|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קצב, בהגיעו לביהמ"ש העליון [צילום: פלאש 90] קצב, עם אחיו ובנו [צילום: פלאש 90]
קצב. לא הוכיח את האליבי [צילום: פלאש 90] קצב. פעל בשיטתיות [צילום: פלאש 90]

השופטים נאור, ארבל וג'ובראן חרצו את גורלו

קצב אנס פעמיים את א' והטריד נוספות

קובע שהנשיא לשעבר אנס פעמיים את א' ממשרד התיירות וביצע מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי ל' וה' מבית הנשיא נדחתה טענת ההגנה בדבר יחסים בהסכמה בין קצב לבין א' קובע: קצב ביצע בצורה סדרתית עבירות מין גם בעובדות אחרות השופטים מתחו ביקורת על היועמ"ש מזוז ועל התקשורת גזר הדין: שבע שנות מאסר בפועל
10/11/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת קצב   |   תגובות
איתמר לוין
מה צפוי לקצב בכלא?

קושי חסר תקדים לשב"ס בקביעת סדרי כליאתו של קצב
איתמר לוין
מעמדו של נשיא המדינה לשעבר והחשש שאסירים אחרים יפגעו בו, עשויים לחייב בידוד - אך מדובר בענישה אחרי ענישה * פתרון יצירתי אפשרי: הכרזה על מקום אחר ככלא
לרשימה המלאה

איתמר לוין
משכן אסירי ישראל

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב הן על ההכרעה והן על העונש (יום ה', 10.11.11). בפסק הדין קובעים השופטים כי נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, אנס את א' ממשרד התיירות. השופטים מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן קבעו, כי עדותה של א' אמינה ואילו גירסתו של קצב הייתה בלתי מהימנה בעליל. במקביל נדחתה טענת ההגנה לפיה ייתכן שהתקיימו בין השניים יחסים בהסכמה. בסופו של פסק הדין משאירים השופטים את גזר הדין כפי שנקבע בבית המשפט המחוזי: שבע שנות מאסר בפועל. קצב ייכלא ביום 7 בדצמבר בבית הכלא במעשיהו.

נאור הודיעה, כי פסק הדין ניתן פה אחד: היא עצמה דנה בעבירות בהן הורשע קצב, ארבל דנה בראיות התומכות לעדויות המתלוננות וג'ובראן דן בהגנה מן הצדק ובעונש. קצב האזין להכרעה בפנים חתומות ונפולות, מבלי להגיב. הסניגור אביגדור פלדמן ניתק את מבטו מן השופטים והחל לעסוק בטלפון הנייד שבידיו.

נאור פתחה בנושא האונס של א' ממשרד התיירות והודיעה, כי העליון לא מצא לנכון להתערב בשאלת המהימנות של א'. בצדק דחה המחוזי את הטענה כאילו העלילה על קצב, קבע העליון. "אילו רצתה לנקום בו, יכולה הייתה לעשות זאת לפני בחירתו לנשיאות ולבדות סיפור פשוט יותר". עוד נדחתה טענתו של קצב בדבר כבישת עדותה של א', אשר סיפרה על האונס זמן רב לפני שפרצה הפרשה, והשופטים ציינו שמדובר בתופעה מוכרת אצל קורבנות עבירות מין.

גירסתה של א' - אמינה

בית המשפט העליון דן באירועים שלאחר האונס, כגון מכתב השנה טובה ששלחה לקצב וביקוריה בבית הנשיא. "א' אכן נתפסה לתמיהות וסתירות בנוגע למכתב השנה טובה, אך גרסתה הייתה מתפתחת ולא ראינו לנכון להתערב בממצאי המחוזי בנושא זה", קבעה נאור. לגבי שיחותיה של א' עם אורי יואלי, מקורבו של קצב, בהן ביקשה עבודה בלשכת הנשיא - קבע העליון, כי הוא מקבל את הסבריה לפיהם סברה שקצב "חייב לה" וכי קצב הבטיח לסייע לה במציאת עבודה. עוד נקבע, כי הודעותיה הרבות של א' ללשכת הנשיא היו תוצאת הדרכתו של יואלי.

עוד קבע העליון, כי יש לקבל את הנמקת המחוזי לשמירת קשריה של א' עם קצב, שעיקרם - הצורך שלה במקום עבודה. "אי הדיוקים או הסתירות לכאורה בגירסתה של א' אינם מעלים חשש שגירסתה אינה אמת. עדותה לגבי ליבת האירועים נמצאה מהימנה ולא מצאנו מקום להתערב בקביעת בית המשפט", קבע העליון. השופטים הצטרפו לביקורתו של המחוזי על עדותו של קצב, "אשר נתפס באי אמירת אמת ועדותו נמצאה בלתי מהימנה בעליל".

מכאן עבר העליון לדון בטענת ההגנה החלופית ולפיה בין קצב לבין א' התקיימה מערכת יחסים בהסכמה, ונאור אומרת, כי משמעות הדבר שיש לקבוע שקצב – שהכחיש בתוקף אפשרות זו – מסר עדות שאינה אמת. לדבריה, אין המדובר במקרה זה בראיות נסיבתיות, ולפיכך אי-אפשר לסתור אותן באמצעות תרחישים כפי שהציעה ההגנה. "אין באירועי המעטפת כדי ליצור ספק סביר", קבעו השופטים. הם הדגישו, כי אפילו אם התרשם קצב שא' מאוהבת בו ומעוניינת בקרבתו - "ואיננו מניחים כך" - עדיין זכותה הייתה לסרב לקיים עימו יחסי מין בשני אירועי האונס. העליון גם מעיר, כי הסניגורים חקרו את א' על אפשרות זו רק כדי לצאת ידי חובה.

קצב לא הצליח להוכיח את האליבי

העליון נכנס לעומקה של טענת האליבי שמסר קצב לשני מעשי האונס, ודחה אותה. השופטים התייחסו לבעייתיות בעדותה של א' לגבי מועד האונס הראשון (בלשכת שר התיירות בתל אביב). למרות זאת קבע העליון, כי אין בכך כדי לשלול את ליבת גירסתה של א', וכי לקצב אין טענת אליבי ההופכת אותה לבלתי אפשרית.

"חומר הראיות אינו מעלה ספק סביר בדבר קיומם של כל יסודות העבירה בה הורשע המאמר. אין בפיו טענת אליבי סבירה וטענת אי סבירות שביכולתה לדחות את גירסתה של א'", סיכמה נאור את האישום המרכזי. "לפיכך, דינו של הערעור להידחות".

נאור עברה לדון בעבירות האחרות בהן הורשע קצב - מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי ל' מבית הנשיא וה' מלשכת הנשיא, ושיבוש מהלכי משפפט בעניינה של ל'. לדברי השופטים, בסופו של דבר ביקשה ההגנה שיתערבו במהימנות העדים והראיות כפי שנקבעו בבית המשפט המחוזי. העליון מצא שגרסאות המתלוננות מחזקות זו את זו, והן מעידות על השיטתיות בה פעל קצב, ולפיכך נדחה ערעורו של קצב גם בנושאים אלו.

עדויות העבר מלמדות על דפוס פעולה

ארבל עברה להקריא את החלק שכתבה בפסק הדין והעוסק בעדויות התומכות בגרסאות המתלוננות, ובעיקר בעדויות שהושמעו במחוזי בדבר מעשים שעשה קצב אך חלה עליהם התיישנות. העליון קבע, כי אין מקום להתערב בקביעת המחוזי לגבי מהימנותה של א"כ, אחת העדות המרכזיות בדבר השיטתיות שבמעשיו של קצב, וכי קיים דמיון משמעותי בין המעשים שביצע קצב בא"כ לבין אלו שביצע בא'. ניתן למצוא דפוס פעולה זהה בין השתיים, שעבדו תחתיו במשרד התיירות, קובעת ארבל. בשני המקרים הוא ניסה לקרב אותן, ומשהתנגדו לו - תקף אותן ולאחר מכן השפיל אותן בעבודתן, ולבסוף הביא את השתיים לכתוב לו מסמכים שיוכלו בעתיד להפריך האשמות נגדו.

"קריאה של ארבע העדויות מלמדת על חיבוקים של קצב כלפי עובדותיו הצעירות שכוונותיו מיניות. הן מעידות על שיחות אישיות מצידו, החורגות מיחסי עבודה רגילים", המשיכה ארבל בנוגע לעדויות האחרות על המעשים שהתיישנו, ואשר דומות מאוד לאלו של ל' ושל ה'.

ביקורת קשה על מזוז והתקשורת

ג'ובראן עסק בטענת ההגנה מן הצדק, שעיקריה: דיבור בשני קולות כאשר המדינה טענה בבג"ץ שאין די ראיות להאשמתו של קצב באונס של א'; הסיקור התקשורתי הנרחב והעוין; והתנהלות היועץ המשפטי דאז, מני מזוז, והמשטרה בדבר פתיחת התיק.

בנוגע לשני הקולות קובע ג'ובראן, כי המדינה מעולם לא טענה שא' אינה אמינה, אלא שיש בעיה בתשתית הראייתית הכוללת. לקצב מעולם לא הובטח שלא יועמד לדין בנושא זה, ולאחר שביטל את עסקת הטיעון - הצטברו ראיות רבות נוספות נגדו. בינתיים התנהל המשפט, א' נמצאה מהימנה וקצב נמצא בלתי אמין בעליל, וכך נוצרה תמונה ראייתית כוללת. מכאן התפקיד הוא של בית המשפט ושלו בלבד, אומר ג'ובראן.

העליון קובע, כי העיסוק התקשורתי חצה כל גבול בפרשה זו, וכי יש לקוות שעוול תקשורתי זה יעבור מן העולם ולא יישנה. הדבר עלול לגלוש לפגיעה בטוהר הדיון המשפטי, ואין זה נכון שהיועץ המשפטי לממשלה יתייחס בתקשורת לראיות ולפרשה. "הדבר מהווה תקלה קשה וטוב שהדברים לא היו נאמרים כלל, במיוחד כאשר מדובר בגורם הבכיר ביותר בתביעה המעצב את דעת הקהל. אל לו ליועץ המשפטי להיגרר אחרי דעת הקהל ולהביע דעה בנוגע לראיות בטרם התקבלה החלטה. אסור לגורמי אכיפת החוק לקחת חלק במתרחש בזירה התקשורתית", קבע ג'ובראן בביקורת קשה על מזוז.

עם זאת, הוסיף ג'ובראן, אין מקום לקבל את טענת ההגנה בדבר ביטול ההליך. ככל שהנאשם בכיר יותר והעבירות חמורות יותר, כך תרבה התקשורת לעסוק בכך. "העיסוק של התקשורת בפרשה אינו נותן מנוח. היו פרסומים שמוטב היה שלא יתפרסמו", אמר ג'ובראן. ואולם, אין בכך כדי להביא לביטול כתב האישום. מעצם מעמדו של קצב, היה צריך להיות לו ברור שהוא עומד באור הזרקורים של התקשורת והציבור, ותהילתו כנשיא המדינה הייתה לו לחרב פיפיות. הפגם שבטיפול התקשורתי אינו כבד עד כדי כך שהוא מצדיק את ביטול כתב האישום.

עוד התייחס ג'ובראן להדלפות הרבות מן החקירה וקבע, כי לא הוכח מי היה הגורם המדליף ואין בכך כדי לבטל את כתב האישום. לפיכך, נדחו כל טענותיו של קצב להגנה מן הצדק.
תקציר פסק הדין: ע"פ 3372/11, משה קצב נ' מדינת ישראל
תקציר פסק הדין בערעורו של משה קצב: דחיית הערעור על ההרשעות ועל העונש
פסק דין: ת"פ 3722/11, משה קצב נ' מדינת ישראל
הנוסח המלא של פסק הדין בערעורו של משה קצב: דחיית הערעור על ההרשעה ועל העונש

תאריך:  10/11/2011   |   עודכן:  10/11/2011
איתמר לוין
סופית: 7 שנות מאסר לקצב מ-7 בדצמבר

חייו המקצועיים והאישיים נהרסו [פלאש 90]
נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, ייכנס ב-7.12.11 לכלא לאחר שבית המשפט העליון דחה (יום ה', 10.11.11) את ערעורו על עונשו - שבע שנות מאסר בפועל.

אין ספק שהפרשה הרסה את חייו האישיים והמקצועיים של משה קצב, אומר בית המשפט העליון בדונו בעונשו של הנשיא לשעבר. ואולם, הוסיף השופט סלים ג'ובראן, דווקא במעמדו של קצב טמונות הנסיבות המחמירות. כגודל המעמד, כך חומרת הנפילה - הוסיף.

עבירות אינוס הן מן החמורות שבמשפט הפלילי, המשיך ג'ובראן. חומרה יתרה יש לראות כאשר האונס מבוצע תוך ניצול יחסי מרות, כפי שעשה קצב כלפי א' ממשרד התיירות, וכן במעשים המגונים ובהטרדה המינית שביצע כלפי ל' וה' מבית הנשיא. ג'ובראן ציין עוד, כי קצב הורשע גם בשיבוש מהלכי משפט אותו ביצע מבית הנשיא.

"על המערער לתת את הדין על המעשים הנלוזים שעשה. על העונש להיות בעל אפקט הרתעתי. המערער לא הוסיף לעניין כאשר טען לאורך כל הדרך שהדבר לא היה ולא נברא, ובכך לא הביע חרטה", הוסיף. עוד ציין ג'ובראן את תסקיר הנפגע שנערך לא', ולפיו היא נפגעה בצורה קשה מאוד ממעשיו של קצב.

"שבעה מדורי גיהנום" מהתקשורת

לדברי ג'ובראן, ברור שהפרסומים בתקשורת הסבו סבל קשה לקצב, לאשתו, לילדיו ולמשפחתו. הוא ציטט את דברי קצב בערעור, לפיהם הוא אינו ישן בלילות, ואת דברי סניגוריו על ההשפלה הקשה של קצב ומשפחתו. "הוא עבר שבעה מדורי גיהנום של סקילה בכיכר העיר בטרם הובא עניינו בפני בית המשפט", ציטט ג'ובראן את הסניגורים.

אנו מסכימים שסבל כזה הוא עונש חמור שאינו כתוב בשום חוק. ראוי שהתקשורת תחשוב האם ראוי הוא הפרסום בטרם תפרסם פגיעות כה קשות, גם כאשר עסקינן בדמות ציבורית, קבע ג'ובראן. הדבר חל הן על העיתונאים והן על המתראיינים, הוסיף.

קצב לא התחרט, הכחיש והשמיץ

ג'ובראן הזכיר, כי ערכאת הערעור אינה ממירה את שיקול דעתה של הערכאה הדיונית בנושא העונש, אלא אם נפלה טעות בוטה או שהעונש חורג מהענישה הראויה. במקרה הנדון, קבע, לא נמצא שהתקיימו הנסיבות המצדיקות התערבות כזו. מעשיו של קצב כנראה תוכננו מבעוד מועד, הוסיף, ואילו הטיעון שהאונס לא היה תוך שימוש בכוח ברוטלי - גם הוא אינו מצדיק הקלה. יש לזכור שקצב היה המעביד של א' וגם פערי הגיל היו גורם משמעותי, והיא לא יכלה להתנגד לו בצורה בוטה.

"המערער לא הביע חרטה על מעשיו. בית המשפט המחוזי הביא בחשבון את הכחשותיו של המערער לכל אורך הדרך. המערער השמיץ את המתלוננות ויצא נגדן במסע תקשורתי בראיונות בטלוויזיה". קצב התפרץ: "מעולם לא התראיינתי בטלוויזיה". ג'ובראן התעלם והמשיך בציינו, כי בית המשפט המחוזי נתן את המשקל הראוי לפרסומים סביב הפרשה ולסבל שגרמו לקצב.

"שוכנענו שהעונש שנגזר על המערער הביא בחשבון את כל אלה. לאחר לבטים רבים מצאנו, כי אין מקום להתערב בחומרת העונש שנגזר על המערער", סיכם ג'ובראן.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קצב אנס פעמיים את א' והטריד נוספות
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נביא האמת
10/11/11 09:55
 
משפט ברקבון מתקדם
10/11/11 11:03
 
איילת השחר
10/11/11 11:50
 
גם לי יש מספר
10/11/11 13:11
 
אליהו חיים
10/11/11 14:55
 
תשובה לנביא האמת
10/11/11 16:07
2
רחב הזונה
10/11/11 10:24
3
היא כלי ריק
10/11/11 10:24
 
מע משפט רקובה!
10/11/11 13:01
 
למדינת ישראל
10/11/11 15:08
4
מיכל מירושלים
10/11/11 10:50
5
נביא האמת
10/11/11 10:56
6
מידע מבפנים
10/11/11 11:01
7
אורה הכפולה
10/11/11 12:26
8
מי שנאנסה
10/11/11 12:53
9
השהייה בבית-סכנה
10/11/11 13:05
10
יש מיש
10/11/11 13:57
11
משה כהן עו"ד
10/11/11 14:32
12
אליאליאלי
10/11/11 20:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממשלת ישראל צפויה לבקש היום (ה', 10.11.11) מבית המשפט העליון לדחות בחצי שנה את הריסת המאחז גבעת אסף. זאת, למרות שהמדינה התחייבה בפני בית המשפט להרוס אותו עד לסוף שנת 2011. במאחז מתגוררות כ-30 משפחות. בשלב זה עדיין לא ידוע כיצד תנמק הממשלה את בקשת הדחייה. מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, ונציגי פרקליטות המדינה ייפגשו הבוקר על-מנת לדון בדבר נוסח הנימוקים.
10/11/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
היעלמות מסתורית של מזל"ט תצפית ישראלי שנעלם ממסך המכ"ם של הגדוד הצרפתי של כוחות יוניפיל בדרום לבנון מעלה באתר "דיילי סטאר" הלבנוני את ההשערה שהחיזבאללה מצא דרך לשבש באופן אלקטרוני ולנטרל מזל"טים של צה"ל.
10/11/2011  |  צבי נצי"ב, עידן יוסף  |   חדשות
כשבועיים אחרי רעש האדמה העז שפקד את ון שבטורקיה, פקד אמש בשעה 21:30 רעש נוסף את העיר, בעוצמה 5.7 בסולם ריכטר.
10/11/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
מועצת ראשי הדתות בישראל צפויה לפגוש את האפייור בנדיקטוס ה-16 בוותיקן, ב-10 בנובמבר 2011. האפיפיור נפגש עם המועצה בנצרת, במהלך ביקורו בארץ במאי 2009, והזמין אותה לביקור גומלין ברומא. המועצה נענתה להזמנה, והביקור הצפוי יהיה הראשון מסוגו בתולדות היחסים בין הותיקן לישראל, ובין האפיפיורות לעדות הדתיות בישראל.
10/11/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
היזמים שלום וסרטייל ואריק רוטנר מסיימים בימים אלו לשווק פרויקט בן 290 דירות למשפחות דתיות-לאומיות, בין קריית מלאכי לכפר ורבורג. העסקה האחרונה סוכמה לפני מספר ימים, בפגישה בין היזמים לבין הרב מרדכי גרינברג, ראש ישיבת ההסדר "כרם דיבנה"– מכירת 100 דירות לבוגרי הישיבה.
09/11/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il