|
כל המשקיעים ירוו נחת. תשובה [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
הרושם הוא כי איש העסקים וטייקון הנדל"ן יצחק תשובה לא איבד ולו קמצוץ מן האופטימיות שאפיינה אותו עוד לפני פרוץ המשבר.
"שנת 2008 הייתה שנת ספיגה והבנת גודל המשבר, שנת 2009 תהיה קשה אך בה יכול להתרחש המפנה, כאשר 2010 תהיה שנת צמיחה ושגשוג. כל מדינות העולם ישקיעו ב-2009 בתשתיות, סבסוד מפעלים חדשים וקיימים והשקעה בכל ערך שיכול לצמצם אבטלה. האלטרנטיבה לשלם דמי אבטלה היא יקרה הרבה יותר ויוצרת תסכול", הסביר (יום ב', 8.12.08) תשובה בכינוס דה-מארקר.
"ישראל יחסית לעולם הייתה ערוכה נכון, חייבים לשמור על שוק הון חזק ויציב, מערכת בנקאית חזקה, יצירת מקומות עבודה חדשים ע"י פיתוח תשתיות. על-מנת למנוע אבטלה מסיבית הממשלה חייבת להתערב באופן מיידי", הוסיף.
בהתייחס לחברות בשליטתו ציין תשובה כי הן מנוהלות ע"י מנהלים מוכשרים ואמינים, אשר עמדו עד היום בכל ההתחייבויות לשוק ההון והמערכת הבנקאית וכי הוא יעשה הכל כדי שהחברות שבשליטתו יסבו נחת לכל המשקיעים.
תשובה התייחס לסוגיית המטוס הפרטי - סממן אנקדוטלי אך מייצג של תרבות הראוותנות של הפסגה של הצמרת העסקית. "יש לי מטוס פרטי בחברה הפרטית - הוא לא שייך לחברה הציבורית כפי שפורסם. אני טס על חשבוני הפרטי והמטוס הזה הוא מטוס כלכלי - בשעות שאנחנו לא משתמשים בו אנחנו מחכירים אותו. אנחנו עוסקים ב-40 מדינות בארה"ב ועל-מנת לתפקד ולהגיע לכל המדינות האלו בזמן הנכון אנחנו חייבים מטוס ככלי עבודה. אני משקיע זמן רב בקבוצת דלק, מעולם לא קיבלתי משכורת ומעולם לא קיבלתי בונוס. הרכב שאני נוהג בו, אני משלם עליו וכך גם על הדלק, גם הביטוח והאחזקה. על המשרד אני משלם דמי שכירות לחברה, הכל על חשבוני ולא על חשבון הקבוצה- כזה אני".
תשובה אמר כי אין לו ספק שהצמיחה תשוב ב-2009: "אני לא אומר שזו תהיה צמיחה גדולה, אבל תהיה התייצבות ותתחיל תנועה כלפי מעלה. אני יכול לטעות וטעיתי גם בעבר, אבל אני מאמין, בניגוד לדעה הרווחת, שיש סיכוי הרבה יותר מסביר שירידת מחירי הנפט תחזיר את הכסף למשק, לעשייה. זה, בשילוב הריביות, ייצור התייצבות".