עובדי יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב ג'נרל מוטורס פתחו (ב' 24.09.2007) בשביתה כללית, זו פעם ראשונה אחרי 37 שנה, עקב כשלון המשא-ומתן המרתוני בין הנהלת החברה לבין האיגוד המקצועי של עובדי מפעלי הרכב על הסכם עבודה חדש.
המשא-ומתן נמשך 10 ימים ברציפות, לאחר שפג תוקפו של חוזה העבודה הקודם. הסיבוב האחרון של המשא-ומתן נמשך 25 שעות תמימות.נציגי האיגוד טוענים כי נהגו בגמישות, אך החברה רוצה "לכופף" אותם יותר.
התנגשות רצונות
השביתה מבטאת התנגשות בין שאיפתו של יו"ר ג'נרל מוטורס ריק וואגונר לקצץ בעלויות השכר וההוצאות על ביטוח הבריאות, עקב הפסדיה הכבדים של החברה בשנתיים שעברו, שהסתכמו ב-12.4 מיליארד דולר, לבין רצונו של יו"ר האיגוד המקצועי רון גטלפינגר להגן על השכר וההטבות של 73 אלף עובדי ג'נרל מוטורס, לנוכח הירידה התלולה במספר חברי האיגוד. ב-1979 היה מספר חברי האיגוד המקצועי של עובדי מפעלי הרכב מיליון וחצי. בסוף השנה שעברה היה מספרם 538,000 בלבד.
ההנהלה מאוכזבת
הנהלת ג'נרל מוטורס הביעה אכזבה מהשביתה הכללית. דובר החברה בדטרויט אמר כי המשא-ומתן סבוך מאד ויש בו סוגיות קשות שישפיעו על ביטחון התעסוקה ועל יכולתה של החברה לשרוד בטווח הארוך. יו"ר האיגוד המקצועי הודיע כי המשא-ומתן אמור להתחדש בתוך שעות.
בבורסה של ניו-יורק עלו שערי מניות ג'נרל מוטורס בצהריים, על-רקע האופטימיות בדבר השגת הסכם עבודה חדש.
הנהלת ג'נרל מוטורס טוענת כי בלי קיצוץ בהוצאותיה על ביטוח בריאות לא תוכל לעמוד בתחרות עם חברות זרות, ובראשן טויוטה, הנוגסות בנתח השוק שלה. כיום מסתכם שיעור ההוצאות הקבועות של החברה, ובעיקר על שכר, ב-30 אחוז מסך הפדיון שלה. ההנהלה רוצה להפחית את השיעור ל-25% עד 2010.