|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הצד השני של הכדור

מדריך לאוהד: איך ליהנות במונדיאל גם מחוץ לאיצטדיונים

נבחרת ישראל אומנם לא תהיה שם - אבל משחקי גביע העולם בכדורגל, שייפתחו ב-11 ביוני בדרום אפריקה, צפויים למשוך למדינה מאות אלפי תיירים מה כדאי לאכול, איך להתערות בין המקומיים ומה כדאי לשים במזוודה
18/05/2010  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   מונדיאל   |   תגובות
מאת: רובין קורנאד  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    מונדיאל
טיפים לתיירים [צילום: AP]

המספרים החשובים [צילום: דה מרקר]

מה לאכול

לא ארץ לצמחונים

אוהדי הכדורגל שאינם נמנים על חובבי הבשר, ייאלצו להיהפך לקרניבורים מושבעים במהלך ביקורם בדרום אפריקה בתקופת המונדיאל. הדרום-אפריקנים אוהבים בשר - ועוד יותר מכך אוהבים לבשל ולאכול אותו באוויר הפתוח, תחת כיפת השמים.

אם אתם מוזמנים ל"בראיי" או ל"צ'יסה ניימה", דעו שמדובר בברביקיו. לברביקיו בדרום אפריקה יש כמה גרסאות, בהתאם לזהות המארחים ולאזור. ואולם סביר להניח שתמצאו את עצמכם אוכלים נקניקיות חריפות בשם "באורוורס", צלעות כבש, ותוספת שהיא סוג של דייסה המכונה "פאפ" - שנראית כמו פירה, אך עשויה מתירס. לעיתים מוגש הפאפ עם רוטב עגבניות משובח. את האוכל שוטפים כמובן עם כמויות נדיבות של בירה מקומית.

מנה דרום-אפריקנית נפוצה נוספת היא ה"בילטונג", המזכירה בשר משומר, אך טעימה הרבה יותר. הבילטונג הוא חטיף מושלם לנסיעות במדינה הגדולה. נסו את בילטונג הקודו או היען, או היצמדו לבקר המוכר והטוב. בכל מקרה, מדובר במאכל עם פוטנציאל התמכרות, שקשה מאוד להפסיק לאכול.

המפתח לאוכל טוב בדרום אפריקה, או בכל מקום אחר בעולם, הוא פשוט - לבחור במזון מקומי וטרי. בשל כך, לא כדאי לאוהדי הכדורגל האנגלים להזמין דג סול בגריל ברוסטנבורג, שאינה קרובה לים. מנגד, אוהדים מצרפת או דנמרק עשויים ליהנות מכך שהקבוצות שלהם נמצאות בקנינסה, על נתיב הגנים, מה שיאפשר להם להוסיף לתפריט צדפות מקומיות ודגים טריים, כגון הקבליג'ו העסיסי.

מלבד קייפטאון וסביבותיה במחוז היין, שם תוכלו ליהנות מסצנת מסעדות מתוחכמת, רוב המסעדות בדרום אפריקה הן פשוטות ומציעות מנות לא מתוחכמות. לפיכך, כדאי להתמקד במנות הבסיסיות - סטייק טי-בון או פילה עסיסי לא יאכזבו אתכם אף פעם.

אם בכל זאת אתם מעדיפים כריכים אופנתיים, עמוסים בעלי רוקט וכל טוב, על פני סטייק עסיסי, נסו את רשת לולו. קפה מצוין תוכלו למצוא ברשת וידה א-קפה, שאת המותג האדום-לבן שלה סביר להניח שלא תתקשו למצוא. גם רשתות המזון המהיר מציעות אוכל מצוין.

החוות בדרום אפריקה מייצאות פירות וירקות טריים לאירופה, אז אל תחששו מחיידקים אקזוטיים שתוקפים מטיילים במדינות מתפתחות. לעיתים קרובות, האוכל בדרום אפריקה טרי יותר מהאוכל שתקנו במרכולים בלונדון או במקומות אחרים באירופה.

בחצי הכדור הדרומי שורר כעת חורף, ועל מדפי המרכולים תוכלו למצוא אבוקדו משובח. אל תוותרו על התענוג הזה - כפי הנראה אין דבר טעים יותר מאבוקדו בשל ממחוז לימפופו. בנוסף נסו את ה"מייליס" - נקניקיות על מקל, מתוקות ופריכות, שאותן ניתן למצואותן בירידי מזון ובאירועי ברביקיו.

בין אם אתם צמחונים אדיקים ובין אם חובבי בשר, אל תחששו לטעום את האוכל המקומי. חבל שתחמיצו את המזון הטרי והזול שמציעה דרום אפריקה.

איך לדבר עם המקומיים
חשבתם שאתם יודעים אנגלית? תחשבו שוב
▪ ▪ ▪

במדינה שהיא כור היתוך של תרבויות ושפות רבות ומגוונות, מצאו הדרום-אפריקנים דרכים מעניינות ביותר לתקשר זה עם זה. לאוהדי הכדורגל שיבקרו במדינה ביוני וביולי, גם אלה ששפת אימם היא אנגלית, עשוי ערב-רב זה של 11 שפות רשמיות מתובלות בביטויי סלנג מרובים, להישמע מבלבל למדי. עד כדי כך שמי שמגיע לדרום אפריקה בפעם הראשונה בחייו, עשוי לשאול את עצמו אם המקומיים בכלל מדברים אנגלית.

כך למשל, אם תפגשו דרום אפריקני ברחוב, סביר להניח שהוא לא יסתפק בברכת "שלום, מה שלומך" רגילה. במקום הברכה השגרתית, אתם עשויים לשמוע ברכה המשלבת אנגלית, זולו, אפריקנס ושפות נוספות, משהו כמו: Howzit, Bru, Sanibonani, Welcome, Hoe gaan dit?

אך אל דאגה. גם אם אינכם מבינים את מה שנאמר, אין צורך לחשוש או להיקלע למבוכה, היות שמרבית הדרום-אפריקנים ישמחו לחזור על דבריהם. הם לא ייעלבו אם פשוט תאמרו "הא?"

בכל מקרה, הנה שיחון שימושי שיסייע לכם לחדור מבעד לערפל השפה המדוברת בדרום-אפריקה:

  • כשהדרום-אפריקנים אומרים "רובוט" הם אינם מתכוונים למכשיר המכני הקטן מהסרט "מלחמת הכוכבים", אלא פשוט לרמזור. וכך, אם תבקשו הוראות נסיעה בכביש, אל תופתעו לשמוע את המשפט "פנו שמאלה ברובוט".

  • "שארפ שארפ" (Sharp Sharp) הוא מונח מקומי נוסף שסביר להניח שתתקלו בו פעמים רבות בעת ביקורכם. פירוש הביטוי היא "מגניב", או "בסדר", ולרוב הוא מלווה בתנועת יד מרגיעה. אם אתם רוצים להישמע כמו המקומיים, נסו לומר זאת מהר ככל שתוכלו - כך שזה יישמע יותר כמו "שאפ שאפ".

  • מילה נוספת בדרום אפריקנית מצויה היא "לקר" (Lekker), ששורשיה בניב אפריקנס. פירוש המילה הוא "נחמד", וניתן להשתמש בה כמילת תואר לכל סוג של חווייה: "המנה שאכלתי הייתה לקר", "הפנדל היה לקר", "המשחק היה לקר", וכן הלאה.

  • המקבילה הדרום-אפריקנית לכינוי "גבר" או "בנאדם" (Man באנגלית) היא "ברו" - (Bru קיצור של Brother). עם זאת, אל תהססו לפנות בכינוי זה גם לנשים.

  • אם אתם יושבים ליד דרום-אפריקני במשחק כדורגל, ושומעים אותו מביע תרעומת לגבי השופט, הוא עשוי להתחיל את המשפט במילים "אג-מן" (Ag Man) או "איש" (Eish). שתי המילים נשמעות טוב יותר בעל פה מאשר בכתב: "אג" היא מילה שנהגית מעומק הגרון, ו"איש" נהגית בדגש רב על העיצורים - "אייי-ששש". בכל מקרה, שתיהן שימושיות מאוד כשדנים בביצועים עלובים של קבוצה.

  • המילה האחרונה - "בבלס" (babbelas) - עשויה להתגלות כשימושית ביותר במקרה שהקבוצה שאתם אוהדים תזכה בגמר. "בבלס" הוא כינוי למי שסובל מחמרמורת (האנג-אובר באנגלית). לאחר לילה של חגיגות, ייתכן שתידרשו להשתמש בביטוי זה כדי לתאר את מצב בריאותכם.

מה ללבוש
אל תשכחו לקחת סוודר
▪ ▪ ▪

אם הנסיעה למשחקי המונדיאל היא הפעם הראשונה שלכם באפריקה, אתם עשויים להיות מופתעים. בניגוד לדעה הרווחת, באפריקה לא חם כל הזמן, וגם בה יש עונות - יוני ויולי הם חודשי החורף בחצי הכדור הדרומי. לאוהדי הכדורגל כדאי להיזכר בעצה של אמא, ולשים במזוודה בגדים חמים.

לילות החורף ביוהנסבורג קרים, אז אם יש לכם כרטיסים למשחק בסוקר סיטי זכרו לקחת סוודר, מעיל וכובע צמר. קייפטאון היא עיר שטופת רוחות וגשומה, אז התלבשו בהתאם כשאתם יוצאים למשחק שם. כפי הנראה, המשחקים בדרבן יהיו הנוחים ביותר לצפייה בעבור התיירים חובבי השמש. העיר שוכנת למרגלות האוקיינוס ההודי, ומזג האוויר בה טרופי וחמים - מה שאומר שגם בחורף אפשר לשכב על החוף ולהשתזף.

מזג האוויר החורפי בקייפטאון עשוי לאכזב כמה מהמבקרים בעיר, בייחוד את נשותיהם וחברותיהם של שחקני הכדורגל, ששכרו בתי חוף יוקרתיים עם בריכות עצומות בקמפס ביי לתקופת משחקי המונדיאל. אם מזג האוויר יהיה גשום בזמן המשחקים, הן כולן ירעדו מקור בסנדלי הג'ימי צ'ו שלהן. במקום להתמקד בשיזוף, ייאלצו הכדורגלנים, נשותיהם ואוהדי הכדורגל הרבים להסתפק בביקור בכרמים המהממים באזור. כמה כוסות של יינות סטלנבוש או פרנשואק דרום-אפריקניים יצדיקו את הטרחה.

באופן כללי, תחזיות מזג האוויר לכל תשע הערים המארחות את המשחקים ינועו בין הקיצוניות של קייפטאון בדרום לזו של יוהנסבורג בצפון. המשמעות היא שמזג האוויר ביום יהיה בהיר ונעים, ובלילה קריר.

ברוב המבנים בדרום אפריקה אין זכוכית כפולה או מערכות חימום מרכזיות. לכן כל ירידה בטמפרטורות מורגשת היטב. הבתים באפריקה בנויים כך שיישארו קרירים בימי הקיץ הארוכים. שיטה זאת יעילה מאוד בדצמבר החם והמחניק, אך עשויה להתגלות כבעייתית מאוד בלילות הקרים של שלושת חודשי החורף. לעתים נדמה כי בחורף הדרום-אפריקני קר יותר בבית מאשר בחוץ.

כדי להתחמם בבתים הקרים ביוני-יולי, נוהגים הדרום-אפריקנים להיכנס למיטה עם פיג'מה תרמית, זוג נוסף של גרביים ובקבוקי מים חמים. אין ספק שכמה מהאביזרים האלה ישמשו גם את אוהדי הכדורגל המקומיים שיגיעו לאיצטדיונים למשחקי הערב. מזג האוויר במשחקי היום צפוי להיות נעים וחמים.

הדרום-אפריקנים - מצוידים במעילי פליז וכפפות - ישתעשעו בוודאי לראות את האוהדים הזרים מגיעים למשחקים בכפכפי אצבע, גופיות וקרם נגד שיזוף. עם זאת, לא משנה מה יהיה מזג האוויר, התיירים יזכו מן הסתם לקבלת פנים חמה.

פורסם במקור: אתר דה מרקר
תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  18/05/2010
רובין קורנאד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדריך לאוהד: איך ליהנות במונדיאל גם מחוץ לאיצטדיונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדוחות המשופרים של הוט (4342, -0.66%) לרבעון הראשון של 2010 הם ניצני הפירות שקוטף הרצל עוזר על העבודה שעשה מאז שנכנס לתפקיד מנכ"ל חברת הכבלים בדצמבר 2008.
18/05/2010  |  גד פרץ  |   חדשות
שלושה ימים בלבד אחרי שסיים את העונה עם פורטסמות, עם הפסד לצ'לסי בגמר הגביע, אברהם גרנט בדרך לתחנה הבאה. על פי דיווחים בממלכה המאמן הישראלי נמצא על סף חתימה לשלוש השנים הבאות בווסטהאם, שרק לאחרונה פיטרה את ג'יאנפרנקו זולה.

לפי אותם פרסומים עולה כי גרנט מעוניין להביא עימו לאפטון פארק את השוער הוותיק דייויד ג'יימס ואת הקשר קווין פרינס-בואטנג. בנוסף, ג'יימי אוהרה, שחקנה של טוטנהאם, נמצא אף הוא על הכוונת של המאמן הישראלי.


"השאלה מהו תשלום הוגן למנהל היא מהנושאים המשמעותיים בניהול חברה - יש לך פה אתגר למשוך טאלנט, לגרום לו לעבוד קשה ולהשאיר אותו לאורך זמן, גם אם זה אומר שלבעלי המניות נשאר פחות. אני בהחלט חושבת שצריך להגביל את השכר, אבל לא בחקיקה".
18/05/2010  |  אליאב אללוף  |   חדשות
אחרי גיל סקוט הרון וקרלוס סנטנה שביטלו בשל שיקולים פוליטיים, והלחץ של קבוצות מזוהות פוליטית על אמנים שלא להופיע בישראל - גם אלביס קוסטלו החליט לוותר על הביקור בארץ.
18/05/2010  |  עכבר העיר אונליין  |   חדשות

משחק ההכנה הראשון ייערך בעוד 8 ימים, משחק הבכורה הרשמי רק בספטמבר, אבל עידן לואיס פרננדס בנבחרת ישראל יצא רשמית לדרך.


18/05/2010  |  מוטי פשכצקי  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מונדיאל  
מתאים לכם שגרמניה תיקח? "חייב לקרות"  /  מערכת אתר ערוץ הספורט
קולאוטי: "בשוק שסאנטי לא בסגל ארגנטינה"  /  מערכת אתר ערוץ הספורט
חזק ליד הרשת  /  יואב בורוביץ'
קומבינת המונדיאל  /  אביב ירון
מונדיאל לעשירים בלבד  /  ליאת
מונדיאל, כסף ושובניזם  /  שימי קדוש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il