|
[צילום: http://raremonoshop.com]
|
|
|
|
|
שלוש היצרניות הגדולות של המחשבים בישראל - HP, לנובו ודל - הגדילו ברבעון השלישי ב-2007 את נתח השוק שלהם והוא קפץ ל-48.6% מסך כלל המחשבים הנמכרים בישראל לעומת 41.9% ברבעון השלישי ב-2006, 42.5% בשנת 2006 כולה ו-43.8% ברבעון השני של 2007. אנליסטית תחום המחשבים האישיים בחברת המחקר והייעוץ IDC ישראל, חני שטרן, שערכה את המחקר מציינת כי נתוני הרבעון השלישי מחזקים את האפשרות כי מדובר במגמה.
המותגים הבינלאומיים שולטים
לדבריה מגמה זו נובעת מהתחזקות המכירות בשוק המחשבים הניידים שנשלט לחלוטין על-ידי מותגים בינלאומיים. היא ציינה כי נתון בולט נוסף לרבעון השלישי שאף הוא נובע מאותה הסיבה, הוא ירידה באחוז ההרכבה המקומית של מחשבים בארץ ל-46% בלבד מכלל המחשבים שנמכרו לעומת 51.8% ברבעון השלישי ב-2006.
השפעות המלחמה
מכירות המחשבים בישראל קפצו ברבעון השלישי ב-2007 ל-200 אלף יחידות לעומת 144 אלף יחידות ברבעון השלישי בשנת 2006, אולם לדברי שטרן מכירות הרבעון השלישי ב-2006 הושפעו לרעה מאוד ממלחמת לבנון השנייה שהתרחשה באותה תקופה. לעומת הרבעון השני ב-2007 חל גידול של 27.6% במכירות.
סוגי המחשבים
בחלוקה לפי סוגי מחשבים 75% מהמחשבים שנמכרו ברבעון השלישי 2007 היו מחשבים שולחניים ו-25% היו מחשבים ניידים. האנליסטית שטרן מציינת כי בהשוואה לעולם המערבי אחוז המחשבים הניידים מסך המחשבים שנמכרים בישראל עדיין קטן. לעומת ישראל, באירופה עומד שיעור המחשבים הניידים מכלל המחשבים נמכרים על כ-50% ובארה"ב על 40%.
הסיבה לכך, לדברי שטרן, נעוצה בעיקר במרחקים הגדולים יותר משמעותית בארה"ב ובאירופה שמחייבים היעדרות ממושכת יותר ממקום העבודה או מהבית וגם במחיר הגבוה יותר של המחשבים הניידים ביחס להכנסה הפנויה בישראל מול העולם. עם זאת מוסיפה שטרן כי גם בישראל ניכר גידול עקבי בנתח השוק של המחשבים הניידים ומגמה זו מתחזקת מאוד כאשר היצרנים הגדולים מציעים הנחות משמעויות במחיר הניידים, כמו למשל מבצעים בקיץ האחרון שהורידו את מחירי הניידים לפחות מ-1,000 דולר. מבצעים אלה נעשים בדרך כלל באמצעות החלשת התצורה של המחשבים עם תוצאת לוואי מעניינת של הארכה חיי המדף של מערכת ההפעלה XP (שכן למערכת ההפעלה חלונות VISTA קיימות דרישות חומרה גבוהות יותר).
במחשבים השולחניים הסתכם נתח השוק של דל ב-15.6% מכלל המחשבים השולחניים שנמכרו ברבעון השלישי, HP תפסה נתח שוק של 14.4% ולנובו - נתח שוק של 11.1%.
מתוך סך המחשבים השולחניים והניידים שנמכרו ברבעון השלישי 2007 תפסה HP נתח שוק של 17.7%, לנובו - נתח שוק של 15.7% ודל - נתח שוק של 15%.
על-פי נתוני IDC מתחילת שנת 2007 נמכרו בישראל 536 אלף מחשבים - מתוך זה 400 אלף שולחניים ו-136 אלף ניידים- גידול של 21% לעומת שלושת הרבעונים הראשונים בשנת 2006.
IDC ישראל מעריכה כי המכירות בשוק המחשבים האישיים צפויים לעבור עד סוף שנת 2007 את קו 750 האלף או יותר לשנה, כלומר מחשב חדש אחד לכל 10 תושבים.