נראה שקצב מכירת המנויים לקבוצות הגדולות שלנו מתנהלת באיטיות יותר מעצבנת מהלחות של אוגוסט. בהפועל ת"א רגועים, במכבי ת"א מתכננים צעדי שיווק, בחיפה רוצים יותר ורק בבית"ר קצת מחייכים ובעיקר מתפללים לעבור את קופנהאגן כדי למכור שיא מנויים חדש. אולי בעצם כדאי ללמוד מאנגליה ולהוריד מחירים?
למרות הקולות הראשונים של פתיחת העונה החדשה בכדורגל, עם גביע הטוטו ועם בית"ר ירושלים מול קופנהאגן, נראה כי הקיץ החם הזה הרדים את מחלקות השיווק של הקבוצות הגדולות, ואולי יחד איתן גם את האוהדים.
בכל הקשור למכירת מנויים לשנה הקרובה מתברר כי בקבוצות הגדולות בדרך כלל הענינים מתנהלים בעצלתיים, והח'ברה עדיין מעדיפים לשבת על אבטיח קר בחוף הים, מאשר לרוץ לקופות ולהתחייב על מנוי שנתי. גם העובדה כי הקבוצות הגדולות שלנו לא ממש עוררו ציפיות גדולות הקיץ הזה, ייתכן ותרמה למצב השקט מדי בגזרת המנויים.
מכבי חיפה: נירוונה בכרמל
הקבוצה מהכרמל, שעיקר הכותרות שלה הקיץ היו סביב ג'ובאני רוסו וקבלת הפנים שמכינים לו האוהדים, לא מצליחה לעורר ענין ולגרום לאיזשהו ביקוש יוצא דופן במכירות. נהפוך הוא - התקציב המקוצץ לעונה הקרובה, הדיווחים בתקשורת כי יעקב שחר התעייף, המחסור בתבלין האירופי (אינטרטוטו נחשב?) - כל אלו מביאים לאוירה רגועה מדי שמשפיעה על המכירות.
חיפה מציעה לאוהדיה מנוי ביציעים 2-4 מסומן ומקורה ב-1600 ש"ח. ביציע 5 מושב מסומן אך לא מקורה ב-1200 ש"ח, וביציעים 11,12,13 מנוי במחיר 1120 ש"ח במושב לא מסומן. נוער עד גיל 18 יזכה להנחה ביציעים הלא מרכזיים וישלם 700 ש"ח ביציע 5 ו-600 ביציעים האחרים. ביציע 2-4 נדרשים בני נוער לשלם מחיר מבוגר מלא.
עד כה מכרה הקבוצה קצת יותר מ-2000 מנויים בלבד, בעוד שהירוקים מצפים להגיע לפחות ל-3500 מנויים כפי שהיה בשנה שעברה.
אם ישנה סיבה לנחמה בקרית-אליעזר זו העובדה כי כל 220 מנוי הזהב של הירוקים, הכלולים בסך כל המכירות, נמכרו - אם כי נתון זה היה צפוי מראש. מדובר באוהדים מסורתיים, מקורבים לקבוצה, חלקם עם קשרים עסקיים עם המועדון ואבוי היה לה לחיפה אם גם כאן היתה נרשמת ירידה במכירות.
מכבי ת"א: יכולים לשכוח מהמספרים של עונת הגלאקטיקוס
גם אצל שתי התל אביביות אי אפשר להגיד שהקופאי ממש לא עסוק בלספור את ההכנסות ממכירת מנויים.
הצהובים מציעים מנויים יקרים יחסית ליריבותיה: 1800 ש"ח יישלם אוהד בשערים 2, 13, אב ובנו יוכלו לשבת בשערים אלה תמורת 2500 ש"ח למנוי זוגי. ביציעים הצבעוניים והרועשים 10-11 מאחורי השער הדרומי, ייאלצו להיפרד האוהדים מ-1100 ש"ח.מחירים נוחים יותר יש לנשים, ילדים וחיילים: 810 ש"ח ביציע 10-11 ו-1050 ביציעים המרכזיים 2,13.
מכבי דיווחה גם על מבצע שרץ בימים אלה: 600 ש"ח למנוי ביציעים 4-5 הצפוניים בבלומפילד. המבצע הזה בתוקף עד 16 באוגוסט ועכשיו לאוהדי מכבי יש דילמה אמיתית: האם לקנות מנוי זול, אבל מנגד לשבת ביציע המסורתי של אוהדי היריבה באדום?
טלי ליבוביץ, דוברת הקבוצה, מדווחת על מכירה של כ-2000 מנויים בלבד, גם היא יודעת שמדובר בקצב מפחיד באיטיותו.
אין ספק כי הטראומה בהרי אנדורה השפיעה על האוהדים, אבל אולי ה-0:4 בגומלין יתחיל להדליק אותם. ליבוביץ סיפרה גם כי פעולות השיווק יחלו רק בשבוע הבא ולכן המספרים צפויים לעלות. חשוב לזכור כי מכבי מכרה 10,000 מנויים בעונת הגלקטיקוס עם נמני, רוסו וברקוביץ. "היום המספר הזה דמיוני, לא נגיע אליו", מודה ליבוביץ בכנות.
הפועל ת"א: נגיע ל-5,500 מנויים
בהפועל קרה דבר הפוך מהיריבה הצהובה - הקבוצה נפרדה משביט אלימלך ויוסי אבוקסיס וכאשר כולם הספידו אותה, ניצלה ההנהלה את הקיץ למספר החתמות מהירות, שסחפו את כותרות מדורי הספורט ואפילו הציבו את האדומים כמועמדים לאליפות.
הדבר עורר ענין והשפיע על אוהדיי השדים האדומים ודובר הקבוצה אמיר לובין מדבר על קצב מכירה של 3800 מנויים עד כה. אז בא הוויקאנד האחרון ועימו ההפסד לבני יהודה בגביע הטוטו והיכולת החלשה - ושוב החלו סימני השאלה סביב זהות המנהיג החדש של הפועל בעידן פוסט אבוקסיס. עד שיימצא אחד כזה, ההפסד לזהובים גרם לעצירה במכירות בינתיים.
הפועל מציעה מנוי ב-1785 ש"ח ביציעים המרכזיים 2 ו-13, בשער 7 המיתולוגי יעלה מנוי בוגר 1450 ש"ח ובשערים 4-5 המחיר יהיה 990 ש"ח. ילדים יישלמו 760 ש"ח למנויי בשערים 4-5 ויחד עם נשים וחיילים ישלמו 790 ש"ח בשער 7, ו-890 ש"ח בשער 13. בעלי התקציב הגבוה יותר יוכלו לשבת בשער 1 תמורת 5,000 ש"ח או לרכוש מנוי כבוד ב-15,000 ש"ח.
לובין בטוח כי הקבוצה תגיע ליעד של השנה שעברה, בה נמכרו 5,500 מנויים והבשורה הכי חשובה שלו היא אתר אינטרנט של הקבוצה, שיושק סוף סוף עוד חודש וחצי. "זה עצוב שעד כה לא היה לנו אתר רשמי, אבל זה גם שמח שהנה אנו פותחים את האתר" אמר לובין.
אגב, אם סתם בא לכם לשבת בבלומפילד ולתפוס מדי פעם משחק טוב - הקבוצה התל אביבית הזולה ביותר היא בני יהודה, המציעה מנויים ב-500 ש"ח ליציעים 8 ו-13, וב-3000 ש"ח למנויים יוקרתיים בתא המוזמנים העליון.
בית"ר ירושלים: המנוי הכי זול
באופן כמעט טבעי המצב הטוב ביותר מבחינת המנויים ערב פתיחת העונה, הוא אצל האלופה בית"ר ירושלים. בית"ר מציעה את המנויים הזולים ביותר בקרב קבוצות הצמרת: 1000 ש"ח למנוי ביציע המערבי מסומן, 900 ש"ח למנוי במזרחי, 700 ש"ח למנוי ביציע הצפוני. ילדים, חיילים ונשים ישלמו 600 ש"ח במערבי, 550 במזרחי ו-400 ש"ח בלבד בצפוני.
עודד זרגרי, דובר בית"ר, מספר כי כבר נמכרו מעל 6,000 מנויים: "אני בונה על זה שנשבור את השיא של השנה שעברה שעמד על 7,000 מנויים. חשוב לי להדגיש שלא העלינו מחירים השנה".
למרות שאכן המחירים לא עלו, נשמעו מספר טענות נגד בית"ר על כך שלא הפיצה השנה מנויים מוזלים לסטודנטים. בקבוצה סבורים כי המחיר הוגן ולא היתה סיבה להוציא הנחות מיוחדות לסקטורים נוספים.
הרוחות שנשבו ממחנה האימונים המוצלח בחו"ל, הרכש שהתנהל ללא בעיות מיוחדות, הצוות המקצועי החדש שזוכה בינתיים לשקט והערכה וגם המשחק הראשון מול קופנהגן, הכניסו את האוהדים לתחושה אופטימית ולעליה בביקוש לכרטיסי מנוי.
אם הקבוצה תעבור השבוע את קופנהגן, ברור כי הקופות של בית"ר יקרסו מעומס וזרגרי טוען כי ייתכן אפילו שהקבוצה תגיע לשיא מכירות של 10,000 מנויים מכורים מראש.
הבעיה היחידה שעלולה לאיים על האלופה היא האווירה הכללית בתקשורת ובירושלים כי 'קופנהגן היא לא קבוצה': 74 אחוזים מאוהדי הקבוצה בטוחים כי עוברים את הדנים, זאת על פי משאל באתר הבית של בית"ר. רק 8 אחוזים חושבים שבית"ר תודח.
רוב הישראליות שהגיעו ככה למשחקים נגד קבוצות אירופאיות קיבלו על הראש והדחה תגרום להרבה תסכול ברחוב הירושלמי, ותוציא מהאנשים את סימני האופוריה שהחלו להופיע. הדבר גם יגרום לירידה בביקושים למנויים וכוס הלחץ המפורסמת של בית"ר תחל להתמלא.
תלמדו ממנצ'סטר
יכול להיות שהקבוצות שלנו צריכות לפזול לאי הבריטי וללמוד את השיעור מאחרים. במנצ'סטר יונייטד נדהמו לאחרונה לגלות כי מספר שיא של 6000 אוהדי מנצ'סטר קבועים, לא ייחדשו את המנוי שלהם לעונה הקרובה. הסיבה היחידה: המחירים גבוהים מדי. הנהלת הקבוצה כבר מתכננת צעדים שיווקיים וגם קבוצות אחרות בפרמייר-ליג הקפיאו או הוזילו מחירים, כדי ללכת לקראת האוהדים.
הטרנד הזה של תלונות אוהדים נגד מחירים גבוהים מדי מתחיל לתפוס תאוצה באנגליה וייתכן כי הדיון הסוער יגיע גם אלינו.
אם תרצו, אפשר ללמוד גם מהפיילוט של מכבי תל אביב במשחק הגומלין מול קולומה מאנדורה, בסיבוב המוקדם של אופ"א. מכבי היתה צריכה את הקהל, והפיצה כרטיסים ב-10 שקלים. התוצאה - בלומפילד כמעט מלא ונצחון משכנע. האמת היא שכל אוהד כדורגל יודע שלא צריך היה את הפיילוט הזה.
תנו לנו משחק במאני טיים, על דם אמיתי ובמחיר סביר ואנחנו נהיה שם, גם בלחות של אוגוסט. כל אופציה אחרת משאירה אותנו בבית, לפעמים אפילו בלי להתחבר לשודדים מהטלויזיה.
השיווק באינטרנט: מצב מביך
דבר אחרון לסיום, כל נושא שיווק הכרטיסים של הקבוצות הגדולות באתרי האינטרנט הוא במילים עדינות מביש. מומלץ למנהלי השיווק של הקבוצות שלנו להציץ באתרים מקבילים של קבוצות באירופה, ולאו דווקא הגדולות שבהן, וללמוד משהו.
ברוכים הבאים למבוך: להפועל תל אביב אין אתר כאמור, במכבי יש אתר שחלק גדול ממנו נמצא תחת הודעה "בבניה". בכל מקרה שתי הקבוצות האלה סומכות על האוהדים שיידעו כי משרד 'לאן' מפיץ את כרטיסי המנוי שלהן.
כאשר לוחצים על קישור למשרד זה, עולים כל שפע אופציות המופעים מתחום הבידור והתיאטרון שהמשרד מציע ואתם נדרשים להרבה סבלנות ועירנות כדי להגיע למידע הרלוונטי.
בבית"ר יש אתר אינטרנט מושקע, אלא שיותר קל לפתור חידה של חמיצר מלהבין איפה ובכמה כסף רוכשים כרטיסים. נכון שכל ירושלמי יודע שבימות ובן נאים הם מפיצי הכרטיסים, אבל מה אם אני מעיר אחרת? ואם רק השבוע התחלתי לאהוד את בית"ר? למה צריך לעבור את כל המופעים של המשרדים האלה כדי לדעת מה קורה בתחום הכדורגל?
גם למכבי חיפה יש אתר מפורט ומושקע - רק שגם שם נושא הכרטיסים הוא סוד. בתפריט יש כפתור כרטיסים, שמפנה אותך לאתר של משרד גרבר. לחיצה עליו תגרום לכם לדעת בדיוק על כל ההצגות והפסטיבלים של אזור הצפון, איפה מופיע קטורזה ומה עושה נינט.
רוצים כדורגל? קחו שירות חינם: בשוליים בצד שמאל, מתחת לאמצע, בין כל הבלגן העיצובי של גרבר, יש כפתור ירוק שכתוב עליו 'מכבי חיפה'. תנסו שם, תחסכו הרבה זמן.