|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?

12 לוחמים נעדרים; 50 חיילי מארינס נפגעו; שר ההגנה העירקי: נכה באויב הציוני

סדאם נפגע בהפצצה הראשונה, אך כנראה שרד; שמועות שסגנו טהא יאסין-רמדאן נהרג התבדו; פטריוט הפיל מטוס בריטי ובו שני טייסים; בוש הודיע: כוחות הומניטריים יכנסו לעירק ביום ג'
23/03/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

   רנית נחום-הלוי
עירק מחזיקה לפחות חמישה שבויים אמריקנים; תמונות מחרידות באל-ג'זירה

   גיל איל
חיסול ממוקד: סיפורו של המרגל שכמעט הכריע את המלחמה

   עמוס באר
פדויי השבי: להתיר צילומי שבויים

   יואב יצחק
הנשיא בוש: המלחמה תהיה ארוכה מהנצפה; בגדד שוב מופצצת; גורלו של סדאם טרם נודע סופית

   יואב יצחק
רשת ABC: סדאם נפגע בהפצצה; הפנטגון מאשר; משרד ההסברה העירקי מכחיש

   הדר פרבר
מחריף הקרע בין ארה"ב לטורקיה: הפנטגון מוותר על פתיחת חזית צפונית מתחומה

   הדר פרבר
ארה"ב בשירות העולם: "לא נקבל כל תוצאה אחרת מלבד ניצחון"

   ענבל אביב
תאונה שלישית במפרץ: מטוס בריטי הופל על-ידי פטריוט אמריקני

   ענבל אביב
סגן נשיא עירק: ארה"ב משתמשת בנשק להשמדה המונית; עירק מחזיקה שבויים

   ענבל אביב
שר ההסברה העירקי: 77 אזרחים עירקים נהרגו ו-366 נפצעו בהפצצות על בצרה

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הודיע (יום א', 23.3.03) כי ביום ג' יוכנסו לעירק כוחות של אירגונים הומניטריים כדי לסייע לאוכלוסיה בשטחי עירק שנכבשו.

"העירקים חיו תחת רודן שניצל את אוצרותיהם כדי לבנות לעצמו ארמונות. הם צריכים מזון ותרופות. בקרוב ייכנסו אנשי האירגונים ההומניטריים כדי לסייע בטיפול באנשים אלו".

בתידרוך המפקדה הצבאית האמריקנית התייחסו מפקדי הצבא להתפתחויות האחרונות (יום א', 23.3.03). על-פי המידע שנמסר בתידרוך, מעל 2,000 לוחמים עירקים נלקחו בשבי. כמו כן, על-פי המידע שברשות המפקדה, נעדרים 12 לוחמים אמריקנים.

בתידרוך הובעה ביקורת רבה כלפי רשת אל-ג'זירה, ששידרה תמונות בניגוד לאמנת ג'נבה, ואשר איפשרה 'לנסות להשפיל' לוחמים אמריקנים.

שר ההגנה העירקי: נכה באויב הציוני

שר ההגה של עירק, סולטן האשם-אחמד, אמר במהלך תידרוך למפקדי צבאו, כי "עירק תכה באויב הציוני". התידרוך שודר בטלוויזיה העירקית.

בישראל מעריכים, כי מדובר בניסיון לחזק את המוראל העירקי, בדומה לניסיון להטיל על ישראל אחריות באמצעות פרסום דבר מציאת שאריות הטיל שיוצר בארץ.

היום הרביעי למלחמה - גדוש אירועים

היום הרביעי למלחמה נגד עירק גדוש אירועים דרמטיים: נאסיריה ומערב בצרה כותרו ונכבשו. אחרוני הלוחמים במערב בצרה נכנעו לאחר מו"מ שנמשך כיממה; בגדד הופצצה שוב במהלך הלילה.

כוחות בריטים חשפו (יום א') נשק ותחמושת בכמות גדולה שהותיר הצבא העירקי במנוסתו מבצרה בין השאר נתגלתה כמות של מוקשים ימיים גדולים וטילים נגד ספינות מתוצרת רוסיה ובהם שני טילי שיוט "אל-חאריט". אורכו של טיל כזה 6 מטרים ועוביו מטר.

כמו-כן נתגלו כמה ראשי חץ המיועדים לטילים. בסך הכל מדובר בארבעים בונקרים תת קרקעים גדושים בתחמושת, מסוגים שונים כולל פצצות אר.פי.ג'י. ופריטים אחרים. על טילי השיוט הרוסיים מצויין שהם יוצרו בשנה שעברה.

שר ההגנה האמריקני, דונלד ראמספלד, אישר אחר-הצהריים - אחרי גל של שמועות והכחשות מביכות - כי בידי הכוחות העירקים אכן נמצאים כ-10 נחתים אמריקנים שבויים. משרד ההגנה האמריקני השתמש בשפה רכה יותר, ועתה הוא טוען שמדובר ב'נעדרים'. ראמספלד הוסיף, כי עירק לקחה בשבי גם כמה עיתונאים מערביים. ככל הנראה, מתייחס ראמספלד לשלושה אנשי צוות מרשת הטלוויזיה הבריטית ITN.

רשת ABC הביאה מדבריו של מקור צבאי בכיר, שדיווח כי 11 חיילים אמריקנים נפלו עד כה בשבי. מדובר בחיילי תחזוקה שהיו מוצבים בנאסריה, והיו בדרכם למשימת אספקה. החיילים נפלו ככל הנראה בשבי. המקור ציין, כי לפחות 50 חיילי מארינס בנאסריה נפגעו כשלעבר רכבם נפתחה אש ארטילריה עירקית.

קרוב לשעה 16:30 (שעון ישראל) שידרה רשת אל-ג'זירה תמונות מחרידות של שבויים והרוגים אמריקנים, שנתקבלו כביכול מהטלוויזיה העירקית. (ראה קישור). בצילומים נראו גופות של חיילים אמריקנים, וראיונות עם חיילים חיים, שמסרו את שמם, דרגתם ומספרם האישי.

חאליד אל-חשימי, בכיר בצבא העירקי, התראיין לאל ג'זירה ואמר: "יש לנו שבויים ויש להם הרוגים. הם לא מוחזקים אצלי, אלא אצל אחרים".

על-פי התקשורת האמריקנית, העירקים מתכוונים לעשות שימוש בלוחמים האמריקנים כמגנים אנושיים, אשר ימנעו מהאמריקנים לפגוע במטרות חשובות לעירקים (ראה קישור).

מאות מטרות נפגעו בהפצצה הגדולה שנמשכה גם בלילה, כפעולת ריכוך לפלישה הקרקעית שבדרך; כוח הכולל כ-2,000 משוריינים, מטוסים ומסוקים כחיפוי, עוכב בדרכו לבגדד, מדרום.

הקרבות באום אל-קאסר, עיר נמל חשובה, פרצו מחדש, וגרמו לעיכוב הכוח הקרקעי העושה דרכו לבגדד. הקואליציה הורתה על איגוף הכוח העירקי התוקף, והשאירה את הטיפול בכוח העירקי בידי המפציצים ומטוסי הקרב. על-פי הערכות של המטה הבריטי: כוחות הקואליציה יגיעו לבגדד ביום שלישי. ואז יחל כיבוש העיר, שיימשך מס' ימים.

גם עירק משיבה מלחמה, לפחות במערכה התקשורתית על-דעת הקהל. סגן נשיא עירק, טהא יאסין-רמדאן, מסר במסיבת עיתונאים שערך, כי "תוך שעות ספורות תראו את חיילי האוייב שנפלו בשבי בקרבות על שוק אל-שיוק וכן את הטנקים השרופים בשוק אל-שיוק". המדובר, ככל הנראה, בכמה חיילים אמריקנים שנשבו בקרב שניהלו באזור נאסיריה. בכוונת משרד ההגנה העירקי, להציג את השבויים בטלוויזיה, במטרה לזעזע את אזרחי ארה"ב, המעניקים (בסקרים) גיבוי מוחלט לנשיא ג'ורג' בוש.

גורלו של סדאם חוסיין טרם ידוע סופית. הפנטגון אישר - סדאם נפצע. מבוקר יום ה', סדאם נעלם. רשת ב' מדווחת היום, כי ככל הנראה סדאם נפצע, אך הוא חי. מקורות בושינגטון מסרו, כי סגנו של סדאם, טהא יאסין-רמדאן, נהרג בתקיפה הראשונה. ואולם, שמועות אלה התבדו בצהריים (יום א'): יאסין-רמדאן הופיע במסיבת עיתונאים, ותקף את ארה"ב, וכן את מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן - על שהוא משרת, כביכול, את אמריקה [ראו קישור].

בתוך כך, דיווח שר ההסברה העירקי בצהריים, כי 77 אזרחים עירקים נהרגו ו-366 נפצעו בהפצצות הכבדות על בצרה. השר התייחס גם לאום קאסר, וטען כי לא נפלה ונכבשה, כפי שמדווחים האמריקנים. "חיילנו נלחמים והם יראו לאמריקנים את מותם", אמר השר [ראו קישור].

במהלך הלילה (ליל יום שבת) שוב חודשה המתקפה על עירק. הטלוויזיה העירקית דיווחה, על קרבות עזים באזור העיר השיעית נג'ף - הנמצאת כ-160 ק"מ דרומית לבגדד. האמריקנים שהעבירו כוחות בדרך לבגדד, נבלמו כ-70 ק"מ מהעיר. פצצות רבות פגעו בשכונות הדרומיות, ורשת החשמל נפגעה. על-פי דיווח שלא אושר, נהרג המנהיג האזורי של מפלגת הבעת'.

רשת סקיי ניוז דיווחה, כי מטוס קרב של חיל האוויר המלכותי, שהיה בדרכו חזרה ממשימה, התרסק באזור המפרץ. הרשת דיווחה עוד, כי טיל פטריוט אמריקני - ששוגר מכווית בטעות על-ידי האמריקנים, הוא שגרם להפלתו של המטוס. שני הטייסים נהרגו [ראו קישור].

גורמים בכירים בפנטגון מסרו, כי צבא עירק מנסה להעביר סוללות טילי קרקע-קרקע מצפון לבצרה - אזור שנכבש על-ידי האמריקנים והבריטים. צבא עירק פעל כדי להדוף את החיילים האמריקנים והבריטים המתקדמים מדרום עירק אל בגדד.

על החדשות מהחזית מעיבה הבוקר החדשה הבאה: חייל אמריקני ביצע פיגוע בבסיס אמריקני בדיביזיה בכווית. החייל השליך שני רימונים בבסיס פנסילווניה של יחידה 101. מהפיגוע נהרג חייל, 13 נפצעו, מהם שלושה קשה. החייל, אמריקני-מוסלמי, נחקר. המניע אינו ברור, בשלב זה. חבריו דיווחו כי הוא התנהג באחרונה באופן מוזר.

הנשיא ג'ורג' בוש מכין את האומה האמריקנית למלחמה קשה מזו שהיתה מתוכננת. בנאום לאומה במוצ"ש אמר, כי מדובר במערכה מסובכת ומורכבת, שתימשך זמן ארוך יותר מזה שנצפה תחילה, שלאחריה תצטרך ארה"ב לפעול לשיקום עירק. לא נקבל שום תוצאה מלבד ניצחון, אמר [הנאום המלא, ראו קישור].

התפתחות חשובה הבוקר: לאחר מו"מ שנמשך יותר מיממה, נכנעו הכוחות הלוחמים במערב העיר בצרה. כוח בריטי נכנס לעיר, בניסיון לקבל את השליטה לידיו. עדיין קיימים כמה כיסי התנגדות בעיר, ואלה לוחמים בחיילי הקואליציה. עתה מתנהל מו"מ לכניעת יתר הלוחמים.

גורמים בעירק דיווחו בבוקר (יום א'), כי שלושה חיילים אמריקנים נהרגו בקרבות באום קאסר. לא נתקבל כל אישור לידיעה מכוחות הקואליציה.

במוצ"ש התקבלו ידיעות מרשת רוסית אשר שידרה, כי בידי העירקים שלושה שבויים אמריקנים לפחות, שנלכדו לאחר שצנחו במערב עירק. כתב הטלוויזיה הרוסית אמר, כי הוא ראה בעצמו את אחד הנחתים שנלכד. גם רשת הטלוויזיה אל-מנאר של החיזבאללה, שידרה בדרום לבנון, כי הנחתים נלכדו כשהוצנחו במערב עירק - באזור גבול סוריה, מדרום לנהר הפרת. על-פי המידע, הנחתים הוצנחו באזור, כדי להשתלט על מפעלים המייצרים חומר כימי המיועד לנשק להשמדה המונית. את הידיעות כי מספר נחתים אמריקנים נעדרים, אישר אחר הצהריים דונלד ראמספלד, שר ההגנה האמריקני.

מאוחר יותר שידרה הטלוויזיה הסעודית - 'אל ערבייה', כי חיילי עירק הפילו מטוס אמריקני, ושבו את הטייס שצנח. אם נכונה הידיעה, נראה כי היא אינה קשורה לנחתים שנשבו במערב עירק (ראו לעיל, על-פי הטלוויזיה של החיזבאללה).

בזירה הצפונית בעירק נרצחו ארבעה, בפיגוע טרור. שניים מהם עיתונאים, אחד מהם הוא עיתונאי אוסטרלי; בסביבות העיר בצרה נעלם צוות טלוויזיה בריטי, הכולל שלושה אנשים, לאחר שנפתחה לעברם אש [ראו קישור].

המערכה האמריקנית-בריטית נגד עירק, תימשך זמן רב יותר מהמתוכנן. אחת הסיבות להסתבכות, היא הקרע עם טורקיה [ראו גם קישור]. בעקבות העיכובים החליט הפנטגון להוציא את כוחותיו מטורקיה, ולהעבירם למפרץ הפרסי, דרך תעלת סואץ.

ההעברה החלה בשבת: 40 ספינות מלחמה מעבירות את הכוחות דרך תעלת סואץ. וכך, אותם כוחות שיועדו מלכתחילה לפתיחת חזית צפונית נגד עירק (משיטחה של טורקיה), יתגברו את הכוחות במפרץ. ארה"ב בוחנת עתה אפשרות פתיחת חזית צפונית, בכל זאת, באמצעות כוחות מוצנחים. אלא שעניין זה כרוך במאמץ רב, זמן וכסף גדול עוד יותר.

תאריך:  23/03/2003   |   עודכן:  23/03/2003
יואב יצחק, ענבל אביב, גלית יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רמת הכוננות בישראל לא תורד, בשלב זה. כך החליטו בכירי מערכת הביטחון, בהם ראש הממשלה אריאל שרון ושר הביטחון שאול מופז.
22/03/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
בירת בריטניה, לונדון אחוזת פאניקה (במידה מסויימת). בחנויות רבות ברחבי לונדון מדווחים הצרכנים על מצוקת מים. אזרחים רבים רכשו מים מינרלים ומזון משומר מחשש למלחמה אפשרית - גם בבריטניה. ישנם אף אזרחים, ששוקלים לצאת מאזור לונדון.
22/03/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
תלמיד תיכון ממדינת אלבהמה בארה"ב לא האמין למראה עיניו. הוא גלש באינטרנט ועבר על רשימה של עברייני מין, ונדהם לגלות את שמו של המורה למתמטיקה שלו מופיע בה.
22/03/2003  |  גיל איל  |   חדשות
זוכי פרס ישראל בתחום מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה לשנת התשס"ג הם: גאולה כהן, האלוף (במיל.) מאיר עמית, ומוסד "יד ושם". כך הכריזה שרת החינוך, לימור לבנת.
22/03/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
השחקנית אליזבת טיילור (71) עוזבת את עסקי השעשועים, ואומרת, כי גיוס הכספים לטובת המלחמה באיידס חשובה לה יותר מאשר קריירת המשחק שלה. כך באתר אננובה (שבת, 22.3.03).
22/03/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
המעבר פועל מכוח תובנות העומדות בסתירה למציאות    תובנות מערביות היכו שורש גם בישראל והביאו לשינוי מדיניות ולפתיחת מו"מ עם ארגוני הטרור פתח ואש"ף, על-אף שחזונם הוא "שחרור פלשתין מהנה...
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
צבי גיל
צבי גיל
במציאות הזאת אף שהמערכה בפנים היא קשה וסיזיפית, בחוץ היא תהיה יעילה יותר שכן הבן-גבירים והסמוטריצ'ים אף שהם מצויים בכול מקום אינם קובעים את סדר היום כפי שאלה קובעים אצלנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il