קטע ג' של קו הרכבת המהיר לירושלים יוצא לדרך בעלות הקמה של כ-1.6 מיליארד שקלים. מדובר באחד מפרויקטי התשתית המורכבים והגדולים שיבוצעו בארץ בשנים הקרובות הכולל כרייה של המנהרה הארוכה בארץ.
רכבת ישראל בחרה קבלן לביצוע קטע ג' בקו המהיר לירושלים. ביצוע קטע ג' כולל את סלילת תוואי המסילה, כריית המנהרות ובניית הגשרים בקטע שבין שער הגיא לעמק הארזים. הקטע כולל את מנהרה 2 באורך של 1.2 ק"מ; מנהרה 3 באורך של 11.6 ק"מ; וגשר מספר 8.
החברה הקבלנית הזוכה היא חברת שפיר אשר נבחרה מבין חמשת המתמודדים שעברו את שלבי המיון המוקדם (PQ) לביצוע קטע ג'. חברת שפיר חברה לחברת אלפינה האוסטרית המחזיקה בידע ובניסיון הבינ"ל בביצוע פרויקטי תשתית מסילתיים, בפרט בתחום המנהרות והגשרים. החברה ביצעה פרויקטים במדינות רבות באירופה בהן: ספרד, גרמניה, אוסטריה, יוון ושבדיה. במכרז השתתפו שלוש קבוצות נוספות: קבוצה בראשות אפריקה ישראל, קבוצה בראשות מנרב וקבוצה בראשות שיכון ובינוי. בקונצוריום של שפיר הנדסה חברה אלפינה האוסטרית.
פרויקט כריית המנהרות עתיד להיות הפרויקט ההנדסי הגדול ביותר בארץ, מלבד פרויקט בניית הרכבת הקלה בתל אביב. זהו פרויקט מהמרכזיים במסגרת תוכנית הפיתוח הרב-שנתית של רכבת ישראל הנחשב לאחד מפרויקטי התשתית המורכבים, המסובכים והיקרים שבוצעו בארץ. הפרויקט כולל בתוכו אלמנטים ייחודיים המבוצעים לראשונה בישראל ובכלל זה בניית תחנת רכבת בירושלים בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני הקרקע, מנהרות באורך כולל של כ-20 ק"מ מנהרות כפולות ו- 10 גשרים, בתוואי מורכב ובשיטות עבודות ייחודיות אשר מבוצעות לראשונה בישראל בסדר גודל כולל של מעל 4 מיליארד שקלים.
קטע ג' הינו הקטע בעל הקף העבודות הגדול ביותר בפרויקט וכולל בתוכו ביצוע של סה"כ מעל ל-25 ק"מ מנהרה: צמד מנהרות באורך של 1.2 ק"מ כל אחת, גשר מורכב מעל נחל יתלה באורך של מעל 150 מ"א וצמד מנהרות מקבילות, הארוכות ביותר בישראל, באורך של 11.5 ק"מ כל אחת.
המנהרות הארוכות יחפרו בחלקן בשיטה טכנולוגית מתקדמת לכריית מנהרות שטרם בוצעה בישראל ע"י TBM Tunnel Boring Machine), מכונה שהיא למעשה מפעל נייד המבצע את החפירה, התימוך ועבודות הגמר במנהרות. מכונה זו כורה בקצב מהיר ביותר של כ-20 מטר ביום עבודה. כמו כן, תהיה שפיר הנדסה אחראית על הטיפול בעודפי העפר אשר יכרו מהמנהרה.
העבודות באתר צפויות להתחיל ברבעון הראשון של 2008.