w, News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
אלי אלון
אלי אלון
אחד מפיגועי הטרור הקשים והטראומטיים בתולדות המדינה    המחבלים ריכזו את התלמידים באחת הכיתות בקומה הראשונה    היו בידיהם כ-85 תלמידים ותלמידות, שתי חובשות ושני מורים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
אביטל קולט [צילום: אלברט פיטוסי, פלאש 90]
דיפלומטית, פוליטיקאית
אביטל קולט (ילידת 1.5.1940), רומניה. בשנת 1950 עלתה ארצה עם הוריה. דיפלומטית ופוליטיקאית ישראלית.

יעקב אביטן [צילום: המשרד לשירותי דת]
רב, פוליטיקאי
יעקב אביטן (נולד: 5 במאי 1970), פוליטיקאי ישראלי ששימש כשר לשירותי דת, חבר מועצת העיר אשקלון מטעם סיעת ש"ס, סגן ראש העירייה ורב המועצה אזורית חוף אשקל
יאיר אבידן [צילום: דוברות בנק ישראל]
כלכלן ישראלי
יאיר אבידן (נולד: 25 בדצמבר 1959), כלכלן. במאי 2020 החל לכהן בתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מכהן כיום כחבר בדירקטוריון של נימה, חברת הפינטק מקבוצת
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של חיל האוויר במלחמה
מאת: עפר דרורי  |  22/10/2013
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
חה"א סגר על "סחורה" אחרת
  מגיב ותיק   22/10/13 16:01
ה"סגירה" הייתה כי יינתן לחה"א כ-48 שעות לפני פתיחת כל מערכה לעסוק בהכנה לתקיפה ותקיפת סוללות טילי הטק"א בתעלה (במסגרת מבצע תגר) וסוללות טילי הטק"א ברמת הגולן (במסגרת דוגמן 5)
כל זאת תוך הגנת שמי המדינה ורק אח"כ להצטרף למלחמה.
כמובן לפני זה לעסוק במכת נגד מקדימה אם ניתן.

ה"הזמנה" של ה"סחורה" הזו אל חה"א הייתה מפורטת במסגרת "הזמנה" שנקראית "משימות חה"א" ו"מפרט" ה"סחורה" הופיע במסגרת פקודות שתורגלו חזור ותרגל כשכל מערכת הבטחון "המזמינה" צופה.

ביום פתיחת המלחמה רה"מ שר הבטחון והרמטכ"ל לא עמדו בהבטחה זו ולכן חה"א "סיפק" מה שיש מייד מה שיש לו מהיד לפה.

ולכן חה"א עסק ב"הזמנות" קטנות והיסטריות של הרמטכ"ל ושר הבטחון ופעל במאה ושמונים מעלות למה שסיכם עם ה"מזמין".(לעסוק בסיוע לכוחות הקרקע, בהשמדת גשרים ועוד באיזור מוגן טילים מהצפוף ביותר שהוקם אי פעם במקום כלשהו בעולם)

אין ספק כי ה"דרישות" ההיסטריות והמשתנות של המזמין גרמו למהומה גדולה "בחנות הספק" בשלשת הימים הראשונים למלחמה.

ברקאי כתב ספר נחמד, חלקו על עדויות של טייסים שבאמת לא הבינו את "מזמין הסחורה" ואת "בעל החנות".

קראתי את הספר ועצתי לברקאי, חזור לכתוב על השריון כי את תמונת ההזמנה והאספקה של הסחורה לא הבנת...

כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
650 מטוסי קרב וא הצליח שום דבר
  נוו באמת   22/10/13 17:54
עם כ-650 מטוסי קרב יכל החיל לבצע לפחות ברמה"ג דיכוי נ"מ ובו בזמן להגיש סיוע לכוחות הקרקע, אבל הוא לא הצליח לדכא שום נ"מ, כי לא היתה לו שום טכנולוגיה מתאימה אפילו נ"מ משל עצמו בקושי היה לו.
כתוב תגובה ל- נוו באמת
קשקוש
  מגיב ותיק   22/10/13 19:25
גמור

גם במספר המטוסים שנקבת
גם לגבי קיום ה"טכנולוגיה"
וגם לגבי ה"בו בזמן"

על זה סבתא שלי הייתה אומרת "מה מבין חמור במרק פירות"

יש לי הרגשה שאתה אפילו בעצמך לא מבין את מה שכתבת.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
משמיצן סידרתי,אבל "וותיק"
  יוסי מ   23/10/13 01:07
ותיק.
לחיל האויר היו במלחמה כ-350 מטוסי קרב.

100קורנסים
165 עיטים
65 שחקים ונשרים
20 סער

מצב השמישות בפתיחת המלחמה 317 שמישים.
הנתונים: 30" שעות באוקטובר",אל"מ ד"ר שמואל גורדון, טייס קרב בטייסת 107 (קורנס בחצרים).
כדאי לקרא כדי להבין (גם) מה עושה שחצנות מדינית חסרת כיסוי.

כתוב תגובה ל- יוסי מ
התנצלות
  יוסי מ   23/10/13 02:27
התגובה היתה צריכה להיות מופנית ל "נו באמת",ואני מתנצל בפני מגיב ותיק על הטעות.
זו הוכחה שלא צריך לתקן משהו מקולקל אלא לכתוב מחדש.
לילה טוב
כתוב תגובה ל- יוסי מ
יוסי, אל מי מופנית התגובה הזו
  מגיב ותיק   23/10/13 02:30
?
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
אכן צדקת. אבל
  נווט ותיק   23/10/13 09:41
תפקידו של מי שעומד בקודקוד לא להביא תירוצים בנוסח "אבל אמרתם...", בני פלד היקר היה איש תקיף, טייס מעולה, מארגן מופלא, אבל חסר אינסטינקט מבצעי. וגם את זה צריך. נכון, זו חכמה בדיעבד, אבל צריך היה להיות הרבה יותר עצבני ערב ה 6/10, ולהשיב לגולדה בצורה הכי תקיפה ( כמו אלופים ב 67 )על משמעות הויתור על תקיפת מנע ( שלא היתה מחוללת נס, אבל היתה מאד מחלישה את ההתקפה ).
כתוב תגובה ל- נווט ותיק
נכון.
  יוסי מ   23/10/13 14:08
מסכים איתך לחלוטין. אי יכולתו של האלוף פלד לעמוד על דעתו או להסביר את המשמעויות היא כשלון אישי שלו.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
צודק בהחלט.
  חשדנית   23/10/13 21:19
זה גם מה שניסיתי להוכיח בתגובות שלי. בני פלד היה ממושמע מידי, ועשה כל מה שרצו ממנו מבלי לערער. הטענה שלי היא שהכל היה מכוון. המינוי החדש נועד בדיוק למטרה הזאת - למנות מפקד חיל אוויר טירון בפיקוד, אדם שלא העז לערער או להרהר אחרי הפקודות שניתנו לו, אדם שאפשר להשפיע עליו לעשות דברים שלא תיכנן ושלא היו בתכנית של החיל מלכתחילה (לדוגמא-להעביר את עיקר המאמץ לחזית הצפון בימים הראשונים למלחמה בניגוד לתוכניות), סוג של יס-מן כזה... לא היו לו את הערמומיות, ההחלטיות והיכולת להבין את המציאות נכוחה כמו שהיו למפקד חיל הים בנימין רותם ולאריק שרון, שעשו מה שחשבו שצריך לעשות, ולא מה שאמרו להם לעשות. הם אמנם עשו זאת בצורה שלא תיראה כסירוב פקודה, אבל בשורה התחתונה הם לא נשמעו להוראות מלמעלה, הוראות שניראו להן שגויות מיסודן. אמנם, אין הרבה אנשים כאלה. צריך אופי מיוחד, חזק, הרבה ביטחון עצמי, אמונה בדרך, גם הוותק בתפקיד הוא גורם חשוב, ו-גם ערמומיות של שועל...
כתוב תגובה ל- חשדנית
2
מסקנה לא נכונה.
  יוסי מ   23/10/13 01:27
מר דרורי, קראתי את הספר, ואי אפשר בשום אופן להגיע למסקנה שאתה מעלה כאן.
.
הכשל המודיעיני היה כשל תפיסתי. הכל היה גלוי וידוע,כמעט עד רמה של פריסה ברמת פלוגה של הצבא המצרי. הכל היה ידוע, אבל לא רצו לראות ולכן המסקנה היא שהחייל הביא את הסחורה אבל מפקדו אז הביא את הקונספציה והשאר ידוע.
הכשלון היה של מפקד שחצן וכמסתבר גם שקרן שהפיל מדינה שלמה בפח.
.
חיל האויר נכשל בהיבט האסטרטגי בכך שלא הצליח לתת סיוע לכוחות הקרקע אבל לא כי לא היה מוכן או שבוי בקונספציה. החייל התכונן למהלך פתיחה שיחסל את הטק"א ואחר כך את השדות (תגר ודוגמן 5) והיה ברור לכל הדרגים בצמרת המדינית והצבאית שכך תתחיל המלחמה.
בגלל שיקול מדיני, נמנעה הפתיחה המתוכננת, נוצר מיד צורך לסייע לצבא שעסק בחילוץ מעוזים(או בנסיונות), וצורך במעבר ממשימה למשימה באי סדר מוחלט, בעיקר כדי לעצור את הסורים. הוסף לזה הנהגה מדינית כושלת ומכשילה, ומפקד חייל שלא שלט במצב ולא ידע לעצור מהלכים שלמעשה עיקרו את החייל מכוחו האמיתי יחד עם בעיות שליטה ופיקוד.
לכן התפתחה המלחמה מבחינת חיל האויר כמו שהתפתחה.
.
הספר מתאר באופן יוצא מהכלל את מהלך המלחמה בראיה של טייסת 201 ויש בו הרבה מידע, והרבה צדדים אנושיים המתוארים ביד אמן.מתוארת בו בעדינות יתר פרשת התנהגותו של מפקד הטייסת יפתח זמר, והדחתו מהפיקוד.
כדאי לקרא.
למי שמתענין בניתוח עמוק יותר, אני ממליץ על הספר:
"30 שעות באוקטובר", של אל"מ ד"ר שמואל גורדון. מחקר אמיתי וחסר פניות כמו שמורגלים לתחקר בחיל האויר.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
יוסי, מציע לך לקחת את הספר
  מגיב ותיק   23/10/13 02:27
של גורדון בערבון מוגבל.

יש שם לא מעט חיסול חשבון של גורדון עם בני לאחר מאבק קולני מתוקשר בינהם מפעם.

ראה כאן במאמרים האלה המוקדמים יותר כיצד גורדון מזמר זמירות אחרות:

פרדוקס ה-7 באוקטובר :

maarachot.idf.il


סוקלים את הכחולים:

ynet.co.il

מהיכרות עם בני, שום מפקד אחר בכאוס ששלט אז במטכ"ל לא היה מסוגל לשלוט על חה"א באופן יותר מוצלח מבני

למרות המעבר המתמיה מתצורת הפצצה לתצורת הגנת שמי המדינה בצהרי יו"כ.

ולמרות שלא עמד בלחץ של דיין ודדו והפסיק את תגר 4 בתחילתו.

לא חוכמה כל כך גדולה למצוא בעיות במפקדת חה"א בכאוס שהתחולל בצה"ל ובגזרות הלחימה בשלושת הימים הראשונים.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
למגיב
  יוסי מ   23/10/13 09:14
מגיב ותיק:
אני לא מבקר את בני פלד. ברור לחלוטין, שהוא לא "אשם" בכשלון אלא שהוא היה המפקד באותו רגע והאחריות עליו.
נכון מאוד שהצמרת מעליו היתה הגורם האשם ליצירת המצב וגם לשטויות שיצאו כתוצאה מכך אל הפועל, ולאלוף פלד לא היתה יכולת לעמוד בפניהם ובפני הצרכים שהיו באותם יומיים ארורים.
יתכן גם ששמואל גורדון ,מכניס לפלד פה ושם, וזה בנראה נכון על רקע ההתנגדות בצמרת החייך למינויו של פלד למח"א מלכתחילה.
יהודים, כבר אמרנו??
כתוב תגובה ל- יוסי מ
3
נקודה חשובה שלא הבנתם
  חשדנית   23/10/13 09:48
ארבעה חודשים לפני פרוץ המלחמה החליפו את מפקד החיל, מוטי הוד [מפקד חיל האוויר במלחמת ששת הימים והמנצח הגדול בה], במפקד חדש, בני פלד, טירון בפיקוד על החיל. זה היה בכוונת מכוון.

פלד לא היה ממש בעניינים כשהמלחמה פרצה. הוא רצה לעשות רפורמה ארגונית בחיל האוויר וזה תפס את החיל לא ממש מוכן לטילים ולמלחמה. הוא גם היה 'ירוק' מהבחינה של פיקוד והבנת יחסי הכוחות בין מפקד חיל האוויר הרמטכ"ל ושר הביטחון.

מה גרם להחלפתו של מפקד חיל האוויר סמוך מאוד למלחמה ?
זאת הייתה מדיניות מכוונת ! להחליף את המפקדים הבכירים והמנוסים שיכלו לעמוד בלחץ וההשפעה של דיין במפקדים טירונים. דוגמא אחת - אריק שרון הוחלף בגונן בפיקוד דרום, וזאת הסיבה העיקרית לכך שצה"ל נכשל שם..
מי שאחראי על המדיניות הזאת עומד מאחורי הקונסיפרציה לבשל הפסד יחסי של ישראל לטובת המצרים.

הוכחות:
1. דיין מנע מחיל האוויר 48 השעות שהחיל היה אמור לקבל כדי להשמיד את הטילים בדרום
2. דיין אילץ את פלד להימנע ממכה מקדימה, וגרם לו לזרוק לים את הטילים שהיו כבר מוטענים על המטוסים ערב המלחמה בדרך לתעלה, זה גזל שעות יקרות להתארגנות מחדש ברגע שפרצה המלחמה
3. במהלך המלחמה דיין נתן הוראות ישירות למפקד חיל האוויר מעל הראש של הרמטכ"ל, הוראות שהכשילו את חיל האוויר במתן עזרה לחזית הדרום. לדוגמא - אחרי יעף אחד מתוך 4 מתוכננים בטייסת הסקייהוקים, בני פלד הורה להם להפסיק הכל וללכת לעזור לשיריון ברמה הסורית, כתוצאה מלחץ של משה דיין.
כל זה נועד על מנת למנוע עזרה מצה"ל בתעלה בימים הראשונים, כדי לאפשר למצרים לצלוח בשקט...

בראיון לגל"צ ב-7.10.13 מסר עמוס ידלין דברים מעניינים:
ידלין היה טייס סקייהוק, סגן צעיר, בזמן שהמלחמה פרצה. הטייסת שלו עשתה 1000 גיחות במלחמה לעומת 800 גיחות של כל 4 טייסות הפנטומים גם יחד. הוא טען שבני פלד לא ניהל את המלחמה נכון, תיזזו אותם ממקום למקום בלי תכנית מסודרת. מאוחר יותר ידלין מונה לתפקיד ראש אמ"ן ושם יכל כבר לקרוא את דו"ח ועדת אגרנט השלם, 1800 עמודים. הוא נדהם לראות שרק 5 עמודים וחצי הוקדשו לחיל האוויר. בני פלד טען שם כי היה סיכום שהוא יקבל התראה 48 שעות לפי המלחמה ובזמן הזה תהיה התקפה מקדימה של חיל האוויר על הטילים של המצרים שקודמו לתעלה ב-1970 בניגוד להסכם השלום. פלד לא קיבל את הזמן הזה ולא נתנו לו לתקוף תקיפה מקדימה. בנוסף, מסתבר שחיל האוויר ידע על הטילים SA2 SA4 שבידי המצרים וידע להתמודד אתם אבל היתה בעיה עם טילי SA6 שרק במהלך המלחמה הצליחו להתגבר עליהם. כל זה לקח זמן ולכן חיל האוויר לא יכל לעזור לחילות היבשה.
כתוב תגובה ל- חשדנית
4
המשך לראיון עם ידלין בגל"צ
  חשדנית   23/10/13 09:53
באותו ראיון טען ידלין כי בני פלד נתן הוראה להפסיק את הפעולות של הטייסת באזור התעלה אחרי שעשו יעף אחד מתוך כמה יעפים שתוכננו מראש על מנת לחסל את הטילים - ונתן להם הוראה לעבור מיד לרמת הגולן. ידלין טען שזו הייתה טעות של פלד שפעל ללא תכנית מסודרת ותיזז אותם ממקום למקום וכו' - כעת מתברר כי האשם נעוץ במשה דיין, כן, משה דיין, וכך כותב בני פלד לרמטכ"ל (בעקבות מחקר על ביצועי צה"ל במלחמה):

"3. בעמוד 100 [במחקר]: כל הסיפור על העברת פעילות ח"א מתקיפת טילים בתעלה (מבצע "תגר") לתקיפת שריון סורי בדרום הרמה משובש ומסולף. מערכת "המחליטים" המתוארת לא היתה ולא נבראה. דיין אישית השיג אותי, עם שחר של ה-7, ותיאר לי מצב נואש של כוחותינו בצפון הרמה ואת הריקנות של כוחות בדרום הרמה. "חורבן הבית השלישי" היה הביטוי שהשתמש בו. אני החלטתי [בעקבות זאת] לשנות את התוכנית ודיווחתי לרמטכ"ל על כך.... ב-07:00 כבר תקפו המטוסים הראשונים את השריון הסורי ליד רמת מגשימים."

הבנתם ? דיין פעל מעל לראש של הרמטכ"ל, ובלי ידיעתו, התקשר לבני פלד מפקד חיל האוויר ושכנע אותו להעביר את מירב המאמצים לרמה הסורית, במקום לתעלה. ואת זה עשה באמצעות הפחדות מהסוג של חורבן בית שלישי וכו' שלא היו אלא אמצעי לשכנע לעשות את רצונו.
הכוונה של דיין הייתה לחבל במאמצים של צה"ל למנוע מהמצרים לעבור את התעלה כבר ביום הראשון למלחמה.

בדרך הזו דיין המשיך לפעול כל המלחמה בעצות סרק לרמטכ"ל כמו שעשה ערב המלחמה, כאשר לא הסכים לגייס את המילואים..

דיין היה מ-ח-ב-ל בתוכנו !!!

מקור:

rotter.net


יום יבוא והאמת תצא לאור, כי זן דרכה...
כתוב תגובה ל- חשדנית
5
ההבדל בין ותיק לטירון בפיקוד..
  חשדנית   23/10/13 10:17
מפקד חיל הים בנימין תלם היה כבר וותיק יחסית, יותר משנה, בפיקוד על החיל. זה איפשר לו להתייחס בצורה הראוייה לפקודה של זעירא, כלומר: להתעלם מזעירא ולעשות את מה שבאמת צריך לעשות - להתכונן למלחמה.

חיל הים היה החיל המוכן ביותר למלחמת יום הכיפורים. אל"מ לונץ, מפקד מספן מודיעין (אז גוף קטן בעל יכולות מוגבלות ביותר באיסוף מודיעין וניתוחו), הסיק (עם אנשי צוותו) בתחילת אוקטובר 73' כי המלחמה בפתח. תנועות מסוימות שציי האויב ביצעו היו מספקות להערכתו.
מפקד חיל הים, האלוף תלם, קיבל את הערכתו של לונץ והכריז על כוננות מלחמה מיידית בכל יחידות חיל הים.

זעירא, ראש אמ"ן, זימן את שניהם ואמר שהם נוהגים בפאניקה ודרש מייד כי הכוננות תוסר. תלם הסכים. אך למעשה שמר על כוננות בכל חיל האוויר במסווה של תרגיל מבצעי. תלם פעל בדרך הטובה ביותר האפשרית: מצד אחד לא הפר פקודה של ראש אמ"ן, אבל מצד שני עשה מה שרצה תחת מסווה של תרגיל. ערמומיות היא שם המשחק !!
חיל הים זווד וצוייד עד אחרונת הספינות ועד אחרון החיילים כולם היו מוכנים למלחמה, כל הספינות עמדו בלב ים וחיכו לפקודה.
בספרו של מוטי אשכנזי, מפקד מעוז "בודפשט", "בשש תפרוץ מלחמה" מתוארת שיחה בין אשכנזי למפקד מכ"ם החוף במעוז, רס"ר מחיל הים, שבישר לאשכנזי באופן חד משמעי שמלחמה תפרוץ ב 6 באוקטובר.
חיל הים ניצח במלחמה באופן מפואר. האבדות לחיל בכל מהלך המלחמה: 3 חיילים הרוגים (שניים מהשייטת ואחד על דבור), אף ספינה של חיל הים לא הוטבעה במלחמה.
מתוך ויקיפדיה:
"חיל הים הטביע במלחמת יום הכיפורים עשרות ספינות מצריות וסוריות, השאיר את נתיבי האספקה הימית לישראל פתוחים להובלת תחמושת, מזון ודלק, חסם העברת אספקות לאויב, השמיד לו מאגרי תחמושת ודלק, הנחית כוחות, יזם תקיפות, הטיל מצור ושלט בקרבות ובים. מתחילת המלחמה יזם חיל הים תקיפות והוביל פשיטות כדי לאלץ את האויב להיות במגננה מתמדת, וכך הוביל וניצח לאורך כל המערכה."
זה מה שהיה אמור להיות גם על היבשה, לולא הקונספירציה של קיסינג'ר דיין וזעירא ובעקבותיה המינויים החדשים של מפקדים טירונים לפני פרוץ המלחמה, מפקדים שלא ידעו לעמוד על שלהם, לא הבינו את תפקידם, ונישבו בהוראות של דיין וזעירא...
כתוב תגובה ל- חשדנית
חשדנית, אין מה להשוות
  מגיב ותיק   23/10/13 13:59
עם כל הכבוד (ויש הרבה כבוד לחה"י...)

עומס המלחמה, כמות האיומים, סיבוכיותם, הקושי לתת להם מענה טכנולוגי - שנפלו על סטילי חיל הים במבצעיהם במלחמת יו"כ, לא עמדו אפילו ברבע ממה שחוותה, נפל עליה, הייתה צריכה להתמודד - אפילו טייסת אחת בינונית בחה"א.

לחה"י היה מזל גדול כי השתתף במספר קרבות/תקיפות טרביאליות עם מספר מטחים בודדים של טילי ים ים פרמטיביים שנורו נגדם.
הם גם לא השמידו "עשרות ספינות".

אי אפשר להשוות את האיומים על חיל הים (2 סוגי טילי ים ים פרימטיביים שאיימו על הסטילים (אחד מהסוג הזה הטביע את המשחתת אילת מספר שנים קודם, ומספר בודד של מכמ"י חוף (שלא טופלו) למסת הטילים האדירה (מהצפופות ביותר בעולם אז) שהצטופפה בין התעלה לקהיר אליהם הצטרפו זה עתה עשרות טילי טק"א ניידים (SA-6),
אי אפשר להשוות למערך ההתראה המוקדמת והגילוי והסבוך, עם עשרות גיבויים תוך הדרכה סובייטית צמודה.
אי אפשר להשוות את המאמץ האדיר שעשה חה"א בהכנת הטכנולוגיה (יחידות קרקעיות, טייסות מיוחדות, מערך טכנולוגי עצום, אמצעים נישאים) ודרכי הפעולה המבצעיות כנגד מערך זה (שלא ניתן בסוף לחה"א לבצע את מה שתכנן)

פשוט שני דברים שונים

כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
אגב כוננות...
  מגיב ותיק   23/10/13 14:26
כמו בחה"י גם מפקד חה"א ביטל הכל מכל מתחזיות אמ"ן שהובאו אליו ע"י הרלמד"ן רפי הרלב והצהיר כי בחה"א הוא יקבע את המוכנות וכך היה.
בבוקר יום כיפור חה"א היה מוכן עם כל יחדותיו ומטוסיו חמושים בפצצות לתת מכה מקדימה - תכנית שלא אושרה.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
צודק לגבי הכוננות-חיל אויר היה
  חשדנית   23/10/13 16:42
מוכן למלחמה אבל קשרו לו את הידיים - דיין והרמטכ"ל מנעו מחיל האוויר לנצח ! ועל כך מעיד בני פלד בוועדת אגרנט:
ביום שבת בבוקר בשעה 1100 חיל האוויר היה מוכן לתקיפה יזומה בסוריה. המטוסים היו כבר באוויר, וחמושים: "חיל האוויר היה ערוך למתקפה רבתי על סוריה לזריקת פצצות באחת עשרה בבוקר." (עמ' 33). "במשך הבוקר קיבלתי הודעה שזה לא בא בחשבון, אז העניין התבטל".
בגלל הביטול נגרם נזק -
ידין: "נמסר לנו שבגלל זה שאתם הייתם ערוכים לפעולת תקיפה זה לקח מכם את פעילת המטוסים בשעה שתיים כי הייתם צריכים להחליף את החימוש"
בני פלד: זה לא הפריע...כמובן זה גרם לעבודה ולסבל ולהחלפת החימוש..."
-------------
עוד משהו: לגבי תקיפה בעומק האוייב של מטרות אזרחיות וכלכליות -
1) לגבי סוריה היה לחיל האוויר אישור למתקפה כזאת, והם גם ביצעו כמה תקיפות כאלה.
2) לגבי מצרים - אסרו עליהם באיסור חמור לפעול בעומק מצרים על מטרות אזרחיות וכלכליות. פלד טען שהפקודה הגיעה מהפיקוד כלומר מהרמטכ"ל (עמ' 76 בעדות). לא ברור מה היה הבסיס או ההיגיון בפקודה כזאת, למרות שהרווח היה גדול וברור (כך על פי פלד) אבל אם ניקח את רעיון הקונספירציה, אז זה ממש מתאים. 'הם' לא רצו לפגוע במצרים ! אלא לתת למצרים אפשרות לניצחון מוגבל, לכבוש כמה קילומטרים מערבה מן התעלה.
פלד טען שהפקודה הזאת (לא לפעול בעומק מצרים על מטרות אזרחיות וכלכליות) באה כאילוץ מ'ידידינו' כלומר מארצות הברית.

אגב, בני פלד סבר שהמצרים הולכים למתקפה מוגבלת (בדיוק כפי שבסוף קרה) וגם יתקפו לא יאוחר משעה 1500, כדי לקבל שעתיים של אור לפני החשיכה לטובת מתקפת פתע(בניגוד לידיעה על השעה 1800), אבל אמ"ן טען שהמצרים הולכים לפעולה גדולה יותר, ופעולה כזאת מצריכה קודם כל ניטרול מטוסי חיל האוויר, ועד שהמצרים ישיגו את האמצעים לכך לא תהיה מלחמה. עוד טעות ענקית של אמ"ן (בעצם של המרגלים בתוכו) שמתבררת בדיעבד כאמצעי להרדים את צה"ל....(עמ' 46 בעדות)

העדות כאן
archives.mod.gov.il
כתוב תגובה ל- חשדנית
לחשדנית
  יוסי מ   23/10/13 14:29
חשדנית.
את מתפרסת ומרחיבה יותר מדי, וגם לא מדייקת בכמה פרטים.
גם לדעתי הצנועה הכתובת העיקרית למחדל ולמלחמה על כל השלבים היה משה דיין. כגודל הציפיות כך גודל החורבן.
על זה אין ויכוח.
השאלה אם נכון לכנות אותו בכינויים המוקצנים שאת משתמשת בהם זו שאלה מהותית.האמיני לי, מספיק מה שהוא הביא על עצמו ועלינו ולא צריך להוסיף
.
חילופי מפקדים: שום תכנית סתרים ושום קונספירציות.אריאל שרון כדוגמא, הוא זה שיזם את מועד פרישתו מפיקוד דרום, כדי להספיק לבחירות הקרבות, והמינוי השגוי של גורודיש היה יותר מכל, סממן לשחצנותולשכרון החושים ששרר אצל כולנו אחרי ששת הימים.
מישהו היה מחליף מפקדים בכירים אילו חשבו על אפשרות של מלחמה? לדעתך דיין, אבל הוא לא היה לבד, ולכן זו יותר קונספירציה ממציאות.
.
מי שהפסיק את תגר היה דדו שהבין מה קורה בגולן. צדק או לא? כרגע לא חשוב, הוא היה נותן הפקודה.
.
טייסת 102 עשתה 1000 גיחות תקיפה,ואלה לא היו "יותר מ4 טייסות הפנטום", אפילו לא דומה לכמות התקיפות של כל אחת בנפרד, גם בשל סוג המטוס .
.
הקפיצות בין מבצעי תגר ודוגמן, התחלת היעפים ושינויי המשימה,באו כי חזית הצפון התמוטטה, והפאניקה שלטה בכולם.
.
מותר לראות בדיין וחבורתו כאחראים ישירים למלחמה ולהתנהלותה ולחוסר המנהיגות שלו, אבל לא צריך להפוך אותו לבוגד.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
גם אצלך אי דיוקים. לדוגמא-
  חשדנית   23/10/13 18:00
אריק שרון בהחלט רצה להמשיך בקריירה צבאית אבל דיין קטע אותה.
שלושה חודשים לפני שהמלחמה פרצה דיין זימן את שרון לפגישה והודיע לו על סיום תפקידו כמפקד פיקוד דרום. הוא לא הציע לשרון כל תפקיד אחר ולא השאיר לשרון ברירה אלא לעזוב את הצבא. בכל זאת, באותה פגישה שרון התחנן לקבל תפקיד במילואים ודיין נענה ונתן לו את הפיקוד על אוגדת המילואים 143. שרון יצא לאזרחות, הספיק להקים את מפלגת הליכוד (איחוד של מפלגות הליברלים ומח"ל) והתכונן לבחירות, עד ה-6 באוקטובר והשאר היסטוריה...
כתוב תגובה ל- חשדנית
לחשדנית
  יוסי מ   23/10/13 19:04
את מדייקת.
למעשה לא הציעו לשרון תפקיד אחר אבל המינוי כמפקד אוגדה מחלליש מאוד את הטיעון שלך, עאילו מישהו רצה מטכל ומפקדים חסרי נסיון.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
לא לפחד לכתוב-דיין היה בוגד !!
  חשדנית   24/10/13 12:14
בפרוטוקולים שפורסמו בשנים האחרונות מישיבות הממשלה ערב המלחמה מתברר שדדו כן רצה לגייס מילואים אבל דיין וזעירא התנגדו ואמרו כי הסבירות למלחמה היא נמוכה מאוד. גולדה לא יכלה להתעלם מזה. אפילו ביום שישי כשכולם ידעו כבר על הכוונות של המצרים דיין וזעירא עדיין אמרו שלא תהיה מלחמה. בכל זאת גולדה הסכימה לבקשה של דדו (אפשר להגיד התעקשות של דדו) לגייס שתי אוגדות מילואים. זה היה ביום שישי. ביום שבת ב-14.40 כשכבר התחילה המלחמה דיין טען בישיבה של המטכ"ל בבור שהוא עדיין סבור שההתקפה לא התחילה. אפילו אז הוא עדיין ניסה לרמות את המטכ"ל. שלא לדבר על סגן הרמטכ"ל טל שגם רצה לגייס מילואים וניסה לשכנע את דדו, אבל דדו לא התעקש יותר מידי מול הסמכות של דיין וזעירא, אלא רק כשהיה כבר ברור לכולם שהולכת לפרוץ מלחמה. לא לשכוח שכמה חודשים לפני כן הוא ביקש גיוס מילואים מלא בגלל חשש דומה למלחמה אבל המצרים לא תקפו. הוא לא רצה להיראות כמי ששש למלחמה ומגייס שוב מילואים בלי סיבה מוצדקת.
לא לשכוח גם את ההתערבות של דיין במהלכי המלחמה כמו ההוראה הישירה לברן מפקד אוגדה 162 לכבוש את העיר סואץ, שזה היה ממש התאבדות ואפילו ברן אמר את זה בפקודה שלו שאם זה סטאלינגרד אז לא לתקוף. ועוד - הדרישה של דיין לסגת מיידית למעברים הג'ידי והמיתלה כדי למנוע 'חורבן בית שלישי' וגם ההצעה לדדו לסגת מיידית לשליש המערבי של סיני. הצעות אלה לא נתקבלו על ידי דדו. יש עוד הוכחות שדיין התערב במהלכי המלחמה כדי להשיג ניצחון למצרים ולהוריד את צה"ל על הבירכיים, כמו בדוגמא של אריק שרון שלא נתנו לו לעבור לצד השני של התעלה אלא רק אחרי ששרון הפעיל את העיתונות בעורף וטען שמפקדי צה"ל מונעים ממנו. זה פורסם בעיתונות בארה"ב.
גם במבחן התוצאה - רואים מה היתה המטרה הסופית של דיין. אמנם דיין וגולדה התפטרו מהממשלה בלחץ דעת הקהל אבל דיין הצליח להשתחל לממשלה הימנית של בגין ב-1977 (מעניין מי לחץ על זה - לדעתי האמריקאים) ולהביא את בגין להסכים להחזיר את כל סיני למצרים תמורת דף נייר שנקרא הסכם שלום. זאת אומרת, גם במבחן התוצאה רואים מה ביקש דיין לעשות מלכתחילה, במסגרת המזימה שלו עם קיסינג'ר וסאדאת, וזה היה לגרום תבוסה לישראל כדי שתהיה בסיס להסכם עם המצרים.
כתוב תגובה ל- חשדנית
I like the way you write
  tuvia   13/11/13 21:01
Hi
As i wrote, I like the way you write
and you show a lot of knowledge in history and politics.
I would like to know if you are member of the Simania site?
I think you will find it very eanriching to write critics of books
thanks
tuvia
כתוב תגובה ל- tuvia
6
פרט פיקנטי: איך הזעיקו טייסים
  חשדנית   23/10/13 15:03
לטייסת במלחמת יום הכיפורים ? מתוך העדות של בני פלד בועדת אגרנט: "אני נקטתי בשיטה שהייתה נהוגה בחיל האוויר מזמן - לכנס את אנשי חיל אויר בחזרה לבסיסים על ידי מטוס, שעשה סיבוב מעל אזורי מגורים ועצם הופעת מטוס בשבת או ביום כיפור היא סימן שאני קורא לכולם חזרה. וזה אמנם כך היה." [בשעה 0700 בבוקר יום שבת, 6 באוקטובר 1973)
מקור
כתוב תגובה ל- חשדנית
7
גורודיש חושף את שקרי דיין
  חשדנית   23/10/13 18:07
מתוך ראיון עם אדם ברוך. מקור:
rotter.net

גורודיש: "כל שיחה איתו [עם דיין] רשמתי. אמרתי לו, בשיחה פנים אל פני, למה הדחת אותי? למה הדחת אותי? בן אדם, מה אתה רוצה ממני? והוא אומר לי, תראה, לא פרסת את הכוחות, והבעיה של העיר סואץ. אני אומר לו, על פריסת הכוחות אתה יודע שזו היתה החלטה לא שלי; והעיר סואץ, אני לא אמרתי לתקוף את סואץ לא ככה אמרתי לתקוף את סואץ. והוא אמר, נכון אבל אתה היית אלוף פיקוד. [לאחרונה נחשף כי דיין בעצמו נתן את הפקודה לתקוף את סואץ ישירות לאלוף אדן (ברן). מתוך הסרט התיעודי של יואל שרון]. הוא פשוט זרק אותי לכלבים. הייתי 'הכלב' הצעיר ביותר מבין האלופים. את דדו הוא ריסק לאט, עד מוות.

הקרע בינינו התחיל כשדיין אמר לי, במלחמה, תתקוף את 'ליטוף', אני צריך את זה מבחינה פוליטית, להחזיק את שני הצדדים של האגם המר. ואני אומר לו, אני לא הולך ל'ליטוף', יהיה אסון שם. כולם יושבים, 14 או 16 קצינים. אתה מכיר את תת-אלוף אשר לוי? היה נוכח, תשאל אותו. את דוד גדליה אתה מכיר? הוא היה נוכח, תשאל אותו. זה ישנו ביומן רל"ש שלי. היומן איתי כאן, בבאנגי. הנה הוא. תקרא בעצמך. אז דיין אומר לי, אני רוצה שתיתן לאריק לתקוף את החיץ ואז הוא מוסיף: למה אריק לא תוקף. הפיקוד הוא מאורה פוליטית. כולכם נגד אריק. אני לא הייתי חבר מערך, לא אחדות העבודה, לא חירות, לא בעד אריק, לא נגד אריק. לשלוט באריק, אני לא יודע מי יכול. אני לא. גם דיין לא. אריק לוחם, אבל הוא לוחם מה שהוא רוצה, לא מה שאומרים לו. אז אני אומר לדיין, אנחנו לא ניקח את החיץ. אני צריך להוציא אוגדה מכיתור הארמיה השלישית בשביל ללכת לחיץ. אני לא מוציא אוגדה מהכיתור. פקודת הכיתור היתה פקודה שאני נתתי, יש לי ההקלטה. כולם אמרו לי: לא. הרמטכ"ל לא אישר, ואני אמרתי, אני עושה כיתור. בגלל הכיתור השגנו את התנאים שהשגנו.[הבנתם ? דיין רצה להוציא את הארמיה השלישית מהכיתור ולכן דרש מגורודיש לסלק את שרון משם] אז דיין אומר לי, האמריקאים לא ששים לפתוח בשיחות עם 'המפה החדשה'. אני רוצה, אני מבהיר לך, אני רוצה שאריק יצלח לחיץ ושתיקח את 'ליטוף'. אמרתי לו: לא. אז הוא אומר, אז אתה לא שומע לי. אמרתי לו: לא. הוא קם ללכת לא ליוויתי אותו. זה היה הריב. התחלת הקרע. מכאן החלה העריפה שלי".
כתוב תגובה ל- חשדנית
דיין נתן ההוראה לכבוש את סואץ
  חשדנית   24/10/13 12:23
והאשים את גורודיש...
הנה הפרטים:
ההוראה הישירה של דיין לברן נחשפה בסרט התיעודי של יואל שרון 'קרב אחד יותר מדי' שהוקרן בספטמבר בערוץ 10. מסתבר שדיין לחץ על ברן להיכנס לסואץ במשך 5 שעות מ-07.00 בבוקר עד 10.00 שאז ברן נתן את הפקודה. מדוע ברן הסכים ? לא ברור מה שכן ברור שהיה ויכוח גדול על עצם הפקודה, ויכוח שנמשך 3 שעות עד שהפקודה הועברה למפקדי הצנחנים בשטח.

את הפקודה של דיין לברן רואים בתוך יומן המבצעים האורגינלי שנמצא בארכיון צה"ל. זה קורה ממש לקראת סוף הסרט, בתור החשיפה הגדולה של התחקיר:
docu.nana10.co.il
כתוב תגובה ל- חשדנית
8
גורודיש: הקונספירציה וג'ו אלון
  חשדנית   23/10/13 18:14
מתוך ראיון עם אדם ברוך. מקור:
rotter.net

"גורודיש: "פרופ' אהרונסון, שהלך אחר כך עם דיין לבחירות, כתב בעיתון כך שהיה אפשר להבין, בכל אופן כך אני הבנתי, שאני ודיין וזעירא ידענו שתהיה מלחמה. שהצבא ידע שתהיה מלחמה. ושבכוונה הקרבנו את התעלה להשיג שלום. פרופ' זאב שטרנהל, חבר שלי, בחור אדיר, אחר מל"ו צדיקים, דיבר איתי על זה. אמרתי לו, שקר. ושטרנהל הזמין אותי אליו הביתה, והזמין את פרופ' שמעון שמיר, ואת אהרונסון ועוד – ואני אמרתי להם שאני לא ידעתי, ואם תשאלו לדעתי, גם דיין לא ידע. כך עניתי להם. הייתי בתקופת הילדותיות הפוליטית שלי. אבל עם השנים הרעיון לא נוטש אותי. קשה לי להימלט מההרגשה שזאת היתה אפשרות קיימת. מניעיה? אולי, הם חשבו שתהיה מלחמה מוגבלת, רק על התעלה, וחשבו לא להכין את הצבא למלחמה הזו – אבל, זה הלך להם רחוק מדי, יצא להם משליטה. הם חשבו על מטרה מוגבלת: להעביר את התעלה למצרים. בשביל מה? כדי שיהיה הסדר אחרי זה. שים לב, אני לא אומר שזה מה שהיה. אני אומר שזה לא בלתי סביר. אני היום יודע, לא ידעתי אז, שכל יום היו ישיבות הערכת מצב בלשכת הביטחון, ודנו אם תהיה מלחמה או לא. ראש אמ"ן שיכנע שלא תהיה מלחמה...

אתה זוכר, היה קונסול צבאי שנרצח בבירה מערבית [הכוונה ל-ג'ו אלון, הנספח האווירי בשגרירות ישראל בוושינגטון]. מי רצח אותו? ארגון טרוריסטי?! למה לא עשו את זה אף פעם לא לפני זה ולא אחרי זה? בקצונה מסוימת יש דעה שרצחו אותו מאנשינו, כי הוא ידע דברים שלא היה צריך לדעת. אתה מבולבל? אתה חושב שמשהו לא בסדר איתי? תחשוב. תנסה להדפיס את הקטע הזה בעיתון, תנסה... הצנזורה תכרסם אותו... אלי זעירא היה נספח צה"ל, תבדוק איתו את הסיפור. את השמועה. אולי הוא גם שמע שמועה. זה רק טלפון אחד לזעירא. מה זה בשבילך טלפון. לא תטלפן? אל תטלפן...

דיין קרא לי חודש אחרי שהתמניתי לפיקוד דרום. אדם נוסף נכח בפגישה. והוא שואל אותי: 'אם ניתן למצרים את התעלה, איך זה ישפיע על מערכת ההגנה של פיקוד הדרום? איך זה נראה לך מבחינה פוליטית?' זה היה חודש וחצי לפני המלחמה. אלו היו המילים שלו: 'והיה והם ייקחו את התעלה', ו'היה וניתן להם את התעלה, נעשה הסדר, ניתן להם את התעלה'. אמרתי לו מה שאמרתי. אתה מבין את הקשר של השיחה הזו עם מה שאמרתי לך קודם. זה התחבר לי בראש הרבה יותר מאוחר. זה לא התחבר לי אז. לא, לא השתגעתי. הרי ידעתי שתחשוב כך. אני לא משתגע. אני גם לא בטוח אם זה נכון או לא".
כתוב תגובה ל- חשדנית
ישיבות הערכת מצב בלשכת רמטכל
  חשדנית   23/10/13 22:15
לכל הישיבות האלה הזמינו את מפקד פיקוד צפון. הוא פעיל ומדבר בישיבות. את מי לא הזמינו ? את גונן (גורודיש) ! מסתבר שגורודיש ידע על הישיבות האלה רק בדיעבד, אחרי המלחמה.

מדוע לא הזמינו אותו לישיבות ? כי הסתירו ממנו את הידיעות על המלחמה הצפויה ! לעומת זאת, יצחק חופי, מפקד פיקוד צפון, השתתף בישיבות, קיבל את המידע, לעתים גם ערער על הערכת אמ"ן (לדוגמא-האם הסורים נעמדים במערך הגנתי כפי שאמרו באמ"ן או התקפי כפי שטען חופי, עמ' 13 בעדותו, מה שמשנה את כל ההיערכות של צה"ל בהתאם), והיה מוכן.

עדותו של חופי כאן:

archives.mod.gov.il
כתוב תגובה ל- חשדנית
9
גורודיש חשש שהשב"כ ירצח אותו
  חשדנית   23/10/13 19:38
מתוך ראיון עם אדם ברוך.
מקור:
rotter.net

"יש לי המכתבים בארץ. זה בתוך החומר שאז חיפשו אצלי בבית ותפסו אצלי. מאז החיפוש בביתי, אגב, לא יצאתי לציבור בעניין ועדת אגרנט. חששתי. החיפוש היה בשבילי רמז שאני צריך להפסיק להתעסק. עם השב"כ מסוכן להתעסק. הם לא עוסקים רק בביטחון פנים"...

חיפוש ותפיסת מסמכים היו גם אצל יואל בן פורת, מפקד יחידה 8200 (אז היה לה שם אחר) במלחמת יום כיפור. מישהו פרץ לביתו של בן פורת וגנב משם רק דבר אחד - את הדו"ח המלא על המודיעין ביום כיפור שהיה בכספת ביתו...
בן פורת שתק. הוא חשש שיקרה לו משהו

האם לחשש הזה היה מקום במציאות:

רצח רבין נותן את התשובה...
כתוב תגובה ל- חשדנית
10
מגיבים בלי הבנה בין נשר לעייט
  ירון זכאי 1   24/10/13 03:31
אוי. פשוט אין כבר כוח לקרוא תגובות של אנשים שאינם מבינים הבדל בין סקייהוק לפאנטום. 1. בשביל להעריך את המשמעויות של ביטול תקיפה מקדימה ששינה לחלוטין את אופי המלחמה, צריך להבין מהו מטוס, כיצד עשרות בעלי תפקידים מפעילים מטוסים, ומה משפיע על סיכויי ההצלחה. בעניין הזה גולדה, דיין, וזעירא טעו בגדול! הם לא למדו. מרגע שטעו אין לבוא לבני פלד בטענה למה לא פתח במלחמה על דעת עצמו. מרבית המגיבים לא מבינים אפילו כיצד עפיפון ממריא! איך יוכלו להעריך מה מצופה מח"א לתת בנסיבות שונות. 2. כאשר אלופים יבשתיים מתחילים להפעיל בעצמם בפאניקה את ח"א כ"פקק" בכל מני אירועים יבשתיים ללא שום הכנה באזורים מוכי טילים, מתחילים ליפול מטוסים. במלחמת ששת הימים ח"א חיסל בהתחלה את חילות האוויר הערביים, ואז היה פנוי לחסל את כוחות היבשה, מה שנקרא "סיוע לכוחות היבשה". לכן נוצרו ציפיות גבוהות ממנו. 3. מרגע שלא נתנו לו לפעול בסדר הזה הוא היה צריך להתמודד עם כל מטוסי מדינות ערב אחד אחד, כאשר נתקל בהם בשמים. לכן לא היה חופשי להפציץ כרצונו. לידיעתכם מטוס תקיפה כבד עמוס בדלק ופצצות הוא מטרה קלה למטוסי קרב ערביים וטילים שהיה צריך להפציץ ביומיים הראשונים בעודם על הקרקע. אם מטוס יוצא "חלק" עם טילים, קשה לאויב להפיל אותו, אבל הוא לא יכול לתקוף כלום על הקרקע. ככה זה שטמבלים שמתעקשים לא ללמוד כלום לעומק על החייל הטכנולוגי ביותר, מתעקשים גם לפקד עליו לסתימת "פקקים". 4. אח"כ מגיע חוכמולוג שלא מבין כלום מראיין כמה טייסים, חלקם ממורמרים, מוציא דברים מהקשרם ההגיוני, כותב ספר "חצי אפוי", שאותו מגיש לנו בלוגר שאף הוא בנושא "חצי אפוי", ומכאן ברור שמגיבים "חצי אפויים" מתחילים לפזר האשמות על הכסף הרב שהושקע באוויר, ולא נתן תשואה. 5. לידיעתכם המטכ"ל של טרום מלחמת לבנון הראשונה השקיע 80% מתקציב צה"ל כולו בח"א, (כולל הצטיידות במטוסי אפ 15, אפ16 שלא היו אז לשום מדינה חוץ מארה"ב). זה הלקח העיקרי ממלחמת יום כיפור! ח"א נתן בעבוע תשואה יותר מכל חיל אחר במלחמה. תוציאו את גוויות הגנרלים הסוריים מתחת למטכ"ל הסורי המופצץ; ותשאלו אותם מה הרג אותם?! תשאלו את המטכ"ל הסובייטי למה הם חרבנו בפחד קוביות כאשר התברר להם שח"א הישראלי ערוך לתקיפה גרעינית. תשאלו את קיסינג'ר ואחרים מה עשתה ארה"ב באותן נסיבות? הכוח של ח"א היה הדומיננטי ביותר במלחמה, למרות שלא נתנו לו לפעול על פי התורה שפיתח!!!!!
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il