|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

חשיפה ב-News1 / בגלל ההשמצות נגד אישים

שר המשפטים יאפשר לחברי כנסת <br>לקדם הצעות חוק נגד כלי תקשורת

בפני הכנסת תלויות ועומדות כמה הצעות חוק שנועדו לגונן על קורבנות התקשורת ולחייב כלי תקשורת לטהר שמם הטוב של אישים שהכפישו עמדת נאמן: מכיוון שמינויו נעשה כמינוי מקצועי אל-לו להתערב בהחלטות פוליטיות ההצעות כוללות חיוב בתשלום פיצוי לנפגע בסך 300 אלף ש"ח (במקום 50 אלף ש"ח כיום)
14/04/2011  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
נאמן. 'אור ירוק' [צילום: חדשות 2]

נתניהו. הוכפש [צילום: פלאש 90]

ברק. הושמץ [צילום: משרד הביטחון]

שר המשפטים יעקב נאמן יאפשר לחברי הכנסת לקדם הצעות חקיקה לתיקון חוק איסור לשון הרע, כך שיוטלו על כלי התקשורת חובות נוספים - כולל החובה לטהר שמו של אדם שאותו הכפישו. בכנסת הולך ומתגבש כרוב להכביד על מוציאי לשון הרע, וזאת מחמת התנהלותם המופקרת של כמה כלי תקשורת.

על-פי ההצעת החוק שהגישו ח"כ יעקב כץ ואחרים, כלי תקשורת יחוייבו לפרסם בהבלטה ראויה את דבר טיהורו של קורבן שהכפישו. על-פי הצעת חוק שהגישו ח"כ יריב לוין ואחרים, יחוייבו כלי התקשורת ליתן לנפגע זכות-תגובה באופן ראוי ומובלט. הצעת החוק תאפשר להחיל עונשים כבדים כנגד מי שיוציא לשון הרע: 300 אלף ש"ח על פרסום לשון הרע (במקום 50 אלף ש"ח כיום); ו-600 אלף ש"ח על פרסום לשון הרע באופן זדוני (במקום עד 100 אלף ש"ח כיום).

ההצעות מקודמות בגלל ההכפשות הזדוניות מצד כלי תקשורת

הצעות החוק מקודמות בתקופה זו במקביל לביקורת הציבורית הגוברת נגד כמה כלי תקשורת, ובראשם נגד ידיעות אחרונות ומעריב, שפועלים משיקולים זרים, ומנהלים מערכת הכפשות אישית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד כמה מהשרים בממשלתו, ובהם שר הביטחון אהוד ברק.

החלטת השר נאמן להימנע מנקיטת עמדה - בעד או נגד, נובעת מגישתו, לפיה מכיוון שהנושא כרוך בשיקולים פוליטיים, ונוכח זאת שמינויו נעשה כמינוי שר מקצועי, אל-לו להתערב לכאן או לכאן בהחלטות פוליטיות בעיקרן, ויש להשאיר את ההכרעה בידי חברי הכנסת שנבחרו על-ידי הציבור.

בנסיבות אלה, יאפשר שר המשפטים להצעות החוק לזרום כסדרן מבלי לנקוט עמדה ו/או פעולה שתסכל קידום הצעות החוק. משמעות הדבר, במציאות הקיימת: נוכח מעמדו החזק בממשלה בפרט ובוועדת השרים בפרט, ומחמת התנהלותם המופקרת של כמה כלי תקשורת - ניתן למעשה 'אור ירוק' לקידום הצעות החוק שייכפו על כלי התקשורת להתנהל באופן הוגן.

בפני הכנסת תלויות ועומדות כמה הצעות חוק. שתיים מהן מפורטות בהמשך.

כלי תקשורת יחוייבו לטהר קורבן שהכפישו
יעקב כץ. לטהר [צילום: פלאש 90]

הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – הרחבת חובת העידכון), התשע"א–2011 (הוגשה ביום 25.01.11 על-ידי חברי הכנסת יעקב כץ, ציפי חוטובלי, אברהם מיכאלי, גדעון עזרא, אורי אריאל, אורית זוארץ, זאב אלקין, נסים זאב, יואל חסון, דב חנין, יריב לוין, דני דנון, אופיר אקוניס).

מטרת ההצעה (כפי שהובאה בדברי ההסבר)

  • מוצע בזה לתקן את סעיף קטן (א) בסעיף 25א לחוק איסור לשון הרע, כך שגם מי שהתעורר חשד בעניינו אך בפועל לא נפתחה נגדו חקירה יוכל לדרוש את זכויותיו לפרסום מעודכן לפי סעיף זה.

  • עוד מוצע, לחייב את כלי התקשורת לפרסם ידיעה מעודכנת, שתטהר את שמו של החשוד בדיוק באותה הבלטה שבה פורסמה הידיעה המקורית. נוסח סעיף 25(ב) כיום, מאפשר לכלי התקשורת להצניע את הידיעה המעודכנת, בטענה שהמחוקק דרש מהם לפרסם את ההודעה "בהבלטה ראויה" ולהתחשב "בין השאר בדרך שבה פורסמה הידיעה שאותה יש לעדכן". מכאן, ששיקולי עריכה יכולים לפגוע בהיקף החובה לטהר את שמו של החשוד. יש להניח כי הדרישה שההודעה המתקנת תפורסם באותה הבלטה שבה פורסמה הידיעה הפוגעת, היא דרישה בסיסית, שמי ששמו הטוב של האדם יקר בעיניו, יצדד בה.
מסמך: להצעת החוק המלאה

עונשים כספיים כבדים על מפרסמי דיבה
יריב לוין. עונשים כספיים [צילום: אתר הכנסת]

הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – אי ייחוד העילה והוספת סעדים), התש"ע–2010 (הוגשה ביום 21.07.10 על-ידי חברי הכנסת יריב לוין, זבולון אורלב, אנסטסיה מיכאלי, ישראל חסון).

ההצעה (שפי שהוצגה בדברי ההסבר):

מטרת חוק זה הינה להבהיר ולהרחיב את האפשרויות הניתנות לבית המשפט בבואו להגן ולתת סעד לאדם שנפגע מהוצאת לשון הרע כנגדו.
משכך, מוצע לתקן את החוק באופן שייטיב את מצבו של הנפגע ביחס להוראות החוק הקיימות. הנפגע מהוצאת לשון הרע נמצא מלכתחילה בעמדת נחיתות משעה שהנזק שנגרם לו הוא מיידי ולעיתים קרובות בלתי ניתן לתיקון. מאידך, גם כאשר מוגשת תביעה, הליכי התביעה בה הינם ארוכים, תוך ששמו הטוב של הנפגע ניזוק במהלך כל התקופה. על-רקע זה, ראוי כי הנפגע יזכה בפיצויים בסכומים ניכרים אשר יהיה בהם כדי לפצות ולו במידה מסוימת על הנזק שנגרם לו, ובד בבד ראוי לחייב את המעוול בתוצאות העוולה שעשה.

  • סעיף 1 -

המסכת העובדתית הנדרשת להוכחת לשון הרע, שונה מזו הנדרשת להוכחת עוולת הרשלנות ועוולת המטרד. משכך, תביעת לשון הרע אינה צריכה לחסום את דרכי ההשבה האחרות, אלא להיות כלי נוסף שניתן להשתמש בו על-מנת למזער נזקים.

לפיכך מוצע, כי המחוקק יצביע על מאזן האינטרסים הנכון, והחוק יתוקן כך שיבהיר כי תביעה לפי חוק איסור לשון הרע אינה מונעת ממי שנפגע מפרסום פוגע לקבל סעד לפי כל דין אחר וכן כי היות פרסום לשון הרע, לא יגרע מהיותו גם עוולת רשלנות לפי פקודת הנזיקין [נוסח חדש] או עוולה לפי כל דין אחר.

  • סעיף 2 -

חוק איסור לשון הרע קובע בסעיף 7א, כי במשפט של עוולה אזרחית לפי חוק זה, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על 50,000 שקלים חדשים, ללא הוכחת נזק, ואף מוסיף כי במקרה שבו הוכח כי לשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע רשאי בית המשפט לפסוק עד כפל הפיצוי האמור, ללא הוכחת הנזק.

בהתאם למצב החוקי היום, מטרת הפיצויים היא שלילת התוצאה של מעשה הנזיקין בדרך של העמדת הניזוק, עד כמה שהדבר ניתן להיעשות, באותו מצב שבו היה נתון בעת פרסום לשון הרע אילולא הפרסום האמור. אולם, נוכח הנזק הרב הגלום בפרסום לשון הרע, אשר עלולה להביא להרס חייו של אדם, לפגיעה בחייו המשפחתיים וביכולתו להתפרנס, ראוי לקבוע במסגרת החוק גם תשלום פיצויים גבוהים יותר שהינם עונשיים במהותם אשר אינם משקפים הערכה של הנזק שגרם המזיק לניזוק על-ידי העוולה, אלא באים להעניש את המזיק על התנהגותו השלילית.

בנסיבות אלו, ועל-מנת לעגן בחקיקה את סמכותם של בתי המשפט לפסוק פיצויים גבוהים יותר, אשר מביאים בחשבון את חומרת התנהגותו של מוציא לשון הרע, ואינם תלויים בנזק שנגרם, שאותו ממילא קשה לכמת לסכום כספי, מוצע לשנות את המצב הקיים, ולקבוע שלוש מדרגות פיצוי כדלקמן:

(1) בשלב הראשון רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי בשיעור של עד 300,000 שקלים חדשים במקום עד 50,000 שקלים חדשים (סעיפים 2(1) ו – 2(2) להצעת החוק).

(2) בשלב השני רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי שלא יעלה על 600,000 שקלים חדשים, אם הוכיח התובע שלשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע בו (סעיף 2(3) להצעת החוק).

(3) בשלב השלישי רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי שלא יעלה על 1,500,000 שקלים חדשים כאשר לא ניתנה לנפגע אפשרות נאותה לפרסם את תגובתו המלאה בצמוד לפרסום (סעיף 2(4) להצעת החוק).

לעניין זה יצויין כי הזכות לשם טוב מעגנת בתוכה גם את הזכות למתן תגובה והתייחסות לפרסום העלול לפגוע בשם הטוב. יתרה מכך, לעיתים קרובות מתן האפשרות להתייחס ולהגיב לפרסום מתוכנן, יאפשר לנשוא הפרסום להעמיד את המפרסם על טעויותיו, לתקן את העובדות ובכך למנוע מלכתחילה פרסום שיש בו משום הוצאת לשון הרע. החובה לקבל תגובה לפרסום מתוכנן ולפרסמה ראוי שתקבל ביטוי הולם גם בחוק, נוכח קיומה של תופעה חמורה ביותר הבאה לידי ביטוי בפרסום דברים מבלי שניתנת לנשוא הפרסום האפשרות להגיב עליהם. זאת, בשעה שהנטל המוטל על מפרסם הפרסום לקבל תגובה ולפרסמה הינו נטל קל שתועלתו רבה, הן להבטחת הדיוק בפרסום, הן למיצוי האפשרות למנוע מבעוד מועד פרסום לשון הרע והן למימוש נאות של זכויותיו הבסיסיות של נשוא הפרסום.

ראוי להדגיש, כי לעיתים מתבצע הפרסום אף מבלי שמתבקשת תגובה, לעיתים מתבקשת תגובה מיידית שאינה מאפשרת לנשוא הפרסום שיקול דעת הולם בעת מתן התגובה, ולעיתים מתבקשת ואף מתקבלת תגובה, אולם אין היא מפורסמת או שפרסומה נעשה תוך קיצורים והשמטות ובאופן שאינו משקף נאמנה את התגובה כפי שניתנה. ביצוע פרסום שהוא בבחינת לשון הרע, תוך הימנעות אף ממתן אפשרות הולמת לנפגע להתייחס לפרסום ולהגיב לנטען במסגרתו, היא בבחינת "הוספת חטא על פשע" ותופעה שראוי לעוקרה מן השורש. משכך, מוצע לחייב במקרה כאמור את המפרסם בתשלום פיצויים עונשיים בשיעור גבוה במיוחד של פי חמישה מסכום הפיצוי שנפסק לחובתו בגין עצם הפרסום של לשון הרע.

  • סעיף 3 -

כדי לעגן בחוק את החובה החוקית לבקש ולפרסם את תגובתו של הנפגע מהפרסום, מוצע להוסיף לחוק את סעיף 12א, שחשיבותו כבר הובהרה לעיל.

  • סעיף 4 -

מוצע כי תחולת התיקון לחוק תהא על פרסומים שנעשו החל ממועד פרסומו ברשומות, באופן שלא תיקבע תחולה רטרואקטיבית ביחס לפרסומים שנעשו טרם קבלת התיקון המוצע.
מסמך: להצעת החוק המלאה

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שר המשפטים יאפשר לחברי כנסת לקדם הצעות חוק נגד כלי תקשורת
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוי ווי זמיר
14/04/11 14:21
 
לאטמה
14/04/11 15:17
 
רינה שור
16/04/11 07:43
2
דרק
14/04/11 15:21
3
הנה זה בא
14/04/11 16:17
4
המטומטמת
14/04/11 16:30
5
אליהו חיים
14/04/11 17:15
6
יואל גסון
14/04/11 21:38
7
ישע
14/04/11 22:39
8
ישראלי ותיק
15/04/11 07:42
9
סיליפוסטרופדי
16/04/11 12:04
10
המושחת הזה
17/04/11 13:02
11
אביגיל
24/04/11 11:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט זכריה כספי מבית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה גזר (יום ה', 14.4.11) שישה חודשי עבודות שירות ושנת מאסר על תנאי על איש העסקים קובי בן-גור, שהורשע על-פי הודאתו בשתי עבירות של מתן שוחד בפרשת "רשות המיסים".
14/04/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות

פרסום ראשון. האם מכבי ת"א תמשיך להשתתף בעונות הקרובות בליגת לוטו, או שמא תעדיף לקחת חלק בליגה אירופית אחרת? התשובה לכך עדיין לא ברורה. רבות דובר על כך שהליגה האדריאטית הזמינה את סגנית האלופה הישראלית להצטרף אליה, אולם כעת לאתר ערוץ הספורט נודע כי הצהובים גם קיבלו הזמנה מה-VTB.

מדובר בליגת איחוד מזרח אירופית, בה לוקחות חלק בין היתר: צסק"א מוסקבה, חימקי, ז'לגיריס, אזובמאש האוקראינית, קאלב האסטונית, פרוקום הפולנית, ריטאס וילנה, מינסק והונקה הפינית.


14/04/2011  |  רועי גלדסטון  |   חדשות
מתכננים בקרוב טיול בחו"ל? סקר עולמי שנערך לאחרונה מגלה כי בתי המלון ברחבי בעולם העלו ברבעון הראשון של השנה את מחירי הלינות. הסקר משווה בין מחירי בתי מלון בקרב 40 ערים באירופה וברחבי העולם.
14/04/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
בהתרסקות מטוס קל בבית הספר הטכני בחיפה נהרגו ארבעה בני-אדם שהיו במטוס. מחקירה ראשונית עולה כי המטוס, שיעדו היה לדרום הארץ, פגע בקבוצת עצים הסמוכה למנחת בשל תקלה במנוע. המטוס עלה באש.
14/04/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
הגז זורם ממצרים, הגז לא זורם. יש פיצוץ בצינור, אין פיצוץ בצינור. אמפל מרוויחה, אמפל מפסידה. בכל מצב שלא יהיה, עלויות השכר של בכירי אמפל אמריקן, חברת האחזקות של יוסי מימן - האיש והגז הטבעי - גבוהות; מאוד גבוהות, כפי שעולה מהזימון (Proxy) שפרסמה אמפל לקראת האסיפה הכללית של בעלי המניות שתתקיים בתאריך 5 במאי.
14/04/2011  |  טלי ציפורי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il