|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

בג"ץ של אסטרונאוטים

בג"ץ שוב כיבד אותנו, הישראלים, בסטירת לחי מצלצלת בשאלה: האם עניי עירך קודמים? או... אל תבלבלו את המוח בשאלות ובעובדות, לנו יש משנה סדורה אוניברסלית, ועל-פי משנה זו יקום או יפול העולם, ולעזאזל צרכי העם, דעת הציבור וחוקי הכנסת הנבחרת
14/10/2013  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
בג"ץ. חבורה של מנותקים מהעם? [צילום: פלאש 90]

בג"ץ לעולם לא יגיד את הדברים בצורה כל כך בוטה, הוא פשוט יצפצף על הכל ועל כולם ויפעל בדיוק על-פי שיטה זו ובסדר העדיפויות הנגזר ממנה. שוב נוכחנו לדעת שבסדר עדיפויות זה, הציבור הישראלי וטובתו נמצאים תמיד בסוף רשימת השיקולים במערכת השיקולים של בג"ץ, וקודמים לו בכך כל העולם ובני דודו - המסתננים, "התדמית המוסרית", ההתחייבויות הבינלאומיות, האמנות עליהן חתומה ישראל, הנאורות הבסיסית של האליטות המשפטיות והלא משפטיות כאן ושם, וכמובן: זכויות האדם... מלבד זכויות האדם הישראלי. אלא שכל אלה תירוצים טפלים, משום שבג"ץ הוא מוסד ממלכתי ישראלי, כמו הכנסת, הממשלה ועוד. וכמוסד ישראלי הוא אמור לשרת בראש וראשונה את עם ישראל ולא אף אחד אחר. ולאחר שנסכים סוף, סוף שזהו תפקידם של מוסדות לאומיים ישראלים, אפשר יהיה לעבור לדיון מה פרוש לשרת את עם ישראל בהקשר הבג"צי.

את מי בג"ץ משרת?

האם פרוש הדבר הוא להעמיד את האינטרס הישראלי המקומי, העכשווי, הישיר, המובהק, העולה בקנה אחד עם צרכים קונקרטיים ו/או קשיים קונקרטיים של ציבור אזרחים רחב לפני שיקולים אחרים, אמורפיים, תדמיתיים, מוסריים כביכול, "נאורים" כביכול וכ"ב, או שבג"ץ הוא נציג "הצדק והמשפט" העולמי, עליהם הוא מופקד במקומותינו ואותם הוא משרת לפני הציבור הישראלי. בגישה שהפגין בג"ץ לאחרונה בסוגיית המסתננים הזרים והבעיה החמורה שהם מהווים עבור תושבי דרום ת"א, לא יכול היה שלא להניח שהציבור הישראלי הנפגע מהחלטתו "יאלץ להשלים עם הגזירה", משום שאיש לא יהין להמרות את פי הוד קדושתו הבג"ץ, ומשום שבית המשפט עורך חשבון עם הכנסת והממשלה, חשבון זה עומד בראש סולם העדיפויות ושום שיקול לא יפריע לו בכך.

ברור שמעצם שאילת השאלה באופן זה, נובע כיצד אני מעריך את פסיקת בג"ץ האחרונה בשאלת המסתננים מאפריקה, ואיזו דרך-ארץ יש לי כלפי בג"ץ "שלנו" שנוהג בנו כבג"ץ הזה. מובן גם שאני רואה בהחלטה של הבג"ץ כשל בסיסי על-פי כל קנה מידה ישראלי, ואינני מתרשם יתר על המידה מהנקודות שצבר הבג"ץ ב"דעת הקהל העולמית", משום שלא זה תפקידו.

בדיון בשאלה את מי משרת בג"ץ, ישנם אלמנטים שאינם טעונים ליבון והבהרה. לסוג זה שייכים הלקחים שמסיקים מסתננים בלתי חוקיים מאפריקה וממקומות אחרים, הלקחים שמפיקים שולחיהם והמבריחים המסייעים להם לחצות את הגבול, והלקחים של האו"ם ומדינות אחרות באזור ובאירופה. לאלה נוח בכך שישראל - מדינה קטנה, רוויית קשיים וצרכים בלתי מסופקים משל עצמה - תתמודד במקומם עם סוגיית נדידת העמים המודרנית, המתרחשת בשנים האחרונות מאפריקה בגלל כשלון העולם וחוסר רצונו לטפל בה באמת ובאמונה. לאלה שייכים גם הלקחים של מי שהגיעו לכאן בחטא ונשארים בפשע, אבל נהנים עתה מחסינות בג"צית מיותרת ומטופשת.

אלה במיוחד, הם וסייעניהם הלא קדושים, פועלים בעיקר על-פי מבחן המעשה ולא על-פי מבחן התרוצים שבהם נימק בג"ץ את פסיקתו.
בג"ץ האמיץ מסתתר מאחורי "מבצר הגדר" ושוכח שכל גדר ניתנת למעבר אם התמריץ לכך מספיק חזק. הוא מתעלם גם מהעובדה שלכליאת המסתננים יש שתי משמעויות סמליות ומעשיות חשובות ביותר: ראשית, הרתעת מסתננים עתידיים; ושנית, תמיכה מעשית ומורלית בישראלים הנושאים כיום בעיקר הנטל של "חיים בצוותא" עם יותר מ-55,000 המסתננים שבתוכנו. אבל בג"ץ שם עצמו לא רק שופט, ומחוקק, עתה הוא גם מחנך, והפעם מחנך הממשלה. אלא, שגם בכך הא טועה.

אוטיסטים בבג"ץ

לא הממשלה הנוכחית אחראית למציאות הקיימת ולא ממנה צריך לתבוע את עלבון אי-העשייה הממושכת למניעת ההסתננות ו/או הנהגת טיפול מבוקר במסתננים מהעבר. זאת ועוד, בג"ץ אינו צריך ואינו יכול לשבת על הגדר. פסיקותיו תמיד משפיעות על תהליכם במדינה ועל הקצאת משאבים במדינה, שעה שהוא עצמו אינו נושא בשום אחריות לתוצאות פסיקותיו - מצב הזוי מכל בחינה מעשית. אפשר כמובן לטעון שפסיקות הבג"ץ מתחשבות גם בהשלכות ניהוליות ומדיניות פנימיות, אבל אני מרשה לעצמי לפקפק בכך, שלא לומר לכפור בכך. כמי שאינו מנהל את עצמו בצורה הראויה לשבח מיוחד, רצוי היה שימנע מלהכניס בפסיקותיו החלטות המשבשות או מכבידות על עבודתם של גורמים ממלכתיים אחרים, למעט מקרים חריגים שיש בהם משום פיקוח נפש. דומה שגם בכך כושל בג"ץ בדרך כלל, וכשל גם הפעם.

בג"ץ מורכב כנראה מאסטרונאוטים ו/או אוטיסטים. לדידם אילוצים כלכליים וצרכים חברתיים, והעובדה שתהליכים מורכבים אינם מתחילים ואינם מסתיימים ביום אחד וכי אין כמעט תחום מתחומי העשייה הממשלתית שכולו מתום, משום שעולמנו אינו אידאלי - כל אלה ואחרים אינם עוברים את המסננת המבודדת את בג"ץ מהמציאות הישראלית ומאפשרת לו לחיות בעולם "המוזות". במקום שישמש בלם, מחסום, וגורם מקל ומסייע לציבור אזרחי ישראל, ולמוסדות הממלכתיים שלנו ובעיקר לממשלה, בג"ץ הוא מן הגורמים המזיקים והמכבידים ביותר על המוסדות הישראלים המשרתים את הציבור ועל הציבור הישראלי עצמו.

לא יתכן שבמערכת כל כך מורכבת ורוויית קונפליקטים וניגודים, השיקול היחיד או אפילו העיקרי של בג"ץ יהיה תמיד וללא תנאי זכויות הפרט, ואף פעם לא טובת הציבור, שפרושה המעשי הוא טובתם של פרטים רבים. בחברה מתוקנת, שבג"ץ מתימר להיות חלק ממנה, חייב להיות איזון לא רק בין האיום לאמצעי הנגד המשמשים להדברתו, אלא גם בין טובת היחיד לטובת הציבור ובין צרכי היחיד לצרכי הציבור; לא יתכן לנהל חברה או מדינה בדרך אחרת. בהחלטה האחרונה כשל בג"ץ מכל וכל במבחן המידתיות שהוא עצמו תובע לעיתים מזומנות.

תיחום סמכויות חדש

הדיון מביא אותנו שוב לוויכוח בשאלת האקטיביזם השיפוטי. אני נמנה על אלה שחושבים שאין מקום לתאוריית אני ואפסי עוד שבאה לביטוי בוטה בתאוריה זו. להערכתי, איזונים ובלמים חיוניים בדמוקרטיה סבירה, נפגעים פגיעה חמורה ע"י תאוריה זו, והם נפגעים במקום הקריטי ביותר לדמוקרטיה - בהפקעת הריבונות מידי הריבון. כאשר בית המשפט נוטל לעצמו סמכות לחוקק דה-פקטו חוקים, כשביטול חוקים הוא חקיקה למעשה, הוא מפקיע מידי הגוף היציג הנבחר ע"י הריבון לצורך חיקוק - הכנסת במשטר שלנו - את הסמכות הבלעדית לחוקק חוקים; זו ליבת הסוברניות. בין אם קיימת חוקה בישראל ובין אם לאו, לא בג"ץ - גוף שאינו נבחר ע"י העם - ולא שום גורם אחר הוא זה שרשאי לכפות על הריבון את דעותיו. בנקודה זו, חיוני ודחוף שהכנסת תתעשת ותקבע בחוק כללי משחק ברורים, שיאזנו מחדש את תיחום הסמכויות בין שלוש רשויות הממשל המרכזיות - מחוקק, מבצע, שופט.

חיוני לפתור עניין זה בטרם יסחף בית המשפט - שלא היה רחוק מכך בעבר הקרוב - למעמד ציבורי שיפגע בערך הייחודי האמיתי שלו - תפקידי השיפוט והסמכות המוסרית הדרושה לכך. אסור לסמוך לשם השגת איזון כזה על הרכב מקרי כזה או אחר של השופטים. אם לא ניתן להגיע לכך במבנה הנוכחי של בית המשפט העליון, חייבים לחזור לרעיונות של הפרדה בין בית משפט לחוקה לבית משפט "נורמלי", כשבית משפט לחוקה מתפקד כמבקר הפנימי של הכנסת, שלו סמכויות רחבות יותר מאלה של מבקר פנימי בכל ארגון אחר, אבל בשום מקרה לא כמחוקק חלופי, לא דה-פקטו ובוודאי שלא דה-יורה.

התקשורת מלאה דיווחים על כך שבג"ץ קיבל את החלטתו פה-אחד. ברוב המקרים נוטים המדווחים והפרשנים לראות בכך גושפנקא של החלטיות שאין להרהר אחריה ואין להרהר עליה. אני כופר גם בכך. לדידי, החלטת פה אחד רק מחזקת את הדברים הקודמים ומאששת קיומו של קיבוע מחשבתי מדאיג בבג"ץ. לא סביר בעיני שלא היה אפילו צדיק אחד במסגרת כבודה זו, שלא ראה לנגד עיניו את הציבור הישראלי הסובל מפרשת המסתננים, ולא סבר שהציבור הישראלי, זכויותיו וצרכיו קודמים לאלה של המסתננים, תהיה סיבת הגעתם לכאן אשר תהיה; הישראלים בוודאי אינם אחראים לקשיים שבאפריקה.

אילו פעל בית המשפט אחרת, למשל, במקום לבטל את החוק להורות על תיקונו תוך זמן קצוב בארבעה ההיבטים הבאים:

  • בדיקת מצב המועמדים להחזרה וקביעה אם הם פליטים שסכנת חיים נשקפת להם או מחפשי עבודה, ומתן טיפול שונה בכל אחת מקטגוריות אלה כל עוד הם בארץ;

  • קיצור משך כליאתם במחנה המעבר ללא בחינה שיפוטית והארכתו לשלוש שנים רק לאחר בחינה כזו;

  • למנוע השארותם בישוב אחד בישראל יותר משנתיים אלא אם נקלטו בישראל כחוק;

  • להגדיל משמעותית את הניטור המשטרתי והסיעודי באזורי האיכלוס המרכזיים של פליטים - היה בכך כדי לדרבן את הממשלה לפעול ולתקן סחבת קלוקלת בעניין ברור מצבם האמיתי של הפליטים, ובד בבד להקל על הישראלים הסובלים מהתופעה וספיחיה. ועם זאת לא היה נפגע באופן חמור האיתות החשוב גם למקומיים וגם לזרים, שתם עידן אנרכית הפליטים בישראל. בג"ץ, באיוולתו, ובקוצר ראותו בחר בדרך הקלה והרעה כמעט מכל בחינה שהיא.

תאריך:  14/10/2013   |   עודכן:  14/10/2013
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ של אסטרונאוטים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שמבין
14/10/13 09:58
2
ביניש
15/10/13 08:57
3
צ'רלס פריצ'ט
15/10/13 09:04
 
רפי לאופרט
15/10/13 10:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצבו של אריה דרעי עדין מאוד בימים אלה. כל עניין שייראה כהפסד פוליטי יגרום לו נזק נורא, כשאנשי אלי ישי אורבים לו מהצד וממתינים בשקיקה למעידה הראשונה. המבחן הקרוב שלו הוא הבחירות לעיריית ירושלים, שם הציב מועמד תושב גבעתיים יחד עם חברו הקרוב אביגדור ליברמן.
13/10/2013  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
כבר לפני הבחירות כתבתי שביבי מבשל שלום. עבר זמן, אט-אט נפקחות העיניים, אנשים מתחילים להבין שביבי לא כל כך ימני כפי שחשבו. רבים חכמים אחרי מעשה, החוכמה כמובן היא לזהות סכנות לפני. כעת, עוד טרם המלחמה הבאה, כדאי כבר להתחיל לערוך את חשבון הנפש שלה.
13/10/2013  |  אהרון שחר  |   מאמרים
מותו של הגר"ע יוסף הותיר לא רק "יתמות" אלא בעיקר בלבול רב. החיפוש אחר "גדול דור" חדש לספרדים מעורב בחיפוש "מנהיג רוחני" והכל סביב שס ובנייה - דרך "רבנים ראשיים" לעבר, הריהו רק בלבול תחומים שרק יגרום לסיבוכים נוספים בדרך להמשך תורתי כהלכה, תרתי משמע.
13/10/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
החיים במצב תנועה. דקה אחרי שיצאנו לאוויר העולם, מתחיל המסע אל הסוף. את אורכו של המסע קובע היושב במרומים. אנחנו נולדים עם הרצון הקבוע לחיות טוב, שזה אומר - צבירת חוויות מרגשות ומשמחות. השמחה מגדירה את איכות חיינו. חיים נטולי שמחה טעמם מריר, חיים עתירי שמחה טעמם מתוק. כדי לשמוח אנחנו צריכים סיבה.
13/10/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
שמונה-עשרה שנה מאז הרצח המתועב של ראש הממשלה, רבין, החברה הישראלית הולכת ומתרחקת ממשמעויותיו של המעשה. היסטוריונים חורשי מזימות, קונספירטורים יודעי דבר, ממצאי עובדות ופוליטיקה של השכחה, כול אלה מנסים לקבור את האירוע קבורת חמור. לא מן הנמנע שהם יצליחו כי רוח גבית נוחה מאוד נושבת בארץ הקודש. אחרים הפכו לאדישים, סוג של שגרה שאין להתעמת עמה כי ממילא החיים זורים להם הטרדות רבות וקשות. מול האדישות הזו, כוחות האופל מתקדמים אל עבר היעד הנכסף: שחרור המחבל היהודי, הרוצח המתועב יגאל עמיר.
13/10/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il