|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
[צילום: צביקה לבנת]

שונית מלאכותית מרהיבה למשנרקלים ולצוללים

אטרקציה ייחודית הוקמה במעמקי צפון מפרץ אילת: שונית תמר, מעשה ידי אדם, עשויה לתת פתרון לנזקים החמורים הישירים, הנגרמים לאלמוגים באזור [צילומים תת-ימיים המתעדים את הקמת השונית המלאכותית במעמקי הים: צביקה לבנת]
04/05/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

מחקר יישומי ייחודי, בניהולו של החוקר ד"ר נדב ששר, המרכז את פרויקט המחקר בתוכנית ללימודי תואר ראשון בביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית באוניברסיטת בן-גוריון בקמפוס אילת, הביא ליצירת אטרקציה תיירותית: הקמת והכנסת שונית אלמוגים מלאכותית במעמקי ים סוף שבצפון מפרץ אילת, במהלך החודש החולף.

מדובר בפרויקט מורכב המשלב אקולוגיה, ביולוגיה ימית ופיתוח בר-קיימא, ונעשה בשיתוף עם פרופ' צבי אברמסקי מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון וד"ר אריק דיאמנט מהמרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת, הסטודנט עומר פולק ובסיוע רשות הטבע והגנים הלאומיים. הוספת ובניית שוניות אלמוגים מלאכותיות ואתרי צלילה חלופיים לשוניות הטבעיות, אשר יפזרו את הקהל המתגודד סביבם ויקטינו את הלחץ מעל השוניות הטבעיות באזור, אמורה לתת פתרון ומענה אופטימלי לבעיה קשה הנוצרת בשנים האחרונות באזור.

שוניות אלמוגים הן מסביבות החיים הרב-גוניות ביותר על-פני כדור הארץ ומשווים את מגוון ועושר המינים החיים בהן לזה של יערות הגשם הטרופיים. בנוסף ליופיין, רב-גוניותן וחשיבותן הביולוגית, שוניות האלמוגים הן מוקד משיכה ממעלה ראשונה עבור תיירים. השונית האילתית הינה ערך טבע ייחודי עקב היותה מהשוניות הצפוניות בעולם. תנאי המחייה של השונית באילת מותאמים מאוד לגדילת אלמוגים, כמעין "חממה" מוצלחת. מפרץ אילת עובר גידול עצום במספר התיירים המגיעים אליו מדי שנה. תיירות זו היא מקור ההכנסה החשוב ביותר לאורך חופי המפרץ בישראל, ירדן ומצרים. בנוסף לענפי תיירות מסורתיים כמלונאות, מסעדות, תיירות חוף ונופש, פותחו ענפי תיירות המיועדים במיוחד לבאים לראות את שוניות האלמוגים.

אולם, טוען ד"ר נדב ששר, שוניות האלמוגים ותעשיית התיירות בצפון מפרץ אילת סובלות מבעיה משותפת. מספר המבקרים רב ואילו גודל השונית הינו מוגבל וקטן מדי. לחץ אנושי ישיר גורם לנזק חמור לשונית. ברוב המקרים נגרם הנזק לאלמוגים ללא כוונה רעה, אך הפגיעה בשונית היא ממשית. בשל ריבוי המבקרים, אין שונית האלמוגים יכולה להתגבר על הנזקים הנגרמים לה והיא הולכת ודועכת. "כך נוצר מצב עגום בו דווקא אותם תיירים, האוהבים את הים ואת החיים בו, הולכים ומשמידים את הסביבה המושכת אותם. אחת הבעיות היא מחסור באתרים לצלילה או לשחייה בהם יוכלו המבקרים להכיר וליהנות מהים ומעושר החיים בו. עקב כך, המבקרים מצטופפים על שוניות האלמוגים המועטות והורגים אותן, פיזית". כמו כן, מסביר ד"ר ששר, בשל תקלות שונות וזיהומים, קיימת סכנה ממשית של צמצום שטח השוניות באילת. "באם לא תינקט פעולה מהירה, זוהי רק שאלה של זמן עד אשר ישתנו תנאי הגידול המעולים בצפון מפרץ אילת לבלי הכר, השונית תיפגע קשה עוד יותר; ובכל הנוגע לאילת, תוסר העיר מעל מפת הצלילה והתיירות העולמית. גופים רבים מכירים בבעיה ומחפשים דרכים לפתור אותה".

מדוע הקמת שונית מלאכותית היא הפתרון האופטימלי לבעיה?

ד"ר ששר: "פתרון אפשרי אחד הוא הגבלת מספר האנשים בקרבת האלמוגים. פתרון זה ננקט כיום במקומות רבים, כדוגמת הוואי וכן בחלק משמורת חוף אלמוג באילת. כמובן שגישה זו פוגעת ישירות בתעשיות התיירות והצלילה ואינה מהווה תשובה לחריגות מהתכנון ואסונות מקומיים. הוספת ובניית שוניות אלמוגים מלאכותיות ואתרי צלילה חלופיים לשוניות הטבעיות, אשר יפזרו את הקהל המתגודד סביבם ויקטינו את הלחץ מעל השוניות הטבעיות באזור, אמור לתת פתרון ומענה אופטימלי לבעיה קשה הנוצרת בשנים האחרונות באזור".

האתגר המחקרי בהקמת שונית מלאכותית הוא רב והוא מעסיק חוקרים מאוניברסיטות שונות בארץ ובעולם (פרופ' יהודה בניהו וד"ר אביגדור אבלסון מאוניברסיטת ת"א, פרופ' אהוד שפנייר מחיפה ואחרים). למעשה מדובר במשימה אקולוגית בה על החוקר לתכנן מראש את רוב מרכיבי המערכת האקולוגית של השונית ולאחר מכן להקים את המערכת כך שתיווצר חברה מפותחת העומדת בפני עצמה. הקמת שוניות מלאכותיות היא חלק מבחינה של תפישה חדשנית בשמירת טבע המבוססת על פעילות אקטיבית בסביבות שנפגעו. דוגמה לכך היא שיקום קרקע ונטיעת יערות, ואכן במחקר אחר המובל על-ידי ד"ר ברוך רינקביץ מהמכון הלאומי לאוקיאנוגרפיה, נעשתה שתילה נרחבת של שתילי אלמוגים שגודלו במשתלה. תכנון שוניות מלאכותיות ודרכי שימור אקטיביים מהווים גם כלי חשוב בלימוד והבנה של המערכת האקולוגית של שונית האלמוגים. בקמפוס אילת פועלת תוכנית לימודים לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית לתואר ראשון שהיא ייחודית בישראל. המחקר הזה הינו אחד המחקרים בו התלמידים מיישמים את הידע שצברו באופן מעשי ומקצועי.

לדברי ד"ר ששר, המשימה היא להבין מה הגורמים המביאים להתפתחות ושגשוג שונית אלמוגים, להבין תהליכי גדילה של אלמוגים ואוכלוסיות דגים ליישם את הידע ולהקים שונית אלמוגים מלאכותית שתמשוך את קהל המשנרקלים והצוללים במפרץ אילת ותסייע בהורדת העומס על השונית הטבעית. שונית ייחודית זו תהיה נגישה לשחיינים וצוללים, תשמש למחקר תהליכים ביולוגיים המביאים לגידול שוניות אלמוגים, תבחן שאלות כגון שווי שונית אלמוגים וביקוש לביקור בה, תשמש כמשאב תיירותי מהמעלה הראשונה, ותדגים יכולת לפיתוח אזורי המשתלב בסביבה הטבעית.

לשם יישום מטרות אלה, תוכננה במפורט ונבנתה שונית מלאכותית אשר הוקמה בימים אלו בגבול החוף הצפוני של שמורת האלמוגים באילת. השונית זכתה לשם "שונית תמר". הקמת השונית היא פרויקט משותף של האקדמיה ורשות הטבע והגנים וממומנת על-ידי משרד החוץ האמריקני ((USAID-MERC וקרן בריטית ((Whitely Foundation, כחלק משיתוף פעולה ישראלי-ירדני. השונית נבנתה על-ידי חברת OBSהישראלית ובשיתוף עמותת שונית. הפרויקט ישתלב בתוכנית ללימודי תואר ראשון בביולוגיה ימית וביוטכנולוגיה ימית במחלקה למדעי החיים, אוניברסיטת בן-גוריון, קמפוס אילת. המחקר עצמו מהווה שיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן-גוריון, המרכז הלאומי לחקלאות ימית, המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת והאוניברסיטה העברית. ייחודה של שונית מלאכותית זו הוא בתכנון הקפדני שניתן בזמן בנייתה כך שתתאים לסביבה הביולוגית, הפיסיקלית (זרמים וגלים) ותעורר עניין בקרב הקהל האנושי.

נתוני שונית תמר

השונית הוקמה על גבי קרקע חולית בעומק של 7-6 מטרים. השונית מורכבת משישה מודולים (או יחידות) זהים בעלי מבנה מורכב המצוי בצורת מתאר של קובייה שפאותיה באורך 2 מטרים. גוף המודול עשוי מבטון מזוין שבו עורבבו חומרים נוספים שנמצאו מתאימים להתפתחות חסרי חוליות ימיים. פני השטח של המודול מחוספסים ובעלי נקבים וחריצים רבים, שיאפשרו הצמדות קלה ומקומות מסתור רבים לבעלי החיים השונים. בנוסף לאלו, נקדחו כ-1,000 חורים בהם יישתלו בעתיד הקרוב אלמוגים שמגודלים בימים אלו במשתלת אלמוגים ניסויית. חיבור המבנים נעשה על-ידי מוטות ברזל כך שהשונית מהווה מבנה גדול ומורכב בעל "שתי קומות" שאורכו וגובהו כ-4 מטרים. "עץ תמר" מוצב בלב ליבה של השונית.הפתחים במבנה המודול נחסמו על-ידי סורגי מתכת שימנעו כניסת צוללים ומשנרקלים משיקולי בטיחות ושמירה על סביבת השונית. הצבת השונית הינה בגדר ניסוי מדעי אך היא פתוחה לקהל הרחב אשר מוזמן ליהנות מאתר הצלילה החדש בפאתי חוף אלמוג.

השונית הוקמה על-ידי רשות הטבע והגנים וצוות המחקר, בסיוע התחנה למניעת זיהום ים באילת ומועדון צלילה DEEP. מלאכת ההקמה הייתה מבצע מורכב במיוחד, מאחר שעבודה זה הייתה מסובכת בשל משקלו של כל מודול (כ-4.2 טונות באוויר וכ-2.5 טונות במים). משקל רב זה חייב עבודה מאוד זהירה תוך שימוש במספר מנופים על היבשה, ובמצנחי הרמה או הצפה גדולים, כמו גם ציוד ייעודי בים. מלאכת ההקמה כללה מספר שלבים: הכנסת יחידות השונית למים במזח התחנה למניעת זיהום ים, הצפתן וגרירת יחידה אחר יחידה למקום ההקמה. שם הורדו היחידות בזהירות על קרקע חולית. לאחר שכל היחידות הגיעו למקומן החל שלב ההקמה שכלל עבודה מורכבת של הרמת היחידות בזהירות וחיבורן זו לזו.

תאריך:  04/05/2007   |   עודכן:  04/05/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שונית מלאכותית מרהיבה למשנרקלים ולצוללים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כל הכבוד
25/05/07 20:25
 
רקפת
11/11/07 23:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתב אישום חמור הוגש הבוקר (ו', 4.5.07) לבית המשפט המחוזי בת"א נגד חברי "כנופיית אסי אבוטבול".
04/05/2007  |  עמי עצמון  |   חדשות
פרסום ראשון: השינויים בצמרת משטרת ישראל מינוריים. הבולטים שבהם הם מינויו של ניצב אהרן פרנקו, מקורבו של המפכ"ל, ניצב דודי כהן, למפקד מחוז ירושלים במקומו של ניצב אילן פרנקו, שיפקד על מחוז תל אביב. פרנקו אמר ל-Nfc כי הוא שמח על הבחירה. "מדובר בתפקיד קשה ומאתגר, ונעשה אותו בצורה הטובה ביותר לטובת המשטרה וכלל מדינת ישראל", אמר אהרון פרנקו.
04/05/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
צוות הפרקליטים שמונה לבדוק את פרשת כרמיה גיבש המלצה לפיה אין מנוס מפתיחת חקירה נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת כרמיה. כך נודע ל-Nfc. עמדה זו הוצגה כבר לפני חודשים מספר בפני פרקליט המדינה, ערן שנדר, וזה האחרון הציגה בפני היועץ המשפטי לממשלה. היועץ מני מזוז מצדד גם הוא בפתיחת חקירה.
04/05/2007  |  יואב יצחק  |   חדשות
אי.אם.אם., בשליטת סוכן הביטוח שאול פסטרנק, הגישה ביום ג' השבוע (1.5.07) תביעה בסך 206 מיליון שקלים נגד כלל-ביטוח, בגין פרשת סוכנות הביטוח "הכי ישיר", שהתמוטטה. כן תובעת החברה הוצאות ושכר טירחת עורכי דין בגובה 15% מסך התביעה, כלומר - 31 מיליון שקלים. התביעה הוגשה בפני הבורר בין שתי החברות, השופט (בדימ.) שלום ברנר. זוהי ככל הידוע התביעה הגדולה ביותר שהוגשה מזה שנים רבות נגד חברת ביטוח.
04/05/2007  |  אלעזר לוין  |   חדשות
זמיר חייט מנהל מחוז תל אביב והמרכז במשרד התמ"ת הורשע לפני כשבועיים, על-ידי בית הדין המשמעתי של נציבות שירות המדינה, בעבירה של שימוש ברכב ממשלתי לצרכיו הפרטיים. לחייט, כך נמסר, נרשמו הרשעות משמעתיות קודמות ולמרות זאת הוא לא יפוטר.
04/05/2007  |  איילת פישביין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il