|
קשת של אפשרויות באיסלנד [AP]
|
|
|
|
|
|
מאז התמוטטות הכלכלה של איסלנד לפני כשלושה שבועות, היא זקוקה למימון הצלה במיליארדי דולרים. שוק המניות שלה נפל בשיעור של 90%, והמטבע שלה, הכתר האיסלנדי איבד השנה כמעט חצי מערכו.
ככל שהרשימה של הצרות הכלכליות מתארכת, איסלנד אמורה לכאורה לאבד יותר ויותר את האטרקטיביות שלה כיעד תיירות. אבל זה אינו עוצר בעד לשכת התיירות של איסלנד, וחברת התעופה הצולעת שלה איסלנדייר, מלנסות. קמפיין התיירות מציג את המדינה, שהייתה עד לא מזמן מעצמת בנקאות בקנה מידה עולמי, כ"אי של מציאות", במיוחד לאמריקנים שלפתע פתאום גילו אצלם נכס יקר: דולרים.
עם ההתאוששות הדרמטית של הדולר לעומת הכתר האיסלנדי, איסלנד היא באמת יעד המעניק לתיירים כוח קניה כמעט כפול מזה שהיה להם לפני שנה, אומרת מודעת הפרסומת של חברת התעופה ושל גורמי התיירות באיסלנד, המופצת בארה"ב.
נראה שהקמפיין משיג תוצאות. תורסטיין אגילסון, ממנהלי איסלנדייר בארה"ב, אומר כי התיירים הגיבו יפה מאד לחבילת תיור בסך 559 דולר הכוללת טיסה הלוך-חזור מניו-יורק או בוסטון, ושלושה לילות במלון הילטון בריקיאוויק. ההזמנות גבוהות ב-72% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אומר אגילסון. "רצינו לדווח לשוק שאיסלנד זולה יותר, וזה באמת המריא".
ארוחה בחצי מחיר
איינר גוסטבסון, מנהל לשכת התיירות האיסלנדית בארה"ב, אומר כי הקמפיין נקשר במישרין עם המשבר הפיננסי בארצו. "אנחנו זקוקים באופן נואש למטבע חוץ", אמר. "הנסיעות של האיסלנדים לחו"ל נפלו ב-40% מאז ההתרסקות, והדבר משאיר הרבה מקומות ריקים במטוסי איסלנדייר".
מנתוני לשכת התיירות עולה כי בשנה רגילה מבקרים 60,000 אמריקנים באיסלנד, והמדינה משווקת עצמה ל"בעלי מקצועות אורבניים צעירים המחפשים טיול אקזוטי לסוף שבוע". אבל כעת השתנה המסר לבעלי המקצוע האורבניים לפחות בדבר אחד: הטיול האקזוטי שדיברנו עליו גם הרבה יותר זול.
גוסטבסון ממהר להוסיף כי לשכת התיירות רוצה להבטיח שאיסלנד ממשיכה לשמור על מעמדה כיעד אקזוטי, לא-קונוונציונלי. עדיין זהו אי שטוף רוחות עם בתי קפה נהדרים וגייזרים גיאותרמיים, הוא אומר. אבל עכשיו, לתייר האמריקני ארוחה של 100 דולר גם עולה 50 דולר.