|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

היכן לקנות בשר ליום הבחירות?

מתכננים לעשות על האש וליהנות מבשר איכותי? פער של עשרות אחוזים בין החנויות על ההבדלים בין בשר טרי לקפוא, על מגוון הנתחים, איפה קונים וכמה לשלם מה שתרצו לדעת לפני שתגשו לקצב, ואיפה קונים השפים הגדולים?
06/02/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: בר חיון  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
שוק הבשר. מחירים עסיסיים [AP]

יחסית לתושבי יבשת אמריקה, הישראלים אינם אכלני בשר דגולים, לפחות לא כשזה מגיע לבישול בבית. לפי סקר שערכה יהלי אדמתי לרשת מסעדות הבשר פאפאגאיו, 79% מהישראלים צורכים בשר בתדירות נמוכה, ורק 3% צורכים בשר מדי יום.

אין זה אומר שהישראלים לא אוהבים בשר. עובדה היא שהעדפת מקומות האכילה בחוץ עדיין מתחלקת, בעיקרה, בין בתי קפה לבין שיפודיות וסטייקיות. למעשה, 20% מהמסעדות בישראל מתמחות בבשר - כ-1,200 מסעדות. בכירים בענף הבשר מודים כי בשנים האחרונות יש עלייה בהתפתחות ובהתמקצעות של השוק, הן מההיבט היצרני והן מההיבט הצרכני. "בין השאר, הדבר נוצר בשל כניסתה של תנובה לשוק הבשר הטרי עם המותג אדום אדום", אומר צפריר גינסברג, מנכ"ל קבוצת גיאות המפעילה את פאפאגאיו.

אבל עיקר הסיבות נעוצות בתרבות הפנאי של ישראלים, שנוהגים לעשות על האש בכל הזדמנות, ובשל המגמה הבריאותית שבעקבותיה אנשים אוכלים פחות בשר.

עם זאת, יש עדיין לא מעט בלבול בתחום. הצרכנים וגם בעלי המקצוע מתקשים להבחין בהבדלים - בייחוד כשזה מגיע להבדלים שבין בשר קפוא או מופשר לבין בשר טרי או מצונן.

כדי לעשות מעט סדר, שאלנו כמה מהמקצוענים בתחום מה ההבדלים בין חלקי הבשר השונים, מה בין בשר קפוא לבשר טרי ואיך ואיפה קונים בשר.

ההבדל בין קפוא לטרי

צריכת בשר בקר בישראל מהווה רק כ-20% מסך הצריכה של מוצרי בשר, עוף ודגים. עוף הוא הנמכר ביותר. בשוק הבשר שלוש קטגוריות עיקריות: מוצרי בשר מעובדים, בשר טרי מקומי ובשר קפוא. הבשר הקפוא הוא בדרך כלל מיובא, ואפשר למצוא בו תת-קטגוריה נוספת: בשר מופשר. בשר טרי לא עבר תהליך כלשהו, כמו החדרת חומרים כלשהם או הקפאה, למעט צינון בטמפרטורה של 0-4 מעלות צלזיוס. גם בקר קפוא לא עבר טיפול למעט הקפאה, כדי שאפשר יהיה לאחסנו לתקופה של כמה חודשים.

המומחים לבשר אתם שוחחנו, שפים או קצבים, הסכימו שבשר טרי עדיף על בשר קפוא או מופשר. ואולם בפועל, אם אוכלי הבשר היו קונים אותו טרי בלבד, ההיצע לא היה מספק את הביקוש, שכן 60% מכלל הצריכה הפרטית והתעשייתית של בשר בישראל היא של בשר קפוא מיובא.

קמעונים רבים מתמודדים עם הבעיה בכך שהם מפשירים בשר קפוא ומוכרים אותו במחירי בשר טרי. "המנהג להפשיר בשר קיים רק בישראל ומקורו בפער בין דרישת הצרכן לבשר בקר טרי לבין מגבלות היקף השוק שיכול לספק אותו", אומר גינסברג. "לפי הערכות, כ-4,500 טונות בשר בקר מופשרות בשנה ונמכרות לצרכנים כבשר טרי".

בעיה נוספת התורמת למצב זה היא הבלבול בין המושגים שקבע החוק. החוק מגדיר בשר מצונן כבשר טרי מקורר, לא מוקפא - אך רבים, כולל שפים ובעלי מסעדות, טועים לחשוב כי מצונן פירושו בשר מופשר.

הקטגוריה השלישית היא בקר מעובד, שלרוב עושים בו שימוש לנקניקים ולמוצרי בשר טחון, אך יש גם נתחי בשר מעובדים לצלייה. לבשר זה מוסיפים מים, תבלינים, חומרי כבישה או חומרים אחרים, ולדעת מומחים, זו האפשרות הפחות מועדפת.

מהווה הבשר המעובד 22% מנתח השוק הכספי בשוק הקמעוני. "הישראלים אוהבים לקנות מוצר שהוא בכמות גדולה ובמחיר נמוך", מסביר דויד לגזיאל, בעל אטליז לגזיאל מוצרי בשר. "אבל ברוב המקרים משלמים יחסית ביוקר על המוצר הזול". לדברי לגזיאל, קשה לזהות בעין בלתי מיומנת בשר מעובד, אם הוא לא מסומן כפי שמחייב החוק. אם קניתם בשר ולאחר הכנתו הוא התכווץ בכ-20%, כדאי שתחזרו אל הקצב שלכם.

היכן לקנות בשר

אף על-פי שברשתות הקמעוניות נמכר על-פי רוב בשר קפוא מיובא, אפשר למצוא בהן גם בשר טרי איכותי. זאת כדי לענות על הביקוש לבשר בקר במחירים סבירים. רשת טיב טעם מוכרת את השיעור הגבוה ביותר של בשר טרי מבין הרשתות.

הרשת מוכרת לרוב מסעדות הבשר. לדברי צחי ליפקה, שותף ומייסד רשת טיב טעם, יש סניפים מסוימים - ברמת החייל, בהרצליה, בראשון לציון ובנתניה - שבשל הביקוש, אפשר למצוא שם את הנתחים הטריים המובחרים ביותר ברשת וגם הקצבים בהם בעלי הכשרה מעמיקה יותר. דרך נוספת להשיג בשר טרי איכותי היא אצל קצבים פרטיים.

מעבר לטריות הבשר, יש פרמטרים נוספים רבים המשפיעים על איכות הבשר ועל מחירו (ראו מסגרת). ואולם צרכן מן השורה לעולם לא יוכל לדעת אם הבשר אצל הקצב קיבל את הטיפול האופטימלי. "קצב הוא כמו חבר, וחבר בוחרים", אומר השף רן שמואלי. "איך בוחרים? בונים מערכת אמון. לא צריך לחפש קצב זול, כי על זול משלמים ביוקר. דווקא קצב שמדי פעם אומר 'אין לי משהו איכותי היום, תבוא מחר' או 'היום דווקא הסינטה איכותית יותר מהאנטריקוט', עליו אני סומך יותר".

מעבר למוניטין שעוברים מפה לאוזן, אפשר לשים לב לכמה פרמטרים נוספים, המעידים על מקצועיות הקצב ועל איכות האטליז:

שימו לב, בראש ובראשונה, לניקיון ולריח. האף לא משקר כשזה מגיע לבשר.

הגידו לקצב טוב מה המתכון שאתם רוצים להכין, והוא יתאים לכם את הנתח הטוב ביותר.

יישון הבשר בוואקום הוא היגייני יותר, והשימוש בו הוא סימן למקצועיות האטליז.

יש סיבות להבדלים במחירי הבשר

המחיר הממוצע של פרה שחוטה בשוק, לאחר הוצאת העצמות, הוא 24 שקל לק"ג. מחיר העלות של כל 18 חלקי הבקר מסתכם בפרוטות. אז איך מגיע מחיר ק"ג פילה בקר ל-200 שקל? ואיך ייתכן שיש הפרשי מחירים של עשרות אחוזים בין אטליז א' לאטליז ב'?

יש לכך כמה סיבות עיקריות: סיבה ראשונה היא כמובן היצע מול ביקוש. למשל, נתח הפילה בפרה הוא קטן למדי והביקוש לו רב. הסיבה השנייה קשורה לחומר הגלם עצמו ,המשפיע על איכות הבשר. יש הבדל בין פרה ממשק חלב שגודלה כדי להניב חלב, לבין פרה לאחר המלטה ראשונה, שנחשבת למקור איכותי בהרבה לבשר. גם מחירו של בשר עגלים משתנה בהתאם לנתח.

הסיבה השלישית להבדלים במחיר היא באופן הטיפול בבשר - בעיקר בחיתוכו הראשוני, באופן יישונו, וברמת הגימור בהגשתו. השפעת החיתוך על המחיר מקבלת ביטוי כשהנתח מורכב מכמה חלקים שונים. נתח אנטריקוט רחב יחסית, למשל, צריך להיות זול יותר, כי כנראה שבחיתוך הוסיפו לו מעט מחלק האסדו (הזול יותר). כך גם לגבי נתח אנטריקוט ארוך יחסית, המעיד על צירופם של חלק משרירי הצוואר, שמחירם נמוך יותר.

טווח היישון משפיע אף הוא על המחיר. ככל שמיישנים יותר, יש יותר פחת. שכבת הבשר החיצונית מתייבשת, ויש להורידה כשמנקים את הבשר. רמת הגימור, כלומר האופן שבו מנקים את הבשר מרצועת השומן או העצם, משפיעה אף היא על המחיר.

הפרשי מחירים בין סוגים שונים של בשר קפוא יכולים לנבוע מסיבה נוספת: על-פי חוק, כל הבשר המיובא לישראל, חייב לעבור תהליך הכשרה בחו"ל. מקורות בתעשיה מודים כי קיימת לא מעט סחורה לא כשרה המוברחת לארץ, בעיקר מארגנטינה, מאוסטרליה ומאורוגוואי- דבר המוזיל מאוד את עלות הבשר.

סיבה אפשרית אחרונה לשוני במחיר קשורה למיתוג העסק. כאן נכנסים משתנים אותם קשה יותר לאמוד, כגון יוקרה, מוניטין, ותק ופנייה לקהל יעד שונה.

לבחור את הנתח הנכון

אנטריקוט: הנתח שנמצא מאחורי 8 הצלעות הראשונות של הפרה. לדברי עומרי שחר, השף הראשי של רשת פאפאגאיו, האנטריקוט צריך להיות משויש במידה גבוהה: "רמת השיוש, מהמלה 'שיש', מגדירה את כמות נקודות ופסי השומן הזרועים בבשר. השומן מוסיף לבשר טעמים ועסיסיות".

שמואלי ממליץ לבקש מהקצב לא לפרוש את נתח של פחות מ-400 גרם, אלא להכינו בשלמותו ורק לאחר מכן לפרוס אותו. בנוסף, הבשר חייב להיות מיושן היטב: "כשלוחצים עם האצבע על בשר איכותי, טרי ומיושן - נשארת גומה עמוקה במרקם הרך". בנוסף, אם יש בנמצא, ממליץ שמואלי לבחור נתח עם עצם - וכמובן לבקש מהקצב להוריד את משקלה משקלול המחיר - שכן העצם מוסיפה טעמים ומעשירה את הבשר.

מחירים: העלות לצרכן של אנטריקוט קפוא, שהוא בדרך כלל מיובא, היא 59-120 שקל לק"ג. נתח טרי איכותי עולה בין 100-140 שקל לק"ג.

סינטה: גם הסינטה חייבת להיות משוישת, כי אם היא נטולת שומן, היא לא טובה לסטייקים. על אף שבמקומות רבים, בעיקר ברשתות הגדולות, אפשר למצוא גם סינטה עגל. "הוא פחות מומלץ", אומר שמואלי, "מכיוון שהוא יחסית קשה וצמיגי".

מחירים: סינטה קפואה מיובאת עולה כ-50 שקל לק"ג, לעומת הנתחים הטריים והאיכותיים, שעולים לרוב 80-115 שקל לק"ג.

פילה: נתח הקרוב לאחורי הפרה, שהוא שריר רך ונקי משומן. שימו לב אם שוקלים לכם את הבשר עם רצועת השומן שבצדו של הנתח - כל גרם פה יקר מאוד. לדברי שמואלי, כדאי לוודא שהפילה שמוכרים לכם אינו מפרה צעירה מדי, כלומר, שהנתח המקורי לא שקל פחות מ-2 ק"ג. אפשר לזהות פילה עגל אם שמים אותו לצד פילה פרה, העגל בהיר יותר. כדאי גם לשאול על מידת היישון. פילה איכותי לא צריך ליישן יותר מיומיים שלושה.

מחירים: בשל קוטנו של הפילה בפרה, מחירו הוא היקר ביותר מכל הנתחים. פילה קפוא (תמיד מיובא) עולה בדרך כלל 100-140 שקל לק"ג. הנתחים הטריים עולים 190-210 שקל.

אסדו: קשתית שדרת צלעות באזור הבטן. בשר שמן וקשה יחסית, המתאים לבישול ארוך. בדרך כלל מגיע טרי.

מחירים: 45-60 שקל לק"ג, תלוי אם זה בשר פרה, עגל, או עגל מעורב

שייטל: בשר מהחלק האחורי של הפרה, חלק ייחודי שאפשר להשתמש בו לכל סוגי הבישול, מקדירה ועד טחינה. בדרך כלל מגיע טרי.

מחירים: 60-100 שקל לק"ג.

מתי לקנות בשר טרי

לדברי אייל לביא, שף ושותף במסעדת רוקח 73: "כשמדובר בבקר לצורך בישול ארוך אפשר לפעמים להתפשר על בשר קפוא, רצוי בנתחים העתירים בשומן. לצורך בישול קצר, כמו עם אנטריקוט, פילה, או סינטה, בשר טרי הוא המועדף. בתהליך הפשרת הבשר הוא מאבד חלק מהנוזלים ומטעמיו".

לביא מציין גם כי מסעדות רבות משתמשות בבשר קפוא: "אין עם זה כל בעיה. זה יכול להיות בשר משובח הערב לחיכו של הסועד. אבל הצרכן צריך לדעת מה הוא מקבל, ולא להתרעם על הפרשי המחירים, שהם לפעמים עד פי שניים יותר גבוהים כשמדובר בבשר טרי איכותי. לדוגמה, אם נתח אנטריקוט במסעדה עולה פחות מ-100 שקל, רוב הסיכויים שהוא לא מבשר טרי".

איך בכל זאת אפשר להבדיל? ההמלצה הראשונית של כל המומחים היא לקנות במקום אמין, שיגיד לכם אם הבשר מופשר או טרי. כדי למנוע את הבלבול במושגים (מצונן לעומת מופשר), כדאי לשאול את הקצב באופן ישיר האם הבשר היה קפוא והופשר. מעבר לכך, דרוש ניסיון קל בזיהוי בשר טרי. "בשר טרי מבריק יותר, על-פי רוב בצבע אדום חי, אך הוא דווקא בהיר יותר מבשר מופשר", מסביר לגזיאל.

תאריך:  06/02/2009   |   עודכן:  06/02/2009
בר חיון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היכן לקנות בשר ליום הבחירות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין אלפי הקורבנות של הונאת הפונזי שביצע יו"ר נאסד"ק לשעבר ברנרד מאדוף נמצא גם פרקליטו איירה לי סורקי - כך עולה מרשימת הלקוחות המלאה של חברת ההשקעות של מאדוף, שפורסמה אתמול בארה"ב.
06/02/2009  |  אשר שכטר, ליאור דטל  |   חדשות

אם מייקל פלפס חשב שעישון מריחואנה זה שעשוע בלתי מזיק, הוא נוכח לדעת שזה לא כל כך פשוט. השחיין האמריקני, זוכה שמונה מדליות הזהב במשחקי בייג'ין, הושעה לשלושה חודשים מהבריכה לאחר שצולם מעשן סמים.


06/02/2009  |  מערכת אתר ספורט 5  |   חדשות
פרקליט המדינה משה לדור הודיע לשר החקלאות ופיתוח הכפר, שלום שמחון (העבודה), כי לאחר בחינת הממצאים שנאספו במהלך החקירה בעניין חשדות לקבלת טובות הנאה פסולות בחברת קווי אוויר למטען (ק.א.ל), הוחלט לסגור את תיק החקירה נגדו. הפרשה זכתה לכינוי: פרשת אגרקסקו. מעת פתיחת החקירה חלפו כארבע שנים.
06/02/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
היום לפני 37 שנה, ב-6 בפברואר 1972, זוכה "השוטר אזולאי", סרטו של אפרים קישון, בפרס גלובוס הזהב.
06/02/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
טיפ בריאות: סרטן צוואר הרחם פוגע במיליוני נשים בעולם כולו בכל שנה, והוא סוג הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים.
06/02/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il