הכוח העולה: הטלוויזיה עדיין שם, עדיין במקום הראשון, ואלה החוששים, הם דווקא מעולם העיתונות. האינטרנט - עדיין נושף עורפיהם, מאיים לזכות בבכורה.
מחקר חדש שנערך על-ידי אנשי מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב, מציג בפנינו את הרגלי הגלישה באינטרנט. היעד: אזרחי ישראל. התוצאה: צפויה בהחלט.
סקר דעת קהל חדש שנערך בחודש אוקטובר 2006, בקרב 500 אזרחים, גולשי אינטרנט, כמדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת היהודית בישראל, מעלה כי הטלוויזיה והאינטרנט הם המקור העיקרי לצריכת חדשות בישראל. הרדיו - הפעם כבר בתחתית המדרג. 35% ממשתתפי הסקר הצביעו על הטלוויזיה כמקור המידע העיקרי, ו- 26% בחרו באינטרנט. 23% מהמשתתפים בחרו בעיתונות הנחלשת, בעוד רק 14% טענו כי הם שואבים את המידע החדשותי משידורי הרדיו.
ולאן אנחנו אוהבים לגלוש?
בספטמבר 2005 טענו 59% ממשתתפי הסקר של מכון נטוויז'ן, כי עיקר פעילות הגלישה שלהם באינטרנט מכוונת למטרת "חיפוש מידע". כשנה לאחר כן, באוקטובר 2006, המספר כבר עמד על 66%. נתוני הסקר מעלים כי 58% מכלל הגולשים משתמשים ב-"אימייל" ככלי מרכזי, עלייה של 9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
אתרי החדשות באינטרנט - גם הם יכולים להיות מרוצים. בשנה האחרונה חלה עלייה של 10% במספר הגולשים המגדירים זאת כ"פעילותם המרכזית ברשת", נתון העומד על 28%. לטענת עורכי הסקר, הנתון המפתיע ביותר בממצאיהם הוא דווקא מספר הגולשים ל"בלוגים" האינטרנטיים - תחום שהפך שלאחרונה למוכר במיוחד. רק ל-4% מן הגולשים, כך עולה, יש בלוג אישי ברשת. 21% מכלל הגולשים קוראים בלוגים, אך רובם בעושה זאת אופן מזדמן. רק 5%, קובעים עורכי הסקר, קוראים בלוג באופן קבוע.
אז מיהו בדיוק "הגולש הממוצע"? נתוני הסקר מעלים, כי צרכני האינטרנט כמקור מידע עיקרי למידע חדשותי, מאופיינים בייצוג גבוה יותר של צעירים עד לגיל 29, גברים, חילונים, בעלי השכלה ממוצעת וכן אנשים מקרב קהילת העולים. אלה הצופים בטלוויזיה, ומגדירים אותה כמקור מידע עיקרי, מסווגים בדרך כלל כבני חמישים ומעלה, עולים חדשים, מסורתיים, בעלי השכלה נמוכה ובעלי הכנסה ממוצעת ומטה.
"שלום, הגעתם לתא הקולי של..."
שירותי הטלפוניה לא נותרים אדישים, וחודרים, גם הם, לעולם האינטרנט הבינלאומי. אלי הכהן, המייסד והמנהל המקצועי של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט, העלה בפנינו את ממצאי הסקר, והדגיש כי על-פי הנתונים - 12% מן הגולשים עושים שימוש בטלפוניה אינטרנטית.
לאחרונה, הודיעה החברה העולמית לתקשורת באינטרנט, Skype, על שיתוף פעולה עם מקבילים בתחום החומרה, במטרה להעביר את הטלפונים הראשונים מסוג WiFi עבור תוכנת Skype, - דבר ההופך את ההתקשרות הניידת באינטרנט למציאות. על-ידי מתן אפשרות לצרכנים לבצע שיחות אינטרנט ללא מחשב, הדגישו מנהליה, התוכנה משחררת את האנשים ממחשביהם וחוסכת להם כסף.
"אנו רוצים להעניק לאנשים את החופש להסתובב תוך כדי ביצוע שיחות, ותוך נגישות לתוכנה בכל מקום שבו הם שוהים - בין אם לפני מחשב או תוך הסתובבות בבית או במשרד", אמר אז סטפן אוברג, מנכ"ל מחלקת החומרה של Skype. לדבריו, "כעת יכולים האנשים לנהל שיחות אינטרנט אלחוטיות וליהנות מחסכונות גדולים בעלויות ומאיכות צליל ללא מחשב".