|
|
מגדל הפיקוח בנתב"ג בימים רגועים יותר
|
|
|
|
|
ועד העובדים של רשות שדות התעופה, מכנס (יום א', 7.10.07) את פקחי הטיסה לישיבת חירום - על-רקע ההאשמות המתפרסמות על ליקויים תפעוליים מצידם, אי-מקצועיות וגרימת כמעט-תאונות. אחת מהאפשרויות העומדות על הפרק היא השבתת הפיקוח האווירי במדינת ישראל, מה שיגרום לשיבושים בטיסות.
הנושא הבוער העיקרי מבחינת פקחי הטיסה, הוא האירוע שבו כמעט ואירעה תאונה בין מטוס ישראייר שהגיע לנחיתה, לבין מטוס איטלקי שעמד במשך 2 דקות על אותו המסלול לפני המראה. במשרד התחבורה מפנים אצבע מאשימה אל פקחי הטיסה שלא גילו את המחדל המתהווה, ובלשכת השר, שאול מופז, אף מתקיים הערב דיון בנושא.
יו"ר ועד העובדים ברש"ת, פנחס עידן מסר כי "לא ייתכן שהפקחים לא יקבלו גיבוי מההנהלה ואף חמור מכך, יהפכו להיות שק האיגרוף של הנהלת רשות שדות התעופה. במיוחד אחרי שעברנו את תקופת הקיץ ששברה את כל השיאים מבחינת כמות הטיסות הנכנסות והיוצאות. הפקחים עברו את התקופה הזו בצורה מעוררת כבוד למרות תנאי עבודה בלתי אפשריים, עם מסלול טיסה אחד לאורך כל הקיץ. לא נעבור לסדר היום על העליהום הזה".
ועד עובדי רש"ת מסר כי "בתום הישיבה יוחלט באילו צעדים לנקוט". בגלי צה"ל דווח היום כי מדוח שחיבר החוקר הראשי במשרד התחבורה על האירוע בין מטוס ישראייר למטוס האיטלקי עולה שבאגף המבצעים ברשות ש"ת הסתירו פרטים מוועדת החקירה.
בגלי צה"ל דווח בעניין כי "מנהל מגדל הפיקוח, אילון טל, וסמנכ"ל המבצעים ברשות שדות התעופה, אורי אורלב, הסתירו פרטים מוועדת החקירה שבדקה את נסיבות האירוע הבטיחותי בשדה בשבוע שעבר. כך עולה מדוח שחיבר החוקר הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז. מהחקירה עולה עוד, כי המטוס האיטלקי חנה במשך יותר מ-2 דקות על המסלול, מבלי שפקחי הטיסה הבחינו בכך. בעקבות מסקנות הדוח החליט שר התחבורה, שאול מופז לזמן היום את המעורבים בתקרית לחקירה נוספת בלשכתו".
בגל"צ הוסיפו, כי "אורלב, שברשות שדות התעופה מגדירים אותו 'איש אמין ומקצועי מאוד', העביר לחוקר הראשי דיווח מקל על מה שהיה שם באמת . בין היתר לא סופר, שמטוס ישראייר קיבל כבר אישור לנחות, בעוד באותו המסלול - המטוס האיטלקי מבצע הכנות אחרונות לקראת המראה במשך שתי דקות - מבלי שהפקח הבחין בו".
מנהל השדה, זאב שריג, ששימש אז כמנכ"ל רשות שדות התעופה לכמה ימים - עודכן על התקרית רק יום אחרי האירוע, וזה הדליק כמה נורות אדומות אצל החוקר. הפקח העביר הנחיה לא ברורה לטייס האיטלקי שגרמה לו להבין שהוא יכול להתיישר להמראה.
בנוסף, הטייס אישר למגדל הפיקוח שהוא אכן מתכונן להמריא, אבל הפקח לא שמע את זה במערכת הקשר. בנוסף, מצביעים ממצאי הדוח על כך שרשות שדות התעופה לא התקינה במסלול - "סטופ בר"- פס מואר, שקובע גבולות גזרה למטוס שאמור להתיישר לקראת המראה.
יו"ר אגודת פקחי הטיסה, נמרוד דגן, אמר בתגובה כי "המידע שהגיע לגלי צה"ל הוא לא נכון, ונעשה עוול לפקחי הטיסה".