ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה פה אחד (יום א', 3.4.11) את התוכנית שהציג שר התחבורה ישראל כ"ץ לשדרוג כביש מס' 1 בקטע הכביש שבין שער הגיא לירושלים. על-פי התוכנית, יורחב הכביש לשלושה נתיבים בכל כיוון ותשופר הבטיחות לאורך הקטע המשודרג, זאת באמצעות צמצום הרדיוסים לאורך התוואי, הוספת שוליים רחבים בצידי הדרך והתקנת מעקות בטיחות חדשים.
גשר הראל הישן שנבנה לפני עשרות שנים, יבוטל. במקומו ייכרו שתי מנהרות באורך של 650 מטר שתעבורנה מתחת לרכס הראל. המנהרות תחברנה בין שני חלקי מבשרת ציון. סמוך למחלף החדש יוקם חניון "חנה וסע" ותחנת אוטובוס לנהגים המגיעים לירושלים.
במסגרת התוכנית יבוטל קטע הכביש המסוכן ב"סיבוב מוצא", ובמקומו יוקמו שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של 800 מטר, שיתנשאו מעל עמק מוצא.
שר התחבורה אמר כי גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, שיחבר בין מוצא לגבעת מרדכי בירושלים ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים. לדברי כ"ץ, שדרוג הכביש ופרויקט הרכבת המהירה לירושלים המקודם כיום יקצרו את משך הנסיעה אל העיר ויחזקו משמעותית את בירת ישראל.
גשר עין חמד הקיים יפורק וכביש 1 יוגבל למפלס הגשר, כדי לצמצם הפגיעה הנופית. החיבור בין אבו גוש לבין עין רפא ועין נקובה יתבצע מתחת לכביש הראשי ויתוספו אליו מעגלי תנועה בשני הכיוונים.
700 מטר לפני מחלף שורש יוקם על הכביש גשר אקולוגי שיחבר בין שני צדי הכביש ויאפשר מעבר לחיות הבר. מאות מיליוני שקלים הושקעו במסגרת הפרויקט בשמירה על הסביבה.
סמנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, איתן שיפרון אמר בוועדת השרים כי החברה הלאומית תפעל למנוע עומסי תנועה במהלך שדרוג הכביש ככל הניתן ותחייב את הקבלנים המבצעים את הפרויקט להשאיר לפחות שני נתיבי תנועה פתוחים במהלך כל עבודות השדרוג.