|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

בחזרה לרעיון 'השטחים המוחזקים'

המדיניות המוצעת להלן שבה לרעיון "השטחים המוחזקים", שהוצג מיד לאחר מלחמת ששת הימים. משמעותו של רעיון זה, היא שישראל מחזיקה בשטחים ב"תפיסה לוחמתית" (Belligerent Occupation) זמנית אך לטווח ארוך - עד שהמציאות הביטחונית-מדינית תאפשר לנהוג בהם אחרת, ובלי לפעול בהם באופן אידיאולוגי או אחר, העלול לסכל הסדרים עתידיים
04/11/2014  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שכונת נווה יעקב בירושלים [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  התערערות התצרף האסטרטגי של ישראל

קשה לומר שלממשלות ישראל האחרונות הייתה מדיניות רהוטה וברורה לגבי הסכסוך עם הפלשתינים, ובעיקר לגבי הקשר הטריטוריאלי שלו. הן הפן ההצהרתי והן פן העשייה מאופיינים בחוסר עקביות, ולכן קשה אפילו לבצע "הנדסה הפוכה" (reverse engineering), שבאמצעותה מוסקת המדיניות ממקבץ ההצהרות והפעולות.

התגלגלות ללא הצבת יעדים ברורים אפשרית למשך זמן מסוים, ייתכן על בסיס הגיון של ניהול סכסוך ולא פתרון סכסוך, אך לא ברור אם ניתן להמשיך בכך לאורך זמן: אירועים כמו "צוק איתן" מחייבים הצבת יעד סופי בקשר לרשות הפלשתינית - יעד סופי זה אמור להיות המגדלור שלאורו מנוהלים מבצעים כמו "צוק איתן"; מהלכים של הפלשתינים וגורמים בקהילה הבינלאומית לבינאום הסכסוך עשויים לאלץ את ישראל להכריע בשאלת מדיניותה; המשך מאמץ ההתנחלות בפרמטרים הנוכחיים קובע עובדות בשטח וגובה מישראל מחיר בינלאומי, ההולך ומאמיר. לאור זאת, ייתכן שקרב המועד שישראל תיאלץ להכריז על מדיניות ברורה בנושא הפלשתיני.

במאמר זה מוצעת מדיניות כזו, שהגיונה נובע ממגבלות המעשי ובר-ההיתכנות, ולא מאידיאולוגיה כזו או אחרת. ואכן, כשמחד-גיסא האילוץ הדיפלומטי-בינלאומי ומאידך-גיסא האילוץ הביטחוני-אסטרטגי, מרחב המדיניות האפשרי של ישראל צר מאוד.


האילוץ הדיפלומטי-בינלאומי


דרישת הקהילה הבינלאומית להקמת מדינה פלשתינית הולכת והופכת החלטית והמחיר שישראל משלמת בשל היעדר הסדרה לקראת מדינה פלשתינית - הולך ומאמיר. מכל עמדותיה של ישראל בהקשר הסכסוך והדרך לפתרונו, הקשה ביותר להגנה והמעוררת את ההתנגדות הבינלאומית הרבה ביותר, היא זו הדוגלת בהמשך ההתנחלות בפרמטרים הנוכחיים. ידידיה של ישראל בעולם מסוגלים להשלים עם פעולות ישראליות הנוגדות את השקפתם (כמו מבצעי מנע צבאיים או נזק אגבי הנגרם במהלך מערכה צבאית), כל עוד נראה להם שישראל מעריכה שהדבר חיוני לביטחונה. אך גם ידידיה הקרובים של ישראל אינם מסוגלים להשלים עם הרחבת ההתנחלויות, המסכלת אפשרות להסדרה מדינתית עתידית עם הפלשתינים והנתפסת גם כחלק מהסיבות לכך שהסכסוך הפוליטי בין ישראל לפלשתינים הופך לעימות בין-דתי.

אחד הגורמים העיקריים למפלתן של מדינות הוא "מתיחת-יתר" (overstretching) - הניסיון להגן על אינטרסים, טריטוריות או עמדות, על-אף המחיר הגבוה שהן משלמות בשל כך. מפעל ההתנחלות - לפחות חלקו האידיאולוגי - עלול להפוך למכשלת ה-overstretching הישראלית. היה וישראל תיאלץ לשלם מחירים כבדים ביחסיה עם שותפותיה בעולם, תהיה לכך הצדקה לשם הגנה על אינטרסים ביטחוניים חיוניים ולא לשם הגנה על השקפת עולם אידיאולוגית הסובלת מבעיית לגיטימציה.

מכאן הטיעון הבא, המתייחס לנמען של המדיניות הישראלית בנושא הפלשתיני: ההסדרה הסופית של הסכסוך צריכה להתבצע במישור הבילטרלי מול הפלשתינים, כמובן, אך בעת הזו על ישראל להתנהל בנושא הפלשתיני באופן שיסיר מכשולים מיחסיה עם שותפיה האסטרטגיים והכלכליים בעולם. אם קיים קושי להגיע להסדרה בפועל עם הפלשתינים, הרי שהעמדות הישראליות צריכות להישמע סבירות ואמינות לפחות באוזניהם של שותפיה הבינלאומיים. יוזמה ישראלית להסדר ביניים או להסדר סופי שתונח על סדר היום לא בהכרח תשנה את המציאות הבילטרלית בזירת הסכסוך, אולם תעניק לישראל מרווח זמן והזדמנות לשפר את יחסיה עם שותפותיה בעולם.


האילוץ הביטחוני-אסטרטגי


מערכת אילוצים נגדית נובעת מהעולם האסטרטגי-ביטחוני. המאפיין העיקרי של הזירה האזורית, הוא איתגור הרעיון של מדינת הלאום הערבית על-ידי כוחות תת-, על-ואנטי-מדינתיים, ומרבית מדינות הלאום הערביות (בדגש על אלה שנוצרו בזיקה להסכם סייקס-פיקו) קורסות או לפחות מאותגרות.

הזירה הפלשתינית מאופיינת בכך שהרשות הפלשתינית, בהנהגת פתח, סובלת מבעיית לגיטימציה מחריפה והולכת, בין היתר על שום תפיסתה כמושחתת. מאפיין בולט נוסף של הזירה הוא היריבות העמוקה שבין פתח, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני ופלגים נוספים. אם תסיים ישראל את נוכחותה הצבאית בגדה, התוצאה עלולה להיות תפיסת השלטון על-ידי חמאס, הנהנה מיתרון צבאי מול פתח. (למרבית האירוניה, במידה רבה מתקיים שלטון פתח בגדה המערבית בעזרת כידוני צה"ל). המחשבה שניתן להתעלם מסערות החורף הערבי - המפרקות את מדינות הלאום במרחב שבין עירק ללוב ובין תימן עד סוריה ו"לארוז" את פתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני במסגרת מדינתית חדשה, יציבה ושוחרת שלום, נראית יותר כמשאלת לב מאשר כתוצאה של חשיבה מדינית-אסטרטגית מעשית כלשהי.

יתרה מזו, הניסיון הנצבר מבסס טענה, כי גם לעת שלום, ישראל חייבת לשמור לעצמה את יכולת ההגנה העצמית, לרבות הנוכחות הצבאית בבקעת הירדן וחופש הסיכול הצבאי בגדה. ניסיון "צוק איתן" (בתחומים כמו מנהור והנשק תלול המסלול) מתחבר לניסיון קודם, המבסס טענה, כי קיימים איומים צבאיים, שמרגע שנוצרו הם בלתי ניתנים לעקירה במחיר נסבל. ואכן, היעדר נוכחות ישראלית צבאית מסכלת בעזה אפשרה היווצרות של איום צבאי, הנוגד את תפיסת הביטחון המסורתית של ישראל (נוכחות צבאית מאיימת בין הים והירדן). בשלושה המבצעים הצבאיים שנוהלו מול עזה בשנים 2009 - 2014, ישראל וויתרה על הסרת האיום משיקולי מחיר - ולמעשה השלימה עם התנהלות תחת צלו. מכאן, שהאסטרטגיה הישראלית העתידית חייבת להתבסס על מניעה (במקרה הצורך, חד-צדדית) של היווצרות איומים בין הים והירדן ולא על נטילת סיכון להיווצרות איומים צבאיים והתמודדות עמם לאחר היווצרותם. גם הרעיון שניתן לוותר על נוכחות צבאית בבקעה ועל חופש סיכול בגדה, ואם ייווצר איום צבאי אזי הוא יוסר בדיעבד על-ידי ישראל במחיר נסבל, נראה יותר כמשאלת לב מאשר כתולדה של ניתוח על יסוד ניסיון.

מאז שהחל תהליך אוסלו לפני 21 שנים, משלו בישראל ממשלות בגווני השקפה שונים (בראשות שמעון פרס, יצחק רבין, אהוד אולמרט, אהוד ברק, אריאל שרון, בנימין נתניהו), אך הן ארבעה מבצעים צבאיים גדולים (מ"חומת מגן" ועד "צוק איתן") והן הצעות שלום מרחיקות לכת (קמפ-דיויד, טאבה ו-אנאפוליס) לא התקרבו ליצירת תנאים למצב סיום יציב. קשה להתעלם מהניסיון הנצבר ולכן קשה לבסס טענה שהמהלך המדיני הבא, יהא אשר יהא, הוא זה שיביא לייצוב המערכת הפוליטית מול הפלשתינים ולהגנה על האינטרסים החיוניים של ישראל לטווח הארוך.


המדיניות המוצעת


מכל אלה נגזר שהמדיניות הישראלית המעשית, לעת הזו, צריכה לכלול חמישה רכיבים:

א. הצגת יעד מדיני ארוך טווח של מדינה פלשתינית בת-קיימא, בחלק ניכר משטחי הגדה המערבית ובכל רצועת עזה;

ב. הקניית אמינות להצבת היעד המדיני האמור באמצעות הפסקה חד-צדדית של פעילות ההתנחלות האידיאולוגית, העלולה לסכל את אפשרות ההגעה ליעד זה;

ג. הכרה בכך, שיעד המדיניות ארוך הטווח אינו ניתן למימוש מידי במציאות הקיימת בזירות הפלשתינית והאזורית;

ד. עמידה על כך, שגם לעת שלום ישראל תתמיד בנוכחות צבאית בבקעת הירדן ובחופש הסיכול בכל המרחב שבין הירדן והים, למשך תקופה ארוכה (עשרות שנים);

ה. ניסיונות לגבש יחד עם שותפותיה של ישראל בקהילה הבינלאומית הסדרי ביניים שונים, יהא הסיכוי להצלחתם אשר יהא, ובלבד שמחיר היוזמה ותוצאותיו של כישלון לממשה יהיו נסבלים.

במידה רבה, המדיניות המוצעת שבה לרעיון "השטחים המוחזקים", שהוצג מיד לאחר מלחמת ששת הימים. משמעותו של רעיון זה, היא שישראל מחזיקה בשטחים ב"תפיסה לוחמתית" (Belligerent Occupation) זמנית אך לטווח ארוך - עד שהמציאות הביטחונית-מדינית תאפשר לנהוג בהם אחרת, ובלי לפעול בהם באופן אידיאולוגי או אחר, העלול לסכל הסדרים עתידיים.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 623 (29.10.2014)
תאריך:  04/11/2014   |   עודכן:  04/11/2014
רון טירה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחזרה לרעיון 'השטחים המוחזקים'
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
נראה שסם ההזיות שפיזר השמאל במדינה מתחיל לפוג לאט-לאט ואנו מגלים שזה היה חלום. זאת הייתה הזייה, ומחמוד עבאס בכלל לא פרטנר! לא לשלום בכל אופן.
04/11/2014  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
מי שולט בהר-הבית? הוואקף, המופתי של ירושלים, ירדן כאחראית על מסגד אל-אקצה או ממשלת ישראל, שעל-פי כל הפרמטרים והסממנים צריכה להיות בעלת הבית על ההר? כשמוטה גור ז"ל וצנחניו הכריזו "הר-הבית בידינו", שמחה גדולה פרצה ושטפה את המדינה. כשנעמי שמר כתבה "ירושלים של זהב" וחזרנו אל בורות המים, השוק והכיכר, היו ששמחו והיו שניגבו דמעה והיתר פשוט שרו ושרו.
03/11/2014  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
רבים בישראל, כולל ראש הממשלה ושריו, רואים את הארגונים השונים של האיסלאם הפוליטיים כמקשה אחת, ואינם מבחינים בין האחים המוסלמים\חמאס, חיזבאללה, סלפים, ג'האדיסטים, ארגוני אל-קאעידה כגון דאעש, חזית התמיכה ובוקו חראם (למשל, נתניהו: "חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס", הארץ 21.8.14). כל הארגונים הללו נתפסים כמוסלמים-פנאטים, אנטי-ישראלים, אנטישמים, אנטי-מערביים ואנטי-דמוקרטים, ולא היא!
03/11/2014  |  משה מעוז  |   מאמרים
טוענים כאילו ירושלים בוערת בגלל ה"קיצונים" הדורשים לעלות ולהתפלל בהר-הבית. אבל כל כבאי מתחיל יסביר לך שכדי לכבות אש גדולה חייבים קודם כל להבין איך ולמה פרצה, והיכן המוקד שלה. הַתַּבְעֵרָה של היום היא רק שלב נוסף במאבק המתחולל בירושלים, היום כמו פעם, על זכות היהודים לחיות בביטחון ובשלום במדינת הלאום שלהם.
02/11/2014  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
אמנת חמאס פורסמה ב-1988, כשנה אחרי האינתיפאדה הראשונה, והיא כוללת 36 פרקים המשתרעים על פני 14 עמודים.
02/11/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il