|
היציבה ביותר ברציפות [צילום: נמל אשדוד]
|
|
|
|
|
חיפה. התקדמה בעודף התקציב [צילום: איגוד ערים חיפה]
|
|
|
|
|
בשנת 2006 חלה הטבה משמעותית במצב הרשויות המקומיות בישראל. רק כ-34% מהרשויות שנבדקו על-ידי חברת המחקר דן אנד ברדסטריט נמצאו בגירעון, ו-66% מהן הצליחו לרשום מאזן חיובי. הרשויות המקומיות שהוצאותיהן הכספיות עלו על הכנסותיהן עמד על כ-34%, שיפור ניכר ביחס לשנת 2005, בה עמד מספרן על כ-48% - וביחס ל-2004 שבה היו כ-76% מבין הרשויות שדורגו בגרעון.
בשנת 2006 הצליחו הרשויות המקומיות לגבות בממוצע כ-73% מכל חובות התושבים - כולל מיסי עיריה וחובות היסטוריים, הטבה של כ-16% ביחס לשנת 2005. עולה, כי אשדוד ממשיכה להיות העיר היציבה ביותר בישראל זו השנה השנייה ברציפות. אחריה בצמרת רמת-גן, ראשון-לציון, וחולון. רעננה שיפרה את מעמדה בדירוג ועלתה למקום החמישי, וכן פתח-תקווה שהתברגה בעשירייה היציבה ביותר, מהמקום ה-12. חיפה, למרות שלא דורגה בין עשר הערים המובילות מבחינת יציבות, הגיעה למקום הרביעי מבחינת עודף התקציב.
בדירוג המועצות המקומיות לא חלו שינויים. כפר-שמריהו רשמה ציונים נאים בפרמטרים השונים ושמרה על המקום הראשון ברשימת הרשויות היציבות, המועצה המקומית של הר אדר עלתה למקום השני, ודחקה את סביון ואת רמת הנגב מהמקומות השני והשלישי בשנת 2005 למקומות השלישי והרביעי. עומר רשמה שיפור ועלתה מהמקום ה-13 לחמישי.
בדירוג עשרת המועצות המקומיות והעיריות הכי פחות יציבות, הגיעה המועצה יבנאל למקום הראשון. את ארבעת המקומות הנוספים תופסות בהתאמה - כפר-כמא, חורפיש, ג'ת ומגדל. את הרשימה סוגרת עיריית אופקים, שהגיעה למקום העשירי.
רעננה, דורגה כעיר היעילה ביותר, זו השנה השנייה ברציפות. הרצליה דורגה במקום השני ואילו תל אביב אשר דורגה ב-2005 במקום השני, הגיעה למקום השלישי. פתח-תקווה רשמה את השיפור המשמעותי ביעילותה - ועלתה מהמקום העשרים למקום השמיני.
מדרג היציבות בוחן את חוסנן הפיננסי של רוב הערים והמועצות המקומיות בישראל, בהן מתגוררת למעלה מ-95% מאוכלוסיית ישראל. הן נבחנו לפי שמונה מדדים שביניהם דירוג סוציו-אקונומי, התחייבויות ביחס להכנסות, עודף או גירעון ביחס להכנסות, הכנסה עצמית ביחס להכנסות ומדד יעילות. הנתונים מתייחסים לנתוני הדוחות המבוקרים של סוף שנת 2006, ורשויות שלא פרסמו את הדוחות עד יום עריכת הבדיקה לא נכללו בדירוג. המדד אינו בוחן את שביעות רצון התושבים מהשירות הניתן על-ידי הרשות.