|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תגובות על דוח העוני

ח"כ פינס: יש להעלות את שכר המינימום

לדבריו, "על המדינה לעודד יציאה לעבודה ולדאוג ששכר העבודה יהיה ראוי ויאפשר קיום בכבוד" יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "דוח העוני אינו משקף את התמונה האמיתית בשטח של תוצאות המשבר הכלכלי הגלובלי"
02/11/2009  |   גלית יצחק-אוגנוב   |   חדשות   |   תגובות
מאת: גלית יצחק  |    |  News1  |  תגובות
ח"כ פינס דורש לקיים שינוי מהותי [צילום: פלאש 90]

מגמת יציבות: 1,651,300 עניים בשנת 2008
עידן יוסף
לעומת 1.630,400 ב-2007 * שיעור הילדים העניים המשיך את מגמת הירידה שהחלה ב-2006 * ירידה בשיעור העוני בקרב משפחות ערביות בשל גידול במספר המפרנסים ובהכנסה מעבודה * עומק העוני בקרב משפחות חד-הוריות החמיר * מימדי העוני בקרב משפחות עובדות נותרו יציבים
לרשימה המלאה

מנתוני דוח העוני והפערים החברתיים לשנת 2008 של המוסד לביטוח לאומי עולה, כי 420,100 משפחות עניות היו בישראל ב-2008, שבהן חיו 1,651,300 נפשות, מתוכן 783,600 ילדים. תחולת העוני של משפחות נותרה יציבה: שיעור המשפחות שהכנסתן הפנויה נפלה מקו העוני עמד על 19.9% - שיעור זהה לזה ששרר ב-2007.

בעקבות נתונים אלה, ח"כ אופיר פינס וכן מספר מנכ"לים בארגונים שונים הביעו את דעתם בנושא.

ח"כ פינס: מציאות בה כמעט חצי מהעניים עובדים היא שערוריה

ח"כ אופיר פינס אמר בתגובה לדוח העוני של המוסד לביטוח לאומי, כי "על הממשלה לגבש מדיניות שתצליח להפחית את נתוני העוני ולצמצם את הפערים בחברה. הטענה כי אין הידרדרות איננה מספקת ואין להתגאות בה. חברה בה 34% מהילדים ו-22.7% מהקשישים עניים היא חברה במצב קשה ביותר".

ח"כ פינס הוסיף, כי "נחוץ שינוי מהותי בסדרי העדיפויות הלאומיים. על המדינה לעודד יציאה לעבודה ולדאוג ששכר העבודה יהיה ראוי ויאפשר קיום בכבוד. לנוכח השתוללות השכר לבכירים, העובדה כי קיימים כל-כך הרבה עובדים עניים מקוממת. פערי השכר בחברה הישראלית מהווים איום קיומי עליה, שעלול להתפוצץ לנו בפנים. נחוץ טיפול יסודי בהעסקה פוגענית והעלאה של שכר המינימום".

לדבריו, "הממשלה חייבת להציב את נושא סגירת הפערים וצמצום ממדי העוני במקום גבוה בסדר העדיפויות ולהכין תוכנית חומש לאומית לטיפול בנושא".

הדוח מוכיח שהעצמאים הם הנפגעים העיקריים

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, אמר כי נתוני דוח העוני המתפרסמים היום הם נורת אזהרה נוספת באשר למצבם ההולך ומחמיר של ציבור העוסקים העצמאים בעקבות המשבר הכלכלי: "כבר שנתיים רצופות שיש גידול בשיעור תחולת העוני בקרב העצמאים, המגיעה ל-16.9% - עלייה של אחוז ושתי עשיריות מהשנה שעברה", מצטט עו"ד טלמון מנתוני הדוח ומוסיף כי "משמעותם חמורה יותר לאור הנתונים על הירידה בתחולת העוני בקרב השכירים".

לדברי עו"ד טלמון, הדוח מוכיח שוב את אפלייתם הקשה של בעלי העסקים העצמאים לעומת השכירים בשירותים ובסיוע שהם מקבלים מהמדינה: לאחר תשלומי ההעברה והמיסים, תחולת העוני בקרב השכירים יורדת בכמעט 30% בעוד שבקרב העצמאים תחולת העוני יורדת בכ-15% בלבד.

"מספרים קשים אלה מאשררים את שאנו טוענים כבר זמן רב מעל כל במה אפשרית: למדינת ישראל אסור להמשיך ולהפקיר את יזמיה ללא כל רשתות הגנה סוציאליות כמו דמי אבטלה, פיצויי פיטורין ומס הכנסה שלילי. המיתון והמשבר הכלכלי העולמי פגעו ברבבות בעלי משפחות שהעומדים בראשם הם בעלי עסקים עצמאים, וללא תוכניות סיוע מיידיות, דוח העוני הבא לגבי העצמאים יהיה אף חמור יותר", טוען נשיא להב.

"נתון נוסף המהווה איתות אזהרה באשר למצבם הקשה של העצמאים, הוא הגידול החריף בשיעור משפחות העצמאים הסובלות מעוני מתמשך: גידול של כ-20% מ-36% בשנת 2007 ל-55% בשנת 2008. נתון זה מוכיח כי ההזנחה השלטונית מייצרת פה דור שלם של בעלי עסקים עניים שעבודתם אינה מפרנסת אותם ואשר אינם מצליחים לכלכל את ילדיהם - מצב שאינו ראוי במדינה הקוראת לעצמה מדינת רווח מודרנית", מתריע עו"ד טלמון.

העוני מהווה איום אסטרטגי חברתי
פרי. משפחות רבות נפגעו מהמשבר הכלכלי [צילום: יח"צ]

איגוד העובדים הסוציאליים טוען כי "דוח העוני שהתפרסם היום הוא מסמך ארכיאולוגי, שאינו משקף את תמונת המצב הנוכחית, בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי".

יושב-ראש איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, אמר כי מהתורים הארוכים בלשכות הרווחה ניתן ללמוד כי משפחות רבות שנפגעו מהמשבר הכלכלי, אם שפוטרו ממקומות עבודתם או כאלה שרמת הכנסתן פחתה משמעותית - מצאו עצמן מתחת לקו העוני והן מצטרפות לאותן משפחות שכבר שנים חיות ומצויות בעוני, ולחלקן המשבר הכלכלי גרם להיות עניות יותר. אותן משפחות לא מופיעות בנתוני דוח העוני הנוכחי, שכן הוא מתייחס רק לשנת 2008, כשהמשבר הכלכלי היה רק בראשיתו.

פרי מזהיר מהתופעה המתמשכת, הגדלה עם השנים, של אחוז המשפחות העובדות מכלל המשפחות העניות. "אותן משפחות העובדות אך אינן מצליחות לחיות ברווחה כלכלית, אלא בעוני, עושות את מה שמדינת הרווחה המודרנית מצפה מהן, אולם העבודה לא מוציאה אותן מהעוני", טוען פרי.

לדבריו, העוני בישראל מהווה איום אסטרטגי חברתי, ואינו גזרה משמים. "הפתרון לבעיה הוא בצורה של שינוי מבני של חלוקת העושר במדינה. לצערנו, ממשלות ישראל לדורותיהן, נמנעות מלבצע טיפול שורש בבעיית העוני וגורלו של דוח העוני הנוכחי יהיה כגורלם של דוחות העוני הקודמים - להעלות אבק בארכיוני הממסד", אמר פרי.

נתוני הדוח לא משקפים תמונה מלאה

ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו-המרכז לכלכלה מדינית, מסביר כי הנתונים שהוצגו הינם חלקיים ואינם מצביעים על מגמה ארוכת טווח. "הירידה שהוצגה בדוח העוני הנוכחי לא נובעת מתוך מדיניות מכוונת של הממשלה, אלא כתוצאה משינויים שלא נעשו בהכרח ביוזמתה. הדוח מתייחס לנתוני העוני בשנת 2008, והרי שבמחציתה הראשונה הייתה ירידה באבטלה ובמספר דורשי העבודה. לפיכך, נתוני 2008 הם ממוצע שלא משקפים את העלייה הדרמטית במספר דורשי העבודה בעקבות המשבר הכלכלי".

בבדיקה שערך מרכז מאקרו, עולה כי ממדי העוני לא השתנו באופן משמעותי בעקבות המדיניות האנטי-חברתית מתחילת שנת 2000, שגרמה לאחוזי העוני מהגבוהים בתולדות המדינה. כמו-כן, בהשוואה למדינות אחרות, אחוזי הנפשות החיים מתחת לקו העוני בישראל עדיין גבוהים בהרבה. כיום בישראל חיים כ-32% ממשקי הבית מתחת לקו העוני לפני תשלומי העברה.

לדברי ד"ר נתנזון, "הירידה המוצגת בדוח אומנם מעידה על שיפור במצב העוני בישראל, אך השיפור הוא מינורי ואינו מספיק כדי להוביל למציאות חברתית טובה יותר. לא ייתכן כי במדינת ישראל, אחוזי העוני יעמדו על כשליש מהאוכלוסיה, ולממשלה לא תהיה מדיניות מובנית וארוכת טווח".

"על-מנת להצליח לגרום לירידה משמעותית, הממשלה חייבת בשינוי סדרי עדיפויות, ועליה לנקוט במדיניות אקטיבית, כזו התכלול כלים שונים שיסייעו לצמיחה בת הקיימא לחלחל לאוכלוסיות מוחלשות. העצמת השכבות החלשות היא תנאי חשוב ליצירת צמיחה כלכלית בת קיימא. בנוסף, על ממשלת ישראל לנהוג כמדינות אחרות בעולם, ולהזרים סכום לא מבוטל למען פתרון מצוקת העוני. גם אם יידרש קיצוץ תקציבי נרחב בתחומים אחרים. אם מדינה דוגמת ברזיל, שהיא מדינה מתפתחת, הצליחה להתמודד עם אחוזי עוני מהגבוהים בעולם, אין סיבה שממשלת ישראל לא תצליח", אמר.

פגיעה ביציבות התא המשפחתי
איבנבוים. דוח העוני מעורר דאגה [צילום: יח"צ]

מנכ"ל עמותת מאיר פנים, רחלי איבנבוים, אמרה בתגובה כי "הנתון שפורסם בדוח העוני מעורר דאגה. שיעורו היחסי של הציבור הנזקק בכלל האוכלוסיה מטיל נטל כבד על כתפיה של החברה האזרחית בישראל. בהיעדר תמיכה ממשלתית ראויה, נאלצות עמותות המגזר השלישי לקחת על עצמן תפקיד מעבר לנדרש מהן".

"הדוח מוכיח כי הפגיעה בביטחונו וביציבותו של התא המשפחתי בישראל היא משמעותית ותהיינה לכך השלכות ארוכות טווח על הפרט, המשפחה והחברה. ללא שילוב ידיים בין כל המגזרים במשק, לא נוכל לחולל שינוי משמעותי", אמרה איבנבוים.

פעמונים שמה לעצמה למטרה לסייע למשפחות במצוקה

אוריאל לדרברג, מנכ"ל ארגון פעמונים, אמר בעקבות פרסום דוח העוני, כי "ארגון פעמונים שואף למציאות חיים שבה המשפחות בישראל מנהלות חיים כלכליים, מאוזנים ואחראיים, המסייעים לחוסן הכלכלי והחברתי. פעמונים שמה לעצמה למטרה ללוות ולסייע למשפחות הנמצאות בקשיים כלכליים ואף לעזור להן למצוא פתרונות
לבעיות כלכליות סבוכות כמו: ניהול תקציב מאוזן, הסדרת חובות וכד'. בדרך זו, הארגון מאפשר למשפחות לצאת לדרך חדשה ולנהל אורח חיים מאוזן ואחראי יותר מבחינה כלכלית".

"פעמונים באמצעות מאות מתנדביו המקצועיים, מטפל באלפי משפחות בכל רחבי הארץ, ואף מעמיד לרשות המשפחות סוללה של יועצים מקצוענים במגוון תחומים וכל זאת ללא עלות כספית. כיום סניפי פעמונים פועלים בכל רחבי הארץ ולצד רשויות הרווחה המקומיות ובתיאום עימן, ואף מעניק סדנאות והרצאות למתן כלים לכלכלה נכונה", ציין לדרברג.

תאריך:  02/11/2009   |   עודכן:  02/11/2009
גלית יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ח"כ פינס: יש להעלות את שכר המינימום
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז העיראקי
2/11/09 15:47
2
אליהו חיים
2/11/09 17:59
3
הטוחן
2/11/09 18:13
4
עידןסובול
5/11/09 10:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכנסת דנה היום (ב', 2.11.09) בתשלומי ההורים שגובים בתי ספר ואשר גבוהים משמעותית מהמאושר על-פי חוק. הדיון התקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט. יושב-ראש הוועדה, זבולון אורלב, ציין כי כבר לפני 18 שנים המליצה ועדה בנושא לגבות את תשלומי ההורים, מכלל האוכלוסיה, על-ידי הגדלה באחוז קטן של גובה התשלומים של הביטוח הלאומי.
02/11/2009  |  ספי קיני  |   חדשות
בעוד פחות משבועיים תשוב "האח הגדול" למסך לעונה חדשה שתנסה לשחזר את הישגי הרייטינג והפופולריות של העונה הראשונה והמצליחה של הריאליטי המציצנית. בינתיים אנחנו עוד רואים על המסך את שבט מנסאקה ב"הישרדות 3" משלים את ימיו האחרונים על האי בדרך למיליון ונאבק עם קור, רעב ועוד מיני תחלואים.
02/11/2009  |  עכבר העיר אונליין  |   חדשות
ספינה של חיל הים האמריקני אשר נבנתה מפלדה מבנייני התאומים אמורה להגיע היום לביקור ראשון בניו-יורק. היו.אס.אס ניו-יורק תשוט במעלה נהר ההדסון ביום שני ותעצור סמוך לאזור בו עמדו בעבר מגדלי התאומים.
02/11/2009  |  ספי קיני  |   חדשות
חברת הביטוח הראל מנהלת מגעים לרכישת חברת ביטוח המשכנתאות הישראלית EMI. הראל אישרה הבוקר (ב', 2.11.09) רשמית כי היא מקיימת מגעים על העסקה, אך הוסיפה כי אין ביטחון שהעסקה תצא לפועל. החברה נמצאת כיום בבעלות חברה-בת של קונסרן הביטוח הבינלאומי AIG. לא נמסר מחיר הרכישה.
02/11/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
משטרת ישראל הצליחה לפענח את רצח משפחת אושרנקו מראשון לציון שנטבחה בביתה ב-17 באוקטובר. הרוצח, דמיטרי קרליק, הרג שישה בני אדם, בהם ילדה בת שלוש ותינוק בן ארבעה חודשים.
02/11/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il