|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

"הכשרה לקויה לקצונה הבכירה"

דוח מבקר המדינה העוסק במערכת הביטחון מעביר ביקורת קשה על גופי ההכשרה של הקצונה הבכירה בצה"ל ומצביע על סחבת בטיפול בהטרדות מיניות בצבא
04/12/2006  |     |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
[צילום: AP]

ניר יהב
"ליקויים חמורים בהתנהלות ארגון אלמנות ויתומי צה"ל"

ניר יהב
דוח המבקר: בתעשיה האווירית מבזבזים כסף

ניר יהב
ועדת הביקורת החליטה: כשל משמעותי לא יפורסם

ניר יהב
"פגמים בשיטות העבודה של משרד הביטחון"

"12 שנה נכשל הצבא בהכשרת הפיקוד הבכיר"
רונן ליבוביץ
מבקר המדינה הגיש ליו"ר הכנסת את דוח הביקורת השנתית בנושאים הקשורים למערכת הביטחון * המבקר לינדנשטראוס: "עשרה אחוזים מעובדי משרד המבקר עסוקים כרגע בבדיקת אירועי המלחמה בצפון * ח"כ טרטמן: "אני מבקשת ממשרד המבקר להאיץ את תהליך בדיקת מלחמת לבנון השנייה"
לרשימה המלאה

ביקורת קשה על הכשרת הקצונה הבכירה בצה"ל. סכנה של היעדר שפה מקצועית משותפת, ממשק לקוי שבין תהליכי התכנון והתקצוב בצה"ל, סחבת בטיפול בתלונות על הטרדות מיניות ולוחות אזבסט שטרם הוסרו, אלו רק מקצת הביקורות על צה"ל בדוח ביקורת של מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, שפורסם היום (יום ב', 4.12.06) ושעוסק במערכת הביטחון.

הדוח עוסק בסוגיות כגון מוכנות הצבא ותפקודו וביחסה של מערכת הביטחון לאוכלוסיות הקשורות אליה. הדוח מטפל גם בנושאים שמערכת הביטחון עוסקת בהם באופן שוטף. זהו הדוח הראשון בנושאי ביטחון היוצא לאור לאחר מלחמת לבנון השנייה. הביקורות הכלולות בו נערכו לפני המלחמה, אך מבקר המדינה קורא ללמוד לקחים מביקורות אלו גם בהקשר של המלחמה.

החלק הראשון של הדוח, העוסק כאמור בצה"ל, מעביר ביקורת שעיקרה נגד אגף תכנון בצה"ל ומעלה ליקויים בתהליך התכנון בצבא. הדוח מצביע על כך שתהליך התכנון מתנהל בכלים שאינם מבטיחים מיצוי מיטבי של המשאבים העומדים לרשות צה"ל. הדוח מפרט: לא קיימות מתודולוגיית תכנון מעודכנות והוראת תכנון כלל-צה"לית מקיפה; בסיס המידע החלקי והיכרותו החלקית של אגף תכנון עם כלי התכנון שבידי הגופים מקשים על ניתוח המשמעויות הנובעות מצעדי התכנון המוצעים, והבקרה שאגף תכנון מקיים על תהליכי התכנון של הגופים היא רופפת. כפועל יוצא מכך, דרישות התקציב של מערכת הביטחון לא נשענו על תשתית מספקת. מבקר המדינה ממליץ למטכ"ל לעדכן את מתודולוגיית התכנון של צה"ל ולהסדיר את תהליך התכנון המתקיים במטכ"ל בהוראה כלל-צה"לית. הדוח ממליץ לחזק את יכולות הניתוח והבקרה שבידי אגף תכנון.

הכשרת הקצונה הבכירה

הדוח מגלה ליקויים, חלקם חמורים, בשלושת הגופים המכשירים את הקצונה הבכירה בצה"ל - המב"ל (המכללה לביטחון לאומי - נ.י), המלת"ם (המכון לחקר תורת המערכה - נ.י) ותוכנית "מפנה" (תוכנית הכשרה לקצונה הבכירה - נ.י). במב"ל נמצאו ליקויים חמורים ובהם בעיות בתפיסה הנוגעות לכפיפותה, לייעודה ולסגל המדריכים שבה. הדוח גילה גם היעדר סדרי בקרה ופיקוח נאותים וסדרי מינהל לא תקינים, וכן דפוסי התנהלות ערכית מדאיגים. גם במלת"ם נמצאו ליקויים חמורים שאינם עולים בקנה אחד עם סדרי מינהל תקינים. גם בתוכנית "מפנה" נמצאו דפוסי עבודה לקויים.

הדוח מצא כי שיעור ניכר מסגל הפיקוד הבכיר של צה"ל אינו עובר את ההכשרות המחייבות. הכשרת הקצונה הבכירה נפגעת בשל הליקויים שפורטו והדוח טוען שמצב זה טומן בחובו סכנה של היעדר שפה מקצועית משותפת וברורה ההכרחית לניהול הצבא. ההמלצות הן, בין השאר, לקבוע מדיניות צה"לית בנוגע להכשרת הקצונה הבכירה ולעגנה בפקודות הצבא, לבחון את ייעוד המב"ל ואת תוכנית הלימודים שלו ולהרחיב את היקף ההתקשרויות בדרך של מכרז ולצמצם ככל הניתן את היקף ההתקשרויות בפטור ממכרז.

כוחות מג"ב

הפעלתם הקבועה של שוטרי מג"ב למשימות בשטחי ישראל אינה מעוגנת בתשתית חוקית הולמת. ברבות השנים נוצר טשטוש הולך וגובר בין תפקידי שוטרי מג"ב לבין תפקידי חיילי צה"ל בתחומי הלחימה הצבאיים. כך מעלה הדוח. עוד עולה כי חלק מההחלטות להפעלתם ולבנייתם של כוחות מג"ב תחת פיקוד צה"ל התקבלו בעיקר נוכח צרכים מבצעיים דחופים שעלו והשתנו ברבות השנים. הדוח מציין, כי אין סיכום עקרוני של צורך מבצעי מעודכן ואין גם תוכנית פעולה רב שנתית לבניין כוח זה למשימות צה"ל. הקושי לטפל ביסודיות בליקויים נובע ומושפע גם מבעיות הנוצרות כתוצאה מחילוקי הדעות בין צה"ל למשטרת ישראל, בנוגע לתחומי האחריות של בניין כוח זה.

מבקר המדינה קובע, כי על משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, צה"ל, משטרת ישראל ומג"ב לפעול במשותף כדי ליצור תשתית חוקית הולמת להפעלת כוחות מג"ב. בנוסף, יש לסכם צורך מבצעי מעודכן להפעלת כוחות מג"ב לצורכי צה"ל.

הסרת לוחות אזבסט וטיפול בנפקדים ועריקים

למרות שאזבסט מוגדר כחומר מסוכן לבריאות ואף הוכח כמסרטן בבני אדם, צה"ל טרם השלים את פרויקט הסרת האזבסט מבסיסיו. מבקר המדינה מציין, כי הוא רואה בחומרה את הסחבת בהסרת לוחות האזבסט. וזאת למרות שפרויקט הסרת האזבסט בצה"ל החל כבר ב-1998.

באשר לתופעת הנפקדים והעריקים בצה"ל, אשר גורמת להפסדים כלכליים כבדים, ממליץ משרד מבקר המדינה לצה"ל לבחון את יכולתן של היחידות לממש את ההוראות שנקבעו בהסדר החדש שפורסם בצבא ואת התועלת המופקת מהמשאבים שמשקיעות יחידות להשבת הנפקדים. כמו כן, ממליץ המבקר לבדוק את הסיבות לאי-הרישום הפלילי של מקרי העריקות ולפעול לתיקון הליקויים שעלו בתחום זה.

הטיפול בטרדות מיניות

ממצאי הדוח מצביעים על ליקויים במימוש מדיניות צה"ל בטיפול בהטרדות מיניות. ליקויים אלו באים לידי ביטוי בעיקר במשכי הזמן הארוכים של הטיפול שנעשה במשטרה הצבאית החוקרת, במפצ"ר (מפקדת פרקליט צבאי ראשי - נ.י) ובבתי הדין הצבאיים בתיקי תלונה על הטרדות מיניות.

לדברי הדוח, הסחבת הזו גורמת לעינוי דין למתלוננות ולנאשמים, ולכך שבחלק מהמקרים המתלוננות משתחררות מצה"ל עוד בטרם הסתיים הטיפול בעניינן. עוד נאמר, שהשיפוט בדין משמעתי בהליך הפיקודי נעשה על-ידי קצינים שאינם מוסמכים לשפוט בתיקים של הטרדה מינית, והמפקדים אינם מתייעצים עם פרקליט צבאי בדבר הטיפול בתלונות.

התגלו גם ליקויים בסדרי הבאת קצינים ונגדים בשירות קבע שהורשעו בעבירות של הטרדה מינית בפני הוועדה להתרת התחייבות להמשך שירות קבע. מבקר המדינה ממליץ לקצר את משך הטיפול בתלונות, להגביר את הפיקוח על עבודת קציני השיפוט ולבחון את הכשרתם. בנוסף ממליץ המבקר לנקוט צעדים כדי לאכוף את ההוראות לגבי קיום פעולות הסברה בצה"ל בנושא הטרדות מיניות.

תגובת דובר צה"ל

"דוח מבקר המדינה הינו כלי חשוב לשיפור וייעול התנהלותו של צה"ל. לאורך השנים, מקיים צה"ל שיתוף פעולה רצוף ותדיר עם גורמי מבקר המדינה, בכל תהליכי ביצוע הביקורת, בטיפול ביישום ההמלצות, בהסקת המסקנות ובהפקת הלקחים. כלל הנושאים המוזכרים בדוח, עברו תהליך יסודי של בחינה, וחלק ניכר מהם טופל עוד בשלב ביצוע הביקורת. בצה"ל גובשה תוכנית עבודה סדורה להשלמת הטיפול בכלל ההמלצות והממצאים שהועלו בדוח".

בהתייחסות לממשק שבין תהליכי התכנון והתקצוב בצה"ל מסרו בדובר צה"ל כי "תהליך התכנון בצה"ל מבוצע באופן סדור ויסודי, המביא בחשבון את מירב הצרכים והנתונים אל מול המשאבים במערכת. התנעת תהליך התכנון בצה"ל, לוח הזמנים ואופיו נגזרים, בין היתר, מתהליכים חיצוניים, ומושפעים בעיקר מהתהליך המרכזי לגיבוש תקציב הביטחון ואישורו בממשלה. הדיאלוג עם הדרג המדיני, כמו גם העדר תקציב ביטחון רב-שנתי וההחלטות המיידיות על קיצוצים בתקציב, אשר התקבלו בתדירות גבוהה בשנים האחרונות, גרמו לשינויים ולעידכונים עמוקים בתוכנית העבודה, שהקשו על הכנתה וגיבושה. מעבר לעובדה שאין סיכום יציב על תקציב ביטחון רב-שנתי, בארבע השנים האחרונות אושר התקציב באיחור רב, באופן שחייב שינויים רבים בתוכנית. כך למשל, התקציב ל-2007 עבר רק בחודש נובמבר 2006 בקריאה ראשונה. תופעה זו משפיעה על תהליך התכנון בצה"ל ועל איכותו".

בנוגע להכשרת הקצונה הבכירה בצה"ל הגיבו בדובר צה"ל כך: "בהמשך להמלצת המבקר, תוקם ועדה מייעצת לתוכנית הלימודים ליד מפקד יחידת המכללות. אופי פעולתה והרכבה יאושרו על-ידי הרמטכ"ל, ולאחר מכן תייעץ ועדה זו למפקד המכללות בהכנת תוכנית הלימודים. תוכנית הלימודים הפרטנית מובאת לאישור הרמטכ"ל ומוצגת בפני המטכ"ל. באשר לפיקוח והבקרה על עבודת המרצים והיועצים במכללות, נעשו מספר פעולות לתיקון הליקויים ויישום המלצות המבקר, בהן, ניסוח חוזי העסקה גלובליים לאזרחים עובדי צה"ל במעמד חוקרים בצבא, אשר נועדו לתת מענה לבעייתיות שהייתה בצורת ההעסקה הקודמת, כך שבצורת ההעסקה החדשה נלקח בחשבון היקף ואופן שעות העבודה, מה שימנע את הצורך לדווח שעות נוספות".

בהתייחסות לכוחות משמר הגבול תחת פיקוד צה"ל מציינים כי "צה"ל ומשטרת ישראל הינם שני גופים ביטחוניים הפועלים כל אחד בתחום אחריותו על-פי דין להשגת אינטרס ביטחוני לאומי משותף. במסגרת זו קיימים תחומי פעילות בהם קיים עניין משותף לשני הגופים ומתבצע סיוע הדדי ביניהם". עוד מדגישים כי "סגן הרמטכ"ל אשרר באופן עקרוני את הצורך המבצעי של צה"ל בשיתוף פעולה עם יחידות מג"ב, תוך שימוש, בעיקר, ביתרון היחסי של כוחות מג"ב בתחום סמכויות השיטור. הצורך המבצעי המפורט הינו חלק מה"אמנה" המתגבשת. על-פי החלטת סגן הרמטכ"ל, תקבל מפקדת זרוע היבשה (מז"י) את האחריות על בניין הכוח של כוחות מג"ב בהיבט הצה"לי עם חתימת ה'אמנה'".

בעניין אי-הסרתו של לוחות ההאזבסט, מציינים בדובר צה"ל כי "הנחיית המבקר להשלים את הבדיקות ואת הפעולות הדרושות כדי לסלק את מפגע האזבסט הפריך ממחנות צה"ל, הוטמעה בתוכנית העבודה, ותושלם עד לסוף שנת העבודה 2007. עד כה, הוסרו למעלה מ-38 אלף מ"ר של לוחות אזבסט פריך, המהווים כ-76% מכלל הלוחות שאותרו, בהשקעה רב שנתית שנאמדת בכ-25 מיליון ש"ח".

באשר לסוגיית הטיפול בנפקדים ועריקים הגיבו בצה"ל כך: "אגף משאבי אנוש בשיתוף מפקדים מכלל צה"ל ומומחים מתחומים שונים (פסיכולוגים, סוציולוגים, מומחי חינוך ועוד) העמיד תוכנית עבודה המכשירה את המפקדים לטיפול במקרי ההיעדרות מהשירות, להביא למניעתן ולזיהוי בעיות פרט. לשם כך, מתקיימים כנסי הדרכה מקצועיים למפקדים, העוסקים בחשיבות הטיפול בפרט ומניעת מקרי היעדרות משירות, ובהם נלמדים גם לקחים ממקרי עבר. כמו כן, מבוצעות ביקורות משא"ן (משאבי אנוש) בכלל יחידות צה"ל. בנוסף, נבנתה מערכת ממוכנת שתתמוך בטיפול בנפקדים ובעריקים החל משלב ההיעדרות מהיחידה ועד לאישור העריקות במדור עריקים ב"מיטב", תוך שקיפות מלאה ועבודה בתהליך מובנה. המערכת כבר מופעלת כניסיון ביחידות מסוימות, והחל ממחצית שנת 2007 תופעל בכלל יחידות צה"ל".

ובהתייחסות לטיפול הלקוי של צה"ל בתלונות על הטרדות מיניות נמסר כי "במטרה לייעל את הטיפול בתיקים, ננקטות כל העת פעולות לשיפור הפיקוח והבקרה על הנעשה בתחום בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים: מצ"ח, הפרקליטות הצבאית והיוהל"ן. הפקודה החדשה שנכתבה בנושא הטרדות מיניות והתנכלויות בצה"ל, אשר עתידה להתפרסם במהלך שנת 2007, שמה דגש על האכיפה כמו גם על תחום ההסברה, למפקדים ולחיילים. כמו כן, משולב נושא הטיפול בנושאי מגדר והטרדות מיניות במסגרת ביקורת אגף משאבי אנוש"

תאריך:  04/12/2006   |   עודכן:  04/12/2006
ניר יהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הכשרה לקויה לקצונה הבכירה"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בסיס פיגור ומטה
4/12/06 20:28
2
גבריאל
4/12/06 22:20
3
יקי2
5/12/06 07:03
4
עומרי
5/12/06 08:41
5
שימשי
5/12/06 09:44
6
ט. גדעון
5/12/06 11:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"המבצע הצבאי שהתרחש ברצועת עזה, לא הצליח לעצור את ירי הקסאמים", כך הסביר הבוקר (יום ב', 4.12.06) ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בישיבת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, את הגורמים שהביאו להחלטה על הפסקת אש.
04/12/2006  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
ליברפול שבאנגליה כבר לבושה באדום ולבן - אלפי בני אדם מחופשים לסנטה קלאוס יצאו לרחובות כדי לקחת חלק בפסטיבל בסגנון סנטה וכדי לשבור שיא עולמי.
04/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשם גידול של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בייצוא תרופות ותכשירים רפואיים, והוא הסתכם ב-2.27 מיליארד דולר. כך מסר (ב', 4.12.06) חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל בכיר בטבע.
04/12/2006  |  גלית יצחק  |   חדשות
"הקיצוץ הממשלתי בתקציב הביא את המוסד לגירעון של כ-25 מיליון דולר", כך אמר המשנה לנשיא ומנכ"ל הטכניון, ד"ר ישראל גרמן, בכנס שנערך אתמול (יום א', 3.12.06), בפני עשרות ראשי המשק והכלכלה בישראל, ידידי הטכניון וחברי הנהלתו.
04/12/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
"מי שכותש במשטרה, כותש למעשה בעם ישראל", כך אמר הבוקר (ב', 4.12.06) השר לביטחון הפנים, אבי דיכטר, בטקס הענקת דרגות.
04/12/2006  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il