|
תחנות משנה חדשות יוקמו ברחבי הארץ
|
|
|
|
|
משרד התשתיות הלאומיות, החל בתוכנית לפיתוח מערכת המסירה (הולכה והשנאה) של חברת החשמל - בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד שקל. זאת הפעם הראשונה שבה תאושר תוכנית מסודרת למערכת מסירה. השבוע התקיים אצל שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, דיון בנושא, בו השתתפו יו"ר חברת החשמל, מוטי פרידמן, מנכ"ל חברת החשמל בפועל, משה בכר, ומנהל מינהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות, דן וינשטוק.
במהלך דיונים קודמים בנושא, הוצגו נתונים, לפיהם רוב העלטות שאירעו בעולם נבעו מתקלות במערכת המסירה, ולאו דווקא במערכת הייצור. מערכת המסירה מורכבת מקווי הולכה במתחים שונים (בעיקר 400 ו-161 וכן מעט שרידי 110 קילו-וולט) המהווים את צירי הולכת האנרגיה ומערכת ההשנאה הכוללת מתקני מיתוג והשנאה המהווים צמתים לניתוב האנרגיה.
תפקידי מערכת המסירה הם העברת האנרגיה המיוצרת בתחנות הכוח אל מרכזי הצריכה; יצירת קשר אמין בין תחנות הכוח, המאפשר הקצאה אופטימאלית של יחידות הייצור במטרה להוזיל את מחיר החשמל, תוך גיבוי הדדי בין תחנות הכוח במטרה להגדיל את אמינות מערכת הייצור; גישה חופשית של יצרני החשמל למערכת המקשרת אותם עם הצרכנים, וחיבור לקוחות גדולים הדורשים רמת אמינות אספקת חשמל גבוהה.
התוכנית כוללת למעלה מ-1,000 פרויקטים להקמת קווי 400 קילו-וולט חדשים ושדרוג קווים קיימים; הקמת תחנות מיתוג חדשות, הרחבות ועבודות בתחנות מיתוג קיימות; הקמת תחנות משנה חדשות, הרחבות ועבודות בתחנות המשנה קיימות; הקמת קווי 161 קילו-וולט חדשים ושדרוג קווים קיימים, ופרויקטים לצמצום חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים.
היקף התוכנית מוערך בכ-756 מיליון דולר (למעלה משלושה מיליארד שקל) לשנים 2007-2011. בתוך חודשיים תובא התוכנית לאישור שר התשתיות, על-ידי חברת החשמל. לשם מעקב שוטף על עמידה בלוחות הזמנים, לאחר אישור התוכנית יקוימו דיוני סטאטוס חצי שנתיים בראשות השר.
מדובר בפעם הראשונה בה צפויה להיות מאושרת תוכנית מסודרת למערכת הולכה והשנאה. בן-אליעזר: "אמשיך לקיים בקרה הדוקה על כושר ייצור החשמל ועל הפעילות לחיזוק המערכת, על-מנת להימנע מהפסקות חשמל. פיתוח מערכת הולכה והשנאה הינו הכרחי על-מנת להבטיח אספקת חשמל סדירה ושילוב יצרני חשמל פרטיים במשק החשמל בישראל".