ד"ר אורי שיינס ורחל הורם מהפורום למען תחבורה ציבורית, הגישו (יום ה', 1.8.02) עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, הדורשת למנוע את פתיחת הקטע הראשון של כביש חוצה ישראל. הפתיחה מתוכננת ליום ראשון ה-4.8.02. בעתירה נטען כי יזמי הכביש ממהרים לפתוח את הקטע הנוכחי, העובר בלב אזור מקורות המים של גוש דן, מבלי שנעשתה כל בדיקה מקצועית ומדעית על הסיכון הפוטנציאלי שיש בקטע זה לזיהום המים.
על-פי העתירה, לא נקבע כל מיגון למקורות המים סביב קטע הכביש, למרות שהוא עובר בתוך רצועת המגן שנקבעה בתקנות בריאות העם ואשר נועדה להגן על קידוחי מי השתיה מפני זיהום.
העותרים טוענים כי לקטע הכביש הצפוי להיפתח ביום ראשון הקרוב אין כל מטרה תחבורתית או כלכלית מהותית, ולא תיגבה בו אגרת מעבר, אך היזמים ממהרים לפותחו משיקולי תדמית ופרסום. לדברי העותרים, חברת כביש חוצה ישראל וחברת דרך ארץ נמנעו עד כה מליישם את הסיכום שהושג בעקבות עתירה קודמת לבג"ץ, ולערוך בדיקות לגבי הסיכונים הטמונים בתשטיפי הכביש לקידוחי מי שתייה הנמצאים לכל אורך קטע הכביש העומד להיפתח, ולא רק ב-2 הקילומר ליד ראש העין שנידונו באותה עתירה.
על-פי העתירה, רשויות התכנון וחברת כביש חוצה ישראל הכירו בעקבות עתירה קודמת בנושא, בסכנה הנשקפת למקורות המים מתשטיפי הכביש, ואף גיבשו פתרון משולב למניעתו שיושם בקטע קצר ביותר של הכביש (2 ק"מ בלבד מתוך 18 ק"מ שייפתחו לנסיעה ביום א'). למרות זאת, עד כה לא בוצעו כל בדיקות בקטעים האחרים של הכביש ולא הוכנה בהם תשתית לפתרון ההנדסי שנקבע, הכולל מאצרות לריכוז התשטיפים ומאגר לאיגום מי התשטיפים.
השירות ההידרולוגי הפנה את תשומת לבה של חברת כביש חוצה ישראל לעובדה שהכביש עובר בתוך אזור רגיש מבחינה הידרולוגית, ובו קידוחים של מי שתייה המסופקים לגוש דן, אך החברה בחרה משיקוליה שלה להתעלם מעובדות אלה.
העותרים מבקשים מבית המשפט הגבוה לצדק להוציא צו ביניים שיעכב את פתיחת קטע הכביש המתוכננת ליום א' הקרוב, וצו על תנאי שיחייב את משרדי הממשלה והחברות הסוללות את הכביש לנמק מדוע הן נמנעות מקיום הבדיקות ואמצעי הזהירות הדרושים לשם הגנה על מקורות המים.
מתנגדי התוכנית יפגינו נגד פתיחתו של הכביש
התנועה לעצירת חוצה ישראל ביחד עם ארגונים חברתיים וסביבתיים תפגין ביום ראשון הקרוב, 4/8, בצומת נחשונים בעת פתיחת הקטע הראשון בכביש חוצה ישראל, תחת הסיסמה: "כולנו מממנים כביש לעשירים". בהפגנה יהיו נוכחים חבר הכנסת יוסי שריד ואנשי ציבור נוספים.
המפגינים יקראו להפסיק לממן את סלילת כביש חוצה ישראל על חשבון הציבור הרחב, ויקבלו כיצד בימים אלו של קיצוצים וגזרות אנו מתבשרים כי הממשלה מתכוונת לסלול על חשבונה את קטע הכביש בדרום הארץ בעלות של 200 מיליון ש"ח, ואח"כ להעבירו לזכיין פרטי שירוויח ממנו את תשלומי האגרה.
בתנועה טוענים: "מתבשרים גם כי בגלל סיכון גבוה מדי בסלילת הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל (קטע 18) ואי הצלחה למצוא מימון מגורמים חיצוניים, שוקלות קרנות הפנסיה, הנמצאות בגרעונות כבדים, להיכנס כשותפות בפרוייקט ולסכן בכך שוב את כספי הציבור (שגם כך מממן את חברת חוצה ישראל ואת כבישי הרוחב של הכביש מכיסו)".
בהודעה שהפיצו לעיתונות כותבים דוברי התנועה: "הכביש איננו כביש חברתי כפי שמתיימרים מקדמיו להציגו". אפילו מנכ"ל חברת חוצה ישראל מסכים: "היום זה נראה כמו כביש לעשירים, פה יסעו בעלי ה-B.M.W ושם [בכבישים האחרים] בעלי הסובארו" (מתוך כתבה ב"הארץ", 28.7.02). "הכביש נועד לכאורה לשרת את תושבי הפריפריה, אך החלקים הראשונים שנפתחים - הנם במרכז", טוענים בתנועה.
על-פי הודעת התנועה, בפריפריה קטן שיעור בעלי הרכב פי 2 עד חצי מאשר במרכז. ל-40% מבתי האב במדינה אין כלל רכב (נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). תחבורה ציבורית יעילה, מהירה וזולה היא המנוף לפיתוח הפריפריה ולסגירת פערים חברתיים.