   |   עודכן:  29/09/2012
יוחאי עופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתחילים לחטוף על זה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
29/09/12 23:07
 
רולה
17/10/12 17:59
2
אלטע קאקער
30/09/12 00:27
3
למה יוני מת ???
30/09/12 08:22
4
אברהם מערב השומרו
30/09/12 08:45
5
אהוד פרלסמן
30/09/12 13:22
6
רולה
17/10/12 18:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מנסה, יחד עם כמה מסייעניו ובראשם כלי תקשורת, לטמטם את הציבור. המטרה: ליצור מצג כאילו הוא טוהר בבית המשפט ודרכו סלולה להצגת מועמדות לראשות הממשלה כבר בבחירות הבאות ב-2013. לא פחות.
29/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
שוק התקשורת בכלל והעיתונות בפרט מצויים במשבר גדול. ההתכווצות הריאלית של שוק הפרסום [כמיליארד דולר בלבד כיום לעומת כ-950 מיליון דולר לפני 30 שנה!!! כאשר מספרם של כלי התקשורת גדל בעשרות מונים]; הטכנולוגיות המתקדמות שהולידו מכשירי סלולר, צרכני תוכן ואת רשת האינטרנט; המחאה החברתית שהביאה לשיתוק מצד מפרסמים גדולים ורבים; וכניסתו של המיליארדר שלדון אדלסון, ברגל גסה, יש לומר, לשוק העיתונות הישראלי - גורמים אלה, יחד, הביאו לנזקים עצומים.
29/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
לפני כמה חודשים החליט ג'סטין ביבר שזהו, גיל 18 הוא בהחלט הזמן המתאים לקחת את עצמו ברצינות ולעזוב את הבית. זמן לא רב אחר כך, במאי, הוא רכש את דירתו הראשונה. ייתכן כי טירתו הראשונה יהיה ביטוי הולם יותר לנכס בן ה-3,000 מ"ר בנוי השוכן בחלקה של 5.2 דונמים, שאותו רכש ביבר בעיירה קלבסס שבקליפורניה, תמורת 6.5 מיליון דולר.
28/09/2012  |  נמרוד בוסו  |   כתבות
לקראת עליית העונה השנייה של "משחקי הכס”, החליטו ב-yes לצמצם למינימום את ההפרש בין השידור בארצות הברית לשידור בישראל. חמישה ימים בלבד, פלוס תרגום מעולה לעברית, הפרידו בין הצופים הישראלים לעמיתיהם ברחבי העולם, אבל גם זה היה מאוחר מדי. יותר ויותר צרכני מדיה בעלי פס רחב מסתנכרנים בשנים האחרונות עם השידורים האמריקניים, וצופים בפרקים הטריים שעות ספורות לאחר שידורם במדינת המקור.
28/09/2012  |  אור בר שלום  |   כתבות
גיל גבע, 48, איננו אוהב חשיפה אישית. הוא מנכ"ל ושותף בכיר בחברת הנדל"ן המובילה תדהר, אחת מעשר חברות הנדל"ן הגדולות של ישראל. תדהר, בניגוד לרוב חברות הנדל"ן האחרות, היא חברה פרטית, מניותיה אינן נסחרות בבורסה, והיא בעצם אינה חייבת לדווח דבר על פעילותה. ודאי שאינה חייבת לדווח על עסקיהם הפרטיים של הבעלים. אפילו גילו של גבע לא פורסם רשמית. השבוע, עם חתימת הסכם למכירת 166 דירות ביבנה, הייתה הזדמנות די נדירה לשמוע את האיש. News1 ריכז חומר נוסף, גם על עסקים אישיים של גיל גבע.
28/09/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il