חוק זה דומה לחוק האוסר רכיבה על חד קרן או לחוק האוסר גידול דרקון ללא אישור מכבי אש – דברים שהם בתחום הדמיון והפנטזיה. אין ולא הייתה בישראל בעיית משילות וגם לו הייתה או ישנה אין מקורה בדברים שהחוק מנסה "לתקן".
במדינת ישראל נפלה רק ממשלה אחת באי אמון ממשלת האחדות השנייה ב-1990 ("התרגיל המסריח") גם אז נכשל
שמעון פרס בהרכבת ממשלה וראש הממשלה שממשלתו נפלה באי אמון הרכיב ממשלה צרה שזכתה לאמון הכנסת. בן-גוריון ופעם אחת גם אשכול כאשר אירע משבר שלא ניתן ליישבו התפטרו והקימו ממשלה חדשה (יש לזכור שאז רה"מ לא יכול היה לפטר שר וזו השיטה היחידה להחליפו שלא מרצונו).
בעת הנוכחית בשל חולשת המפלגות הגדולות והעדר מפלגות גדולות שמונות כ-40 מנדטים, במקום בהקמת ממשלה חדשה זה מסתיים בבחירות מוקדמות, (פעם אחת היה זה
אריאל שרון ביוזמתו שהקדים את הבחירות).
בחירות הן הליכה לעם (דמוקרטיה = שלטון העם = הריבון) לשאול את דעתו. מה נורא כל כך בעת של משבר לשאול את הריבון לדעתו?! אחד מהוגי הדעות הליברליים אף הציע שייערכו בחירות כל שנה כך הנבחרים יחשבו תמיד על רווחת הבוחר ולא על רווחתם.
ראו את הממשלה הנוכחית; מי עורם קשיים בדרכו של ראש הממשלה, הסיעות הגדולות: הבית היהודי ויש עתיד או ח"כים סוררים ממפלגתו, לא מפלגת התנועה בת 6 חברים. כלומר הבעיה הם לא בהכרח הסיעות הקטנות. מה גם שבקואליציה גדולה מהמינימום פרישתם אינה גורמת לאיבוד הרוב הקואליציוני.
לא ברור מדוע צריך להגביל את אפשרות העלאת הצעות אי-אמון שהרי הממשלה נופלת רק אם להצעה יש רוב של 61, ובמקרה זה ברור שלממשלה אין רוב בכנסת ולכן לא תוכל לתפקד.
אם המפלגות הקטנות אינן הבעיה מדוע להעלות את אחוז החסימה כך שיבטיח שרק מפלגות בעלות 4 מנדטים ומעלה ייוצגו בכנסת. מדוע ראוי להתעלם מרצונם של כ-100 אלף בוחרים?! אחוז החסימה עלה עד שהגיע לרמה של 2 מנדטים זו רמה מכובדת שמונעת בחירה אקראית, אך עדיין אינה מונעת בחירה של מפלגות טרנד, עיינו ערך מפלגת הגמלאים.
האופי הפוליטי היהודי והישראלי הוא של חברה מקוטבת ומשוסעת. כארבע מאות פעם נזכרת המילה מחלוקת בתלמוד הבבלי, כל עדה ובית הכנסת שלה ונוסח התפילה שלה, כל שומר כשר וההכשר שלו והבד"צ שלו. אנו חברה שסועה ומשוסעת מימים ימימה ושיטת הבחירות שלנו מעדיפה את הייצוגיות על השתקה של השסעים.
העלאת אחוז החסימה לא תעלים את השסעים היא תיצור בריתות פוליטיות מכורח המציאות של אנשים שבאופן רגיל לא היו רצים ברשימה אחת. אלו תהינה מפלגות מפוצלות ומשוסעות מבפנים, שבה כל גוש ימשוך לכיוונו. האחידות החיצונית תעלה אבל הליך הפיצול הפנים מפלגתי יגבר. כבר כיום אנו רואים התפקדות של אנשי ימין קיצוני לליכוד כדי להשפיע על דרכו, ראש מפלגת השלטון יהיה נתון ללחצי קבוצות שוליים במפלגתו או שידכא אותם באמצעות ביטול הדמוקרטיה המפלגתית.
ראש הממשלה ואנשי ימין אחרים מתגאים בדמוקרטיה שלה זוכים אזרחי ישראל הערבים בניגוד לארצות ערב. כיצד זה מתיישב עם חוק שנראה שבה לפגוע במפלגות הערביות, שהרי הוא קבע בדיוק את מספר המנדטים הגבוה ביותר שלהם כחסם?
מה יעשה ראש הממשלה אם כמחאה יחרימו האזרחים הערבים את הבחירות?
לא רק שהוא ישחק לידיהם של גופים הטוענים שמדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד, אלא אחוז הבוחרים ההולך ויורד יירד אף יותר ויפגע גם בלגיטימיות הכללית של תוצאות הבחירות.
ואם יקראו המפלגות הערביות לבוחריהם להתגייס כולם להצבעת מחאה נגד העלאת אחוז החסימה ייתכן שנמצא עצמנו בכנסת שבה המפלגה השלישית או השנייה בגודלה בעלת 15 מנדטים היא מפלגה ערבית. כמובן שהצבעה מסיבית של ערבים תעלה גם את מודד הבחירות ותוריד את מספר המנדטים שמקבלות מפלגות בעלות בסיס בוחרים נאמן: החרדיות והימין.
שוב אנו רואים שכצעד פופוליסטי או כצעד ניגוח פוליטי מקודמת הצעת חוק שלא רק שהבסיס המוסרי שלה רעוע, אלא גם הבסיס המציאותי והפוליטי שלה.