ישראל ממוקמת במקום ה-40 מתוך 57 מדינות, בציוני התלמידים בקריאה ובמתמטיקה בבתי הספר השונים ובמקום ה-39 בתחום המדעים. כך עולה (ג', 04.12.07) ממחקר PISA לשנת 2006 שהוצג על-ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך.
המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של כ-400 אלף תלמידים בני 15 ב-57 ארצות. בישראל נטלו חלק 4,584 תלמידים מ-149 בתי-ספר.
מהממצאים עולה, כי שיעור המצטיינים בישראל הוא כ-5%, לעומת כ-13% ב-OECD וכ-24% בפינלנד.
מנתוני המחקר עולה, כי בכל סוגי ה"יכולות במדעים" הממוצע בישראל הוא כ-50 נקודות מתחת ל-"ממוצע ה-OECD". כמו-כן, שיעור התלמידים הנמצאים מתחת לרמה 1 (תלמידים בנחיתות חמורה ביכולת להשתלב באופן מלא בחברה ובכלכלה) וברמה 1 (ידע מדעי מוגבל שאפשר ליישמו רק במצבים מוכרים מעטים) גבוה יחסית (כ-15% וכ-20%, בהתאמה) בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD (כ-5% וכ-14%, בהתאמה).
בנוסף, שיעור זעום של תלמידים ברמות הבקיאות הגבוהות, רמות 5 ו-6 (כ-4.5% וכ-1%, בהתאמה) ואילו בממוצע במדינות ה-OECD שיעורם גבוה בהרבה (כ-8% וכ-1.5%, בהתאמה). שיעור גבוה ביותר נמצא במדינה המובילה בהישגים - פינלנד (כ-17% וכ-4%, בהתאמה).
מהנתונים עוד עולה, כי ממוצע הציונים בישראל באוריינות קריאה בשפת אם הינו 439 - ממוצע הנמוך מ"ממוצע ה-OECD". כ-20% מהתלמידים בישראל (לעומת כ-7.5% ב-OECD) נמצאים מתחת לרמה 1 (תלמידים בנחיתות חמורה ביכולת להשתלב באופן מלא בחברה ובכלכלה) ועוד כ-19% נמצאים ברמה 1 (39% יחד). רק 5% מהתלמידים בישראל הגיעו להישגים ברמה הגבוהה ביותר, זאת לעומת כ-8.5% בממוצע מדינות ה-OECD וכ-17% בפינלנד.
עוד עולה, כי ממוצע הציונים באוריינות במתמטיקה הינו 442 - נמוך מממוצע מדינות ה-OECD. למעלה מ-20% מהתלמידים בישראל (לעומת כ-7.5% ב-OECD) נמצאים מתחת לרמה 1 ועוד כ-20% ברמה 1. בפינלנד, שתי רמות אלו כוללות כ-6% מהתלמידים.
קיים פער גדול לטובת דוברי העברית בהשוואה לדוברי הערבית - הפער עומד על 64 נקודות באוריינות במדעים, ועל כ-80-90 נקודות באוריינות בקריאה ובמתמטיקה.
במדעים, כ-25% מדוברי הערבית נמצאים מתחת לרמה 1, וכ-29% ברמה 1 (וביחד כ-54%), בקרב דוברי העברית - כ-12% ו-19%, בהתאמה (וביחד כ-31%).
במתמטיקה, כ-44% מדוברי הערבית נמצאים מתחת לרמה 1, ועוד כ-25% ברמה 1 (וביחד כ-69%). בקרב דוברי העברית - כ-16.5% ו-18.5%, בהתאמה (וביחד כ-35%).
בקריאה, כ-36% מדוברי הערבית נמצאים מתחת לרמה 1, ועוד כ-26% ברמה 1 (וביחד כ-62%). בקרב דוברי העברית - כ-16% ו-17%, בהתאמה (וביחד כ-33%).
מהמחקר עולה, כי תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה מגיעים להישגים גבוהים משל עמיתיהם מרקע חברתי-כלכלי בינוני בכ-50 נקודות במדעים, קריאה ומתמטיקה והישגי תלמידים מרקע חברתי-כלכלי בינוני עולים על אלו של עמיתיהם מרקע נמוך בעוד כ-50 נקודות במדעים וכ-75 נקודות בקריאה ובמתמטיקה.
בישראל לא נמצאו הבדלים מובהקים בין בנים לבנות בתחום האוריינות במדעים, אך נמצאו הבדלים מובהקים בתחום האוריינות בקריאה: ממוצע הבנות גבוה ב-43 נקודות מממוצע הבנים. במגזר דוברי הערבית קיים פער בכל תחומי הדעת לטובת הבנות.
בין 2002 ל-2006 הישגי הבנים באוריינות בקריאה ירדו בכ-17 נקודות במגזר דוברי העברית ובכ-40 נקודות במגזר דוברי הערבית. כמו-כן, מסתמנת מגמת עלייה בהישגי הבנות במגזר דוברי הערבית בין 2002 ל-2006 בכל תחומי הדעת הנבדקים.