פירמת ראיית החשבון והייעוץ, דלויט-טוש בריטמן-אלמגור הודיעה על השקתו הרשמית של מערך שירותים חדש לייעוץ וליווי קבוצות המתמודדות במכרזי BOT ו-PFI, במסגרתם משולב הסקטור הפרטי במימון והקמה של פרוייקטים ציבוריים. השירותים הניתנים כוללים ייעוץ עד לשלב הגשת המכרזים וליווי מרגע הזכייה ועד לחתימה על חוזה. הם יינתנו במסגרת קבוצת ה-BOT/PFI של הפירמה, קבוצה מולטי-דיסציפלינרית, הכוללת מומחים בתחום המיסוי, ייעוץ פיננסי כלכלי, ניהול סיכונים וחשבונאות וביקורת.
לדברי יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי של דלויט-טוש בריטמן-אלמגור, על אף שתחום ה-PFI וה-BOT הוא יחסית תחום חדש בישראל בהשוואה למדינות אחרות בעולם, למשרד ניסיון בתחום לאחר שליווה מתמודדים במספר פרויקטים בישראל ובחו"ל, לרבות קבוצת סיטי-פס, אשר זכתה במכרז הרכבת הקלה בירושלים וליווי מיסויי וחשבונאי של קבוצת V.I.D עד לשלב הזכיה בפרוייקט ההתפלה באשקלון.
כמו כן, הקבוצה החדשה תפעל בשיתוף פעולה עם המשרדים השונים של דלויט טוש בעולם, אשר להם ניסיון בינלאומי רב שנים הן בליווי הקבוצות המתמודדות והן בייעוץ לרשויות ציבוריות וממשלתיות, הנערכות להפעלת פרויקטים בשילוב עם המגזר העסקי.
"מטרת קבוצת ה-BOT/PFI היא להציג בפני מקבלי החלטות בארגונים המתמודדים תמונה מלאה ככל האפשר לגבי האספקטים השונים הרלבנטיים לפרוייקט עוד בטרם ניגשו למכרז, תוך התייחסות לכדאיות וייתכנות פיננסית ולסיכונים הכרוכים בפרויקט. לאחר מכן תפקידה לסייע בבניית מודל כלכלי, בניהול משא-ומתן מול גופים מממנים, בהכנת כתב המכרז, הגדרת פתרונות מס וחשבונאות ולבסוף ליווי עד חתימת החוזה, הכל תחת קורת גג אחת" , אמר בריטמן.
בעיות מימון מצד בנקים מחייבות שילוב של גופים מוסדיים במכרזים ויצירת הקלות מצד המדינה
לדברי רו"ח דוד וליאנו, ראש קבוצת ה-BOT בדלויט-טוש בריטמן-אלמגור, על אף העובדה שפרויקטים מסוג BOT ו-PFI הפכו נפוצים יותר החל משנת 2001 ועלו לכותרות בעקבות פרויקטים, כמו כביש חוצה ישראל, פרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ותל אביב, מתקני ההתפלה באשקלון, חיפה ופלמחים, תרבות המיזמים מסוג זה נמצאת עדיין בשלביה הראשונים ביחס למדינות מערביות אחרות, כמו אנגליה, הנחשבת למובילה בעולם. הוא הוסיף, כי כיום יש בישראל יותר מ-20 פרוייקטים פתוחים בשלבים השונים של טיפול וביצוע בהיקף כספי כולל של כ-6 מיליארד דולר.
וליאנו מציין, כי הבעיה העיקרית איתה מתמודד שוק ה-BOT/PFI מעבר למצב הביטחוני, הוא הקושי בהשגת מקורות מימון. "עקב מגבלות כמו לווה בודד ויחסי הלימות הון וכן מגבלות אשראי יש קושי להשיג מימון ארוך טווח מהבנקים ולכן יש להרחיב את מעורבותם של גורמים אחרים, כמו גופים מוסדיים (חברות ביטוח, קופות גמל ופנסיה) וגופים מסחריים מחו"ל", אומר וליאנו. "על-מנת לעודד הצטרפות של גורמים אלה, על המדינה ליצור עבורם במסגרת המכרז פתרונות המתאימים להלוואת כספים באמצעותם, המבטיחים תשואה בטוחה ויציבה. למותר לציין, כי שילובם יחייב קבלת דירוג סיכון ממעלות.
"השימוש בפרוייקטים מסוג BOT/PFI מאפשר למדינה ליצור מקורות חוץ תקציביים לצורך השקעה בתשתית בפרוייקטים לאומיים וכל זאת תוך מיקסום התועלות למשק הלאומי ועל בסיס הצדקה כלכלית", אמר וליאנו.
וליאנו מציין יתרונות נוספים לשיטה, כמו חלוקת סיכונים אופטימלית בין השותפים לפרוייקט, ההתייחסות לפרוייקט לאורך מחזור חייו הכולל, מעורבות של גופים בינלאומיים על כל המשתמע מכך, קיצור לוחות זמנים עד לסיום ההקמה ותחילת הפעלת הפרוייקטים וכן הגברת התחרות והתעסוקה במשק.