לבית המשפט הגבוה לצדק הוגשה (יום ב', 14.7.03) עתירה, שהגישו מועצת המובילים והמסיעים בישראל וקואופרטיב הנמל החדש, המעלה לדיון ציבורי את נושא הקטל בכבישים.
העותרות דורשות מממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר האוצר, שר הפנים, שר התחבורה, מע"צ, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה, לנמק מדוע לא יכריזו על פרויקט הקמת אזורי חניה ומנוחה, פרויקט ומתקן תשתית בעל חשיבות לאומית, יקצו לו את המשאבים והתקציבים הנדרשים, יחילו עליו הוראות החלות על "תשתית לאומית" ויקבעו לוח זמנים דחוף וקצר לסיום הפרויקט לא יאוחר משנת 2004.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דוד כחלון ומאיר דהן, תוקפות העותרות את מחדליהם, התעלמותם וסירובם של המשיבים להקים אזורי חניה ומנוחה (Rest Areas) למשאיות ואוטובוסים בפרט ולכלי רכב אחרים בכלל, כפי שהומלץ על-ידי ועדות שונות שהוקמו וכפי שהורה שר התחבורה.
בעתירה נטען, כי בהעדר אזורי חניה ומנוחה מתאימים, נעים בכבישי הארץ נהגים עייפים, ולעיתים אף עייפים מאד, המובילים גם משאיות הנושאות חומרים מסוכנים, אשר הם ומעסיקיהם אינם מסוגלים למלא אחר הוראות החוק, בדבר שעות מנוחה של הנהגים, ובשל כך מוגשים נגדם כתבי אישום וכן דוחות תעבורה.
אין כל ספק, נטען בעתירה, כי אזורי חניה ומנוחה יכולים להציל חיים יקרים והקמתם היא נושא בטיחותי ממדרגה ראשונה שיש ליתן לו עדיפות לאומית גבוהה, להכריז עליו כעל מתקן תשתית ופרויקט בעלי 'חשיבות לאומית' ולהחיל עליו את ההוראות החלות על 'תשתיות לאומיות' בפרט, בכל הנוגע למשאיות ארוכות (מעל 15 טון) ולמשאיות המובילות חומרים מסוכנים.
העותרות מדגישות, כי לא מעט נהגים נהרגו עקב כך שעצרו בשולי הכבישים (למנוחה או תיקון), וזאת בהיעדר אזורי מנוחה וחניה מוסדרים. מנתוני העותרים עולה, כי בשנת 2002 היו 67 הרוגים בתאונות בשולי הכביש (12% מכלל ההרוגים).
העותרות קובלות על כך, שבכל מדינת ישראל - ממטולה ועד אילת - אין אף לא אזור חניה ומנוחה מוסדר אחד למשאיות, והפערים בעניין זה בין מדינת ישראל לבין אירופה וארה"ב זועקים לשמים. יתרה מכך, נטען, גם בכביש חוצה ישראל (כביש 6), שהוא כביש אגרה מודרני, אין וגם לא מתוכננים להיות, אזורי חניה ומנוחה למשאיות בפרט ולכלי רכב בכלל.
עוד נטען בעתירה, כי בכבישי ישראל נעות 43,000 משאיות, חלקן מובילות חומרים מסוכנים וכימיקלים, הנאלצות לחנות בצידי הדרכים ולסכן נהגים אחרים. תחנות הדלק אינן מתאימות לחניה ומנוחה, אף לא כפתרון זמני, שכן הן אינן מתאימות למשאיות כבדות וארוכות, ומכל מקום, מדובר בתחנות דלק בבעלות פרטית ונדרשת הסכמת הבעלים לכך.
שופט בג"צ, סאלם ג'ובראן, העביר את העתירה לדיון בפני הרכב של 3 שופטים, שידונו בה בחודש אוקטובר, והורה למשיבים להגיש תגובתם תוך 45 יום (כולל ימי הפגרה).
בג"צ 6401/03 מועצת המובילים והמסיעים בישראל ואח' נ' ממשלת ישראל ואח'