פער גדול בין חלקן של הנשים באוכלוסיית הסטודנטים-כולל לתארים מתקדמים לבין חלקן בדרגים של ההיררכיה המוסדית. כך עולה מנתונים שמקורם באוניברסיטאות בישראל.
באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, מהוות הסטודנטיות מעט יותר ממחצית התלמידים לתואר שלישי, אך רק כרבע מראשי המחלקות הן נשים. שיעור הנשים בין חברי סינאט האוניברסיטה ושיעורן בין הפרופסורים בדרגה הגבוהה ביותר (פרופסור מן המנין) נמוך עוד יותר.
נתונים אלה פורסמו לקראת הכנס "העצמת מדעניות באוניברסיטה בדרך של חונכות אקדמית", שיתקיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ביום רביעי, 12.3.03, לקראת "יום האשה במדע".
יועצת נשיא האוניברסיטה לקידום מעמד האשה וראש המחלקה לעבודה סוציאלית, ע"ש שפיצר, פרופ' ורד סלונים-נבו, סבורה כי אחת הסיבות לתופעה זו היא העדר מסגרת של חונכות בלתי פורמלית בקרב נשים, מסגרות המאפשרות לחוקרות צעירות ומתחילות ללמוד מניסיונן ולהסתייע ביכולתן של מדעניות בכירות וותיקות.
פורום הנשים באוניברסיטת בן-גוריון, ביוזמתה של פרופ' סלונים-נבו, החליט לקיים כנס בנושא "העצמת מדעניות באוניברסיטת בן-גוריון: חונכות אקדמית". במסגרת הכנס, תוקם תשתית לבניית מסגרות מובנות של חונכות אקדמית מתמשכת בכל הפקולטות באוניברסיטה, במטרה לקדם תהליכים של העצמת נשים, יצירת קשרים בלתי-פורמליים ותמיכה הדדית בין מדעניות.
היוזמה להקמת הפורום, באה בעקבות הפער המגדרי הקיים באקדמיה באוניברסיטאות השונות בארץ. המיזם אינו מיועד לגברים מכיוון שבקרב הגברים מתפתחות באופן טבעי מערכות כאלה המקילות על קידומם והתפתחותם המקצועית.
כנס היסוד מיועד לשמש הנעה ראשונית למערכת של חונכות אקדמית שתכלול, בין השאר: מפגשי חונכות מובנים, במועדים קבועים, בכל פקולטה ומפגשים מיוחדים למדעניות המצטרפות לאוניברסיטה; הקמת רשת דואר אלקטרוני וקבוצות דיון וירטואליות בקרב מדעניות; קביעת חברת-סגל בכירה בכל פקולטה, שתוביל את המהלכים הנדרשים ותשמש כתובת בנושא זה. מערכת החונכות, כאשר תוקם, תוכל לשמש מודל על-פיו יוקמו מערכות דומות גם באוניברסיטאות אחרות.