רשע וטוב לו? הרשות המיסים אינה משקיעה מאמצים משמעותיים לגביית מס שמקורו בפעילות בלתי חוקית - כך קובע (יום ג', 11.5.10) מבקר המדינה, בדוח הביקורת שלו לשנת 2009.
ראו: הנוסח המלא של הדוח.
מכלל פוטנציאל המיסוי של אלפי אנשים שהכנסתם נובעת מפעילות מעין זו, הוצאו ברשות שומות לכמה עשרות בלבד, ולגבי רובן אף לא נגבו המיסים.
כדי למנוע הברחת נכסים צריכה הרשות להוציא שומות לעבריין ולעקל את נכסיו כבר בשלב החקירה. ע"פ בדיקת המבקר, הועלו ליקויים ביישום הליך זה. מתוך עשרות אנשים ותאגידים שנישומו בגין הכנסותיהם הבלתי חוקיות, הרשות גבתה כאמור רק שיעור מזערי מסכומי המס בשומות שהוצאו להם ושלגביהם נמצאו ממצאים פליליים.
עוד הועלה, כי יכולת הרשות לטפל בענף נותני שירותי המטבע, המוגדר על-ידי הרשות כקבוצת סיכון בתחום הלבנת כספי פשיעה, לוקה בחסר. מבין 1,335 נותני שירותים אלה, ל-358 (כ-27%) אין כלל תיק במס הכנסה.
שורה של ליקויים בסיסיים
בדיקת הנושא נערכה ע"י משרד המבקר בין ינואר לספטמבר 2009, לסירוגין. הביקורת נעשתה בהנהלת רשות המיסים, במשרדים אזוריים של מס הכנסה ובמשרדים אזוריים של מע"מ. בירורי השלמה נעשו במשרד האוצר, במשטרת ישראל, במשרד המשפטים, וברשות לאיסור
הלבנת הון ומימון טרור.
הביקורת מצאה שורה של ליקויים בסיסיים בפעילות הרשות ובטיפולה במיסוי ההכנסות הבלתי חוקיות: היעדר אחזור מידע מתקדם; מידע חסר במערכת המחשב; היעדר סיווג מודיעיני מתאים לעובדי החקירות; היעדר סיווג ענפי ממוחשב לפעילות הכלכלית הבלתי חוקית; היעדר גמישות בטיפול במידע המודיעיני; וחוסר תיאום בין אגפי המס בעת הוצאת שומות.
יש לציין, כי החוק לאיסור הלבנת הון חל על "עבירות מקור", שהן עבירות המתאפיינות בחומרה יתרה. העלמת מס אינה כלולה בעברות אלה, ולכן, משנאסף במשטרה או ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מידע הקשור להעלמות מס, הוא אינו מועבר באופן שגרתי לרשות. אי לכך לא מועבר לרשות המיסים מידע בעל ערך רב שנצבר ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובמשטרה אגב חקירות הלבנת הון. בימים אלה מופץ במשרד המשפטים תזכיר לתיקון החוק, אך אין בו פתרון למצב האמור.
המבקר קובע בדוח כי מן הראוי שרשות המיסים תפעל להיערכות מקיפה, יעילה ואפקטיבית בתחומי תוכניות העבודה, איסוף ועיבוד של מידע על הכנסותיהם של מורשעים בעברות פליליות ובמשלוח דרישות להגשת הצהרות הון ודוחות על ההכנסה מעבריינים. כמו קובע המבקר כי על הרשות לפעול לאיתור פעילותם העסקית של העבריינים, לטפל בליקויים הבסיסיים ובכלי הפעולה שלה ולטפל במי שמוגדרים קבוצות סיכון בתחום הלבנת כספי העבריינים.