תעריפיה המפוקחים של בזק נקבעים בהתאם למתווה שאומץ בהמלצות דוח הוועדה להסדרת תעריפי חברת בזק משנת 2003. מדיניות משרד התקשורת באשר לכללי התחרות בתחום התקשורת הותוותה בדוח הוועדה לגיבוש המלצות מפורטות בדבר מדיניות וכללי התחרות בתחום התקשורת בישראל משנת 2008. במסמכי מדיניות התחרות נקבע, בין היתר, כי ייקבעו תעריפים מבוססי עלויות עבור השלמת שיחה ברשת הנייחת של חברת בזק. כן נקבע שם כי יש לפעול לפיתוח שוק סיטונאי במגזר הנייח שבמרכזו חובת פירוק למקטעים. במסגרת זו, יחויבו בעלי התשתיות האוניברסליות במכירה סיטונאית של שירותים (Bitstream Access, Resale ואחרים) ובהחכרת מקטעי גישה למתחרים (Unbundling Local Loop).
על בסיס האמור, מינו שר האוצר,
יובל שטייניץ ושר התקשורת,
משה כחלון ועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת לשעבר,
אמיר חייק, שתבחן ותמליץ עבורם בשני נושאים מרכזיים:
- א. הסדר תעריפים חדש לחברת בזק, תוך התאמת ההסדר לסביבה המשתנה של ענף התקשורת ולמדיניות התחרות. ההסדר החדש יחליף את הסדר התעריפים הקיים.
- ב. קביעת תעריפים חדשים למקטעים שונים הנוגעים לאספקת שירותים בשוק הסיטונאי במגזר הנייח על-ידי בעלי התשתית האוניברסלית וקביעת תעריפי השלמת שיחה ברשתות הנייחות.
הסדר התעריפים החדש שיומלץ על-ידי הוועדה נועד להוות מסגרת כוללת לנושאים הכלכליים הנוגעים לתעריפי חברת בזק לציבור ולמפעילי תקשורת אחרים בענף, לרבות לעניין קישור גומלין ושימושים אחרים ברשתות נייחות, כגון שירותים סיטונאיים כדוגמת Bitstream Access,,Resale and Sub-Loop Unbundling Local Loop ואחרים. מרכיבי ההסדר יכללו את משך תקופת ההסדר, רמת התעריפים ומנגנוני עידכון ופיקוח על התעריפים.
הוועדה מתבקשת לגבש המלצות מפורטות בנושאים המרכזיים הבאים:
- א. קביעת הרמה הבסיסית של התעריפים המפוקחים של חברת בזק ואופן חישובם.
- ב. קביעת תעריפים מבוססי עלויות עבור השלמת שיחה ברשת חברת בזק וברשתות של בעלי רישיון אחרים לטלפוניה פנים-ארצית (תעריפי קישור גומלין) ואופן חישובם.
- ג. קביעת תעריפים עבור שירותים סיטונאיים שתספק חברת בזק ואלו שתספק הוט טלקום ש.מ. כדוגמת Local Loop and Sub-Loop Unbundling, Bitstream Access, Resale ואחרים ואופן חישובם.
- ד. לגבי כל הסדר לקביעת תעריף מפוקח עליו יומלץ, בין אם מדובר בתעריפי חברת בזק לציבור, תעריפי קישור גומלין או תעריפי השוק הסיטונאי -
- 1) קביעת מנגנון לעידכון התעריפים מעת לעת, לרבות מקדם התייעלות שיחול על התעריפים המפוקחים וכן קביעת מנגנונים למניעת סבסוד צולב בין שירותים שונים, וזאת בהתבסס על עלויות אספקת השירותים.
- 2) קביעת תקופת הסדר התעריפים החדש.
הוועדה תהא רשאית, אך לא תהיה חייבת, להמליץ על כל נושא הנדרש לשם גיבוש המלצותיה בנושא כתב המינוי שבנדון. לעניין זה, ככל שהוועדה תשקול לגבש המלצות שאינן עולות בקנה אחד עם מסמכי מדיניות התחרות, תביא את הדבר להתייחסות הציבור טרם גיבוש המלצותיה.
במידה שיו"ר הוועדה יבקש להעלות לדיון עניין שאינו נכלל בנושא כתב המינוי שבנדון, ייפנה בכתב אל שר התקשורת. במידה ושר התקשורת לא יודיע על התנגדותו לדיון בנושא תוך 7 ימי עבודה, יוכל יו"ר הוועדה לעלות את הנושא לדיון.
בגיבוש המלצותיה תתחשב הוועדה, בין היתר, בנושאים הבאים:
- א. התפתחות התחרות בענף התקשורת על מרכיביו השונים.
- ב. השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת והתפתחותן של טכנולוגיות חדשות המשפיעות על עלויות שירותי התקשורת הרלוונטיים ואפשרויות השימוש בהם לטובת קידום התחרות.
- ג. יצירת תנאים סבירים להמשך השקעות ופיתוח של תשתיות תקשורת ושל שירותי תקשורת, תוך שמירה על איכות והיקף השירותים.
- ד. יצירת תמריצים לחברת בזק בכלל וליתר בעלי רישיונות המפ"א, במקטעי השירותים שיטופלו על-ידי הוועדה, להתייעלות על פני זמן.
- ה. המלצות הוועדה להסדרת תעריפי חברת בזק (ועדת גרונאו - 2003) ולקחים שניתן להפיק מדוחות של ועדות קודמות שעסקו בהסדרת תעריפי חברת בזק.
- ו. דרכי הפעולה של הרגולטורים במדינות אחרות בעולם.
עד לקבלת החלטת מדיניות שונה על-ידי שר התקשורת, ימשיך משרד התקשורת לפעול על-פי מדיניותו הנוהגת.
הוועדה תיעזר ביועצים ומומחים חיצוניים כפי שיידרש. כמו-כן, משרד התקשורת יעמיד לרשות הוועדה כל סיוע שיידרש לרבות: נתונים, מסמכים, תחשיבים, וכיוצא בזה. לצורך קביעת המלצותיה, הוועדה תזמין את נציגי חברת בזק, המפעילים הפנים ארציים האחרים וכל מי שתמצא לנכון להציג בפניה את עמדתו. הוועדה מתבקשת להגיש המלצותיה הסופיות עד לשנה ממועד כתב מינוי זה. כמו-כן תהיה רשאית להגיש דוחות והמלצות ביניים.
עמי גילה מאגף כלכלה במשרד התקשורת ישמש כמרכז הוועדה. קובי שמש יועץ מקצועי לשר התקשורת ישמש כמשקיף בדיוני הוועדה.