|
קוקה קולה. ההצעה נבדקת [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
משרד המסחר של סין אומר כי יכפה את חוקי איסור ההגבלים העסקיים כאשר יבדוק את הצעת ענקית המשקאות הקלים האמריקנית קוקה-קולה לרכוש יצרן סיני גדול של מיצים, אך לא פירט אלו אמות מידה ישפיעו על החלטתו.
בתגובה רשמית ראשונה על הצעת קוקה-קולה לרכוש את קבוצת המיצים הויונאן ב-2.5 מיליארד דולר, אמר (יום ד', 10.9.08) דובר משרד המסחר הסיני בבייג'ין, כי משרדו יבחן את ההצעה ברגע שתגיש אותה קוקה-קולה. קוקה-קולה סירבה למסור מתי תבקש מבייג'ין לאשר את הצעתה. "ההצעה תיבדק על בסיס העקרונות הכלכליים של השוק והחוק האוסר מונופול ותומך בפעולה תקינה של השוק", מסרה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית סינהואה מפי דובר המשרד, יאו שנהונג.
הצעת קוקה-קולה, שפורסמה בשבוע שעבר, עוררה ביקורת בסין מפי המתנגדים למכירת אחד המותגים הידועים ביותר במדינה לזרים. העסקה היא המבחן הראשון לחוק הסיני החדש האוסר מונופולים, שייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט.
סינהואה לא מסרה פרטים על אמות המידה שלפיהן ישקלו גופי הפיקוח הסיניים את ההצעה. לדברי הסוכנות הסינית, אמר יאו את הדברים ביריד עסקים בדרום מזרח סין. נשיא לשכת המסחר האירופית בסין אמר השבוע כי חברות זרות עוקבות מקרוב אחרי הצעת קוקה-קולה כדי לראות אם גופי הפיקוח נכנעים ללחצים פוליטיים.
סין היא כיום היעד הראשי בעולם להשקעות חוץ. במחצית הראשונה של 2008 נכנסו אליה 52.4 מיליארד דולר השקעות ממדינות אחרות. אבל המכירה של חברות קיימות היא חריגה ורגישה מבחינה פוליטית. תגובות נזעמות שפורסמו באתרי אינטרנט סיניים קראו לדחות את הצעת קוקה-קולה.
ביולי ביטלה קבוצת קרנות ההשקעה האמריקנית קרלייל הצעה שהגישה שלוש שנים קודם לכן לרכוש יצרנית ציוד בנייה בסין, עקב התנגדותן של החברות הסיניות היריבות וגופי הפיקוח הסיניים.
הצעת קוקה-קולה, שמרכזה באטלנטה, לרכוש את הויואן תהיה, אם תתקבל, הרכישה הגדולה ביותר של חברה בסין מעולם.
שיקול דעת רחב לגוף הפיקוח
החוק הסיני החדש אוסר מיזוגים שעלולים לפגוע בתחרות אך אינו מפרט את התנאים ומשאיר שיקול דעת רחב לגופי הפיקוח. כלי התקשורת בסין אומרים כי יצרני מיצים יריבים בסין מתנגדים הצעת קוקה-קולה בנימוק שנתח השוק של החברה החדשה יהיה גדול מדי.
קוקה-קולה והויונאן מסרו כי ישתפו פעולה עם גופי הפיקוח למניעת הגבלים עסקיים אך סירבו לפרט את התייחסותם להליך. הויונאן מסרה ביום ד' כי העסקה היא לטובת האינטרסים של כלכלת סין ודחתה את השמועות כי קוקה-קולה עשויה לבטל את שם המותג שלה. לדברי הויונאן, הבטיחה החברה האמריקנית לפתח את המותג הסיני.
לפי החוק הסיני, מיזוגים חייבים לעבור בדיקה של גופי הפיקוח אם פדיון המכירות הצפוי לחברה הממוזגת עולה על 200 מיליון יואן (58 מיליון דולר) בסין או על 10 מיליארד יואן (1.3 מיליארד דולר) בעולם. לרשותו של גוף הפיקוח עומדים 30 יום להכריע אם לאשר את הבקשה למיזוג. ואולם מותר לו להאריך את תקופת הבדיקה עד 150 יום.