|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
נכה בתחבורה הציבורית [צילום: עידן יוסף]

הנחיה לנהגי אוטובוס: לא לנסוע לפני שיושבים

סרטון חדש של משרד התחבורה אוסר על הנהג להמשיך בנסיעה כאשר נכים, בעלי מוגבלויות ואימהות לתינוקות טרם התיישבו המשמעות: עיכוב משך הנסיעה הבעייתיות: ההנחיה אינה מעוגנת בתקנות
23/02/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
רכבות יהיו נגישות ב-2011; אוטובוסים עירוניים – ב-2014

איתמר לוין
הרשויות אינן עומדות בהנגשת אוטובוסים למוגבלים

משרד התחבורה הנחה את הנהגים בתחבורה הציבורית שלא להתחיל או להמשיך בנסיעה בטרם יתיישבו נוסעים המוגבלים בתנועתם. ההנחיה לנהגים הופצה היום (ד', 23.2.11) בסרטון הדרכה לנהגי אוטובוס שפרסם המשרד.

על-פי ההנחיות, בטרם ימשיך בנסיעה, על הנהג להמתין לנכים, לקשישים, לעיוורים ולהורים העולים עם עגלת תינוקות שיישבו. כיום ברוב המקרים לא ממתינים הנהגים לישיבת הנוסעים המוגבלים. כמו-כן, הנוסעים עצמם אינם ממתינים עד לעצירה מלאה של האוטובוס בטרם יקומו ממקום מושבם.

משמעות ההנחיה, מבלי לקבוע עמדה בנושא, היא עיכוב של האוטובוס.

לא ברור מהיכן שאב משרד התחבורה את ההנחיה החדשה. היא אינה מופיעה בפקודות התעבורה או בתקנות נציבות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות במשרד המשפטים.

בתוך כך, עיריית עכו מתקינה בימים אלה עשרות תחנות המתנה חדישות ומונגשות לתחבורה הציבורית ברחבי העיר. מדובר בפרויקט בשווי של מאות אלפי שקלים. במקביל מבצעת העירייה הנגשה של מעברי חצייה ומדרכות בקרבת תחנות ההמתנה ובמקומות אחרים לשימוש אוכלוסיה מוגבלת בתנועה.

יד קלה בחלוקת תגי חניה

עמותת נגישות ישראל, מטה מאבק הנכים בישראל וארגונים נוספים קובלים על הקלות בה מונפקים תגי חנייה לרכב נכה. מבדיקה שנערכה מול משרד התחבורה נדהמו לגלות שכמות תגי החניה המאושרים גדלה בקצב מסחרר בשנה האחרונה ועומדת עכשיו על מעל ל 105,000 תגי חניה. 97,863 מהתגים ניתנו למוגבלויות הליכה, לקשישים, לחולים וללקויי ראייה ורק 7,744 לבעלי כסאות גלגלים (התג הכחול).

עוד נמצא שוועדת האישורים של המשרד אינה כוללת נציג ארגוני נכים כנדרש. בנוסף, לרבים מאלה יש את התג לשני רכבים על שמם דבר המגדיל את כמות כלי הרכב החונים בחניות נכים למעל 150,000. משמעות הדבר שאין חניות נכים זמינות לאלה שבאמת צריכים.
תוכנית רב-שנתית ליישום הנגשת התחבורה הציבורית בישראל (אוטובוסים עירוניים)
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ”ח 1998- התקבל בכנסת בשנת 1998 ונכנס לתוקף בראשית 1999. אחד מארבעת פרקיו מסדיר את הזכות לנגישות לתחבורה ציבורית. פרק התחבורה הציבורית בחוק קובע שאדם עם מוגבלות זכאי לשירותי תחבורה ציבורית נגישים ומתאימים לשימושו, בתדירות סבירה. שירותי התחבורה הציבורית הכלולים בפרק זה הם אוטובוסים בקווים עירוניים, רכבות, תובלה אווירית ואניות נוסעים. אדם עם מוגבלות זכאי לנגישות לתחנות אוטובוס ולתחנות רכבת, לנמלי תעופה וים. האחראים לנגישות הם משרד התחבורה, הרשויות המקומיות, בעלי רישיונות הקווים ובעלי מתקנים תחבורתיים, כל אחד בתחומו. נקבע עוד בחוק שתקנות יקבעו את הדרכים והמועדים להסדרת אותה נגישות. כמו כן נקבע בחוק שהפרת ההוראה על פי פרק זה היא עבירה פלילית שדינה קנס. מתוך הצעת החוק שעמדה להצבעה בכנסת בשנת 1998 הוצאו אוטובוסים בינעירוניים ומוניות. זו הייתה פשרה של הרגע האחרון וההנחה הייתה שהם יצורפו לחוק בשלב מאוחר יותר. צעד ראשון בכיוון זה נעשה כאשר בפרק הנגישות הכללי שהתקבל ב- 2005 נקבע שיש לבצע באוטובוסים בינעירוניים התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלויות חושיות (ראייה ושמיעה). זהו, כמובן, רק לק מהמהלך הנדרש. רק בשנת 2001 , בעקבות עתירה של ארגון “בזכות”, יחד עם 18 ארגונים לזכויות אנשים עם מוגבלות, לבית המשפט העליון, החלו בכנסת דיונים מרוכזים על תקנות לפרק התחבורה הציבורית. תקנות אלו נכנסו לתוקף בסוף שנת 2003. התקנות פירטו את המרכיבים השונים הנדרשים להנגשת כלי התחבורה למיניהם והתחנות והמסופים המשמשים אותם. לגבי שירות אוטובוסים עירוני נקבע שבתוך שנה על משרד התחבורה, הרשויות המקומיות ומפעילי האוטובוסים בקווים העירוניים ובעלי מתקנים תחבורתיים להכין תוכנית לתקופה של 10 שנים, להנגשת כל תחנות האוטובוסים והתחנות המרכזיות ולהפעלת אוטובוסים עירוניים נגישים בקווי השירות. עפ”י לוח הזמנים שנקבע בתקנות, בסוף שנת 2014 אמורים כל האוטובוסים הנוסעים בערים להיות נגישים וכן צריכות להסתיים כל פעולות ההנגשה, כולל השילוט, של כל תחנות האוטובוסים בערים. בשנים האחרונות חלו התפתחויות בענף התחבורה הציבורית, בעיקר, על רקע תוכנית ההפרטה של התחבורה הציבורית. התהליך הינו חלק משינוי מבני עמוק שמטרותיו הן התייעלות, שיפור השירות לנוסע והורדת מחירים. מטרת תהליך ההפרטה ופתיחת הענף לתחרות היא הגברת מודעות הציבור לשימוש בתחבורה ציבורית ועידוד המעבר בקרב נוסעים משימוש ברכב הפרטי לבחירה בתחבורה ציבורית. בעקבות תהליך הרפורמה נכנסו לשוק חברות תחבורה ציבורית חדשות, אשר חויבו לרכוש ולהפעיל רק אוטובוסים נגישים לנסיעות בתוך ערים, כחלק מהעמידה בתנאי הרישיון שלהן (אוטובוסים שנרכשו לאחר שנת 2003 חייבים לעמוד בתקנה 5). חברות התחבורה הציבוריות הגדולות – אגד ודן – המשיכו ברכש של אוטובוסים נגישים, לצד המשך ההפעלה של ישנים שאינם נגישים. האוטובוסים הנגישים פוזרו בקווי השירות השונים, עפ”י שיקולים שהפעילו מפעילי הקווים. בנוסף לכך, חלק מהנהגים בחברות אגד ודן עברו הדרכות בנושא. עם זאת, הצטברו תלונות לא מעטות של נוסעים עם מוגבלות על התייחסות לא הולמת של נהגים להסעתם. מספר רשויות מקומיות, בעיקר, ערים גדולות במרכז הארץ (אך לא רק), החלו בבדיקות וסקרי נגישות של סביבת הרחוב, כולל תחנות אוטובוסים. במספר מקומות החלו אף בביצוע עבודות של הכנסת אלמנטים של נגישות בסביבת הרחוב, בעיקר, כחלק מתוך פרויקטים כלליים של שיפוצים ושדרוגים בסביבה זו. עד כה לא נבנתה תכנית רב-שנתית של המפעילים ושל הרשויות המקומיות, דבר שנקבע מפורשות בתקנות. בשנת 2007 הגישו שני אזרחים וארגון “בזכות” כתב לתובענה ייצוגית נגד חברות התחבורה אגד ודן על אי-עמידה שנקבעה בתקנות לבנות תכנית אב להנגשת האוטובוסים העירוניים. משרד התחבורה החליט להקים, באמצעות חברת עדליא, צוות משימה ליישום תקנות הנגישות בתחבורה ציבורית (אוטובוסים עירוניים). אלו המשימות והיעדים שהוטלו על הצוות: הכנת תכנית עבודה כללית ומשולבת להפעלת אוטובוסים נגישים בקווי השירות ולהנגשת אתרי התחנות (תחנות מרכזיות ומסופים לציבור) באותם קווי השירות, על פי דרישת החוק והתקנות המחייבות בנושא הכנת תכנית וכלים לשליטה, מעקב ודיווח אחר התקדמות פעילות הרשויות המקומיות בתחום הנגשת תחנות וסככות המתנה המוצבות בתחום שיפוטן על פי דרישת התקנות הנוגעות בדבר הכנת תכנית וכלים לשליטה, מעקב ודיווח אחר מפעילי התחבורה הציבורית להפעלת אוטובוסים נגישים, מתן שירות תחבורה ציבורית נגיש והצבת שלטים על גבי תחנות וסככות המתנה הנדרשים להפעלת קווים על פי דרישת התקנות הנוגעות בדבר גיבוש והמלצה על תהליך פיקוח ואכיפה אחר התקדמות הפעילות המשולבת על פי דרישת התקנות הנוגעות בדבר גיבוש המלצות להכשרה מחייבת של מפעילי התחבורה הציבורית על מכלול נותני השירות (נהגים, צוותי תנועה, מודיעין וכד’) גיבוש משמעויות ראשוניות בתחום התקציבי והצעות למימושן הרכב הצוות: בראש הצוות עומדת איריס ברקת, ממונה על פרויקטים של תח”צ במשרד התחבורה, הרכז האקדמי של הצוות הוא ד”ר אבי רמות, מנהל המרכז הישראלי לנגישות של עמותת שק”ל (שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים). שאר חברי הצוות: שמואל בורובסקי (נציג עדליא - מינהלת תח”צ), יצחק לביא) לשעבר עובד משרד התחבורה ושותף לכתיבת התקנות וכיום עובד בחברת מת”י), יעל רנדר (מתכננת תחבורה מחברת מת”י), לאה עופר (מרכז ישראלי לנגישות, שק”ל), גיא נעים (מתכנן תחבורה מטעם משרד התחבורה), מיקי גלית (מתכנן תחבורה מחברת מת”י).
דף זכויות וזכאות בתחבורה והסעות לאנשים עם מוגבלות
כל אדם רוצה לצאת מביתו ולהשתלב בקהילה. לצאת לעבוד, לעשות סידורים, לבקר אצל הרופא ולהתארח אצל משפחה וחברים. האפשרות לעלות לכלי תחבורה פרטי או ציבורי היא כמעט מובנת מאליה לאנשים רבים אלא שאנשים עם מוגבלות צריכים ששירותי התחבורה יהיו מותאמים למוגבלותם. על כן חשוב לדעת: לאדם עם מוגבלות יש זכות להיעזר בשירותי תחבורה נגישים. מטרת מסמך זה היא להביא לידיעתכם, אנשים עם מוגבלות, את עיקרי הזכויות והזכאויות שלכם בתחום התחבורה.

כל התחבורה בכף-ידך
תאריך:  23/02/2011   |   עודכן:  25/02/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנחיה לנהגי אוטובוס: לא לנסוע לפני שיושבים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נוסע מסתכן
24/02/11 00:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר התחבורה ישראל כ"ץ סבור כי אין קשר ישיר בין הסדרי התנועה החדשים בירושלים לתאונות הרבות שקורות בעיר לאחרונה. לדבריו, להגיד כך זה "דבר שהוא קצת מרחיק לכת".
23/02/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות

ערב של הכרעות ודרמות מחכה לנו בליגה האירופית כאשר 28 קבוצות נלחמות על 14 הכרטיסים לשמינית הגמר. צסק"א מוסקבה ופורטו כבר הדיחו את פאוק סלוניקי וסביליה בהתאמה וייפגשו זו מול זו בשלב הבא.

ליל - איינדהובן (2:2 במשחק הראשון)
אז נתחיל עם הצרפתים וההולנדים שהעלו את רף הציפיות לקראת המפגש (חמישי, 20:00, ספורט 5) אחרי שהמשחק הקודם סיפק סיום סופר דרמטי. נראה היה שהצרפתים יגיעו למשחק בהולנד עם יתרון של שני שערים אחרי שאידריסה גויה (6) וטוליו דה מלו (31) כבשו כבר במחצית הראשונה אבל אז הגיעו ווילפרד בומה (83) ואולה טויבונן (84) ושינו את יחסי הכוחות לקראת הגומלין.


טיל גראד בודד נורה הערב מצפון רצועת עזה אל שכונת מגורים בעיר. הטיל נחת לבית וגרם נזק לרכוש ולא היו נפגעים בנפש. ארבע נפגעו חרדה - שת נשים ושתי ילדות.
23/02/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
25% מהציבור מוכנים לוותר על מערת המכפלה בחברון - כך עולה מסקר מכון "דחף", בהנהלת ד"ר מינה צמח, לערוץ 99 של הכנסת.
23/02/2011  |  ראובן לייב  |   חדשות
מחיר הנפט חצה היום את רף ה-100 דולר לחבית, לראשונה מאז 2008, בעקבות ההסלמה במהומות בלוב והתעקשותו של שליט המדינה מועמר קדאפי להמשיך להילחם במפגינים הדורשים את הדחתו. כלכלני בנק ההשקעות נומורה הזהירו היום כי מחיר הנפט עשוי לזנק ל-220 דולר לחבית אם תפוקת הנפט בלוב ובאלג'יריה תיפגע.
23/02/2011  |  אשר שכטר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il