|
השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
"יש הסכמה על הפרויקט הזה גם עם הירדנים, גם עם הפלשתינים, וגם עם הבנק העולמי, שיהיה חלק ממימון הפרויקט. הירדנים מתכננים בכל מקרה לפעול בנושא, ולכן כדאי לנצל את ההזדמנות ולפעול בשיתוף פעולה איתם". כך אמר (יום ב', 27.7.09) סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל, במסגרת דיון שנערך בוועדת הכלכלה בו הוצג פרויקט תעלת הימים.
לדבריו, מכיוון שמדובר בפרויקט גדול, הוא ממליץ להתחיל בפיילוט שיאפשר בחינה של הגורמים השונים אשר ישפיעו על הפרויקט, כגון ההשפעה הגיאולוגית והאקולוגית, כמו גם בחינה של ממשקי שאיבה ושחרור שונים. התהליך, על-פי דברי השר, יתקיים ללא נזק מהותי, וההתפלה שמוצעת בפיילוט, בכמות של 100 מיליון מ"ק, תהווה פתרון למצוקת המים האקוטית בירדן. כמות דומה של מים מותפלים, בהיקף של 100 מיליון מ"ק גם כן, תועבר לים המלח. מקור המים שיותפלו יהיה בים סוף.
עלות הפיילוט הכוללת, בשקלול מרכיב ההתפלה, היא 1.25 מיליארד דולר, כאשר הפרויקט השלם יעלה בין 10 ל-15 מיליארד דולר. טרם הוחלט על מודל המימון הסופי של הפיילוט.
השר שלום הציג בפני הוועדה את דוח מבקר המדינה שטען כי "המשך הימנעות מעשייה היא החלופה הגרועה ביותר מבחינה סביבתית ומבחינה כלכלית".
עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, בירכה על היוזמה אך טענה כי יש לבחון חלופות אחרות להצלת ים המלח שיכולות להיות פחות פוגעניות בסביבה. לטענתה, גם הפיילוט הוא פרויקט עצום בפני עצמו ויש חשש מהנזקים הסביבתיים שייגרמו כתוצאה מכך. חברי הכנסת דב חנין (חד"ש) וניצו הורוביץ (מרצ) החרו-החזיקו אחריה ואמרו כי מדובר במהלך עם סיכונים גדולים מאוד שצריכים להיבחן בזהירות וכי יש לשקול גם את החלופות.
סילבן שלום ענה למסתייגים מן הפרויקט ואמר, כי "כל אלה שחוששים יכולים להיות צודקים, אבל הם גם יכולים להיות לא צודקים. תראו מה קרה עם כביש 6. הילכו עלינו אימים ובסוף הפרויקט היה הצלחה גדולה. תמיד אמרתי לפקידי האוצר שלא בכל דבר הם צודקים. אחת הסיבות שהלכתי לפיילוט היא כי גם אני רוצה לדעת איך זה יעבוד".