|
|
הלוויין סופח לחגיגות העצמאות
|
|
|
|
|
מועד השיגור החדש של לוויין התקשורת "עמוס-3" מתוכנן למחר, יום שני, 28 באפריל. הלוויין של חברת חלל המיוצר בתעשיה האווירית היה אמור לעלות ולהיות מוצב במסלולו מעל כדור הארץ ביום חמישי שעבר - אולם השיגור בוטל עקב תקלה בהינתקות המשגר מכן השיגור בבסיס בייקונור בקזחסטן.
חלון ההזדמנויות לשיגור ייפתח החל מהשעה 8:00 בבוקר, והפעם, כדי להכין את הציבור לקראת שינויים נוספים שנחשבים לשכירים בענף שיגורי הלוויינים, אומרת חברת חלל כי "כידוע ייתכנו שינויים ועיכובים". בשבוע שעבר היה אמור השיגור להיות משודר לבית הנשיא, שמעון פרס, לאחר שהלוויין "סופח" לחגיגות ה-60 למדינה.
השיגור בוטל ברגע האחרון, לאחר שבמרכז הבקרה באתר השיגור הסמוך לסיביר נרשם דיווח כי תהליך ההפרדה בין הזרוע התומכת בין כן השיגור למשגר לא בוצע "באופן שהשביע את רצון מהנדסי השיגור". מרחק ההפרדה בין הזרוע והמשגר לא היה מלא, ובשל כך הוחלט לדחות את השיגור עד אשר יבוצעו הבדיקות הנדרשות, כדי למנוע את אובדן הלוויין שעלותו ועלות שיגורו מתקרבים ל-200 מיליון דולר. חלל אמרה כי מהנדסי חברת השיגור עובדים על תיקון בוכנת ההפרדה, והיא הדגישה כי לפי בדיקות שערכה אין כל תקלה הקשורה ללוויין או למשגר עצמו - "זניט" מפיתוח ברית-המועצות לשעבר, שקזחסטן היתה חלק ממנה ולאחר התפרקותה נשארו בידיה נכסים שבראשם מרכז השיגור בייקונור.
לדברי מנכ"ל החברה, דוד פולק, "שיגור הלוויין עמוס-3 לחלל חייב להיעשות במדויק עם אפס תקלות, ואנו סומכים על החברה המשגרת שהחליטה לדחות את השיגור ובכך למנוע תקלות אפשריות בתהליך". נציין, כי גם שיגורו של הלוויין עמוס-2 בוצע מאותו מרכז שיגור - אלא שאז הוא התנהל לפי התיכנון המדויק, ללא דחיות, תקלות ואי-היפרדות ממתקן השיגור.
הלוויין האחרון בסדרה לעת עתה ישוגר לאותה נקודה בחלל בה מצויים עמוס-1 ועמוס-2 - הנמצאת ב-4 מעלות מערב. הוא ימוקם בגובה 36,000 ק"מ מעל קו המשווה, במסלול מיוחד הנקרא מסלול גיאו-סטציונרי, כלומר המתאים לסיבוב כדור הארץ בנקודה קבועה. השיגור יתבצע באמצעות משגר רב עוצמה אשר יעלה את הלוויין ישירות לגובה השירות הסופי ויאפשר בכך אורך חיים מוגדל.
במהלך החודשים הקרובים יחליף עמוס-3 את הלוויין עמוס-1 שיסיים את חייו לאחר 12 שנות פעילות מוצלחות. לעמוס- 2, ששוגר בדצמבר 2003, צפויות עוד כשמונה שנות שירות - במקביל לשכנו החדש עמוס-3. כבר בטרם שיגורו לחלל נרכשו מבעוד מועד למעלה מ-85% מקיבולת השירות של עמוס-3, והחברה מעריכה שהסכמי שימוש בקיבולת במלואה יושלמו בקרוב.