ההפסד
שנת 2002 היתה הגרועה בתולדות פיאט, מאז היווסדה לפני 104 שנים: בסוף השבוע הציג הקונצרן האיטלקי הפסדי עתק בסך 4.26 מיליארד אירו.
במעמד הצגת הדוחות הכספיים הודיעה מועצת המנהלים, כי במהלך השנה-וחצי הבאות תעביר לחטיבת הרכב תזרים מזומנים חיוני של 5 מיליארד אירו. 3 מיליארד אירו יועברו לחטיבה הנאבקת על חייה העיסקיים, באופן מיידי.
ההפסד התיפעולי של פיאט הוכפל ויותר במהלך השנה החולפת, והגיע ל-762 מיליון אירו, לעומת 318 מיליארד אירו שהפסידה פיאט ב- 2001. הקונצרן חב 1.34 מיליארד אירו מהפסדיו, לחטיבת הרכב - המהווה את ליבת עסקיו.
אומברטו אניילי לראשות פיאט
באמצע השבוע שעבר הודיעה פיאט כי אומברטו אניילי (68) התיישב במושב ה"חם" שבצמרת הנהלת פיאט. מינויו מצביע על מחוייבות משפחתית לחברת הרכב האיטלקית הנתונה במשבר הקשה בתולדותיה.
היו"ר הנוכחי של פיאט, פאולו פרסקו, פינה מקומו לנכדו של מייסד החברה. אומברטו אניילי עמד עד כה בצל אחיו הבכור, גי'אני, שניפטר בחודש שעבר.
עם כניסתו לתפקיד פתח אומברטו בסידרת מינויים, וכמנכ"ל החברה הרביעי במהלך 9 החודשים האחרונים, מונה ביום רביעי החולף גו'זפה מורצ'יו, המגיע מחברת פיראלי – יצרנית צמיגי האכות.
הקריירה של אומברטו אניילי מסמלת את העליות והמורדות שעברו על חטיבת הרכב. הוא כבר כיהן בתפקיד הבכורה בחברה, אך הודח ממנו ב-1970 עקב המשבר הקשה אליו ניקלעה פיאט. אניילי ופיאט חזרו לעצמם בשנת ה-80', אך ב-1990 שב והודח בעקבות משבר קשה שכמעט וגרם לפשיטת רגל.
פיאט חולצה מהמשברים, בין היתר, בעזרת תזרים מזומנים שהגיע מאת ממשלת לוב, אשר נותרה מאז כבעלת מניות כבדה.
חייו הפרטיים של אומברטו אניילי ניפגעו גם הם. בנו גי'וואנינו ניפטר ב-97' מסרטן המעי, לאחר שעמד עד הגיעו לגיל 33, בראש חברת פיאג'יו – יצרנית הרכב הדו-גלגלי.
ג'נראל מוטורס
בינואר החלף ניפגשו ראשי פיאט עם נציגי קונצרן ג'נראל מוטורס האמריקני. הפגישה נערכה בניו יורק, במאמץ להשיג תמיכה כספית מצד בעלי המניות האמריקניים, אך סוכנויות הידיעות הזרות דיווחו כי במגעים לא הושגה פריצת הדרך המקווה.
יו"ר פיאט היוצא, פאולו פרסקו, ומנהל החברה דאז, אלסנדרו בארבריס, ניפגשו עם ראשי GM לפגישה ארוכה בת כ-5 שעות, אך סירבו להגיב בתום הדיונים - להם ציפו מזה זמן רב.
לג'נראל מוטורס אופציית 'פוט' לרכישת יתרת 80% בבעלות על פיאט, מעבר ל-20% הבעלות שבידה כעת.
פיאט בג'נבה
חטיבת פיאט אוטו של קבוצת פיאט תציג בתערוכת המכוניות הבינלאומית שתיפתח השבוע בז'נבה שני 'דגמים מוקדמים', להבדיל מ'מכוניות הקונספט' שמציגות לרוב יצרניות הרכב.
הכוונה לדיגמי טרם ייצור, המוצגים עתה רק בשמות הקוד: פרויקט 169, אשר יהפוך תוך זמן קצר למכונית מיני חדשנית מדגם 'פיאט פאנדה', ופרויקט 350, שיהפוך בעתיד למיניואן קומפקטי חדש.
פיאט מציגה גם מנוע דיזל חדש בנפח 1.3 ליטר ובעל 16 שסתומים שמכונה 'מולטיג'ט'. למנוע מערכת מסילת סולר משותפת מהדור השני, והוא מיוצר כסנונית ראשונה לשיתוף הפעולה שבין פיאט לג'נרל מוטורס.
פיאט מקווה, כי 'הדוגמא האישית' אשר נותנת משפחת אניילי לחברה, תמריץ גם גורמים נוספים ובהם ממשלת איטליה ו-GM, להעניק סיוע חירום החיוני לשיקום חטיבת הרכב. מהנדסי החטיבה מציגים לפיכך בז'נבה את תכניותיהם העתידיות, שבלעדן אין תקומה לחברת רכב.
בעבר רכשה פורד חברות בריטיות כיגואר ואסטון מרטין, אך גילתה לאחר מעשה כי היו חסרות כל עתיד הנדסי. מאידך חברת דייהו הדרום קוראנית זכתה להצלה מצידה של GM, תודות לשלל הדמים היורדים עתה משולחן השירטוט אל קווי הייצור.