|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

היום התשיעי: כ-60 אזרחים נהרגו בהפצצות בבגדד; צבא עירק תוקף את הכורדים בצפון

חיילים עירקים ירו באזרחים שניסו להימלט מבצרה; מפציצים אמריקנים הטילו לראשונה פצצות חודרות בונקרים במשקל 3 טון; סדאם מכין נשק כימי לשימוש נגד חיילי הקואליציה
28/03/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

   רנית נחום-הלוי
הבת של צ'ייני נגד המלחמה בעירק; מנסה לצאת לבגדד לשמש מגן אנושי

   יואב יצחק
מועצת הביטחון אישרה פה-אחד: סיוע לעירק - מזון ותרופות תמורת נפט

   יואב יצחק
האמריקנים גירשו משטח עירק את העיתונאים דן סממה ובועז ביסמוט - בחשד שריגלו

   יואב יצחק
ראמספלד סימן את סוריה ואירן כמדינות עויינות שמסייעות לעירק בעת מלחמה

   רנית נחום-הלוי
שר ההסברה העירקי: ארה"ב עשויה להשתמש בנשק לא קונבנציונלי נגד חיילים עירקים

   גיל איל
וושינגטון פוסט: 'באג' בתוכנת הפטריוט גורם לשיגור טילים גם לעבר כוחות ידידותיים

   מירב לוי וגיל איל
בלייר ובוש במסיבת עיתונאים משותפת: מטרתנו להפוך את העולם למקום טוב יותר

   יואב יצחק, ענבל אביב
שגריר ארה"ב עזב בזעם מליאת האו"ם; הכורדים תפסו עמדות בצפון; חודשו שוב ההפצצות בבגדד


אלפי משוריינים אמריקנים ממשיכים להגיע למפרץ

ביום התשיעי למלחמה נגד עירק, שקדו כוחות הקואליציה להקמת חזית צפונית נגד עירק. רכבת אוירית, ובה מטוסי תובלה, פורקת מאז יום ה' בבוקר אלפי חיילים וכן משוריינים. האמריקנים עושים מאמץ לבסס ראש גשר, שיאפשר פריצה לכיוון בגדד.

במקביל, פועלים האמריקנים והבריטים להגיש סיוע הומניטארי לתושבי עירק. במסגרת זו, החליטה מועצת הביטחון לקדם תוכנית סיוע חירום: מזון ותרופות תמורת נפט [ראו קישור].

ההסלמה גברה באופן ניכר. אחר-הצהריים נודע (יום ו'), כי מפציצים אמריקנים כבדים הטילו שתי פצצות ענק המכונות: "אם כל הפצצות", או "מפצחות הבונקרים", במשקל 2 טון כל אחת, על כמה בונקרים בבגדד, אחד מהם בו מצויים מתקני מפלגת הבעת' בבגדד. הפצצות נועדו לחדור בונקרים שבוטנו בעומקי האדמה עם קירות בעובי של יותר ממטר. מטרות נוספות הופצצו, בהן בניינים בהם התבצרו לוחמים עירקים. לטענת עירק, הופצץ שוב שוק בבגדד. עשרות אנשים נהרגו, ועל-פי דיווחים של הרשתות הערביות, נהרגו במקום לפחות 60 איש - רובם אזרחים, חלק גדול מהם ילדים. חרדה אחזה את תושבי בגדד, מעוצמתן של הפצצות החדשות שהוכנסו עתה למערכה.

התפתחות נוספת: צבא עירק - שהפציץ בצהריים במרגמות אזרחים עירקים שנמלטו מהעיר בצרה - החל להפציץ מחוזות בהם שוכנים כורדים. צבא עירק הפציץ לפנות ערב (יום ו') את העיר צ'מצ'מאל - בצפון עירק, שבה מתגוררים אלפי כורדים. זו הפעם הראשונה בחודשים האחרונים, במהלכם מפציץ צבא עירק את הכורדים. ככל הנראה, הדבר הנובע משיתוף פעולה של הכורדים במתקפה זו, עם כוחות הקואליציה.

בהנחיית הפנטגון מועברים עתה כ-20 אלף חיילי הדיביזיה הרביעית לאזור צפון עירק. הכוחות חוברים עם הכורדים באזור, ואלה כבר נכנסו לאזור צ'אמצ'מאל - תחום שנשלט עד כה על-ידי ממשלת עירק.
ראמספלד מתריע: סוריה ואירן עוזרות לעירק

על-פי ידיעות שלא אושרו, תפיסת צפון עירק נעשית גם כדי למנוע מסדאם חוסיין לברוח לצפון ולהתחבא, או אף לברוח לסוריה.

אפשרות זאת נתפסת עתה כדבר שאין להוציאו מכלל חשבון, במיוחד לאור דבריו של הנשיא בשאר אסד - הקורא לתמוך בסדאם, ויוצא נגד ישראל וארה"ב [ראו קישור]; וגם נוכח מדיניותו של אסד, המאפשר עתה למתנדבים, בעיקר פלשתינים, המבקשים לעבור משטח סוריה לעירק כדי להילחם בכוחות הקואליציה.

התפתחות חמורה גם מבחינת סוריה ואירן: שר ההגנה האמריקני, דונלד ראמספלד, מזהיר למעשה את סוריה ואירן ממעורבות במלחמה. בתדרוך עיתונאים שהפך שיגרה בימים האחרונים, אמר ראמספלד, כי סוריה מספקת ציוד צבאי לעירק, וכי פעולה זו הינה "פעולה עוינת". אירן, אמר, מאמנת לוחמים ושולחת אותם לעירק. המדובר ברמז עבה, שלאחריו עלולות סוריה ואירן לספוג מכה מכוחות הקואליציה המונחתים בגבול עירק-סוריה וגם בגבול עירק-אירן. נזכיר, כי באמצע השבוע הפציצו כוחות ארה"ב אוטובוס באזור גבול עירק-סוריה והרגו שישה סורים. גם בגבול עירק-אירן אירעה תקרית, כאשר טיל 'טועה' פגע במטרה וחיסל כמה לוחמים אירנים. ארה"ב סיברה להתנצל על 'תקרית' זו.

העברת הכוחות המאסיבית מצד ארה"ב לחזית הצפונית, באמצעות מטוסי תובלה, נעשית עתה כתחליף לתוכנית המקורית: העברת כוחות דרך שיטחה של טורקיה לגבול הצפוני. טורקיה אסרה, כידוע, פעילות משיטחה, ולכן לא נותרה ברירה אלא להפעיל רכבת אוירית.

בכוונת הפנטגון לשגר עוד כ-80 אלף חיילים לאזור המפרץ. ההיערכות עתה היא למלחמה ארוכה יותר, שתימשך חודשים.

המלחמה הלילה סביב בגדד התעצמה. כך גם ההפצצות. טילי טומהוק שוגרו הלילה מנושאות מטוסים ומספינות מלחמה העוגנות בים התיכון, לעבר עירק. מתקני תקשורת הושמדו. הופצצו שוב כמה מארמונותיו של סדאם, ואפילו מלון ראשיד - מרכז תקשורת שבו נהגו עיתונאים לשהות במלחמת המפרץ 1.

מטוסי קרב של הקואליציה, וכן מפציצים כבדים, השמידו חלק ניכר מהכוח שיצא מבגדד לעבר כוחות הקואליציה שהתקדמו מדרום. מאות משוריינים של צבא עירק נפגעו. מאות מחיילי הכוח חוסלו. למעשה, מתקדמים כוחות הקואליציה, לפאתי בגדד, כמעט ללא התנגדות קרקעית. אולם לכל ברור, כי המלחמה הגדולה עוד בפתח: את בגדד מקיפה טבעת אנושית של חיילי משמר הרפובליקה.

חיילים עירקים יורים באזרחים

ברשת החדשות "סקיי ניוז" דווח (יום ו', 28.3.03) כי חיילים עירקים החלו לירות באלפי אזרחים עירקים שהחלו נוהרים אל מחוץ לעיר בצרה.

מדובר בכ-1000-2000 איש, שקיבלו סיוע מכוחות הקואליציה. חיילים מבריגדות משוריינות של כוחות הברית העניקו להם מחסה. "האזרחים נאלצו לעבור גשר, מה שנראה בפועל הוא, שחיילים עירקים מהכוח הצבאי 'פאדאיין' חיכו להם בסופו ופתחו עליהם באש. האזרחים החלו לרוץ חזרה לעיר". כך מסרה כתבת החדשות של ה"סקיי ניוז".

בכירים בצבא הבריטי דיווחו, כי מספר אנשים נפגעו, אך אין הרוגים. כתב רשת החדשות של הסקיי ניוז, ג'רמי ת'ומפסון, מסר כי התופעה של אזרחים נוהרים אל מחוץ לערים, הולכת וגדלה. "אנשים מנסים לצאת החוצה, הם מחפשים מזון ומים. הבעיה של הבריטים היתה שהם הגנו על האזרחים, אך רק בחזית", הוא מסר.

גורמים מודיעינים: סדאם פורס
פצצות נושאות נשק כימי במערב עירק

נשיא עירק, סדאם חוסיין, החל להעביר סוללות ארטילריה המכילים פגזים כימיים אל מערב עירק ולדיביזית אל-מדינה, אחת משלוש הדיביזיות של משמר הרפובליקה.

כך מסרו מקורות מודיעינים בצבא ארה"ב לעיתון "ניו-יורק טיימס". המקורות מתבססים על האזנות לאמצעי התקשורת של ממשל עירק ומידע שהתקבל מאסירים עירקים שנפלו בשבי, במהלך השבוע הראשון למלחמה.

על-פי הדיווח, מתכוון סאדם לפעול נגד כוחות הקואליציה כפי שפעל בשנות ה-80 במלחמתו מול האירנים ומאוחר יותר בכורדים. בתוך כך, הוא החל לפרוס תותחי 155 מ"מ בתוך דיביזית אל-מדינה המצוידים בפגזים נושאי ראשי נפץ המכילים גז חרדל וגז עצבים מסוג סארין.

על-פי הגורמים, סדאם עשוי להשתמש באמצעי הלחימה הכימיים כאשר ירגיש נצור על-ידי כוחות הקואליציה וברגע שאלו ינסו להשתלט על מוקדי כוח בממשל העירקי. גורמים צבאיים בארה"ב ציינו, כי הפיקוח על הממשל העירקי בנושא הנשק הכימי כמעט ובלתי אפשרי משום שסדאם נוהג להחביאו במאגרי נשק קונבנציונלי.

שר ההסברה העירקי, מוחמד הסחף, הכחיש (יום ו') בכל תוקף את ההאשמות של האמרקינים ואמר שאלו מפיצים שקרים ובדיות כדי לחפות על מעשים שלהם. לדבריו, חיילים עירקים צוידו במסיכות גז מחשש שכוחות הקואליציה, בריטניה וארה"ב, ישתמשו נגדם בנשק להשמדה המונית [ראו קישור].

המלחמה תימשך חודשים

ארה"ב ובריטניה נערכות עתה למלחמה שתהיה ארוכה ממה שנצפה תחילה. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הבהירו זאת היטב במסיבת עיתונאים משותפת שערכו לאחר פגישת בקמפ-דיוויד.

המטרה המשותפת, הדגישו, היא לשחרר את העם העירקי ממשטר הרשע של סדאם חוסיין. עמדה נוספת שהביעו: בזמן הקרוב ביותר, תפורסם 'מפת הדרכים' שתחייב את ישראל והפלשתינים לנהל מו"מ - להשיג ביטחון לישראל, ומדינה לעם הפלשתיני.

הנשיא בוש ציין, כי המלחמה תימשך ככל שיידרש. הוא נמנע מלנקוב בזמנים. "המלחמה תיקח כמה זמן שיידרש", אמר, "עד שנשיג את מטרתנו. אין לנו לוח זמנים. זה עניין של ניצחון". בוש הזהיר את עירק מפני שימוש בנשק כימי או ביולוגי. "כל חייל שיעשה שימוש בנשק כימי או ביולוגי יישפט כפושע מלחמה", אמר.

בלייר התחייב גם הוא, כי משטרו של סדאם יסולק. עירק תפורק מנשק להשמדה המונית והעם העירקי יוצא לחופשי. זאת המחויבות שלנו ואנו נמלא אותה", אמר. הוא ציין, כי "תוך פחות משבוע איבטחנו את שדות הנפט בעירק כדי שימשו לרווחת העם העירקי, ניטרלנו את היכולות של עירק לשלוח טילים ממערב עירק. המטרות שהצבנו לפנינו יושגו".

בלייר ובוש הביעו זעם על התנהגות עירק בנושא השבויים, לרבות השימוש הנעשה בתמונות חיילים הרוגים. אלה הם פשעי מלחמה, הבהירו [ידיעה מלאה, ראו קישור].

בוש ציין: "קיבלנו דיווחים על אזרח עירקי שלשונו נחתכה על-ידי השלטון העירקי, זו הדרך של סדאם להשיג שליטה. זהו שלטון ברברי. אני לא מופתע שהוא מבצע פשעים. אני לא מופתע, מכיוון שזה שהטבע של האנשים שמנהלים את המדינה הזאת במשך שנים". בלייר ציין עוד: "אנחנו יודעים שמדובר במשטר אכזרי. אנחנו יוצאים למלחמה בידיעה ברורה שאנו הולכים להביא לעירק משטר טוב יותר. 400 אלף ילדים עירקים מתו בחמש שנים האחרונות מתת תזונה ומחלות ומי שאשם בכך זה סדאם חוסיין".

תאריך:  28/03/2003   |   עודכן:  29/03/2003
יואב יצחק, רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחול המועד פסח תתקיים תערוכת מכוניות הקרוייה "רכב ויותר", בה יוצגו רכבי פנאי - שטח, מיניוואנים, אופנועים, טרקטורונים, אופנועי ים ושיפצורים מוטוריים מגוונים.
27/03/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
תחת הסיסמא "נשים נלחמות באטימות החברתית" ייערך ביום א' (30.3.03) הקרוב בשעה 16:00 בבית סוקולוב בתל אביב, כנס חירום של תנועות וארגוני נשים וכן נציגות סקטורים עתירי עבודת נשים. בכנס יוכרז על פתיחת המאבק נגד הגזירות הכלכליות הצפויות במסגרת "תכנית ההבראה" שאושרה על-ידי הממשלה ביום רביעי השבוע.
27/03/2003  |  חנה בית הלחמי  |   חדשות
עם סיום ישיבת דירקטוריון ערוץ 10 פרסם יו"ר הערוץ, יוסי מימן, הודעה חריפה, בה תקף את מועצת הרשות השנייה שאחראית, לטענתו, למצב אליו נקלע הערוץ.
27/03/2003  |  ניצן כהן  |   חדשות
בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בראשות השופטת יהודית צור, אסר על חברות 'מירב פיצויים' ו-'פיצוי מהיר' לבצע פעולות משפטיות מכל סוג, עבור לקוחות. בנוסף נאסר עליהן לערוך מסמכים משפטיים ולפרסם שירותים בעלי אופי משפטי.
27/03/2003  |  גיל איל  |   חדשות
ראש הממשלה שרון ייפגש בצהריים (יום א', 30.1.03) עם שר התעשיה והמסחר אהוד אולמרט ועם שרי המפד"ל, על-מנת לנסות לפתור את המשבר הקואליציוני, עליו הכריזו שרי המפד"ל ביום ה' (27.3.03), בעקבות החלטת השר אולמרט, להפסיק את עבודת פקחי השבת ברחבי הארץ. שרון שוחח בענין זה עם אולמרט בסוף השבוע.
27/03/2003  |  ענבל אביב  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il