|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

מטוסי הקואליציה תקפו משרדי ההסברה <br>בעירק; נמצאו חליפות נשק כימי

האמרקינים מבקשים ללכוד את בן דודו של סדאם; מסוק של חיל הנחתים האמריקני התרסק - שלושה הרוגים; הג'יהאד האיסלמי מגיע לבגדד - מלמד את החיילים העירקים פעולות התאבדות
30/03/2003  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: רנית נחום-הלוי  |  

   יואב יצחק, ענבל אביב
נמשכות הפצצות כבדות על בגדד; העירקים הפילו מטוס אפאצ'י של כוחות הברית

   רנית נחום-הלוי
ארגון אמנסטי בעצומה נגד כוחות הקואליציה: קורא לפתיחת חקירה

 קישורים
  מכון ממר"י

 שמות קשורים
  ג'יהאד איסלמי
  מתאבדים
  מלחמה+עירק

במערכה בעירק ניטש קרב קשה בין החיילים אמריקנים לבין חיילי משמר הרפובליקה, מדרום לבגדד. החיילים האמריקנים הזעיקו תגבורות של מטוסים, מסוקים ותותחים, להפגיז את עמדות צבא-עירק.

לפנות בוקר תקפו יחידות של נחתים (יום ב', 31.3.03) במתקפה על העיר שאטרה מצפון לנאסיריה. כתב סוכנויות הידיעות אמר, כי האמריקנים מבקשים ללכוד קצינים עירקים בכירים. בין היתר מבקשים האמריקנים ללכוד את "עלי א-כימי" - עלי חסן אל-מג'יד, מפקד חזית הדרום. נראה כי בידי האמריקנים היה מידע מודיעיני על הימצאות קצינים עירקים בכירים בשאטרה.

הפיקוד האמריקני הודיע (יום ב') כי הנחתים האמריקנים מצאו ליד העיר נאסיריה מאות חליפות מגן נגד נשק כימי, מסיכות גז וכלי רכב לטיהור מנשק כימי. אמש דווח ברשת החדשות "סקיי ניוז", כי מפקד בצבא הבריטי הראה לכתב התחנה מתקני נשק כימי וביולוגי בהם נמצאו מאות חליפות ומסיכות גז.

כמו-כן נמצאה ליד העיר נאסיריה כמות גדולה של רימונים, מוקשים ופגזים עד כדי כך שמסוכן לפוצץ אותה ובמקום זה החליטו לפנותה מן האזור. מסוכנויות הידיעות נמסר, כי עירק ממלכדת את הגשרים בבגדד.

במהלך הלילה (יום ב') הוטחה אש כבדה על בגדד. שלוש התפוצצויות עזות היו בסמוך למשרד ההסברה. יתכן וגם תחנת הטלוויזיה העירקית נפגעה. ארה"ב תקפה הלילה גם בצפון המדינה לא הרחק מהמובלעת הכורדית.

על-פי סוכנויות הידיעות, יעד התקיפה העיקרי היה ארמונו של קוסאי חוסיין, בנו של סדאם. קודם לכן הותקף משרד ההסברה העירקי בטילי שיוט - מדובר בתקיפה שניה במתקנים תוך מספר ימים. בעקבות התקיפה עלה באש מרכז תדרוכי העיתונאים, כך דיווחה רשת החדשות אבו-דאבי.

באל-ג'זירה דווח, כי בעקבות המתקפה הושבתו שידורי הטלוויזיה למשך שעה אחת. אמש העביר ארגון הזכויות הבינלאומי "אמנסטי" עצומה לבלייר, בה דרש שיועבר דוח על אופן הלחימה, והסבר על ההפצצות לעבר בניין הטלוויזיה העירקית. [ראו קישור]. מרכז הפיקוד של הכוחות האמריקנים בקטאר הסביר, כי מטרת התקיפה היא לצמצם את יכולת הפיקוד והשליטה של העירקים.

רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" דיווחה (יום א') על טיל אמריקני שנחת על בניין מגורים בבגדד. מפגיעת הטיל נהרגו מספר אזרחים. במקום ישנם גם פצועים. לידיעה טרם התקבל אישור ממקורות אחרים.

בינתיים ממשיכים האמריקנים להפציץ בעירק. החל מאמש מכוונות ההפצצות לעבר המובאות הדרומיות של העיר, ובהן עמדות של משמר הרפובליקה, מפקדות מודיעין, בסיס אימונים של חיל הפאדאיין, המתחם הנשיאותי, מתקני תקשורת ומשגרי טילים. במסגרת הלחימה נגד היעדים, נעשה שימוש בפצצות חכמות שהוטלו ממפציצי B-52.

שלטונות הצבא האמריקני סגרו את כל הדרכים מנאג'ף לבגדד והודיעו שבכל נהג שיעזוב את האזור יירו במקום. מפקד אחת היחידות הסביר, כי לאחר פיגוע ההתאבדות בו נהרגו ארבעה חיילים, הוחלט לאסור על תנועה אזרחית באזור. "ביטחון חיילינו חשוב מסבלם של אזרחים עירקים", אמר המפקד, והוסיף, כי ידוע לאמריקנים שהצעד הזה יפגע קשה באזרחים עירקים שינסו לברוח מאיזורי הקרבות.

עם זאת, נראה בינתיים שכוחות הקואליציה מתעכבים בדרך והם טרם מתקרבים לבירה בגדד. על-פי הערכות לא מדובר בפחות מ-50 ק"מ. העיכוב, עוד מעריכים, נעשה בכוונה, כדי לחזק את כוחות האספקה. [ראו קישור].

מסוק אמריקני התרסק; שלושה נחתים נהרגו

מסוק של חיל הנחתים האמריקני מדגם UH-1N Huey התרסק הלילה (יום ב', 31.3.03) בדרום עירק. גורמי צבא אמריקנים דיווחו, כי שלושה אנשי הצוות נהרגו ואדם נוסף נפצע.

נסיבות ההתרסקות אינן ידועות. המסוק משמש לתובלה קלה והיה אמור להעביר אספקה לחיילים. התקרית אירעה בסביבות השעה 20:30. במהלך היום נהרג חייל בריטי בפעולה בדרום עירק. כך מסרה דוברת שר ההגנה הבריטי.

משרד ההגנה בוושינגטון אישר, כי שלושה נחתים נהרגו בהתרסקות מסוק תובלה אמריקני. בריטניה אישרה כי עוד חייל שלה נהרג בקרבות בפאתי בצרה. זה החייל הבריטי ה-24 שנהרג מתחילת המלחמה.

קודם לכן מסרו מקורות צבא בריטים, כי חיילי קומנדו לכדו בשבי גנרל עירקי. מדובר בגנרל העירקי הבכיר ביותר שנלכד על-ידי הכוחות. כמו-כן דיווחו הגורמים כי הם הרגו קולונל ממשמר הרפובליקה העירקי ולקחו בשבי חמישה שבויים מכוחות הצבא "פאדאיין". קצין עירקי בכיר הכחיש את הדברים בראיון שקיים לרשת החדשות "אל-ג'זירה".

הג'יהאד האיסלמי שולח מתאבדים לסייע לעירקים

ארגון הג'יהאד האיסלמי טוען (יום א', 30.3.03), כי הוא שלח קבוצה ראשונה של מחבלים מתאבדים לבגדד, כדי לסייע לעירקים להילחם בכוחות הקואלציה.

"בריגדות אל-קודס הגיעו ללב בגדד ובכוונתן למות מוות קדושים. הגעתם נועדה למלא אחר החובה הקדושה להגן על המוסלמים ועל הערבים". נאמר בהודעה שהועברה בפקס לאמצעי התקשורת.

נציג הג'יהאד בלבנון, אבו אימאד אל-ריפאי, אישר את ההצהרה. לדבריו, המחבלים המתאבדים לא מגיעים מהשטחים אלא ממדינות רבות אחרות. אל-ריפאי סירב לומר כמה מחבלי ג'יהאד הגיעו לעירק, אך אמר שישנם עוד מחבלים בדרך.

כמדי יום בימים האחרונים, הציגה הטלוויזיה העירקית ראיונות עם אנשי דת, מתאבדים-מתנדבים ערבים ואזרחים. המוטו שחזר על עצמו כמעט בכל הראיונות היה "עירק היא סדאם וסדאם הוא עירק".

קצין עירקי שמאחוריו ניצבה קבוצת חיילים שביצעה תרגילי סדר, אמר: "הו לוחמי הג'יהאד המאמינים הערבים... אנו מברכים אתכם בברכת הערביות והאיסלם. אנו שמחים להציג בפניכם חלק מהאימונים של אחינו המתאבדים-המתנדבים הערבים".

לאחר שהמתאבדים-המתנדבים ניראו צועדים בסך לקול שירת "אללה אכבר", אמר לוחם הג'יהאד המצרי: "אני, השבח לאללה, הגעתי בחודש יוני כדי להתנדב ל'צבא ירושלים', חזרתי למצרים אבל אללה גזר עלי לחזור לעירק ואני מודה לו על כך... היום חזרתי להילחם את הג'יהאד והשארתי מאחור ארבע בנות ובן במצרים... באתי להילחם את מלחמת הג'יהאד. אני נשבע בפני המנהיג סדאם חוסיין שאני אמות מוות קדושים ואינני רוצה לחזור למצרים. אני אומר לכל הערבים ולכל המוסלמים שהג'יהאד הוא חובה החלה עלינו..."

מתאבד-מתנדב נוסף אמר: "...אני מעביר מסר לפושע שופך הדמים הזה, בוש, לגרור שלו, טוני בלייר, ולגורו החדש שלו, ראש הממשלה הספרדי: אתם רוצים מלחמה צלבנית ואנו מוכנים לה, בסיועו של אללה... הו אומת האיסלם המונה מיליארד וארבע מאות מיליון, אתם לא רואים מה קורה על אדמת פלשתין?!... איפה הדם הערבי הרותח בעורקיכם?!... אנו מקווים שתבואו למחנות האימונים בעירק..."

בהמשך נראו כמה עשרות מהמתאבדים המתנדבים מתאמנים, עולים עם מצנחים למטוס ואז צונחים ממנו. לחילופין הם נראו נוחתים ממסוק באמצעות חבלים, נוסעים בזוגות על אופנועים, עוצרים ויורים טילי כתף ואז בורחים. בהמשך נראו כשהם מתאמנים בירי.

תגובות בעיתונות הערבית על המלחמה בעירק

ד"ר עבד אל-עזיז אל-רנטיסי, מראשי החמאס בעזה, הגיב על המלחמה בעירק בפרסום מאמר באתר האינטרנט של ארגונו. במאמר הוא הביע תקווה שתקום הנהגה מוסלמית שתביס את כוחות המערב. "...היטלר חשב בעבר, כפי שחושב בוש היום, שהוא מקים כוח שלא ניתן להביסו, אבל הוא ספג, בסופו של דבר, תבוסה קשה שהביאה קץ על מדינתו כמעצמה, לאחר שמיליונים נהרגו בשל שיגעון הגדלות ממנו סבל".

"זהו אותו מצב ממנו סובל בוש היום... לא איכפת לו להרוג מאות אלפים, בתנאי שההרוגים הם מוסלמים... בוש מאמין ברעיון ההבל של התורה לפיו היהודים הם העם הנבחר של אללה. הוא נתן ליהודים אמנה אלוהית באמצעותה העניק להם את פלשתין לנצח. הוא מאמין ששיבתו של המשיח קשורה בהקמת מדינה ציון וקיבוץ כל יהודי העולם בפלשתין ובנייתו מחדש של המקדש. לדעתו, הדבר יתרחש לפני סוף העולם... תקוותנו היא שתקום התנגדות איסלמית על אדמת עירק שתדע כיצד להביס את אמריקה באמצעות התשה יומית שאמריקה אינה יכולה לעמוד בה..."

העיתונים הערבים מגנים מנהיגים ערבים

נשיא מצרים, חוסני מובארק, היה הראשון שהתבטא בגלוי נגד משטרו של נשיא עירק, סדאם חוסיין וקרא לו להיגלות ממדינתו. אחריו היתה ערב הסעודית האחרונה שהעלתה את ההצעה לפיתרון המשבר בסיום משטר סדאם היתה בחריין.

מנגד נשמעו ההפגנות ברחבי העולם שקראו להפסקת המלחמה בעירק. הקריאות הצומרות ביותר היו אלו במגזר הערבי ברחבי העולם: מצרים, סוריה, ירדן, הרשות הפלשתינית וערביי ישראל. אלו גינו בגלוי את 'מדיניות השאננות' של מנהיגי ערב ותקפו במיוחד את הנשיא מובארק, עבדאללה מלך ירדן ונסיך כווית.

מאמרי המערכת בעיתונות הערבית מוכיחים, כי בפנים הזירה הערבית עולמית קיימת תסיסה פנימית בינם לבין עצמם. לא אחת קראו כתבי עיתונים לשמור על אחדות ב"חזית הפנימית". עם זאת, התקשו כתבי העיתונות שלא לבקר בחריפות את מנהיגי מדינות ערב.

עבד אל-בארי עטואן, העורך הראשי של היומון הלונדוני הפרו-עירקי "אל-קדס אל-ערבי" פרו-עירקי, תוקף את המשטרים הערבים תחת הכותרת "מלחמה עושקת ובלתי מוסרית": "בכיר עירקי אמר לי: אכזבנו אותכם בשנת 1991 ולא התעלינו לרמת הלחימה לה ציפיתם, אבל אנו נגרום לכם גאווה הפעם, משום שאנו מכירים את אויבנו היטב ומשום שאנו נסמכים על עצמנו ולא מטילים את יהבנו על האחים הערביים. לקחנו בחשבון שהרוב הגדול של המשטרים הערביים יעמדו בשוחה של האויב"...

מאמרי המערכת בעיתונות המצרית הממסדית הדגישו את "חוסר הלגיטימיות" של המלחמה, אך בעקבות ההתנגשויות בין מפגינים לכוחות הביטחון ברחובות קהיר, הדגישו גם את חשיבות השמירה על אחדות ב"חזית הפנימית".

עורך היומון הממסדי, "אל-אח'באר", גלאל דוידאר, כתב בעניין: "...נוכח האפלה הכבדה האופפת את העולם הערבי, בשל המתקפה האמריקנית הבלתי מוצדקת על עירק, אנו מבליטים את חשיבות אבטחת החזית הפנימית המצרית... מצרים שמתנגדת למלחמה נגד עירק ושעשתה את כל שביכולתה בשיתוף עם מדינות העולם כדי לתמוך במאמצים לפתור את המשבר בדרכי שלום צריכה להיות תקיפה בהתמודדות עם כל הפרה של הביטחון הלאומי תוך ניצול אסון המלחמה הזו. על כולנו לשלב ידיים ולשתף פעולה כדי להגן על החזית הפנימית שלנו ולהתנגד לכל מעשה שישפיע על ביטחוננו ועל יציבותנו..."

תאריך:  30/03/2003   |   עודכן:  31/03/2003
רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנהלת מלונות ישרוטל באילת הודיעה היום (א', 30.3.03) על חילופי מנהלים.
30/03/2003  |  גלית יצחק  |   חדשות
שר האוצר, בנימין נתניהו, נאם היום (א', 30.3.03) בטקס הענקת פרס העובד המצטיין, בבית הנשיא. בדבריו, התייחס נתניהו, לאיום ההסתדרות, כי תנקוט בשביתה כללית במשק.
30/03/2003  |  ענבל אביב  |   חדשות
הסתדרות המורים בישראל עתרה היום (א', 30.3.03) לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בתביעה לחייב את הרשויות המקומיות ואת משרד האוצר לשלם את מלוא שכרם של עובדי ההוראה לחודש מרס 2003.
30/03/2003  |  גלית יצחק  |   חדשות
מגדלי העופות הפסיקו הבוקר (יום א', 30.3.03) את שיווק הביצים, במחאה על סירובה של הממשלה לעדכן את מחירי הביצים בהתאם להתייקרות של עלויות הגידול. על-פי הערכה, המחסור בביצים יתחיל להיות מורגש באמצע השבוע, לאחר שיגמר המלאי שנמצא ברשתות השיווק ובחנויות.
30/03/2003  |  גלית יצחק  |   חדשות
קרן הפנסיה הוותיקה, הקג"מ, סיימה את שנת 2002 בגרעון אקטוארי של 15.4 מיליארד שקל לעומת 16.4 מיליארד אשתקד. מדובר בירידה של מיליארד שקל בגרעון האקטוארי.
30/03/2003  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
המלחמה רחוקה מסיום, וחשוב לחזור ולשנן על מה המלחמה    השבת נקרא על קללת הארץ שהפכה לברכה    הארץ השוממה המתינה לבניה    אלתרמן, רמב"ן, רבנו בחיי, מרק טווין ופרויד    ומילות חיזוק של המ...
אלי אלון
אלי אלון
אחד מפיגועי הטרור הקשים והטראומטיים בתולדות המדינה    המחבלים ריכזו את התלמידים באחת הכיתות בקומה הראשונה    היו בידיהם כ-85 תלמידים ותלמידות, שתי חובשות ושני מורים
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il