הנהגת התחרות בשירותי התחבורה הציבורית הביאה לשיפור בשירות ולהורדת מחירים. כך נמצא בניתוח של מחלקת המחקר של בנק ישראל.
עד שנת 2000 הפעילות בתחום אופיינה במונופול: שני הקואופרטיבים הגדולים ("אגד" ו"דן") סיפקו כמעט את כל שירותי התחבורה הסדירה באוטובוסים והפעילו כ-95 אחוזים מהאוטובוסים, מזה הפעילה "אגד" כ-70 אחוזים.
עם הנהגת התחרות בתחום מציינת מחלקת המחקר גם את הארגון מחדש ב-2002 של "דן" כחברה בע"מ ואת התייעלותה של חברת אגד.
בתחילת 1997 החליטה הממשלה לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות, ובאמצע 1998 הקים משרד התחבורה מנהלת תחבורה ציבורית.
ב-1999 הכריזה רשות ההגבלים העסקיים כי אגד, לרבות החברות שבשליטתה או בבעלותה, היא מונופול בשירותי ההסעה של תחבורה ציבורית בינעירונית.
מנהלת התחבורה הציבורית הוציאה תוכנית כוללת להנהגת תחרות בענף במספר שלבים. כך נקבע כי במהלך שבע שנים לכל היותר יקוימו מכרזים לכל קווי התחבורה הציבורית.
בשלב הראשון ייצאו מכרזים להפעלתם של כ-21 אחוזים מהקווים של "אגד" וכ-23 אחוזים מקווי "דן", וכי "אגד" ו"דן" לא יורשו להשתתף במכרזים על הקווים שיוצאו בהיקף של כ-15% מפעילות הענף, כפי שנמדדת על פי שעות-נהג. זאת כדי לאפשר כניסה והתבססות של המפעילים החדשים.
ב-2000 נחתם הסכם בין הממשלה לאגד, המסדיר בין היתר את נושאי התחרות.
בהסכם נקבעו הסכומים שתשלם המדינה ל"אגד", והקלוֹת בתכנית להנהגת התחרות: בתקופת ההסכם (9 שנים) יוצעו לא יותר מ-25 אחוזים מהקווים למפעילים אחרים, ול"אגד" ול"דן" יותר להשתתף במכרזים רק לאחר שיועברו 8 אחוזים מפעילותן למפעילים אחרים. בחירת הקווים שמוצאים במכרזים נקבעת על-ידי משרד התחבורה.
עם פתיחתו ההדרגתית של הענף לתחרות, נוצר מעבר בנסיעות אל חברות האוטובוסים החדשות, המתחרות בקואופרטיבים. בבנק ישראל מציינים כי מקובל למדוד פעילות זו באמצעות "תוצר הנסיעות", המבטא את הערך המוסף המקומי של פעילותם התחבורתית.
תוצר הנסיעות בקואופרטיבים לתחבורה, שנהנו ממונופול במרבית הקווים, פחת בכ-14 אחוזים, לעומת הירידה הנמוכה יותר של תוצר כלל הנסיעה באוטובוסים, בכ-12 אחוזים.
המעבר לווה הן בגידול בתדירות האוטובוסים במסגרת לוחות הזמנים והן בירידות משמעותיות של התעריפים.
הליך הנהגת התחרות בתחבורה הציבורית הניב ב-2002 פירות משמעותיים, עם הפעלתם של קווים בידי הזכיינים החדשים.
כל האשכולות (מספר קווים שיש בהם יתרונות לרשת) שהופעלו על ידם בשנת 2002 הועברו מ"אגד", ונטלו מפעילותה כ-5.5 אחוזים, וב-2003 יועברו כ-2.5 אחוזים נוספים. הקווים שנִטלו מ"דן" ויופעלו ב-2003 בידי זכיין פרטי תופסים כ-8 אחוזים מפעילותה.