|
הגרסה הצבאית תוכננה להימכר ב-6 מיליון דולר
|
|
|
|
|
חילות האוויר של אוסטרליה וסינגפור התעניינו
|
|
|
|
|
הפרויקט לייצור מטוס אימון/קרב על-ידי התעשיה האווירית הישראלית וחברת ATG האמריקנית - קרס. החברה האמריקנית הודיעה לתע"א על קשיים בגיוס הכספים הנדרשים להמשך הפיתוח, והמטוס כבר לא ימריא מבחינה מסחרית.
התע"א ו-ATG תיכננו לפתח מטוסי אימון סילוניים מדגמים שונים, עם ביצועי טיסה משופרים ומערכות טכנולוגיה מתקדמות, שהיו מיועדים לחילות-אוויר שונים בעולם. הליך הפיתוח של מטוסי האימון התבסס על מטוס אזרחי מדגם MK-10, אשר היה בתהליך פיתוח בחברה האמריקנית.
הסדרת זכויות הצדדים בייצור
בין השנים 2002 ו-2007 נחתמו בין התע"א לבין ATG מספר הסכמים, אשר במסגרתם הוסדרו זכויות הצדדים בייצור, בשיווק ובמכירת המטוסים - וכן בידע הקשור לפיתוחם. התע"א השקיעה בחברה האמריקנית 10 מיליון דולר - ואף הלוותה לה 15 מיליון דולר.
התע"א הבטיחה את השקעתה באמצעות שיעבוד מדרגה ראשונה של כל נכסי ATG - והתע"א מקווה שמהלך זה יוציא אותה מהפרויקט ללא נזק כלכלי משמעותי. היא קבעה בהסכמים רשמיים את כל היקפי ההשקעות והזכויות והחובות הקשורות להשקעות ולהלוואות.
התע"א אף מינתה דירקטור מטעמה לדירקטוריון ATG. יש לה גם זכויות בידע שפותח ונצבר בפרויקט. הנהלת התע"א הודיעה היום (ה', 20.12.07) לבורסה לניירות ערך בתל אביב כי היא "עלולה לבצע מחיקה של השקעותיה או חלק מהן". משמעות הדבר - עלולים להיגרם לה הפסדים.
התע"א סיפקה ידע שהצטבר בישראל
כ-20 שנה לאחר ביטול פרויקט ה"לביא" וכ-30 שנה לאחר תום ייצור מטוסי ה"כפיר" - היה אמור להתחיל בישראל ייצורו של מטוס קרבי חדש. מטוס הג'אוולין (כידון) תוכנן להיות מבוצע בתעשיה האווירית, שייצרה גם את הכפיר והלביא.
המטוס עורר עניין בקרב צבאות ברחבי העולם - כולל בסינגפור ובאוסטרליה המפעילות חילות-אוויר מהמתקדמים ביותר. הקונספט של הג'אוולין הגיע מ-ATG הפועלת במדינת קולורדו, ארה"ב. היא איתרה צורך בשוק התעופה במטוס סילון שיוכל לשמש במקביל כמטוס אימון צבאי, מטוס לחובבי תעופה וכן כמטוס אישי לאנשי עסקים.
התע"א סיפקה לתוכנית את הידע שנצבר אצלה במשך השנים, וסיכמה כי היא תייצר בארץ את הגרסה הצבאית של המטוס, בעוד ש-ATG תייצר בקולורדו את הגרסה האזרחית. בשנת 2005 בוצעה טיסה הניסוי הראשונה של המטוס, ומאז הורחבה מעטפת הביצועים של אב-הטיפוס. מינהל התעופה הפדראלי של ארה"ב העניק למטוס רישוי - מה שהעניק לפרויקט רוח גבית לקראת תחילת הייצור הסדרתי.
היצור תוכנן להתבצע בנתב"ג
באוגוסט השנה נראה היה ש-ATG והתע"א גייסו סכום של 200 מיליון דולר למימון המשך הפרויקט מהבנק סיטיגרופ. הדבר נועד להבטיח את ייצור שתי גרסאות של המטוס - ג'אוולין-10, שישמש כמטוס לשוק האזרחי, וג'אוולין-20, מטוס אימון צבאי. ייצור המטוס האזרחי היה אמור להיות בקולורדו, ואילו הגרסה הצבאית במפעל המטוסים של תע"א בשדה התעופה בן-גוריון. לוח הזמנים המתוכנן התייחס לתחילת ייצור המטוסים בשנת 2008.
מקור בתע"א אמר באוגוסט כי "תהליך גיוס ההון הנחוץ להמשך הפרויקט עורר עניין רב בקרב משקיעים פיננסיים ואסטרטגיים". לדבריו, "הדבר מבטיח את המשך התוכנית בהתאם לתיכנון". הג'אוולין-20 היה אמור לעלות ללקוח כ-6 מיליון דולר, והוא היה עשוי להתאים גם לחיל-האוויר הישראלי, המעוניין להוציא מהשירות מטוסי אימון מיושנים.